Raskausdiabetes (radi)

Sokerirasitustesti ei mennyt tänäaamuna ihan putkeen. Se keskeytyi jo puolentunnin kohdalla, kun juoksin oksentamaan kaikki pois. :/
 
Mulla 1h arvo 10.4 eli radi napsahti. Paasto 4.3 eli tosi hyvä.
Ens viikolla olen yhteydessä neuvolaan jatkosta. Kyllä masenti heti mielen.
 
Hirveästi eroja vois mittauksissa. Mulla oli 1h ja 2h arvot pielessä mut kotona riitti seuranta kuus päivää ja neljä kertaa päivässä. Aamu paasto ja aina tunnin pääst ruokailusta. Ne kun oli ok sillo 13 viikoilla ni nyt sit sama viikon mittaus kotona rv 25 kohal
 
:sad001 raskausajan diabetes se sitten iski. Oli pari arvoa viitearvojen yläpuolella. Torstaina soittaa oma hoitaja neuvolasta niin juttelemme mitä teemme seuraavaksi. Itsenäisesti ainakin kirjaan nyt ruokapäiväkirjaa ja vähennän herkkuja :sad001 treeneissä alettava käymään säännöllisesti niin on mielenkiintoisempaa liikuntaa kuin tuolla ulkona sateessa rämpiminen, vaikken voikaan 100% lasissa tehdä treeneissä. mietityttää vain että onkohan merkkejä ollut jo ennen raskautta, kun paino rupesi nousemaan. paastoarvoja kun ei ole otettu kuin vasta nyt sokerirastitustestin yhteydessä koko aikana.
 
Noniin. Täälä alkanu heittää häränpyllyä koti-arvot, tähän asti siis kaikki pysyny aisoissa ilman isompia muutoksia, kun ruokavalio ollut aikalailla radi ohjeen mukainen. Sain nyt ohjeeks että minimi hiilarit ja liikuntaa lisää voinnin mukaan. Toivottavasti tasottuu nyt vaan viljojen vähentämisellä ja kaiken sokerin pois jättämisellä, en haluu lääkkeitä :D muilla kaikki vielä hallinnassa? :D
 
Mä en ees saanut mitää ohjeita tai siis oon syöny ihan niinku ennenki vaan vähemmän ja useemmin ja mulla on kotilukemat pysynyt ihan hyvänä
 
Eilen otin illalla ekan Metformin-tabletin, nostetaan pikkuhiljaa kahteen tablettiin per ilta ja per aamu. Tänä aamuna oli paastoarvo jo alle rajan, tosin en tiedä voiko vielä olla ton lääkkeen ansiota... Ahdistaa ja huolettaa aikalailla tää lääkityksen aloitus! :banghead: Sanoin diabeteshoitajalle heti et haluisin mieluummin pistettävät insuliinit koska ne on ollu käytössä paljon kauemmin eikä siirry istukan läpi, toisinkuin toi tablettimuotoinen ja jonka pitkäaikaisia vaikutuksia lapselle ei oo vielä kauheasti ehditty tutkia... Mutta hoitaja sai mut ylipuhuttua tohon tablettimuotoiseen kun puhui kaikista hyvistä vaikutuksista mm. painonhallintaan, ja onhan se helpompi käyttää kuin pistettävä. Yritin guugletella muiden kokemuksia tuosta lääkkeestä radin hoidossa mutta heikosti näytti löytyvän. Tosi hankala tietää et mikä ois parasta itselle ja erityisesti vauvalle, kun ei oikein jäänyt sellainen olo että edes lääkäri/hoitaja ois täysin perillä radin hoidosta ja eri hoitomuotojen vaikutuksista ja haitoista :bored:
 
