Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vauvat tilaa sitä omiin tarpeisiin. Ootko sä huomannut kaikilla niitä tiheen imun kausia? Saako teillä tissii aina kun haluu: siis tää vauva? Mä oon vaan tarjonnu aina kun haluu. Kyllä päivässä 10-12x imetän. 2-4h välein yöllä ja päivällä ja iltasella tuntuu et vauva tankkaa kun alkaa väsyy ja kitisyttää ni haluu enempi olla tissillä. Yösyötöt meillä on nopeita. Vaihdan pissavaipan sängyssä ja kakat käyn pesee jos on tullu. Sit typy syö 10 min ja nukahtaa. Yöllä en röyhytä koska piristyy liikaa jos lähen siitä vielä nostelee, testannu oon.

Mä oon tullu ny hysteeriseks sen vaippaihottuman kanssa. Vaihdan yösyötöilläkin ja jos tulee kakka kellonajasta ja paikasta riippumatta niin salamana pesulle. Tää on niin herkkähipiäinen. Viikon sisällä oli kolmesti peppu niin punanen että nukuttiin ilman vaippaa sänky vuorattuna. Sinkkivoide onneks meillä rauhottaa nopeesti.

Meiän pojallakin oli pienenä vauvana vaippaihottumaa. Sen takia mäkin vaihdan aina vaipan, kun pissa on tullut vaippaan. Öisin vaihdan yleensä aamuisin vaipan, jollei poika ole levoton. Joten et sä mun mielestä ole hysteerinen. Meillä neuvola neuvoi käyttämään bepantheniä vaippaihottumaan. Talkkiakin käytettiin aluksi. Sinkkivoidetta neuvottiin synnäriltä laittamaan vaippaihottumaan, mutta mä ei olla sitä käytetty.

Ei hitto! Huomenta vaan :p! Vauva nukahti mozartiin! Nytkö mun musa-aivopesu alkaa tepsimään... hihhih...

Vaippaihottumasta, meilläkin tuli eilen. Ei oo jumankauta ollu mitään! Nyt ihan tulipunainen pyrstö. Sinkkivoidetta neuvoi nla täti, sitä on laitettu. En tie tuliko se nyt tosta et vaippa on useesti märkänä, ku pissaa ja kakkaa koko ajan. VAI tuliko libero-puhdistuspyyhkeistä? Samaan aikaan nimittäin pirkat loppu ja libero-pyyhkeet oli halpoja... Mä pyyhin suurimmat kakat kosteuspyyhkeellä ja sitte pesen vedellä. Et käytännössä ne pyyhkeet on koko ajan käytössä. Liberot on ny pannassa, sattui oleen natusan-pyyhkeitä, ni niitä käytetään.

Justmom, käytätkö kosteuspyyhkeitä?

Vauvalla oli yöllä yskä ja nyt tuntuis olevan nuha :sad001. Se oli eilen vaunuissa pitkillä päikkäreillä ulkona. Lämpötila pihalla laski sit kolmen jälkeen, en tajunnut sitä. Otin vaunut sisälle vasta neljän jälkeen ja puol viis tulikin viddu rakeita. Kaikenlisäksi vauva nukkui ilman sukkia ja lyhyessä bodyssa. Just on hoksattu et sillä on sairaan kuuma. Tähän se sit johti... Hööööööhhhhh!

Mulla on nenäfrida, mut en osaa käyttää sitä.

Vauva on kummallisesti heränny aamukuudelta eilen ja tänään ja sitte ollu tissillä 10min välein. Mulle just paskinta, oon niiiiiin helvetin väsy juurikin aamulla ja tosi sikeessä unessa. Viime yönä se söikin kolme kerta.., Äääh.

Luin tässä imettäessäni hyvän artikkelin iltatankkauksesta: http://www.vauva.fi/artikkeli/lapsi/vauva_ja_taapero/meneeko_ilta_imetysmaratoniksi_tassa_3_syyta

Mä olen imettänyt just niin monta kertaa kuin vauva sitä vaatii, tasan niin pitkään kuin haluaa ja just iltaisin tankataan reilusti (muutamaa iltaa lukuunottamatta jolloin on ollut väsynyt) ja nukkuu ainakin 5h tankkauksen jälkeen mikä on ruhtinaallista meikäläiselle. Loppuyön syökin sitten 2h välein.
Satru, meetkö nukkuu kans illalla syötön jälkeen? Mä en yleensä. Kukun sinne kahteentoista.

