Imetys

Mä imetin aluks vaan makuultaan kun epparin takia istuminen ei ollu kivaa. Imetyspolikäynnillä kätilö opetti hyvän "löhöasennon" tuolissa/sohvalla ja tyynyillä tukemalla sain tosin hyvän asennon.

Niska-hartiaseutu rupes ottaa itteensä imetysmaratoneista makuultaan ja mun mielestä tyty veti enemmän ilmaa mahaansa kun oltiin aina pitkällään.

Ja hei, meil imetys sujuu päivä päivältä paremmin! :) Vielä tarttee lisämaitoa mutta vähenevissä määrin :)
 
Ja hei, meil imetys sujuu päivä päivältä paremmin! :) Vielä tarttee lisämaitoa mutta vähenevissä määrin :)
Mukavaa kuulla, että teilläkin on alkanut imetys sujumaan.

Jotenkin itse sitä on alkanut tykkäämään imetyksestä. Pääsee lähelle vauvaa ja nykyään vähemmissä määrin se sattuu. Oikeastaan vain silloin kun rinnat on ihan täynnä.
 
Just samaa mietin tänään että vaan pidemmän imetysvälin (yön) jäljiltä ekat imut sattuu mutta muuten imetys on kyllä mukavaa puuhaa! Aina välillä tosin tuntuu että maitoa on ihan kauheesti ja välillä taas epäilen että tuleeko tisseistä mitään!
 
Toi on tuttu tunne, et välillä maitoo tuntus olevan paljon ja välillä mietityttää tuleeko sieltä mitään.

Epäilen että mun oma maito ei vielä(kään) riitä, kun tyty on tissillä/tisseillä pitkään mutta hamuaa vaan lisää kun otteen irroittaa. Illalla esim. täys mahdottomuus saada nukkumaan ilman lisämaitoa.

Rinnat tuntuu täysiltä 2-3 tunnin imetystauon jälkeen mutta ei ne oo mitenkään kipeet tai hirmuisen pinkeät. Maito ei vissiin vieläkään oo ihan kunnolla noussu? Mietityttää välillä että tuleekohan se nousemaan missään vaiheessa kunnolla? Imetyskertoja tulee päivässä yli 12 plus 2-3 lisämaitoannosta (korviketta).
 
Fitnessmamma http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/lisamaitojen-purkaminen sain tulostettuna tuon vähennyspäväkirjan kun kotiuduin sairaalasta. Meillä meni lisä maitoa kun oltiin sairaalassa tuon avulla siirryttiin täysimetykseen. 3vko,6vko ja 3kk ja 6kk iässä on tiheän imun kaudet. Meinas itellä usko loppua ku poika asui tissillä, mutta sitte luin mistä se johtui niin helpotti. Ekana oli toki mielessä että maitoa ei tule enään kunnolla .
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on toi vähennyspäiväkirja, saatiinse imetyspolilta.

Kieltämättä aika epätoivoinen olo välillä kun tuntuu että mikään ei riitä. Ikää 1,5 viikkoo ja tuo ois tissillä KOKOAJAN. Hetken aikaa välillä seurustelee ja sit taas suu napsaa. :rolleyes: Naama tytyllä leviää siihen malliin, että kasvua tapahtuu hirmuista vauhtia. :hungry:

Illat/alkuyöt on pahimpia. Aina menee kahteen ennen kuin saadaan tyty nukkumaan. Se vaan haluaa syödä, syödä ja syödä. Nukkuu sit nukahdettuaan n. neljä tuntia.

Tulee olee tosi raskasta tätä menoo kun mies menee töihin ens viikolla :confused:
 
Huoh :sad001

Täällä neiti vetelee ilmeisesti ilmaa aika hyvin imetyksen yhteydessä, vatsa vaivoja ollut nyt muutamana päivänä. Yöllä pahimmat huudot 12-3 välillä. Nyt tänään iltaruokinta koitettiin niin, että lypsin ja annettiin pullosta, josta ei pitäisi mennä ilmaa mahaan. Toivottavasti auttais..

Muuten imetys sujuu nyt hyvin, tissit ei oo enää niin pakkautuneet ja pinkeet ku muutamia päiviä sitten, liekö maidon nousu tasaantuneen. Neiti syö kolmen tunnin välein pääasiassa.

Onko teillä muiden vauvoilla mahavaivoja? Miten ootte koittanu niistä selviytyä?
 
Meillä on kanssa aamuisin tai iltaisin tunnin parin itkumaratonit melkein joka päivä. Ollaan sitten yritetty pyöritellä sylistä syliin ja vaihtaa asentoja jne. Tälle viikolle neuvolasn pitää varata punnitusaika ni kysyn siellä samalla tästäkin.
 
