Raskausdiabetes (radi)

Ensimmäinen radi-hoitaja käynti takana. Paljon ei keksinyt miten syömistä voisi muuttaa. Kevyttuotteita rasvasempien tilalle oli oikeastaan ainoa asia. Tämän viikon sain normaalisti miettiä syömisiäni ja ensi viikolla 4x aamupaasto ja 1h jälkeen arvot. Seuraavalla viikolla sitten yksi koko pvä mittaus ja sitten soittoaika hoitajalle. Toivotaan, että aamupaastoarvokin pysyy ruokavaliolla kurissa. Nyt oli ainakin neuvolassa mitattu paastoarvo (n. 3h edellisestä ruokailusta) reilusti rajojen alle. Pidän peukkuja itselleni ja ihan meille kaikille radilaisille, että päästään äitit ja vauvat hyvinvoivina maaliin asti :)
 
Itselläkin takana tänään ensimmäinen radi-hoitaja tapaaminen. Oli hyvä tapaaminen. Sen jälkeen olenkin mittaillut arvoja ihan mielenkiinnosta. Suurin ongelma meinaa olla huono pintaverenkierto, niin saa tehdä työtä että saa ne pisarat tulemaan mitä vaaditaan... neuloja kuluu kun suositeltiin käyttämään vain kolmen pistoksen ajan samaa neulaa. Nyt aluksi soittoaikaan asti (2vk) mittailen 3-4 päivänä viikossa 6 pistossa päivässä.

Erikoista mitä on tullut vastaan on se ,että hoitajan luona mitattaessa 4.8 oli liian alhainen arvo kuulemma. Sitä mulla on ollut tänään jo kotonakin ennen ruokaa. Kerran heittänyt 1h arvot ylitte, mutta lisäsin seuraavaan ruokaan enemmän kuitua niin heti arvo oli parempi tunnin jälkeen. Tämä on testailua nyt ensi alkuun ,mitä mikin ruoka saa aikaan : ) huomenaamulla näen millaiset paastoarvot tulee. Kuulemma ei saisi ylittää yli 10 tuntia se yöajan syömättömyys.

Tsempit teille kaikille ^^
 
Runoilijatar - kiitos lisätiedoista! Mulle ei ole tavan terkkari antanut tuollaisia ohjeita, vaikka ääneen pohdinkin että eikös 12 h ole vähän pitkä paasto? Mulla on ollut ennen ateriaa kans samanlaisia arvoja kuin sulla, mutta ei niistä ole sanottu muuta kuin että ovat hyvät kun alle 5,5?pitäisiollakinz
 
Runoilijatar - kiitos lisätiedoista! Mulle ei ole tavan terkkari antanut tuollaisia ohjeita, vaikka ääneen pohdinkin että eikös 12 h ole vähän pitkä paasto? Mulla on ollut ennen ateriaa kans samanlaisia arvoja kuin sulla, mutta ei niistä ole sanottu muuta kuin että ovat hyvät kun alle 5,5?pitäisiollakinz

Paasto alle 5,5 ja 1h arvo alle 7,8 :)

Mulle radihoitaja vaan sano että hyvät arvotkun olin huolissani onko liian matalat, kun paastot huitelee 4,0-4,7 välillä. 8-10h on hyvä yö paasto aika :)

Ruoan jälkeen sokerit nousee ja pitäisi 2,5h ruokailusta alkaa laskemaan. Ja sit taas 4h paaston jälkeen alkaa nousemaan pikku hiljaa mikäli on häikkää kehossa :) mitä pidempi aika niin sitä korkeemmaks arvo nousee, et jos alkaa nousee aamupaasto niin kantsii sit herää syömään aikasemmin tai kokeilla erilaisia ruokia illalla :)
 
Meille taas hoitaja sanoi, ettei radissa voi tulla liian matalia arvoja...

Mä olen testaillut ja en ole saanut kuin max 4.9 kotimittauksissa aamupaaston, edes 13 h paasto ei vaikuttanut mulla, että en tiedä miksi sit labroissa oli 5.3. En toki tiedä kuinka tarkkoja nuo on vs. labrat. Aterianjälkeiset on jotain 5. n pintaan alle tai yli riippuen mitä syön. Karkeillakaan en "saanut" nousemaan yli 6, mutta pannarilla ja hillolla sain :D

Sovittiin neuvolassa, että voin harventaa mittausvälejä ainakin nyt.
 