Ootsä käyttäny kantoliinaa?

Kiits linkistä.

Ei hitto! Huomenta vaan :p! Vauva nukahti mozartiin! Nytkö mun musa-aivopesu alkaa tepsimään... hihhih...

Vaippaihottumasta, meilläkin tuli eilen. Ei oo jumankauta ollu mitään! Nyt ihan tulipunainen pyrstö. Sinkkivoidetta neuvoi nla täti, sitä on laitettu. En tie tuliko se nyt tosta et vaippa on useesti märkänä, ku pissaa ja kakkaa koko ajan. VAI tuliko libero-puhdistuspyyhkeistä? Samaan aikaan nimittäin pirkat loppu ja libero-pyyhkeet oli halpoja... Mä pyyhin suurimmat kakat kosteuspyyhkeellä ja sitte pesen vedellä. Et käytännössä ne pyyhkeet on koko ajan käytössä. Liberot on ny pannassa, sattui oleen natusan-pyyhkeitä, ni niitä käytetään.

Justmom, käytätkö kosteuspyyhkeitä?

Vauvalla oli yöllä yskä ja nyt tuntuis olevan nuha :sad001. Se oli eilen vaunuissa pitkillä päikkäreillä ulkona. Lämpötila pihalla laski sit kolmen jälkeen, en tajunnut sitä. Otin vaunut sisälle vasta neljän jälkeen ja puol viis tulikin viddu rakeita. Kaikenlisäksi vauva nukkui ilman sukkia ja lyhyessä bodyssa. Just on hoksattu et sillä on sairaan kuuma. Tähän se sit johti... Hööööööhhhhh!

Mulla on nenäfrida, mut en osaa käyttää sitä.

Vauva on kummallisesti heränny aamukuudelta eilen ja tänään ja sitte ollu tissillä 10min välein. Mulle just paskinta, oon niiiiiin helvetin väsy juurikin aamulla ja tosi sikeessä unessa. Viime yönä se söikin kolme kerta.., Äääh.
Mä vältän nyt kokonaan puhdistuspyyhkeitä. Heti kun kakka tulee ni pesulle ja heti jos vähänki punottaa ni paksulti pesun ja hyvän kuivatuksen jälkee sinkkivoidetta. Ilmakylpyjä sen verran mitä pystyy.

Mä en suoranaisesti ole huomannut niin niit tiheänimun kausia kun imetän aina kun vauva haluaa.tätä kestää niin vähän aikaan etten oo hennonnut panttailla:) sitten se imetys luonnollisesti harvenee kun kiinteät aloitetaan.

Hei onko muuten hyviä vinkkejä tuohon kuivaksi opettamiseen? Sorry tää nyt ei suoraan oo tän palstan asioita... Meillä nyt 2-vuotias esikoinen istui jo alle 1-vuotiaana potalla, kun ymmärsin, että voi jo silloin harjoitella, jos mielellään potalla istuu. Näin teki, oli potalla luettava pottakirja ja välillä pottaan tuli pisu ja/ tai kakka, välillä ei. Mutta oli ihan mieluisen tuntuista hänelle ja aina ollaan iloisia, jos pottaan jotain tulee. Sitten tuossa keväällä päästiin jo siihen vaiheeseen, että jopa useamman kerran päivässä hän saattoi sanoa "mennään potalle" ja usein näillä kerroilla pisut pottaan tulikin. Toki myös edelleen vaippaan. Kevään lopussa sitten syntyi tämä pikkusisko, niin ihan selvästi otettiin askel taaksepäin isomman pottailussa, mikä on kai tyypillistä. Nyt potalle saa enemmänkin houkutella. Olemme yrittäneet kannustaa, mutta emme mitenkään "pakottamalla", kun olen ymmärtänyt, että sekin voi olla huono. Poika on siis kyseessä, jos sillä on merkitystä.
Ihan oikein toimittu! Potalla voi tosiaan käydä heti, kun oppii istumaan. Pottakirjat ovat mukava osa harjoittelua. Vauva kannattas laittaa potalle heti kun herää ja aina kiinteän ruuan jälkeen. Näin syntyy tottumus, että potalla on mukava istua ja sinne aina joskus tulee tuotos, josta kehutaan. Jos ei tule, niin ei haittaa. Kirjan lukeminen on kuitenkin yhdessä kivaa. ( Miehet lukee vielä aikuisenakin vessassa Tekniikan maailmaa ja Aku Ankkaa).
Teillä tuo sisaruksen syntymä on aiheuttanut vähän takapakkia, mikä on ihan tavallista. Itse siirtyisin siinä vaiheessa "huonompiin" vaippoihin, jotka tuntuvat märiltä ja joissa ei ole mukava jatkaa leikkiä. Lapsi huomaa aika pian, että on nopeampaa käydä potalla ja jatkaa leikkiä kuin pyytää vaihtaa vaippa tai peräti joutua peppupesulle. Pakottaminen ei siinäkään ole eduksi. Joku uusi vetävä pottakirja voisi olla toinen motivaattori, siis sellainen jota saa lukea vain potalla. Eräs pieni mies sai mukaansa oikean aikuisten autolehden ja toisella oli ääntä pitävä ajoneuvokirja. Kyllä pikkumiehet istuivat vessassa!
Jotkut pojat innostuvat, kun isä näyttää mallia, miten pissataan seisaaltaan ja toiset tykkäävät, jos saavat käydä pöntöllä.
Keinoja on siis paljon! Jos lapsi on muuten kehittynyt normaalisti, niin minä en vaippoja kotiin kantaisi paljoa sen jälkeen, kun kolmas ikävuosi on alkanut. Paitsi jos oman jaksamisen kanssa on tiukkaa, niin on parempi kun ei ota stressiä. Kukaan ei ole armeijaan mennyt vaipat pöksyissä.