Ja mulla siis ollu ongelmana vain paastoarvo, sekä aamuset että ennen ateriaa. Ilmeisesti ruokavaliolla ei noita paljon muutella kun diabeteshoitaja ei edes kysellyt mitään mun syömisistä tai ehdotellut muutoksia tms... Ainoo mitä ehdotti oli että noita ruokailujen välisiä paastoarvoja voi koittaa saada pienemmiksi syömällä runsaampia lounaita ja enemmän hiilareita, arveli että toi 2-3 h paasto on mun keholle liikaa ja sokerien vapautuminen ehtii jo alkaa, eli siis se ns. aamunkoittoilmiö mut vaan varsin nopeasti.. :rolleyes: En tiijä oliko tossakaan mitään logiikkaa. Mutta no, oli ainakin maailman mukavin hoitsu ja nosti pois kaiken syyllisyyden liittyen tähän radiin ja ettei oo itse aiheutettua eikä voi kauheasti itse vaikuttaakaan.. Taitaa suhtautuminen riippua paljon kaupungista ja hoitajasta o_O
 
Joo siis mul oli rasituksessa paastokoholla kans, muut normaalit. Nyt nousee just aterioiden välinen paasto liikaa, aamunen normaali ja aterian jälkeinen riippuu ihan siitä onko syöny mitä hiilareita :D täytyy vaan ettii ne itelle sopivat nyt :)
 
Ihmeellisiä ohjeita kun mun ei oo missää vaiheessa tarvinnut ees mitata ennen ruokailua vaan pelkästään tunti syömisen jälkeen..vissii aika paljo eroja näissä
 
Ihmeellisiä ohjeita kun mun ei oo missää vaiheessa tarvinnut ees mitata ennen ruokailua vaan pelkästään tunti syömisen jälkeen..vissii aika paljo eroja näissä

Riippuu arvosta mikä kohonnut rasituksessa. Mutta yksilöllistä samoin kuin ruokaaineissa se että mikä nostaa toisella ja toisella ei aiheuta mitään :)
 
^Täällä ainakin lätkäistiin vaan kaikille ihan samat alkuohjeet niin mittauksiin kuin ruokavalioon. Sinänsä ei toki haittaa tee kenellekään, jos parantaa ruokavaliota, mutta helposti tuo turhaa stressiä. Mulla esim. aamupaasto rasituksessa oli 5.3 ja muut ok. Kotona ainakin toistaiseksi paasto ollut reilusti alle 5 ja ison hiilariannoksen jälkeen vs nousi kuuteen, kun pitäis olla alle 7.8...ja siis en ole muuttanut juuri mitään, testailin pitkän yöpaaston ja ison aterian ja näin...tarpeettomalta ainakin tuntuu itsestä stressata liikaa, esim. "saako syödä välipalalla 1 vai 2 hedelmää" jos ei enempää heilahtele jatkossakaan.
 
Loppua kohden ne tuppaa alkaa nousemaan, ja tosiaan näkeehän jokanen itse sen että mikä tuote nostaa niitä arvoja ja osaa sitä kautta välttää.
Kun ei voida sanoa, että saat syödä vaan yhden perunan. Toiset kestää just sen yhden, toisilla ei tosiaan oo mitään rajotusta. Siksi yleisohjeet. :) mittauskäytännöt riippuu varmasti omasta radihoitajasta, ja niitä muutetaan tarpeen mukaan :)
 
Muokattu viimeksi:
^ Sepä se pointti, mutta ongelmana musta vähän just se, että sitä yksilöllisyyttä ei kauheasti korostettu. Ainakaan niin päin, että jos ei ole ongelmia heittelyjen kanssa, ei tarvi olla liian tiukka/ankara. Meillä kun ainakin ryhmämuotoisesti sanottiin ja tiukennettiin esim. sitä yleismallin ohjetta hiilareiden suhteen. Mietin vaan kuinka moni stressaa ja rajoittaa sitten ehkä turhaa tai liikaa. No, mä jatkan testailuja ja tiukennan tarpeen mukaan :)
 
^ Sepä se pointti, mutta ongelmana musta vähän just se, että sitä yksilöllisyyttä ei kauheasti korostettu. Ainakaan niin päin, että jos ei ole ongelmia heittelyjen kanssa, ei tarvi olla liian tiukka/ankara. Meillä kun ainakin ryhmämuotoisesti sanottiin ja tiukennettiin esim. sitä yleismallin ohjetta hiilareiden suhteen. Mietin vaan kuinka moni stressaa ja rajoittaa sitten ehkä turhaa tai liikaa. No, mä jatkan testailuja ja tiukennan tarpeen mukaan :)

