Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neurologi on siis neurologian erikoislääkäri. Eli tutkii keskus- ja ääreishermoston juttuja. Mutta siis korostan, ettei nyt kannata huolehtia, vaikka tuo voi kuulostaakin vähän jännältä. En siis ole yhtään pro vauvojen fysioterapiassa, mutta Kuten Tähti sanoi, pienillä vauvoilla voidaan ilmeisesti tällaista yliojentumista havaita, mutta useimmiten häviää itsestään/ kevyillä harjotteilla. Ja uskoisin, että seurataan herkästi, että päästään heti oikeassa kehitysvaiheessa tilanteeseen käsiksi. Ettei jää väärät mallit niin sanotusti päälle, jos siis sellaisia edes on.
Ok. Miten se siis vaikuttaa tulevaisuudessa vauvaan jos tollainen ylijäntevyys "jää päälle"? En siis tajua vieläkään et mitä haittaa siitä konkreettisesti tulevaisuudessa on? Se alkaa juokseen nopeemmin? Oppii istumaan enemmin ku mitä kirjoissa kerrotaan...?

Samalla kysäsen, et mitä jos ne heijasteet jää päälle? Missä silloin on vika ja miten vaikuttaa tulevaisuudessa vauvaan? Kun niitä tsekataan joka krt ja sit niitten pitää hävitä jossain kohtaa.

Justmom, mä oon miettiny et kauanko imetät nyt kerralla vauvaa? Entä montako krt päivässä? Et kauanko istut ja imetät päivässä? Syökö vauva koko ajan vai pitää taukoja? Annatko torkahtaa tissille?

Ku mietin, et nyt jo istun niin helvetisti imettämässä, ni miten sitte ku se syö koko ajan enempi? Vai kasvaako tissit sit ihan taivaisiin, vai mistä sitä maitoa riittää tuplaten mitä nyt?

Tänään vauva sai korviketta 100ml vähempi ku eilen, et vissiin maitotuotanto noussu :).
kun vauva kasvaa se Osaa tehokkaammin imeä kun vastasyntyneenä ja tulee siis kylläiseksi aiemmin. Runsas kuukausi sittebn meillä oli niitä imetys sessiota joista ei tuntunut tulevan loppua koskaan. Nykyään vauva on nopeaa tyytyväinen. Mutta imeekin voimalla:) eikä ne tissit tunnu ollenkaan isoilta, ennemminkin tyhjiltä. Mut niin vaan sitä maitoa tulee:)

Meillä poika hymyili tietoisesti kk iässä. Ja 1,5 kk iässä alkoi hamuta leluja kiinni lelukaaresta ja selvästi löysi ne ja omat nyrkkinsä.

Mä oon ehkä hiukan neuvola kielteinen siinä mielessä että menen lasten kanssa mutu tuntumalla, en niinkään nla suosituksilla. Varsinkaan kun ne on mun 20 vuotisen äitiyteni aikana muuttuneen, soutaneet ja huovanneet eestaas esm juuri noiden ruoka suositusten kanssa. Mutta käyn mielelläni nlassa katsomassa miten lapsi kasvaa ja senkin suhteutan vain ja ainostaan omiin edellisiin lapsiin ja samalla muotilla näyttävät kaikki kasvavan. Ensin rintamaitopulleita plussa käyrillä ja sitten mennään miinuskäyrille kun lähdetään liikkeelle. Pieniä ja siroja lapsia.
Meilläkin vastaa hymyyn kun hymyilee, nauraa tai juttelee iloisesti vauvalle. Ja ääntelee ihan hirveesti: äuäu, auau, ooo ja google-google :joyful:. Lelukaaren leluja viel huitoo, et ne on mysteeri vielä.

kun vauva kasvaa se Osaa tehokkaammin imeä kun vastasyntyneenä ja tulee siis kylläiseksi aiemmin. Runsas kuukausi sittebn meillä oli niitä imetys sessiota joista ei tuntunut tulevan loppua koskaan. Nykyään vauva on nopeaa tyytyväinen. Mutta imeekin voimalla:) eikä ne tissit tunnu ollenkaan isoilta, ennemminkin tyhjiltä. Mut niin vaan sitä maitoa tulee:)
Pelleileeko sunkin vauva tissillä? Just ku tissi on tyhjä, ni tää venyttää sitä, sit se kans sylkäsee sen pihalle vaan jotta saa taas äristä sille ja metsästää se suuhunsa. Mun pitää usein auttaa (=tunkea) tissi sille suuhun ku tissi on niin pehmeä. Mut maitoo tuntuu tulevan, lypsämällä koitan välillä syötön päätteeksi.