Meillä hyljitään toista tissiä. Ei millään ottaisi kunnolla kiinni ja kauhea ähellys ja lopulta huuto. Toiselle tissille ei raivoa ollenkaan. En oikein tiedä mistä johtuu ja mitä tehdä kun ei oikein voi aina vaan toisesta syöttää.
 
Meillä tota samaa aiheuttanu erilaiset rinnanpäät. Toinen on selvästi matalampi ja siitä on ollu vaikea vauvan saada kiinni. Oon sitten vaan yrittäny hieroa ja nyppiä nänniä ja painaa rintaa litteemmäksi niin, että vauva saa lopulta kiinni..Muutenkin oon huomannu, että sama rinta on tulehdusherkempi..

Sama homma taitaa nytkin olla kunhan nyt ensin selviää synnärille asti..:)
 
Meillä ei oo ollu paljoa mahavaivoja, mutta silloin kun on niin vauva joko mahalleen tai melko pystyyn rinnalle ja takapuolelle taputtelua, rauhoittuu aika nopeasti. Kannattaa myös tehdä pierujumppaa pitkin päivää niin mahdollinen ilma lähtee liikkeelle. Eli selälleen maata ja jalkojen pumppausta :)
Jos rinnoista tulee imetykseen alussa kovin suurella paineella maitoa (näin on itselläni), joutuu vauva hotkimaan jolloin ilmaa menee helpommin mahaan. Voi koittaa lypsää vähän ennen imetystä tai sitten syöttää puolimakaavassa asennossa jolloin paine ei ole yhtä kova.

Oon näitä samoja asioita selvitellyt, kun yhdessä välissä täällä puklailtiin aika paljon, toivottavasti on jotain apua :) kannattaa muuten liittyä Facebookissa imetyksen tuki ry:n sivuille, sielä on mahdottomasti hyvää tietoa js tukea saatavilla!
 
Mä ostin medelan mini electricin. Maitoa tulee niin paljon että pakko välillä enimmät pumpata. Tosi kätevä kun on pieni ja toimii sekä pattereilla että sähköllä.
Toisella kun imettää heruttaa toinen niin paljon että pullo saa olla alla :D
 
Ite ostin aventin käsikäyttösen. Minigrip pussit unohtu tietenkin kauppaan, joten turha vielä on pumppailla :D
 
Meillä imetys on hieman helpottunut ja Pikkuisen paino on sen verran hyvin noussut, että neuvolassa ohjeistettiin vähentämään korvikkeen antamista. Haasteellista se on, kun selkeästi tuntuu siltä, että vaikka tyttö jaksaakin olla suurimman osan ajasta tissillä, niin jossain vaiheessa siltä palaa hermot ja se haluaa ruuan nopeasti. :rolleyes: Imetysasennonkin kanssa on vielä hiomista, kun välillä pitää saada muksuun ruokaa, mutta sitten oma asento jää tosi huonoksi.. tai sitten saa itselleen hyvän asennon, mutta muksu ei saa hyvää otetta siitä. :mad:

Saimme lahjaksi imetystyynyn ja näemmä sen käyttämistä pitää myös opetella, sillä ei se ainakaan itselleni mitenkään helppo ole. Välillä sen kanssa onnistuu hyvin ja välillä se on vaan riesana. :rolleyes: Pitänee googletella ehkä netistä jotain asentoja yms. :)

Lisäksi tuntuu todella typerältä olla vauvan kanssa sidottuna sohvaan tms. vähintään pariksi tunniksi, välillä pitempäänkin, kun pitäisi muitakin asioita hoitaa. Mies juuri palasi töihin, joten nyt totutellaan vaavin kanssa olemaan kotosalla kahdestaan. Katsotaan miten käy.

Muuten imetys on ihanaa, silloin kun kaikki onnistuu ja sekä vauvalla että itsellä on hyvä olo. :) Toivon, että pian tulee enemmän näitä hetkiä ja että Pikkuinen saisi sen verran tarpeeksi tissiltä, ettei tarvitsisi ruokkia sitä imetysten päälle korvikkeilla.

Mahavaivoja on meidänkin pikkuisella. Kokeilen aina eri juttuja, mutta tietysti kun pikkuinen nukkuu, niin ei siinä vaiheessa viiti herättää sitä erikseen taputtelemaan tai olalle. Sydäntä kuitenkin särkee katsella sitä nukkuvaa pientä suloista, kun sillä on mahavaivoja eikä se saa unessaan levättyä :sad001:sad001:Heartred:Heartred
 
Meidän pitäis alkaa opetella eroon rintakumista. Imetys ei enää satu, paitsi illalla kunnon tissimaratonin aikaan saattaa pientä kipua tuntua. Tyty kuitenkin vetää hirmuset kilarit, jos yritetään ilman kumia. Välillä saa hyvän otteen ja imee hyvin ja hyvällä tekniikalla, mutta sitten päästää irti eikä uudelleen meinaa otetta löytyä... ja sit menee hermot.

