Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yölento :) Sulla on AIVAN valtavasti tietoa, kokemusta ja näkemystä asioista!!! :happy:Hienoa saada sitä tänne, älä vaan pidä kynttilääsi vakan alla:cool14:hello2:hello2

Usein onkin niin, että ne, joilla on oikeaa tietämystä, eivät sanokaan mitään... tätä tapahtuu työpaikoillakin palavereissa, kun kaikkia ei saada puhumaan ja usein juuri ovatkin sitten "avainhenkilöitä"...monet kun pälpättää, vaikkeivat tiedä asioista tuon taivaallista:happy6:happy6:happy6:happy6

Jatka samaan malliin, sillä täällä tietoa tarvitaan:hello2:hello2:hello2:hello2

Suurkiitos:Heartred
T. Tähti-73

Jos vielä saanen sanoa tähän, niin palstan veturit (=tietäjät) ovat: JustMom10 & Yölento Comp. Oy Ltd. :) Hehh :)

Tuskin Maria75 sinä pistät pahaksi tässä, mun toimintaa?:rolleyes: Ethän.
:violent025:violent025:violent025

Mun tarttee ostaa rattaat. Muistin just kuinka kököt noi yhdistelmän rattaat on. Ne on ihan typeränmalliset. Jossain vaiheessa oli täälläkin keskustelua siitä mut en jaksa kahlata. En halua ihan hirveän kalliita ostaa. Onko suositteluja? Sais olla sellaset et menis vielä yli 15 kiloselle.

Täällä on tissi maratonit jatkunu, tosin tänään on malttanut nukkua parit pitemmät päikkärit:)! Nyt poika syö samalla syöttökerralla molemmista tisseistä. Luulisin, että saa tarpeeksi ihan rintamaitoakin, kun pissavaippoja tulee tasaseen tahtiin ja kakkaakin 2-4 kertaa päivässä ainakin..;)! Neuvolasta ohjeistivat tuon korvikkeen kanssa, että sais antaa max 2 kertaa päivässä n.50mll ja siitäkin pitäs sit alkaa vähentää, jos ja kun tämä tiheä imutus vähän rauhottus. On kuulemma tärkeää, että mun hinkit saa stimulointia, ettei oma heruminen lopu! No eiköhän ne tuu stimuloitua ihan kiitettävästi, jos poika imee tunnin välein, vaikka sen pari kertaa sit sitä korviketta antaisinkin..,huh;)! :)

Mä oon huomannu et vauva tykkää kääntää pään aina nukkuessaan oikealle puolelle..käyn sit kääntämässä sitä vasemmalle, kun korva on ihan punanen ja en halua mitn painehaavaa siihen..Nytkin se on taas kääntänyt poijunsa oikealle..

Meillä irtos napatynkä tänään, vihdoin!

Otettiin koko porukka 2,5h tirsat..tai no vauva jatkoi syönnin jälkeen uniaan..se vetää tässä kohtaa iltaa yleensä sen 4-5h unta ja sit yö mennään 2-3h sykleissä..Onneks ei oo kiire minnee ni ei haittaa vaikka ois vähän katkonaisempi yö..

Mä sain onneks viime yönäkin nukkua ja mies hoiti vauvan..oon sitten käskenyt miehen päivällä nukkumaan et saa hänkin levätä..

Mä oon huomannu et vauva tykkää kääntää pään aina nukkuessaan oikealle puolelle..käyn sit kääntämässä sitä vasemmalle, kun korva on ihan punanen ja en halua mitn painehaavaa siihen..Nytkin se on taas kääntänyt poijunsa oikealle..

Meillä irtos napatynkä tänään, vihdoin!

Otettiin koko porukka 2,5h tirsat..tai no vauva jatkoi syönnin jälkeen uniaan..se vetää tässä kohtaa iltaa yleensä sen 4-5h unta ja sit yö mennään 2-3h sykleissä..Onneks ei oo kiire minnee ni ei haittaa vaikka ois vähän katkonaisempi yö..