Pelleileeko sunkin vauva tissillä? Just ku tissi on tyhjä, ni tää venyttää sitä, sit se kans sylkäsee sen pihalle vaan jotta saa taas äristä sille ja metsästää se suuhunsa. Mun pitää usein auttaa (=tunkea) tissi sille suuhun ku tissi on niin pehmeä. Mut maitoo tuntuu tulevan, lypsämällä koitan välillä syötön päätteeksi.
Kyllä!leikkii tissillä! Ja puree ikenillä... Mur!

Syöminen tuntuu taiteen lajilta, kuivaksi opettelu menee aina vain myöhäisemmäksi, riisumisen opettelu unohtuu, päiväunia ja ulkoilua ei arvosteta... Jännityksellä odotan, mitä neuvolassa sanotaan näistä asioista.
Hei onko muuten hyviä vinkkejä tuohon kuivaksi opettamiseen? Sorry tää nyt ei suoraan oo tän palstan asioita... Meillä nyt 2-vuotias esikoinen istui jo alle 1-vuotiaana potalla, kun ymmärsin, että voi jo silloin harjoitella, jos mielellään potalla istuu. Näin teki, oli potalla luettava pottakirja ja välillä pottaan tuli pisu ja/ tai kakka, välillä ei. Mutta oli ihan mieluisen tuntuista hänelle ja aina ollaan iloisia, jos pottaan jotain tulee. Sitten tuossa keväällä päästiin jo siihen vaiheeseen, että jopa useamman kerran päivässä hän saattoi sanoa "mennään potalle" ja usein näillä kerroilla pisut pottaan tulikin. Toki myös edelleen vaippaan. Kevään lopussa sitten syntyi tämä pikkusisko, niin ihan selvästi otettiin askel taaksepäin isomman pottailussa, mikä on kai tyypillistä. Nyt potalle saa enemmänkin houkutella. Olemme yrittäneet kannustaa, mutta emme mitenkään "pakottamalla", kun olen ymmärtänyt, että sekin voi olla huono. Poika on siis kyseessä, jos sillä on merkitystä.

Niin joo meidänkin ääntelee ja kiekuu iloisena. Vastaa tosiaan hymyyn ja nauraa, kutituskin alkaa jo tehota:)
En jotenkin muistanutkaan, kuinka hassuja ja hellyttäviä ne äänet välillä on :) Toi kiekuminen oli hyvä kuvailu. Välillä kans ihan hirveesti asiaa ja painokkaasti kovalla äänellä tulee. Sitte huomaa äänensävystä, että nyt alkaa olla tosi kyseessä ja sit joskus sen jälkeen voi alkaa kitisyttää tai itkettää <3 Meillä on kans 5-6 -viikkoisesta hymyillyt, mutta ääneen naurua en vielä oo kuullut.

Voe vitsi, mä oon ollut nyt pari päivää lähestulkoon 24/7 pelkkä meijeri,huh! Siinäpä mun aika on vieraiden kestitsemisen lisäksi mennytkin. Tuo poika on tississä kiinni lähes koko ajan ja kun oon syöttänyt, ei mee kuin hetki, kun kitisee takas tissille, ellei sit satu nukahtaa. Ei puhettakaan, että ehtisin esim. lypsää jemmaan maitoo. Tänä iltana sorruin tarjoomaan sille vähän pullosta extrana korviketta, jonka söi lähes kaiken, mutta sit taas tunnin päästä takas tissille. Annatteko te huoneenlämmössä säilytetyn korvikkeen sellaisenaan, vai lämmitättekö lisää? Kauankohan se avattu tetra säilyy jääkaapissa? Millaisia määriä ootte antaneet korviketta lisämaitona, jos on ensin ollut tissillä..? Kyselee täältä noviisi mamma;)!

En jotenkin muistanutkaan, kuinka hassuja ja hellyttäviä ne äänet välillä on :) Toi kiekuminen oli hyvä kuvailu. Välillä kans ihan hirveesti asiaa ja painokkaasti kovalla äänellä tulee. Sitte huomaa äänensävystä, että nyt alkaa olla tosi kyseessä ja sit joskus sen jälkeen voi alkaa kitisyttää tai itkettää <3 Meillä on kans 5-6 -viikkoisesta hymyillyt, mutta ääneen naurua en vielä oo kuullut.
Joo, toi hymy ja iloinen jokeltelu voi muuttua nanosekunnissa kokeilevaksi "lää"- huudoksi joka sit kohoaa ja suunpielet menee alas.