Ja yöllä en vaihda vaippaa ellei kakat oo tullut. Mutta meillä ei olekaan vaippa aluuen kanssa ollut ongelmaa. Sittenhän jos on, niin ihan hyvä vaihtaa yölläkin pissat pois ettei turhaan haudo ja ärsytä.

Kiitti vinkeistä:)! Täytyypä alkaa harrastaa tota syöttöpunnitusta, tarvii vaan hommata kunnon keittiövaaka, kun mulla on semmoinen onneton liru! Mulla on kyllä tullu ihan hyvin maitoo ja vauva aina ite lopettaa imemisen eikä suostu ottaa lisää tissistä, mutta sit on tunnin päästä taas nälkä. Tänään poika täyttää 2viikkoa, joten jospa enteilee jotain tehotankkaus aikoja;)! Tänään tulee taas uudet coctailit käyttöön, kun alkaa d-vitamiinin ottaminen, sen lisäks oon antanu cuplatonia ja gefilus tippoja. Meillä sai neuvolasta ekan pullon noita d-vitskuja, näyttää olevan minisun merkkistä. Kyllä sitä välillä tuntee ittensä niin TYHMÄKSI ja kädettömäksi tämän vauvanhoidon kanssa, ennen kuin siperia kasvattaa..;)! Onneksi on google ja tämä ihana palsta, jossa voi teiltä konkareilta kysellä tyhmiäkin kysymyksiä..;)! :)

Jäntevyydestä ja reflekseistä... Noudattakaa neuvolan ohjeita ja käykää fysioterapiassa ja ihan mitä vaan neuvotaan. Näinä säästöjen aikoina mitään turhaa ei tarjota. Jotkut lapset jättävät kehitysvaiheita välistä, mikä ei vaikuta kovin ihmeelliseltä. Siis vauva vaikkapa ensin oppii kulkemaan vetämällä käsillään itseään eteenpäin ja sitten oppii istumaan ja kulkee pepulteen eteenpäin ja alkaa kävellä. Välistä jää ryömiminen ja konttaus. Liikkumisen kannalta vanhemman näkökulmasta ei ole mitään ongelmaa, vauva pääsee eteenpäin. Aivojen kehityksen kannalta tilanne on hankala, sillä ristikkäisliikkeistä ei tule toistoja, siis aivopuoliskojen väliset yhteydet eivät vahvistu. Näillä lapsilla esimerkiksi lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen voi olla vaikeaa, kun paperin vasempaan laitaan lapsi kirjoittaa vasemmalla kädellä ja oikeaan oikealla, pitää siis vaihtaa kättä kesken rivin.
Tapauksia on monenlaisia, tämä vain yksi esimerkki. Neurologi siis vaalii näitä aivojen yhteyksiä, jotka kehittyvät siinä, missä järjestyksessä ja mitä lapsi oppii. Jokainen kehitysvaihe on tärkeä. Ilman harjoitustakin toki voi oppia, myöhemmin se vaan on vaikeampaa.