Anteeksi mä näin suoraan kysyn että onko teillä radi jotenkin ns. Yhdistettu omaan painoonne? Kun mullehan sanottiin suoraan että näin lihavana se on aika varmaa että se on. Ja kuten joskus aiemmin tosiaan kerroinkin niin ekassa rasituksessa kaikki arvot oli hyvät vaikka toisin odotin, mutta nyt taas on toinen kerta edessä 1.12 niin saas nähä kuinka tällä kertaa.
 
täälläkin yksi jolle todettiin diabetes, mittailua 3 kertaa viikossa 4 kertaa päivä, pysynyt nyt kun ilman herkkuja ollut niit 4-6 välissä verensokerit
 
Hei Mirkku! Hyvä että oot sanur pysymään mittaustulokset alhaisina ja joudut vaan noin vähän mittailemaan. Mä oon ollu vähän hunningolla niin mittausten kuin syömistenkin kanssa.. Täytyy loppuviikosta ryhdistäytyä!
 
Mulla oli kuuden päivän seurannassa 3 raja-arvoa, vielä täytyy 6 päivää seurata 4 krt päivässä. Jos ei arvot ylity, niin saa Tays:n ohjeen mukaan lopettaa seurannan.
 
Samperi, mut on luotu syömään koko ajan.. :shifty: Kaksi päivää ihan huvin vuoksi mittailua takana ja mun aamupaastot ei ole vaan sitä mitä pitäisi. Kymmenen tuntia oli aivan liikaa ja kahdeksalla pääsin 5,4:ään. Pitää vissiin ruveta syömään/juomaan jotain öisin ja toivoa, että korjaantuu sillä. Illalla en oikein saa enempää alas kun ne pari ruisleipää. Kunnon ruoka kympin aikaan on ihan nou nou :confused:Päivämittauksilla en ole ennen tai jälkeen arvoilla päässyt edes vitosta hätyyttelemään.

Oliko täällä muita yösyöjiä toistaiseksi? Mitä te silloin syötte/juotte? Pitää varmaan käydä myös tuolta joulu- ja tammikuisilta katsomassa löytyykö vinkkejä, kun ovat edellä ja ongelmat yleensä vaan pahenee loppua kohti. :sad001
 
Mulle tosiaan sanottiin ettei tarvi uudestaan mennä sokerirasitustestiin. Että kerta riittää. Sitten synnytyksen jälkeen ,vuosi siitä seuraavan kerran. Ja voi olla että parin vuoden välein sitten käydä säännöllisesti testissä. Itse testasin mitä hamppari ranskalaisilla tekee mun arvoille ja huitelee ihan taivaissa yli 2 tunnin jälkeenkin. Meinaa ruuan jälkeiset arvot olla pilvissä muutenkin, paitsi aamulla ja iltapalan jälkeen.
 
Mulla on aamupaastot ollu 4.3-5.0.
Paastoa mulla tulee 10-12 tuntia. Syön illalla täysjyväruisleivän ja yleensä rahkaa tai jogurttia.

Aterian jälkeiset arvot 4.5-7.5 välillä, kahdesti on ollut vain yli 7. Hamppariaterian ja limpparin jälkeen oli 6.1.

Olen hoikka, painon vaikutuksesta ei oo mulla kokemusta.

Mittaan yhtenä päivänä viikossa 6 kertaa ja neljänä päivänä viikossa aamupaasto ja aamupalan jälkeinen arvo.

Kävin just 28+0 painoarviossa, 1230g eli vastaa viikkoja.

Tsemppiä jokaiselle!
 
Jouduin jo rv 13 sokerirasitukseen ja paastoarvo olikin hiukan koholla. Eli tässä on mitailtu kotona pian 4 kk.

Alussa aamupaastot 10 h jälkeen olivat noin 5,3 ja meni kerran tai pari rajalla, mutta huomasin että maitotuotteet nostavat herkästi minun arvoja, ja jättämällä pois kaikki maitotuotteet iltaisin sain aamupaastot laskemaan noin 5,0 jossa ne ovat pysyneet hyvin sen jälkeen.

