Ensipäivät uuden tulokkaan kanssa.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sartza80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me päästiin eilen kotiin sairaalasta. :-) viime yö oli mulle vaikea vauvan huonon imuotteen takia, kun imetys sattui tosi paljon. Korjasin paljon otetta, tänään oli vähän parempi tilanne ja maanantaina meen käymään imetyspolille saamaan vinkkejä ja apua.

Paulinah, jos sulla on suihkutissi ongelmaa, niin imetyksen tuen fb-ryhmää suosittelen, sieltä ainakin varmasti tukiäideiltä saa vinkkejä. Mutta käsittääkseni ainakin kannattas imettää useempi kerta putkeen samasta rinnasta...

Meillä poika symtyi tiistaina illalla ja eilen päästiin kotiutumaan. Oma vointi oli heikko niin oltiin siksi lepäilemässä muutama päivä.

Meillä tuota suihkutissi ongelmaa myös. Illalla mietin jo että soitanko ku samaa vauhtia kun joi niin maha pörisi. Mutta tällähän olikin jo sama asia huomatti niin oma mieli keveno heti kun sai vinkkejä ja käsinlypsy ennen syöttöä auttoi heti. Nyt vaan nukkunut ilta ysistä asti niin kovin ettei meinaa sillään saada syömään. Kahdeltatoista söi vähän muttei sen jälkeen suostu. Vaihdoin vaippaa ja jumppasin jod heräsi mutta ei. Eiköhän tuo tuosta kohta herää ja saadaan homma toimimaan.

Aamulla täytyy käydä kyllä hakemassa lypsykone kun niin pakkaa kipeästi rinnat vaikka päivälläkin söi reippaasti niin silti tuli niissäkin väleissä ongelmaa... onko joku pakastanut maitoa? Millaisiin pusseihin/purkkeihin laitoit ja paljonko yhteen? Tulee vähän reippaasti tavaraa. Harmittavan kaukana tuo äidinmaitokeskus voisi muuten viedä ylimäärät sinne

Minä pakastan pullollisen päivässä. Sitä maitoa varten löytyy oikee pusseja siihen tarkotukseen. Itsekkin yritän metsästää lisää niitä ku ensimmäiset sain serkulta. Mietin et voiskohan käyttää minigrippejä ku aika samanlaisia. Oon kans pumpannu vaan omaan käyttöön jos se mies sitä joskus syöttäis:) meillä kans tyttö nukku koko ensimmäisen viikon nyt taas itkee jatkuvasti mahavaivoja.

Mä oon käyttänyt minigrippejä pakastamiseen, toimii ihan hyvin :)

Mä oon miettiny kans tota pakastamista.. se antas itsellekin vapauksia vaikka joskus käydä jossain tai vaikka heittäytyä hulluks ja ottaa vaikka siiderin.. jotenkin oon niin huono ton korvikkeen kanssa mua pelottaa että oma maidontuotanto tyssää jos alan sitä antaa.. eihän se varmaan jos joskus jotain tekee niin mitään mut oon jotenki outo.. mitten täällä muut? Ootteko käyny yksin jossain ilman vauvaa? Miten kauan ootte ollu? Entäs miten syöttö? Pumpattu maito/korvike??

Kävin eilen ensimmäistä kertaa shoppailees yksin. Syötin ennen kun lähdin ja isä lähti vaunuilee ja mamma kaupungille vähä yli tunniks. Maitoa oli pakkases mutta ei olla kertaakaa vielä annettu lämmitettyä. Ihana olo päästä hetkeks hengähtää ja saa lisää energiaa hoitaa rakasta <3

Oon käyny kans kerran yksin kaupassa yms asioilla reilun tunnin verran. Isä antoi sillä aikaa korviketta, kun muutenkin on jouduttu antamaan lisämaitoa. Paino kyllä noussut vauvalla ihan hyvin, käytiin just toissapäivänä painokontrollissa neuvolassa ja viikossa oli tullut lisää 270g. Ikää vauvalla siis reilut pari viikkoa ja syntymäpainosta nyt nousua kaikkiaan 305g. Nyt ei enää tarvitse painokontrolleissa käydä, seuraava kerta neuvolalääkäri kuukauden päästä. Vauvan isä käy kyllä mielellään hoitamassa meidän ruokaostokset. Kätevää kun monet kaupat auki nykyisin klo 23 asti... Muuten ei hirveästi osallistu vauvan hoitoon, vaan hoitaa yleensä esikoisen ja minä vauvan. Itse joudun kyllä kuskailemaan esikoisen päiväkotiin mennen tullen 3 kertaa viikossa ja sitä vähän mietin etuläteen, että miten onnistuu vauvan kanssa. Mutta hyvin menny, kun on auto käytössä. Vauva sisävaatteissa lämpöpussissa turvakaukaloon, niin ei ees hirveesti tarvii pukea (toki hattu, tumput yms).