Joo toi on kieltämättä, kun meijän ryhmällekään ei tosiaan sanottu tost yksilöllisyydestä. Itekkin netistä asiaa tutkinut, mutta on siellä onneks jokaisella radi-hoitaja jolta saa vinkkejä :)

Liikaa muutenkin paasataan neuvolassa ja syyllistetään äitejä, radiki tulee jos tulee :) Tottakai se on sairaus siinä missä muutkin, ja hoitamattomana vaarallinen, mutta pitäisi mielummin kannustaa eikä painostaa :) se kuitenkin et jos sulla välillä joku yksittäinen arvo heittää, niin ei tuota hätää vauvalle, itselle vaan tulee todnäk huono olo hetkeksi :) kokonaisuus ratkasee
 
Muokattu viimeksi:
Meillä sanoi se radihoitaja, että vain (jatkuvasti) korkeat aterianjälkeiset verensokerit kasvattaa vauvaa, ja että ne korkeat paastoarvot on haitallisia äidin kannalta ja altistaa 2. tyypin diabetekselle myöhemmin. Ootteko muut kuullu tommosta?
 
Itsellä on vasta radihoitaja aika tuloillaan. Ahdistaa vain niin vietävästi tämä kaikki säätäminen ruuan ja sokeriarvojen kanssa, vaikken tiedä vielä sen tarkemmin toiminta-ohjeita. Pelottaa millainen despootti se hoitajakin tulee olemaan, kun näitä syyllistäjiä riittää ihan omastakin takaa. Tukea tässä alussa tarvii, että löytää itselle mielekkään tavan selvitä sairauden kanssa eikä käskyjä ja haukkuja :sad001 mun odottavalla kaverillakin on radi joten vertaistukeakin löytyy. Ensimmäinen ajatus vain on miten jaksan.. Ajatukset vaihtelee ääripäästä toiseen.
 
Wadalma - en ole kuullut, mutta iiks, mä oon just tota aterisnjälkeistä... Tosin omamittauksissa vain kerran noussut se arvo yli sallitun kun testasin miten karkinsyönti vaikuttaa siihen...
Mikä ihmeen radihoitaja? Mä olen päässyt vain ihan sille samalle tavan terveyshoitajalle, joka on neuvolantätinä? Lähettääkö teistä kukaan omamittaustuloksia sairaalaan arvioitavaksi? Kuulin ett jossain on sellaistakin.
 
Mä kun kärähdin sokerirasituksessa, mut lähetettiin raskausdiabetesryhmään jota piti joku asiaan (muka) perehtynyt hoitaja, ja josta sain sen laitteen jolla mitata kotona verensokereita. Sit jos niissä arvoissa oli niitä ylityksiä enemmän kuin kahdesti viikossa, mittaustulokset piti lähettää sille hoitajalle. Sitten laittoi lähetteen synnytyssairaalan radihoitajalle, jota kävin tapaamassa ja jonka kaa sovittiin et mittailen kotona 2 viikkoa ja sit lähettelen taas tulokset hänelle. Nyt kun aloitin just sen lääkityksen, mittailen kolmisen viikkoa ja sit taas lähetän tulokset hänelle. Lääkäriä en oo tavannu missään vaiheessa tän asian tiimoilta...
 
Oma neuvolan th antoi mittarin ja kertoi lyhyesti miten toimitaan. Diabetes nyt on omankin työn puolesta tuttu. Ja mittari.

Viikon nyt seuraan. Sit on neuvola ja katotaan jatkot. Yhtään ylitystä ei arvoissa oo tullut ja hyvä tietysti niin. Selvisin tod.näk säikähdyksellä.

Mutta positiivista on tässä se että tuleepahan mietittyä vielä tarkemmin ruokavalioo vaikka kunnossa se on ollut tähänkin asti. Lähinnä välipalakahvilla on aina täytynyt olla jotain makeita, nyt oon saanu sen jätettyä pois

Jännä kyllä miten eri ohjeistuksia on eri puolella Suomea. Minä luulen että diabeteshoitajan käynti tulisi seuraavaksi josa arvot ylittyisivät.

Tsemppiä jokaiselle!
 
Takaisin
Top