Minulla on todella tiukka radi-hoitaja joka toivoo että pastoarvot olisi alle 5,3 ja 1 h alle 7,0.... Jouduin heti myös aika tarkkaan diettiin, koska olin "ylipainoinen" (BMI 26,1). Nyt on eletty noin 1800 kcal per päivä dietillä jossa vain vähän nopeita hiilareita. Ei tarvitse olla huolissaan painonnoususta kun ei ole tullut kuin pari kiloa tähän saakka (rv 28+4) :wink

Viime viikolla 1 h arvot ovat hiukan ruvenneet nousemaan ja toivon että pystyn jollain tavalla pitämään niitä kurissa ruokavaliolla ettei joutuu lääkitykselle.... Tässähän voi vielä vaihtaa aamujugurtin alpro sojaan ja jättää maito tuotteet kokonaan pois,

Tsemppiä kaikille, tämä vaatii kyllä itsekuria!

Tietääkö joku jos yöllä syöminen on sallittua radi-potilalle? Minulla on ainakin nälkää yöisin kolmen maissa....
 
Tosta yöllä syömisestä, mun radihoitaja sanoi että sitä ei suositella koska luultavasti paastoarvo ehtii nousta joka tapauksessa ja yöheräilyt nostaa stressihormonitasoja mikä taas vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan.
 
Michayla, vaihtele illallla ruokia mitä syöt. Ja yritä löytää ne mitkä auttais sulla. Toisilla auttaa proteiinin lähteen lisääminen, kun toisilla taas hitaitten hiilihydraattien.

Töyhtöläinen, ootko kokeillu että syöt illalla isomman iltapalan? Tai menisikö ohi vaan veden juomisella nälkä tunne. Itse herään kans välllä näläntunteeseen, mutta menee ohi kun hörppää vettä.

En alkaisi yöllä heräämään pelkästään syömään, niinkuin wadalma tuossa sanoi.
 
Jouduin jo rv 13 sokerirasitukseen ja paastoarvo olikin hiukan koholla. Eli tässä on mitailtu kotona pian 4 kk.

Alussa aamupaastot 10 h jälkeen olivat noin 5,3 ja meni kerran tai pari rajalla, mutta huomasin että maitotuotteet nostavat herkästi minun arvoja, ja jättämällä pois kaikki maitotuotteet iltaisin sain aamupaastot laskemaan noin 5,0 jossa ne ovat pysyneet hyvin sen jälkeen.

Minulla on todella tiukka radi-hoitaja joka toivoo että pastoarvot olisi alle 5,3 ja 1 h alle 7,0.... Jouduin heti myös aika tarkkaan diettiin, koska olin "ylipainoinen" (BMI 26,1). Nyt on eletty noin 1800 kcal per päivä dietillä jossa vain vähän nopeita hiilareita. Ei tarvitse olla huolissaan painonnoususta kun ei ole tullut kuin pari kiloa tähän saakka (rv 28+4) :wink

Viime viikolla 1 h arvot ovat hiukan ruvenneet nousemaan ja toivon että pystyn jollain tavalla pitämään niitä kurissa ruokavaliolla ettei joutuu lääkitykselle.... Tässähän voi vielä vaihtaa aamujugurtin alpro sojaan ja jättää maito tuotteet kokonaan pois,

Tsemppiä kaikille, tämä vaatii kyllä itsekuria!

Tietääkö joku jos yöllä syöminen on sallittua radi-potilalle? Minulla on ainakin nälkää yöisin kolmen maissa....

Dieettiin? Mitä hittoo? Mun bmi on 37 ja ei oo ollu puhetta mistään dieetistä.. ja kummalliset ohjeetki kun joka paikas kuullu et paasto pitää olla alle 5,5 ja 1h ruokailusta alle 7,8. En kyl käsitä et miten voi vaihdella niin paljon ja mä oon kyl kuullut et mitään dieettejä ei pitäis olla odotusaikana . Mulle riitti et annettii ohjeet ihan neuvolassa ja mittari ja 6 päivää viikos mitannut,kolme kertaa päivässä. Arvot on pysynyt ihan hyvänä kun syö vähemmän kerrallaan. Mut sit kaikki vaalee leipä ym sekä rypäleet ja jotku hedelmät nostaa ni kandee olla tarkkana hedelmien ja mehujen sokerien kaa sekä tavallisen jogurtin koska niihin on piilotettu yllättävän paljon sokeria. Sama on jos teehen tai kahviin laittaa ihan sokerii
 