Mä sain onneks viime yönäkin nukkua ja mies hoiti vauvan..oon sitten käskenyt miehen päivällä nukkumaan et saa hänkin levätä..

Miiuli77 :) Minusta on erikoista, että pystyt ohjaamaan miestäsi noin, nukkumaan päivällä?!? Toi on hieno juttu, kun sillai toimii... :)

Miiuli77 :) Minusta on erikoista, että pystyt ohjaamaan miestäsi noin, nukkumaan päivällä?!? Toi on hieno juttu, kun sillai toimii... :)

Hän on siis ihan itse ehdottanut et hän voi hoitaa vauvan yöhommat, että mä saan nukuttua välillä niitä yhtäjaksoisia unia, ne on ne tärkeimmät..oon kyllä sanonut et kyllä mä voin myös nousta, mutta hän kuule mm pärjää vähemmällä unelle kuin minä.

Mä kun sit nousen aamulla kun vauva herättää niin mies jää nukkumaan ja oon hänen antanut sitten nukkua niin pitkään kun nukuttaa..Meillä tämä toimii, tosin mies on nyt tässä kotona 2kk että eihän tää luksus ole ikuista, jään sitten vauvan kanssa kahdestaan kun mies menee töihin..

Tähti, mukava kuulla tuollainenkin kommentti. Vanhemmiten olen opetellut olemaan hiljaa, kun kovin moni ei arvosta sitä, että jakaa neuvoja. Kysyttäessä vastaan mielelläni. Yleensä hyviä tapoja toimia on paljon. Kaikkien ei siis tarvitse tehdä samalla tavalla.

Hän on siis ihan itse ehdottanut et hän voi hoitaa vauvan yöhommat, että mä saan nukuttua välillä niitä yhtäjaksoisia unia, ne on ne tärkeimmät..oon kyllä sanonut et kyllä mä voin myös nousta, mutta hän kuule mm pärjää vähemmällä unelle kuin minä.

Mä kun sit nousen aamulla kun vauva herättää niin mies jää nukkumaan ja oon hänen antanut sitten nukkua niin pitkään kun nukuttaa..Meillä tämä toimii, tosin mies on nyt tässä kotona 2kk että eihän tää luksus ole ikuista, jään sitten vauvan kanssa kahdestaan kun mies menee töihin..

Miiuli77 :) Kuullostaa toimivalta. Teillä on selvästi hyvä parisuhde :)

Sirpa :) Mitä Mozartia soititte vauvalle?? Ja Piano /Sinfonia vaiko Serenadi??:rolleyes::rolleyes:

Meillä vauva tykkää ihan kaikesta musiikista :)
Se on pianon pimputusta! Tossa yhdessä mobilessa on bachia, mozartia ja niiden sekoitusta. Äijä ei diggaa yhtään tosta pimputuksesta, mut mä ja vauva tykätään. 2-1 :p.

Tähti, mukava kuulla tuollainenkin kommentti. Vanhemmiten olen opetellut olemaan hiljaa, kun kovin moni ei arvosta sitä, että jakaa neuvoja. Kysyttäessä vastaan mielelläni. Yleensä hyviä tapoja toimia on paljon. Kaikkien ei siis tarvitse tehdä samalla tavalla.

Yölento :)
Ei mitään, minusta on tärkeää huomioida osaaminen ja kokemus:singing::3some

Olen tähän ikään nähnyt monenmoista:happy: Mulla on iäkkäitä työtovereita ( mm. korkealla pörssiyhtiöissä), jotka eivät puhu mitään palavereissa, mutta silti tietävät tuhat kertaa paremmin asiat, kuin siellä yhtiöissä edes pomot. Mutta se nyt ei liity tähän.

Yölento, minusta Sinun on hyvä avata suu, koska se on tärkeää. Siksi sinulla on paljon sanottavaa täällä:Heartred:Heartred:Heartbigred!!!
:love7:notworthy

Satru, meetkö nukkuu kans illalla syötön jälkeen? Mä en yleensä. Kukun sinne kahteentoista.

Ootsä käyttäny kantoliinaa?

Kiits linkistä.