Kiitti vinkeistä:)! Täytyypä alkaa harrastaa tota syöttöpunnitusta, tarvii vaan hommata kunnon keittiövaaka, kun mulla on semmoinen onneton liru! Mulla on kyllä tullu ihan hyvin maitoo ja vauva aina ite lopettaa imemisen eikä suostu ottaa lisää tissistä, mutta sit on tunnin päästä taas nälkä. Tänään poika täyttää 2viikkoa, joten jospa enteilee jotain tehotankkaus aikoja;)! Tänään tulee taas uudet coctailit käyttöön, kun alkaa d-vitamiinin ottaminen, sen lisäks oon antanu cuplatonia ja gefilus tippoja. Meillä sai neuvolasta ekan pullon noita d-vitskuja, näyttää olevan minisun merkkistä. Kyllä sitä välillä tuntee ittensä niin TYHMÄKSI ja kädettömäksi tämän vauvanhoidon kanssa, ennen kuin siperia kasvattaa..;)! Onneksi on google ja tämä ihana palsta, jossa voi teiltä konkareilta kysellä tyhmiäkin kysymyksiä..;)! :)
Konkari....hehheeeee....mä oon aika tarkkaan 4vkoo viisaampi kuin sä :laughing001....

Jäntevyydestä ja reflekseistä... Noudattakaa neuvolan ohjeita ja käykää fysioterapiassa ja ihan mitä vaan neuvotaan. Näinä säästöjen aikoina mitään turhaa ei tarjota. Jotkut lapset jättävät kehitysvaiheita välistä, mikä ei vaikuta kovin ihmeelliseltä. Siis vauva vaikkapa ensin oppii kulkemaan vetämällä käsillään itseään eteenpäin ja sitten oppii istumaan ja kulkee pepulteen eteenpäin ja alkaa kävellä. Välistä jää ryömiminen ja konttaus. Liikkumisen kannalta vanhemman näkökulmasta ei ole mitään ongelmaa, vauva pääsee eteenpäin. Aivojen kehityksen kannalta tilanne on hankala, sillä ristikkäisliikkeistä ei tule toistoja, siis aivopuoliskojen väliset yhteydet eivät vahvistu. Näillä lapsilla esimerkiksi lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen voi olla vaikeaa, kun paperin vasempaan laitaan lapsi kirjoittaa vasemmalla kädellä ja oikeaan oikealla, pitää siis vaihtaa kättä kesken rivin.
Tapauksia on monenlaisia, tämä vain yksi esimerkki. Neurologi siis vaalii näitä aivojen yhteyksiä, jotka kehittyvät siinä, missä järjestyksessä ja mitä lapsi oppii. Jokainen kehitysvaihe on tärkeä. Ilman harjoitustakin toki voi oppia, myöhemmin se vaan on vaikeampaa.
Ooo! Kiitos selvennyksestä! Nyt menee kaaliin... Todentotta, sanoin äijälle että pulloruokinnassa sen pitää vaihtaa välillä puolta. Luin tän jostain. Se taas tyypillisesti naureskeli, et miks ihmeessä. Tossahan toi vastaus tuli, jospa vahvistaa niitä aivopuoliskojen yhteyksiä.

Mulla on pieni vaaka, mut laitoin sen päälle pitkänomaisen arabia-kalavadin ja punnasin vauvan siinä.

Satru, meetkö nukkuu kans illalla syötön jälkeen? Mä en yleensä. Kukun sinne kahteentoista.

Ootsä käyttäny kantoliinaa?

Kiits linkistä.

Kyllä mä meen. Oon muutenkin iltqtorkku, niin saan heti unen yleensä. Eilen illallinen mentiin kymmeneltä nukkumaan ja herättin kahdelta yöllä. Siinä sai jo 4h unta.

Mulla on manduca. Pari kertaa poika ollutkin siinä, viihtyy hyvin.

Vaippaihottumasta sen verran että mulla on varalle ostettuna bepanthenia jos punotusta tulee. Ei oo vielä ollu. Tää sen takia kun kaverin muksulla oli ja heille lastenlääkäri kehotti käyttämään mielummin bepanthenia kuin sinkkivoidetta. Oli käyttäny sinkkivoidetta mutta ihottuma tuli aina takaisib. Bepanthenilla hävis sit lopullisesti. Käytän itekin sitä kaikkiin iho-ongelmiin, myös jos kalsarit on hiertänt ja nopeesti aina iho paranee. Näitten takia en ees oo ostanu meille sinkkivoidetta vaan meillä mennään tarvittaessa bepanthenilla.