Muokattu viimeksi:
Täälläkin on kotiuduttu eilen ja ensimmäinen yö meni kolmen tunnin syöttöväleillä. Illalla jouduttiin turvautumaan lisämaitoon, ku ei oo maito vielä kunnolla noussu. Menin antamaan sen pullosta ja sittehän vatsaa kipristeli koko illan. Onneks löyty lääkekaapista yks ruisku ni helpottuu se lisämaidon antaminenki.

Aamulla täytyy käydä kyllä hakemassa lypsykone kun niin pakkaa kipeästi rinnat vaikka päivälläkin söi reippaasti niin silti tuli niissäkin väleissä ongelmaa... onko joku pakastanut maitoa? Millaisiin pusseihin/purkkeihin laitoit ja paljonko yhteen? Tulee vähän reippaasti tavaraa. Harmittavan kaukana tuo äidinmaitokeskus voisi muuten viedä ylimäärät sinne
Meillä on täällä sellainen systeemi, että luovutettava maito haetaan kotoa. Minusta se kuulostaa ihan järkevältä, koska onhan sekin maito pilaantuvaa tavaraa. Jos ihmiset itse kuljettelee sitä paikasta toiseen, niin mistä kukaan tietää varmaksi, että se on edelleen kunnollista ettei esim kylmäketju ei ole katkennut.

Mä oon pakastanu 50ml annoksissa sellasiin pienimpiin minigrip pusseihin. Mulla imetys ei toiminu niin vauva saa kaiken pullosta. Eilen laskin että melkein litra päivän aikana tulee maitoa pumpattua. Entiedä onko se paljon mut pakkaseen ei kyllä ihan hirveesti mahdu :o

Epsu Miten noi minigrip pussit pysyy kiinni ? Jääkö sinne pussiin ilmaa? :o litra on aika reilu määrä :) mut luulis ainaki riittävän eväs ;D

Sartsa, kokeile mamin anti colic pulloa! Ei mee ilmaa masuun ka tietty se röyhtäytys! :)

Mulla on vissiin just se mamin pullo ja ykköstutilla, mut tais vaan olla vähä ahne imu :) Nyt on sit tissit tulessa ku maito nousee...

Epsu Miten noi minigrip pussit pysyy kiinni ? Jääkö sinne pussiin ilmaa? :eek: litra on aika reilu määrä :) mut luulis ainaki riittävän eväs ;D

Sartsa, kokeile mamin anti colic pulloa! Ei mee ilmaa masuun ka tietty se röyhtäytys! :)

Mun mielestä pysty tosi hyvin kiinni, ei mulla ainakaa oo ollu mitää ongelmaa. Joo kyllä on riittävästi herralla ruokaa :D

Meilläki käytössä normaalien lisäks noita anti colic pulloja ja meiän vauvalle uppoo maitokin niistä paljon paremmin!

Epsu: Lähes litra kuulostaa kyllä paljolta. Ite ku oon pumppaillu, niin oon saanut maitoa vaan 20-40 ml / rinta (riippuen kuinka pitkä väli edellisestä kerrasta), joten pakastettavaksi ei liikene ja lisämaidolla jatketaan muutenkin edelleen. :sad001

Kyllä kun tässä sohvalla istuskelen ja pidän nukkuvaa vauvaa sylissä ja isi on vienyt vanhemmat tytöt shoppailemaan, mietin mihin sitä esikoisen aikana oli muka koko ajan kiire ja valitti ajanpuutteesta ja siitä kun täytyy koko ajan olla vauva-valmiudessa. Mää niin nautin kun ei tarvi hötkyillä minnekään eikä oo mikään kiire mihinkään ja saa vaan olla! :)

Kyselen oisko täällä Noora Nousiaisista mukana? Oltiin maanantaina 22.2 samassa huoneessa tyksin osastolla oottelemassa että synnytykset lähtis käyntiin. Mä lähin silloin yöllä ilokaasulle synnärille ja Noora jäi osastolle. Olis kiva tietää miten homma eteni. Jouduitko lähtee aamulla kotiin vai vai vai...?

Joo voi ollakki ku se melkee tunnin välein haluaa "tissiä" koska vatsaan sattuu. Meillä ei oo tuttia käytössä nii ehkä liian tihee tahti ja täynnä olevat rinnat on se syy.

Meilläkään ei ole vielä tuttia käytössä. Mutta kun vauva on levoton eikä meinaa nukahtaa, niin tissi vaan suuhun (imasee ehkä pari kertaa) ja nukahtaa tosi nopeasti. Esikoinen muistaakseni innostui tutista vasta parin kuukauden ikäisenä. Oon vähän kahden vaiheilla, että otanko tämän vauvan kohdalla tuttia käyttöön. Olihan siitä paljon apua rauhoittumisessa, mutta itku tuli sitten siitäkin, jos tutti putosi pois suusta. Ja isompana heitti tahallaan tuttia pois sängystä ja huusi sitten sen perään...

Nyt kolmen viikon ikäisenä röyhtäisee ruokailun jälkeen pystyasennossa aina tosi hyvin.

Takaisin