Mä olen kans kukkuja. En pääse mitenkään ennen kahtatoista nukkumaan. Lisäks tuntuu, et tarviin ton oman hetken, kun lapset jo nukkuu. Vauva menee nykyään yöunille 9-10 aikoihin. Alussa sekin meni vasta kahdentoista aikaan. Aamulla noustaan vaihtelevasti 7.30-8.30. Siinä välissä sitten erinäisiä imetyksiä eli katkonaista unta mut aikas kivasti mun mielestä kuiteskin nuo yöt menee. Viime yönä esikoinen kylläkin näki painajaista ja olin hänen luonaankin jonkin aikaa. En ole läheskään yhtä väsynyt kuin näiden isompien lasten kanssa aikoinaan. Ainakaan vielä.

Mun tarttee ostaa rattaat. Muistin just kuinka kököt noi yhdistelmän rattaat on. Ne on ihan typeränmalliset. Jossain vaiheessa oli täälläkin keskustelua siitä mut en jaksa kahlata. En halua ihan hirveän kalliita ostaa. Onko suositteluja? Sais olla sellaset et menis vielä yli 15 kiloselle.

Mä en kans halunnut kauhean isoja yhdistelmiä. Päädyttiin sellasiin kuin Bumbleride indie 4 ja ollasn tykätty. Ne on aika sirot ja sit kun ei enää käytä kantokoppaa, on rattaat näppärät eikä sellaset kohlot kuin joskus itelläkin on yhdistelmän ratasosat olleet. Kääntyvät etupyörät on näppärät ja saa lukittua myös suoraan. Menee hyvin maastossakin, koska etupyörät kuiteskin aika isot. Meille tärkeää, kun mökkeillään ja mennään maastossa.

Mulla olis nyt hakusessa parvekevaunut. Mahdollisimman halvat ja pitäs olla sen verran kapeet, et saan sisälle suojaan. Meil ei talossa hissiä, jahaluaisin nukuttaa parvekkeella, kun nukkuu hyvin ulkona. Siellä pitäs olla siten omat vaunut, koska ei saada vaunuja tietenkään tänne kolmanteen kerrokseen. Kattelinkin niitä tori.fi:stä mut haku viel kesken.

Jos vielä saanen sanoa tähän, niin palstan veturit (=tietäjät) ovat: JustMom10 & Yölento Comp. Oy Ltd. :) Hehh :)

Tuskin Maria75 sinä pistät pahaksi tässä, mun toimintaa?:rolleyes: Ethän.
:violent025:violent025:violent025
Mä olen vain halunnut jakaa näitä omia puolen vuoden kokemuksiani ketjulaisille. En mä tiedä mitään vauvan hoidosta. Olen vain kertonut mitä olen itse tehnyt tai kuullut. Jokainen tehköön oman vauvansa kanssa niin kuin itse katsoo parhaaksi. Kokeneilla ihmisillä on tietty enemmän näkemystä vauvan hoitoon.

Tänään testattu ekaa kertaa pullosta syömistä. Pumppasin n.100ml aamulla ja mies syötti sen. Hyvin meni. Ei poika ihmetellyt juuri yhtään, miten se maito nyt tulee. Pumppailin sit vielä lisää ja olin sitten illalla esikoisen vanhempainillassa ja poika isänsä mukana toisen lapsen harrastuksessa. Ei ollut siellä sitten syönyt, kun olivat kantoreppulenkillä mut söi ton 160ml osittain sitten myöhemmin ihan testaamisen vuoksi. Ei näyttänyt olevan ongelmaa. Vähän katteli kummissaan isää, joka "imettää" :dead:
Sitä en nyt vielä hahmota, että kuinka paljon tota maitoa pitäs jättää koko illan poissaoloon?

Tänään vauva sai tunnin ilmakylvyn pepulleen. Siinä ajassa tuli kolmet paskat ja kahdet pissat. Vittu sitä pyyhkeiden ja harsojen määrää...:woot: Kotin pitää pilin piilossa, mut samalla nivuset ja pallit ilmakylvyssä. Kaks kättä meinas olla liian vähän. Tuli pikkasen pyykkiä.