Bepanthenilla meilläkin vaippaihottuma hävisi. Mä en kyllä usko, että vaippaihottuma johtuisi kosteuspyyhkeistä. Mä pyyhin aina nivuset kosteuspyyhkeellä pissavaipan jälkeen ja kakkavaipassa käyn pesemässä pepun vedellä. Kuivaan nivuset sitten pyyhkeellä. Ei meillä ole enää vaippaihottuma vaivannut.

Muokattu viimeksi:
Mä pyyhin aina kosteuspyyhkeillä pissavaippojen jälkeen. Meillä on natusanin pyyhkeet ollu heti kotiinpääsy päivästä alkaen käytössä. Aika vaikee uskoo et niistä tulis vaippaihottumaa mutta toisilla voi olla tietty tosi herkkä nahka. Meillä ei kakita kuin joka neljäs päivä niin sekin saattaa säästää ihottumalta. Pyllyn pesen kerran päivässä tai käydään kylvyssä johon laitan öljyä. Kakkapäivänä sitten tietenkin tulee se extrapesu. Oon huomannu et toi kylpyveteen laitettu pari tippaa öljyä pitää ihon tosi hyvänä. Kasvoihin laitan joskus natusanin vauvarasvaa kun poskissa varsinkin on vähän kuivaa vielä hormoni/vauvanäppyjen jäljiltä jotka on nyt onneksi alkaneet vähentyä.

Ihan oikein toimittu! Potalla voi tosiaan käydä heti, kun oppii istumaan. Pottakirjat ovat mukava osa harjoittelua. Vauva kannattas laittaa potalle heti kun herää ja aina kiinteän ruuan jälkeen. Näin syntyy tottumus, että potalla on mukava istua ja sinne aina joskus tulee tuotos, josta kehutaan. Jos ei tule, niin ei haittaa. Kirjan lukeminen on kuitenkin yhdessä kivaa. ( Miehet lukee vielä aikuisenakin vessassa Tekniikan maailmaa ja Aku Ankkaa).
Teillä tuo sisaruksen syntymä on aiheuttanut vähän takapakkia, mikä on ihan tavallista. Itse siirtyisin siinä vaiheessa "huonompiin" vaippoihin, jotka tuntuvat märiltä ja joissa ei ole mukava jatkaa leikkiä. Lapsi huomaa aika pian, että on nopeampaa käydä potalla ja jatkaa leikkiä kuin pyytää vaihtaa vaippa tai peräti joutua peppupesulle. Pakottaminen ei siinäkään ole eduksi. Joku uusi vetävä pottakirja voisi olla toinen motivaattori, siis sellainen jota saa lukea vain potalla. Eräs pieni mies sai mukaansa oikean aikuisten autolehden ja toisella oli ääntä pitävä ajoneuvokirja. Kyllä pikkumiehet istuivat vessassa!
Jotkut pojat innostuvat, kun isä näyttää mallia, miten pissataan seisaaltaan ja toiset tykkäävät, jos saavat käydä pöntöllä.
Keinoja on siis paljon! Jos lapsi on muuten kehittynyt normaalisti, niin minä en vaippoja kotiin kantaisi paljoa sen jälkeen, kun kolmas ikävuosi on alkanut. Paitsi jos oman jaksamisen kanssa on tiukkaa, niin on parempi kun ei ota stressiä. Kukaan ei ole armeijaan mennyt vaipat pöksyissä.
Hyviä neuvoja, kiitos paljon! Niin tarkoitat siis, että kun on täyttänyt kaksi, niin et hirveästi enää "normi"vaippoja käyttäisi, vaikkei kuivaksi vielä olekaan oppinut? Mitä tarkoitat "huonommilla" vaipoilla - sideharso pöksyihin vai mitä? :) Taidan myös siirtää uudelleen suosioon nousseen ajoneuvokirjan pottakirjaksi tai sitten tosiaan Tuulilasi -lehti ostoon :)

Myy, nykyisin kertakäyttövaipoissa ei taida olla yhtään huonoja, joten kestovaippa heikolla imuteholla tai harjoitushousut voisivat olla hyvät. Kokeilemalla löytyy. Yhdellä kummilapsella toimi lahjonta. Hän osasi pidätellä, mutta ei halunnut potalle eikä pöntölle, niin hänelle luvattiin joku hänen itse määrittelemänsä upea lelu, jonka sai kun oli ollut ilman vaippaa määräajan, olikohan se viikko tms. Eikä tietenkään sen jälkeen saanut vaippaa päällensä.

Takaisin