Voe vitsi, mä oon ollut nyt pari päivää lähestulkoon 24/7 pelkkä meijeri,huh! Siinäpä mun aika on vieraiden kestitsemisen lisäksi mennytkin. Tuo poika on tississä kiinni lähes koko ajan ja kun oon syöttänyt, ei mee kuin hetki, kun kitisee takas tissille, ellei sit satu nukahtaa. Ei puhettakaan, että ehtisin esim. lypsää jemmaan maitoo. Tänä iltana sorruin tarjoomaan sille vähän pullosta extrana korviketta, jonka söi lähes kaiken, mutta sit taas tunnin päästä takas tissille. Annatteko te huoneenlämmössä säilytetyn korvikkeen sellaisenaan, vai lämmitättekö lisää? Kauankohan se avattu tetra säilyy jääkaapissa? Millaisia määriä ootte antaneet korviketta lisämaitona, jos on ensin ollut tissillä..? Kyselee täältä noviisi mamma;)!
Me lämmitetään lisää. Mies siis tekee niin, ni mäkin teen. En oo kysyny et miks, ku sillä on kokemusta enempi...

Nyt on annettu 50ml kerrallaan korviketta tissin jälkeen. Vauva siis 6 vk. Päivällä meni 2x50ml tissin jälkeen. Ootko tehny syöttöpunnitusta kertaakaan? Auttaa hahmottaa paljonko vauva syö tissistä nyt. Eli punnaat ennen syöttöä ja sit syötön jälkeen. 1gramma = 1 ml. Noin.

Ku tajusin et vauvan kitinä on ollu myös nälkää, ni annan tissiä niin paljon ku jaksan sitä pelleillyy kattoo ja sit korviketta niin paljon ku syö. Nyt illalla isänsä lämmitti 100ml korviketta, mut söi vaan 50 ja pyörtyi. Et tissistä tulikin sit ihan hyvin :).

Ok. Miten se siis vaikuttaa tulevaisuudessa vauvaan jos tollainen ylijäntevyys "jää päälle"? En siis tajua vieläkään et mitä haittaa siitä konkreettisesti tulevaisuudessa on? Se alkaa juokseen nopeemmin? Oppii istumaan enemmin ku mitä kirjoissa kerrotaan...?

Samalla kysäsen, et mitä jos ne heijasteet jää päälle? Missä silloin on vika ja miten vaikuttaa tulevaisuudessa vauvaan? Kun niitä tsekataan joka krt ja sit niitten pitää hävitä jossain kohtaa.
Nyt en uskalla suoraan vastata, koska en tiedä tarkkaan. Voin vaan vähän päätellä, mutta suosittelen, että kysyt neuvolassa terkalta/ lääkäriltä tai juuri esim fyssarilta, vyöhyketerapeutilta tai osteopaatilta, jolla on kokemusta vauvojen kanssa työskentelystä. Mä ymmärtäisin niin, että eri syistä vauva voi vetää selkää kaarelle, voi johtua refluksi-tyyppisestä, kireyksistä, myös esim synnytykseen liittyen, joskus neurologisista syistä johtuen tms. Yliojennushan on siis nivelen/ rangan ojentumista yli normaalin liikeradan. Ylijäntevyys ei mielestäni ihan suoraan tarkoita sitä, että vauva vaan on tosi jäntevä tai edellä kehityksessä, vaan sitä, että jostain syystä kehon tonus nousee eli keho on tavallaan jännittyneempi ja koukistussuuntainen liike on hankalampaa. Jos ylijäntevyys pääsisi jatkumaan, se voisi käsittääkseni hidastaa motorista kehittymistä, siksi siihen tarpeen tullen puututaan heti. Kuten aiemmin todettu suuri osa tapauksista on varmasti ohimenevää. Ja silleen voi ajatella, että jos neuvolassa vähänkään epäilisivät jotain vakavampaa kuin "seuraillaan", niin varmasti lähettäisivät jatkotutkimuksiin :)

Maria, JustMom10 & muut :)

Nyt mennään eteenpäin...:)
Sorry, etten osannut selkeästi kertoa asiaa, koska, en ymmärtänyt sitä itsekään:sad001:hug013

Joo etteenpäin. Mut sory munkin puolesta, kun maalailin piruja seinälle. Mulle tuli silloin kans sun viestistä ihme kuva, et nla uhkailis, jos et ikäänkuin oppis käsittelemään vauvaa...en muists nyr tarkkaan kuinka se meni...