Nyt kun on toi ihottuma, ni vaihdetaan vaippaa heti ku rutisee. Nyt illalla, oli just laitettu uus isompi yökkäri päälle, ni rutisi taas. Menin vaihtaa, ni eiköhän rutissu yökkärille. Pyyhin pepun ja sit rutisi unipussillekin...:hilarious: Vittu ku nauroin jo kahelina... Äkkii vaippaa päälle. Vaihdettiin 2-liberoon, siel on vähä enempi tilaa, ni ei haudo niin paljon. Pesin tänää kaks koneellista pyykkiä, huomenna taas...

Alkuillasta vaihdoin pari vaippaa, joissa ei ollukaan kakkaa, et kai se paskominen nyt rauhottuu.

Vauvalla on vasen silmä punainen. Sotin nlaan ja sain ohjeet ja samalla sain tietää et se lekuri oli eilen konsultoinu lasten lääkäriä ja meille on tulossa lähete fysioterapiaan. Jaja, nla täti sanoi jotain ymmärrettävää ekaa kertaa tästä "ylijöntevyydestä": sanoi et "vauvaa jumpataan, niinet se osaa rentoutua". Ylijäntevyys on siis suomeksi ylijännittyneisyys. Eli sillä on lihakset liian jännittyneinä. Nyt huomaan sen itekin ja mietin et mahtaako tehdä kipeetä?

Just oon miettiny, et meillä ei oo terveyden kanssa ollu mtn kotiintulon jälkeen, ni nyt on vaikka ja mitä. :eek:

Mä en kans halunnut kauhean isoja yhdistelmiä. Päädyttiin sellasiin kuin Bumbleride indie 4 ja ollasn tykätty. Ne on aika sirot ja sit kun ei enää käytä kantokoppaa, on rattaat näppärät eikä sellaset kohlot kuin joskus itelläkin on yhdistelmän ratasosat olleet. Kääntyvät etupyörät on näppärät ja saa lukittua myös suoraan. Menee hyvin maastossakin, koska etupyörät kuiteskin aika isot. Meille tärkeää, kun mökkeillään ja mennään maastossa.

Mulla olis nyt hakusessa parvekevaunut. Mahdollisimman halvat ja pitäs olla sen verran kapeet, et saan sisälle suojaan. Meil ei talossa hissiä, jahaluaisin nukuttaa parvekkeella, kun nukkuu hyvin ulkona. Siellä pitäs olla siten omat vaunut, koska ei saada vaunuja tietenkään tänne kolmanteen kerrokseen. Kattelinkin niitä tori.fi:stä mut haku viel kesken.

Meillä on yhdistelmävaunut, johon saa kiinni turvakaukalon, vaunukopan ja ratasosan. Mikä noista olisi kätevintä ottaa mukaan junamatkalle ? Turvakaukalon kanssa olen liikkunut autolla ja kaupoissa. Vaunukopalla käydään lenkillä. Ratasosaa ei meillä vielä käytetty ollenkaan, mutta siinä on turvavaljaat. Meiän poika ei pysy enää missään paikallaan. Turvakaukalon kanssa liikkuminen on ollut kätevää.

Tänään vauva sai tunnin ilmakylvyn pepulleen. Siinä ajassa tuli kolmet paskat ja kahdet pissat. Vittu sitä pyyhkeiden ja harsojen määrää...:woot: Kotin pitää pilin piilossa, mut samalla nivuset ja pallit ilmakylvyssä. Kaks kättä meinas olla liian vähän. Tuli pikkasen pyykkiä.

Nyt kun on toi ihottuma, ni vaihdetaan vaippaa heti ku rutisee. Nyt illalla, oli just laitettu uus isompi yökkäri päälle, ni rutisi taas. Menin vaihtaa, ni eiköhän rutissu yökkärille. Pyyhin pepun ja sit rutisi unipussillekin...:hilarious: Vittu ku nauroin jo kahelina... Äkkii vaippaa päälle. Vaihdettiin 2-liberoon, siel on vähä enempi tilaa, ni ei haudo niin paljon. Pesin tänää kaks koneellista pyykkiä, huomenna taas...

