Raskausajan suositukset/kiellot

Kanelista sen verran, että ceylon-kanelia voi syödä rajoituksetta. Kun siinä on vain hieman kumariinia mitä yleisimmin myytävässä kassiankanelissa on huomattavasti enemmän. Ite oon tykänny ceylonkanelin mausta enemmän. Ja maistuu puurossa hyvälle :)
 
Ihan meidän lähiCittarissa oli luomukanelia, missä paketissa oli erikseen mainittu, että on ceylonia.
 
Tuotanoin. Välttelin tuossa hyvinkin tarkasti kaikkea kiellettyä ekan kolmanneksen. Juttelin erään lääkäri tuttavani kanssa tuossa yksi päivä ja hän nauroi minulle, kun kerroin miten tarkasti olen noudattanut kiellettyjen ruokien listaa. Hän nauroi että miten jossain Italiassa ja Aasiassa voi koskaan syntyä terveitä lapsia ja paljon, kun ne vetää pastöroimatonta juustoa joka pv ja levää ja raakaa kalaa myös. Lakritsia saa hänen sanojen mukaan syödä pienen patukan silloin tällöin aivan huoletta! Alkoi sitten itseäni nolottaa ja vastoin tapojani uhmasin kohtaloa ja olen nyt ottanut aika paljon löysemmin rantein nämä ruoka suositukset ja kiellot. Söin sushia, olin viime viikolla Italiassa ja söin juustoja ja join paikallista maitoa, vaikka en tiennyt niiden valmistustavoista mitään. Söin lakritsipatukankin yksi päivä. Olinpa hurja. Näillä mennään.
Ps. Toivottavasti kukkahattutädit ei nyt mieltään pahoittanut.:angelic:
 
Mä luulen, että pointti on siinä ettei nyt raskausaikana lisäisi ruokavalioonsa mitään sellaisia ruoka-aineita, mitä ei ole aiemmin säännöllisesti syönyt. Eli jos on vedellyt graavilohta ja pastöroimattomia maitoja ym. lähes päivittäin ennen raskautta, niin oma elimistö on jo tottunut niiden mahdollisesti sisältämiin bakteereihin ja osaa puolustautua niitä vastaan tehokkaammin kuin semmoisen ihmisen, joka syö ulkomaisia homejuustoja vain jouluna tms.

Tiedon lisääntyminen on tässä(kin) asiassa vähän ongelmakin, koska se lisää odottavien äitien paniikkia ja pelkoja ja syyllisyyttä. Kaikkea kiellettyä on mun mielestä mahdoton välttää, ellei tosissaan googleta joka ainoan suuhunsa pistämän ruoka-aineen alkuperää. Nämä raskausajan ruokasuositukset muuttuu ihan jatkuvasti, ens vuonna on taas jokin uusi aine kielletty koska sen osuutta keskenmenoissa tms. ei olla vielä tutkittu tarpeeksi. Joistain aineista, kuten alkoholi, on vuosikymmien tutkimustulokset, joten sen kohdalla voidaan olla varmoja, että se liikaa käytettynä aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä. Mikä sitten on liikaa? Koska kukaan ei osaa sanoa, on suosituksena että odottavat äidit eivät joisi ollenkaan.

Enemmän mua on tässä raskauden aikana alkanut huolettaa satunnaisten lakritsi- tai raaka kananmuna-altistusten sijasta mm. ympäristömyrkyt, elintarvikkeiden lisäaineet ja erilaiset kemikaalit mitä naamaani läträän päivittäin... Jossakin puhuttiin, että raskaana oleville pitäisi olla meikkauskielto, ja hiustenvärjäystä pohtii moni jo, että uskaltaako. Me altistutaan päivittäin myös monille semmoisille aineille, joiden pitoituuksiin ei oikeastaan voida mitenkään vaikuttaa. Ja asia erikseen on vielä se, että miten meidän syömät purkkitonnikalat ym. toksiineja sisältävät jutut on vaikuttaneet meidän sukusoluihin jo paljon ennenkuin edes mietittiin mahdollista lastentekoa...