Nyt en uskalla suoraan vastata, koska en tiedä tarkkaan. Voin vaan vähän päätellä, mutta suosittelen, että kysyt neuvolassa terkalta/ lääkäriltä tai juuri esim fyssarilta, vyöhyketerapeutilta tai osteopaatilta, jolla on kokemusta vauvojen kanssa työskentelystä. Mä ymmärtäisin niin, että eri syistä vauva voi vetää selkää kaarelle, voi johtua refluksi-tyyppisestä, kireyksistä, myös esim synnytykseen liittyen, joskus neurologisista syistä johtuen tms. Yliojennushan on siis nivelen/ rangan ojentumista yli normaalin liikeradan. Ylijäntevyys ei mielestäni ihan suoraan tarkoita sitä, että vauva vaan on tosi jäntevä tai edellä kehityksessä, vaan sitä, että jostain syystä kehon tonus nousee eli keho on tavallaan jännittyneempi ja koukistussuuntainen liike on hankalampaa. Jos ylijäntevyys pääsisi jatkumaan, se voisi käsittääkseni hidastaa motorista kehittymistä, siksi siihen tarpeen tullen puututaan heti. Kuten aiemmin todettu suuri osa tapauksista on varmasti ohimenevää. Ja silleen voi ajatella, että jos neuvolassa vähänkään epäilisivät jotain vakavampaa kuin "seuraillaan", niin varmasti lähettäisivät jatkotutkimuksiin :)

Sirpa :) Mä siteeraan Myy75:tä...

Meillä yliojennus alkaa olla meidän oman näkemyksen mukaan parempi, kun on tehty niitä liikkeitä, neuvolan ohjeen mukaan. Vielä käydään siellä näytillä, että onko suunta oikea.

En usko, että teilläkään on kyse sen ihmeemmästä, jumpalla se menee luultavasti ohitse..

Asiat on välillä monimutkaisia, vaikkei sitä uskoisi. Tsemppiä!!:3some:Heartred

Mä en nykyään enää anna korviketta kun maito riittää. Tyttö on kohta 3 kk vanha ja tehokkaasti ja nopeesti nykyään tyhjää tisseistä sen minkä tarvii. Paitsi iltasin tykkää sitten imutella pitempään kaikessa rauhassa ennen yöunia. Yritin miettiä miten meillä mentiin aluksi. Ensin annettiin 30ml parin ekan viikon aikana joka sitten vähitellen nousi 50 ml. Yleensä annettiin illalla ennen nukkumaan menoa tissittelymaratonin päätteeksi kun tyttö tuntui vielä nälkäiseltä. Ja kuten Sirpa kirjoitti niin tee syöttöpunnitus jos mietityttää paljon vauva saa tisseistä maitoa. Mä käytin siihen keittiövaakaa ja isoa puutarjotinta.

Mä tykkään mun vakkari nla tädistä(tytöstä) ja tykkään nla lääkäristä. Ne tietää meidän perheen ja mun mielipiteet asioista. Mut vakkari th on opintovapaalla ja th:t vaihtuu kokoajan. Ja voi ei inhoon sitä. Jälkitarkastukseenkin osui joku kesäloman sijainen joka alkoi mulle kertomaan miten heti synnytyksen jälkeen voi tulla raskaaksi ja kysyi että tiedänkö miten lantionpohjanlihaksia jumpataan...? Niin enhän mäitä ole koskaan ennen kuullut tai läpikäynyt
Mulla oli jälkitarkastuksessa se tumma nimeltämainitsematon lääkäri ja tykkäsin enempi. Oli tosi tarkka, helläkätinen ja sillä oli oikeesti aikaa mulle. Hän oli myös lastenneuvolassa meillä 5vk tarkastuksessa. Nää ei kuitenkaan hänen vakkaripaikkoja, harmi.

Vauvat tilaa sitä omiin tarpeisiin. Ootko sä huomannut kaikilla niitä tiheen imun kausia? Saako teillä tissii aina kun haluu: siis tää vauva? Mä oon vaan tarjonnu aina kun haluu. Kyllä päivässä 10-12x imetän. 2-4h välein yöllä ja päivällä ja iltasella tuntuu et vauva tankkaa kun alkaa väsyy ja kitisyttää ni haluu enempi olla tissillä. Yösyötöt meillä on nopeita. Vaihdan pissavaipan sängyssä ja kakat käyn pesee jos on tullu. Sit typy syö 10 min ja nukahtaa. Yöllä en röyhytä koska piristyy liikaa jos lähen siitä vielä nostelee, testannu oon.

Mä oon tullu ny hysteeriseks sen vaippaihottuman kanssa. Vaihdan yösyötöilläkin ja jos tulee kakka kellonajasta ja paikasta riippumatta niin salamana pesulle. Tää on niin herkkähipiäinen. Viikon sisällä oli kolmesti peppu niin punanen että nukuttiin ilman vaippaa sänky vuorattuna. Sinkkivoide onneks meillä rauhottaa nopeesti.

Eikö sun oma maito riitä? Mä en anna lainkaan korviketta, pelkkää tissii ja niin paljon kun haluaa. Ootas kun tulee eka tiheen imun kausi kolmeviikkosena.

Takaisin