Alkuillasta vaihdoin pari vaippaa, joissa ei ollukaan kakkaa, et kai se paskominen nyt rauhottuu.

Vauvalla on vasen silmä punainen. Sotin nlaan ja sain ohjeet ja samalla sain tietää et se lekuri oli eilen konsultoinu lasten lääkäriä ja meille on tulossa lähete fysioterapiaan. Jaja, nla täti sanoi jotain ymmärrettävää ekaa kertaa tästä "ylijöntevyydestä": sanoi et "vauvaa jumpataan, niinet se osaa rentoutua". Ylijäntevyys on siis suomeksi ylijännittyneisyys. Eli sillä on lihakset liian jännittyneinä. Nyt huomaan sen itekin ja mietin et mahtaako tehdä kipeetä?

Just oon miettiny, et meillä ei oo terveyden kanssa ollu mtn kotiintulon jälkeen, ni nyt on vaikka ja mitä. :eek:
Meidän pojalla on ollut jo synnäriltä lähtien semmoinen tapa, että turauttaa kakat tai pissat aina hoitopöydälle siinä vaiheessa, kun on käyty pesemässä edelliset pois ja ollaan asetettu uusi vaippa alle, mutta ei vielä välttämättä ehditty ees teippejä laittaa kiinni. Parhaimmillaan siinä souvissa menee 2-3vaippaa ja pyykkiä tulee pirusti, eikä auta harsot tai pyyhkeet pippelin päällä, sitä tavaraa vaan tulee sille puhtaalle vaipalle joka tapauksessa jossain välissä..;)! Iskä kantaa kaupasta vaippoja selkä vääränä, kun mähän olen nyt kauppakassien kanto kiellossakin seuraavat 3kk..;)! :) Meillä on myös aika jäntevä poika ja voimaa tuntuu olevan aika lailla jaloissa ja käsissä, kun kiepauttaa itseensä hoitopöydällä tai sängyllä kyljeltä selälleen. Lisäksi on kova viuhtomaan käsillään ja yrittää imemisvimmassaan aina työntää tumppujaan suuhun ja lussuttaa niitä, sillä tuttikaan ei enää aina kelpaa. :) On nää ihmisen taimet vaan niin mainioita pakkauksia ja erilaiset temperamentit korostuu jo näin pienestä lähtien. :)

Mä olen vain halunnut jakaa näitä omia puolen vuoden kokemuksiani ketjulaisille. En mä tiedä mitään vauvan hoidosta. Olen vain kertonut mitä olen itse tehnyt tai kuullut. Jokainen tehköön oman vauvansa kanssa niin kuin itse katsoo parhaaksi. Kokeneilla ihmisillä on tietty enemmän näkemystä vauvan hoitoon.
Joo, omia kokemuksiahan täällä itse kukin jakaa ja sehän tällaisessa "yhteisössä" toimii hyvin, että jaetaan hyviä omia kokemuksia, jolloin jokainen voi halutessaan poimia niistä kokeiluun itselleen sopivimmilta tuntuvat. Ja tosiaan toimii samalla myös tärkeänä vertaistukena! Sitten on ihan bonusta, että sattuu vielä ammattilaisia palstalle :) Ja entisen fyssarin "statuksella" en siis myöskään uskaltaisi suoranaisesti neuvoa, jos en ole varma jostain asiasta. Mitä tulee esim vauvojen fysioterapiaan, motoriseen kehitykseen, tms niin en uskalla esittää suoria tulkintoja, koska se on niin erikoisala. Nämä "päättelyni" ja vinkkini perustuvat muuhun kokemukseeni fysioterapiasta sekä anatomiaan ja fysiologiaan. Halusin siis vain sanoa, ettei kukaan luule, että täältä vain jotain huutelen :)

Samalla, kiitos kaikille teille oleville ja tuleville äideille kaikista vinkeistä, ideoista, neuvoista ja vertaistuesta, joita näiltä kahdelta palstalta olen saanut! Hyvin me vedetään! :)

Takaisin