Summa summarum: mun mielestä on turha tuntea syyllisyyttä jostain lakritsista tms. kielletystä ruoka-aineesta, ollaan jo aiheutettu niin paljon haittaa kehollemme ja sukusoluille ja syntymättömälle lapsellemme ihan tietämättämme, että ei siinä yksi muna sinne tai tänne enää missään tunnu! :rolleyes:
 
Samaa mieltä olen kuin Wadalma, eniten mietityttää kemikaalit, niitä kun on kaikkialla ja nykypäivänä saadaan niitä ihan liikaa. Itse en värjää hiuksia ja käytän ainoastaan luonnon luomukosmetiikkaa, niin meikeissä kuin puhdistusaineissa ym. Kynsiä en lakkaa ja ripsien pidennyksetkin jäi ennen raskautumista. Tiedä sitten onko jonkun mielestä liiallisuuksiin menemistä mutta itse koen oloni hyväksi kun tietoisesti vähennän elimistön kemikaalikuormaa. :) Ruoassa panostan luomuun myös aina kun sitä saatavilla.

Ja vaikka syntymähetkellään terveen lapsen voisi saada kemikaaleista välittämättä, niin silti itseä kyllä pohdituttaa että kuinka ne on yhteydessä sitten myöhäisempiin ongelmiin, psyykkisiin ja somaattisiin sairauksiin joita ei syntymähetkellä vielä näe.
 
Olen niin hysteerinen, että yritin vältellä tätä ryhmää, mutta tännepä tulin kuitenkin. :P Onkohan täällä ollut jo keskustelua purkkitonnikalasta? Miten teitä on siitä ohjeistettu? Mulle sanottiin, että se on ihan ok eikä ollut puhetta mistään määristäkään, mut joitakin kai on käsketty välttämään sitä?
 
Mä itseasiassa söin eilen ensimmäistä kertaa raskauden aikana tonnikalaa, oi nam (paahdettu ruisleipä, margariini, juusto ja tuna)! Kukaan ei ole kieltänyt, enkä ole kyllä kysynytkään, mutten mä sitä ajatellu viikottain syödä :)
 
En o myöskään kuullu purkkitonnariin liittyvän mitään rajoitteita :)
 
Mäkin söin eilen tonnikalalämppäreitä ja siitä tulikin mieleen kysellä. :D Mut en taida mäkään jokaviikkoiseksi ruoaksi sitä ottaa.
 
^tonnikala liittynee säilykepurkkeihin ja metalliin se "rajoitus", tosin virallisesti ei siitä taida olla mitään mainintaa..?
 
Tonnikala on ei-suositeluiden listalla ravintola muodossa, korkean elohopee pitosuuden takia. Purkkitonnikalat on eri lajikkeita ja turvallisin on skipjack lajike :)
 
Okei, täähän oli mielenkiintoinen tieto! Osaatko sanoa, mikä valmistaja valmistaa tuosta turvallisimmasta lajikkeesta? :)
 
^No se! Mä oo kyl pikkasen myös itse noiden säilykkeiden kannalla, että ei ainakaan turhaa kannata älyttömästi suosia.

Musta suurin osa suosituksista on varmasti ihan järkeviä ja ei ne siellä ihan turhaan ole. Toki Suomessa mennään usein vähän varmuuslinjalla, jos vaan ei tiedetä varmasti ettei oo haittaa. En vetelis esim. uusien suosituksien perusteella vaikka lakua paljon, mutta silloin tällöin olen vähän maistellut. Sushia taas en edes vähää maistelisi itse, koska siinä se pienikin pala voi olla se "saastunut". Listerian tms. voi toki saada huolimattomuuttaan ihan vaikka kotoa ja moni ruoka tai raaka kala voi olla täysin turvallista, mutten halua ainakaan turhaa riskiä ottaa. En halua miettiä liikaa, mitä jos...enkä antaisi itselleni anteeksi, jos vahinko sattuisi. Olen saanut esim. matkoilta siisteistäkin paikoista esim. kambylobakteerin. Jokainen toki tavallaan, paitsi tupakassa ja alkoholissa olen kyllä "kukkahattutäti" ja paheksun ihmisiä, jotka näitä raskaana käyttävät, se ei ole musta vaan "oma valinta".

Olen myös sitä mieltä, että todennäköisesti kaikki muut myrkyt ja saasteet lienevät haitallisempia, kuin mikään ruoka tällä hetkellä. Vaikea vaan elää kuplassa ja vältellä kaikkea. Kosmetiikkaa olen yrittänyt vähentää, esim. kynsilakka ei ole mitenkään pakollista, en juuri ole käyttänyt enää hajuvesiä jne.
 