Neuvolan terkkari ohjeisti vierottautumaan niin, että leikkaa pikkuhiljaa kumia pienemmäksi ja lopulta sen voi jättää pois. Sairaalasta saatu rintakumi on niin hyvä, etten sitä raaski leikellä ja noi omat mitä olin hankkinu on malliltaan huonompia eikä niiden kanssa oikeen oo imetys sujunu. Pitänee yrittää etsiä jostain saman mallisia mitä toi sairaalan kumi on ja niitä sitten tuunata.

Oon kuitenkin tosi onnellinen siitä, että imetys sujuu. Olipa kumi käytössä tai ei! On voittajafiilis :)
 
Neuvolan terkkari ohjeisti vierottautumaan niin, että leikkaa pikkuhiljaa kumia pienemmäksi ja lopulta sen voi jättää pois. Sairaalasta saatu rintakumi on niin hyvä, etten sitä raaski leikellä ja noi omat mitä olin hankkinu on malliltaan huonompia eikä niiden kanssa oikeen oo imetys sujunu. Pitänee yrittää etsiä jostain saman mallisia mitä toi sairaalan kumi on ja niitä sitten tuunata.


Meidän ohjelapussa ja terveydenhoitaja nimenomaan kielsi rintakumin leikkaamista, koska leikelty reuna saattaa haavoittaa pikkuisen suuta..:confused: Mekin saatiin sairaalasta ihan älyttömän hyvä rintakumi ja meitä neuvottiin käyttämään sitä niin paljon kuin tarvitsee. Mä vieroitin itse niin, että ns. autoin ensiksi Pikkuista saamaan hyvän otteen rinnasta kumin kanssa ja sen jälkeen kun se on hieman imenyt, niin ottanut sen kumin vain pois ja antanut Pikkuisen mennä rinnalle uudestaan (ilman kumia). Jossain vaiheessa käytin enää rintakumia vaan "muistutuksena" että minkälainen se ote on ja sitten se jäikin jo pois.. :happy: Itsellänikin oli aika voittajaolo kun sai pikkuisen imemään rintakumista ja kun siitä vieroitin niin oli hurjan mahtava fiilis!! Tsemppiä!! :happy::Heartred
 
Niin mäkin oon tehnyt, että aloittanut imut rintakumin kanssa ja sit tarjonnu kumitonta tissiä mutta hermot menee pienellä. Tytyn kärsivällisyys (tai sen puute) on suoraan peritty äidiltä :wink
 
Meilläkin on kumi edelleen käytössä. Mulla on molemmat rinnat edelleen niin arat, etten uskalla ajatellakaan imetystä ilman :confused: Ja meille ainakin sanoi ekan neuvolakäynnin tehnyt terkkari, että jos kumilla pystyy imettämään niin käytä vaan sitä. Varsinkin toinen rinta mulla tuppaa edelleen sallimaan imetyksen vaan makuulla, ja silloinkaan ei ole itku kaukana. Jotenkin tuo nännipihan alue on niin arka ja kipeä, että tuntuu jopa tunnottomalta välillä.

Samoin meillä aloitettiin n. viikko sitten tutin käyttö, kun pojalla rupesi selkeästi olemaan tuota "huvitissi" käytöstä. Alkuun ei meinannut huolia ollenkaan, nyt kelpaa jonkun verran. Helpottaa kyllä itseä, kun poju voi tyytyväisenä olla isän sylissä tutin kanssa sen sijaan, että aina pitäisi olla rinnalla. Eikä meillä ainakaan ole vaikuttanut imuotteeseen ollenkaan.
 
Ite ostin aventin käsikäyttösen.
Minäkin ostin Aventin käsikäyttöisen ja nyt sitä on kokeiltu ensimmäinen kerta. Ensimmäisenä saaliina 40ml maitoa. Hirveästi en uskaltanut pumpata kun pitää tytöllekin jättää maitoa ja en oikein tiedä paljonko noissa on tavaraa. :)

Tänään käytiin neuvolassa, syntymäpaino ylitetty. Tietenkään en muista mitä tyttö painoi. :sad001 Nyt saadaan siis antaa tutti jos halutaan. Unohdin tietty kysyä, että saako pulloa alkaa harjoittelemaan.. Tyttö imee siis hyvällä otteella rintaa, mutta tarkoitus on totuttaa myös pulloon jotta tarvittaessa isä saa tarjottua ravintoa.
 
Meillä neuvottiin jo sairaalassa, että mahdollisen lisämaidon voi tarjota pullon sijaan ihan vaikka tavallisesta mukista. Kätilö näytti, kuinka muki asetetaan vauvan suulle ja annetaan vauvan itse kielellä "lipoa" maitoa sisään. Kuulemma parempi vaihtoehto kuin pullo, jos juurikin tuota imuotetta mietitään.
 
Takaisin
Top