Tuo 1800kcal ei varsinaisesti ole dieetti, normaali kalorimäärä mitä keskiverto nainen tarvitsee. Tietenkin riippuu tekeekö fyysistä työtä ja mitä enemmän liikkuu niin sitä enemmän tarve on, jolloin se täytyy suhteuttaa. Mutta jännä tuo, että syynätty heti. Ensinäkää BMItä ei pitäisi seurata, koska se ei kerro koko totuutta. Normaali vartaloisellakin voi bmi olla ylipainon puolella, jos vaikka treenaa kovasti. Lihas painaa enemmänkun läski.

Raskausdiabetes dieetti-ohjeena on mullakin tuolla tuo ruokavalio ohje, mutta aikalaillahan se kuitenkin on aivan normaali ruokasuositus mitä suomessa on. Tärkeintä radissa on säännöllinen syöminen ja lisätyn sokerin välttäminen
 
Joo, nuo 5,3 ja 7,0 ovat ilmeisesti espoon neuvolan omat suositkset, jos niitä ylittää pitää olla hyvää selitys miksi niin on käynyt. 5,5 js 7,8 on sitten lääkärin lähetteen rajoja jos on enemmän kun kaksi ylitystä viikossa.

Hoitaja antoi radi-dieetti ohjeet kysymättä kuinka paljon liikun päivässä...

Olet ihan oikeassa Suzy91 että se on lähellä normi ruokasusositusta jos vain pienenee annoskokoa ja muistaa syödä paljon ruisleipää ja kuitua! Ja toki ei sokeria tai vehnäleipää...

En ole syönyt sokeroituja jugurtteja diagnoosin jälkeen, mutta jo rasvattomat maustamattomat maitotuotteet nostavat minun paasto arvoja...
 
Okei. Joo ei multakaan mitään kyselty. Tiedän vaan itse, kun treenasin ennen raskautta 7 krt/viikko, että itse tuolla määrällä en olisi alussa pärjännyt. Nytkun liikunta on jäänyt vähäiselle niin tuo on hyvä määrä :D jokaisellehan tuokin on täysin yksilöllistä :D

Toisaalta onhan se hyvä, että ollaan tiukkoja, mutta jotkut voisi stressaantua aivan sikana tuottaisesta syynistä. Mutta meidän ja vauvan parasta ne vain ajattelee :)

Radissa inhottavaa on kun ei voida sanoa, että mikä just sulle toimii. Mutta heidän pitäisi mielestäni enemmän tukea, ja tehdä selväksi että kaikille kaikki ei toimi ja että se vaatii aikaa ja hieman vaivaa löytää itselle sopivat tavat. Ja se että, sulla on radi ei oo maailmanloppu, ja että itse oot ainoa joka asialle voi tehdä jotain :) itseä ärsyttää se miten neuvolassa keskitytään aina keski-arvoihin ja sillä luodaan paineita äideille oli sitten kyse radista tai jostain muusta.

Maitotuotteet mulla nostaa lähelle raja-arvoja kans, maito ihan juotuna ja maustamaton jogurtti. Mut sit taas maustamaton rahka ja raejuusto sokerittoman mehukeiton kanssa pysyy aisoissa ainakin toistaseks :D niissä on sen verran enemmän proteiinia, niin se vähä hidastaa maidon sokerin imeytymistä :) Ootko kokeillut niitä? :)
 
Muokattu viimeksi:
Itse sain sen nälän yöllä kuriin kun syön runsaasti proteiinia illasta. Tyyliin 250g maustamatonta ja rasvatonta rahkaa sokerittomalla hedelmäkeitolla ja päälle vielä ruisleipäpala. Itsellä on tuolla tavoin pysynyt arvot alle 5.0 aamulla ennen ruokaa. Tänään huomaan että se eilinen ruokavalio vaikutti ja oli hiukan korkeammat tulokset, mutta silti alle 5.5.

Mulle suositeltiin myös että voi sen iltapalan pilkkoa kahteen osaan. Syödä jälkimmäinen sen verran myöhään ettei tule sitä 10 h paastoa yöllä. Varsinkin jos tuppaa päivällisen ja iltapalan välille kertymään se yli 3 h väliä.
 
Takaisin
Top