Okei, täähän oli mielenkiintoinen tieto! Osaatko sanoa, mikä valmistaja valmistaa tuosta turvallisimmasta lajikkeesta? :)

rainbowlla on ainaki osa. Kantsii kattoo tuote selosteita, niissä lukee yleensä aina mistä päin ja mikä laji :) neuvolassa sanottiin että pari purkkia voi viikossa syödä huoletta :)
 
Miyes gojimarjan suhteen suositus oli? Erehdyin taas syömään turkkilaisen jugurtin kanssa niitä pähkinöiden ja hedelmien lisäks. Jossain luki ettei sais syödä kun ei oo tutkittu vaikutusta....
 
Muakin vähän ärsyttää nää ruokarajoitukset - erityisesti superfoodit ja ravintolisät, koska niiden vaiktuksia raskaana pleviin ei ole tutkittu. Ennen raskautta popsin kaikenlaista terveellistä ja olinkin terveempänä kuin koskaan,,mutta heti kun näiden syöminen piti lopettaa, vastustuskyky aleni... pöh. Yritän kovasti noudattaa,,mutta olen Inkkaripinkkarin lääkärin kanssa samaa mieltä, että ympäri maailman olisi lapsissa tosi paljon vikaa, jos meidän maan ohjeisiin pelkästään tuijottaa... esim. Inkiväärin syöminen, yrttiteet jne. Jotka muualla on ihan normia. Ja sama Suomessakin, ei 70-luvulla ole kielletty salamin syöntiä tms. Ja varmaan saa syödä aika isoja määriä, ennen kuin todellista vaikutusta on. Salmiakista ja lakusta pyrin pysymään erossa, koska verenpaine on muutenkin jo koholla. Lisäksi tuli luettua sen vaikutuksista munuaisiin, niin ei tee edes mieli. Onhan noi karkit muutenkin sellainen lisäainepommi, ettei niissä mitään terveyttä lisäävää ainetta olekaan. Mutta näitä terveellisten ruoka-aineiden syöntikieltoja en oikein tahdo sulattaa...
 
Tää suomen "kaikki mistä ei ole tutkimusta kielletään" ja "kaikki mistä ikinä on jollekin saattanut tulla jotain, tai edes antanut epäilyksen aihetta, kielletään" asenne on aika raskas tosiaan. Mä meinasin alkaa strssaamaan mitä kaikkea oli tullut syötyä ennen tietoa raskaudesta ja kielloista, mut onneksi yksi kaveri vähän katso niitä kieltolistoja mun kanssa ja todettiin, että tosiaan jos ympäri maailmaa syntyy terveitä lapsia noin yleensä ottaen kuitenkin enemmän niin mitäpä sitä turhia stressaamaan. Jos jotain on mennäkseen pieleen ni se menee joka tapauksessa.

Et on tässä nyt tullu sit syötyä salmiakkia ja lakritsia, välillä jotain missä vähä levää, juustoja jne. Huono äiti -leima otsassa varmaan jo nyt mut ei jaksa stressata :D

Ai niin! Ja osa kielloista muuten silleen aika ärsyttävän turhia koska esim se a-vitamiini (maksa) on vissiin niitä epämyodostumia aiheuttava riskitekijä just tasan tiettyinä hetkinä alussa sikiön kehityksessä. Silti kielletty koko raskauden ajalta. Joku paremmin asiaan perehtynyt voisi toki selittää/tarkentaa onko sitä muita riskejä sen suhteen..? (ja a vitamiini/maksa nyt oikeastaan niitä harvoja joita tosissani oon vältellyt kun ollu selvä korrelaatio noissa epämyodostumien tuottamisissa).
 
Miten suhtaudutte säilykkeisiin ylipäänsä? Purkkihernekeitto, purkkiananas jne.?

Kyllähän näitä suosituslistoja on kauhistellut erityisesti menneinä vuosikymmeninä synnyttäneet, joilla ei tällaisia listoja ollut ollenkaan. :)
 
Mä oon kyl syöny huoleta. En ees oo tajunnut et niitäkin pitöis alkaa arpomaan O_ o siis lähinnä purkkihedelmiä kun voinneilta ei meinannut yhdessä vaiheessa muu upota..
 
Takaisin
Top