Ensipäivät uuden tulokkaan kanssa.

Sartza80

Puuhakas puhuja
Helmikuunmammat 2016
Nyt kun useampi helmikuinen on jo päässyt vauva-elämän makuun, niin olisi kiva kuulla omaa vielä odotellessa muiden kokemuksia, että kuinka se elämä on kotona lähtenyt uuden tulokkaan kanssa sujumaan?
 
Meillä neiti syntyi tiistaina 26.1 ja päästiin kotiin jo torstaina. Perjantaina ja lauantaina käytiin osastolla paino kontrollissa. Lauantaina paino oli noussut jo 60g. Täällä syödään jatkuvasti aamupäivällä, sit otetaan 2-3h unet ja ilta tankataan myös. Lisämaitoa on pitänyt antaa välillä.

Tiistaina tällä viikolla neuvolan puntari näytti 80g vähemmän painoa kuin lauantaina osaston puntari.. tuli käsky antaa lisämaitoa. Meillä kuitenkin on 8 märkää vaippaa ja kakkaa tulee päivittäin joten en nyt sit noudata ohjetta. Vauva on hereillä ollessaan virkeä ja jäntevä. Annan lisämaitoa kun tuntuu nälkäiseltä rinnan jälkeen. Oon laskenut et oma maito ei ihan vielä riitä, yhden "aterian" verran menee päivässä lisämaitoa.

Vauva nukkuu hyvin yöllä mun vieressä. Nyt ei oo kahteen yöhön tarvinnut nousta sängystä ollenkaan, olen vain antanut tissin suuhun kun inisee ja sit vaihtanut rintaa..

Vanhemmat sisarukset on ottanut vauvan tulon hyvin. Mä en ehi muuta kuin imettää ja huusholli näyttää just siltä et sen hoitaminen jää isälle. . :D
 
Me päästiin vasta eilen sairaalasta kotiin. Tyttö syntyi siis ma 2.49 ja tää on meidän esikoinen.

Kotona sujuu ihan hyvin, vielä on paljon opittavaa ja totuteltavaa. Maito nousi eilen illalla ja tyttö syö yleensä n. 30-40 min kerrallaan, päivällä n. 2-3h välein ja yöllä n. 3h välein.
Vaipan vaihdot sujuu multa ihan hyvin, kun työkseni vaippoja vaihtelen. Mies on tosi arka vauvan käsittelyssä ja vähän kömpelö isoine käsineen.

Vauva on virkeä ja kova piereskelemään. Ja pierut haisee ihan hirveelle. :D
 
Täällä ollaan kotona nyt tasan viikon vanhan poitsun kanssa. Ollaan treenattu kovasti tissittelyä, mutta maidon vähäisen herumisen vuoksi ollaan jouduttu olemaan kokonaan korvikkeen varassa. Sitkeästi kuitenkin olen pumpannut ja toivon maidon nousevan sen myötä paremmin. Kaikki pumpattu maito menee pulloon ja siitä sitten poitsulle. Poitsu saa tissillä vaan hirveän itku-potku -raivarin, joten pullottelu on ollu ihan must.

Poitsu nukkuu kohtuullisen hyvin yöt - äidin mielestä. Isi on vähän eri mieltä. Isi kyllä käy töissä ja äiti on kotona, sillä saattaa olla pieni vaikutus mielipiteeseen. Yöt menee 3-4 pysähdyksen taktiikalla. Kerrallaan nukutaan 2-4 tuntia. Haastellisin vaihe on ollu tuo ns. yöunille käyminen. Muuten ei ole ollu missään nukahtamisessa vaikeutta. Poitsu ei meinaa rauhoittua nukkumaan millään. Hirmu huudot pistää pystyyn heti kun lasken poitsun sänkyyn. Ja siis tää on nyt ollu havaittavissa kolmena iltana. Huono puoli tässä on se, että isi yrittää saman aikaan käydä normi-yöunilleen. Kas näin saamme aikaan myös hiukka hankalan tilanteen. Äiti kokee syyllisyyttä siitä, ettei isi saa nukuttua. Ja samalla harmittaa ihan hirveästi. Isi tekee kuitenkin yrittäjänä kovasti töitä ja tarvitsisi ne unet. Joudutaan harkitsemaan varmaan kohta isin nukkumista sohvalla ensiapuna... Mutta muuten on menny oikein mukavasti ihmetellessä ja ihastellessa!
 
Meillä oli esikoisen kanssa sama tilanne vastasyntyneenä, että sai raivarit kun laskettiin sänkyyn. Sit keksittiin lämmittää sänky kauratyynyllä ennen vauvan sinne laskemista, niin tyytyväisenä jäikin aina nukkumaan :)

Hitsi vie! Tuo idea täytyy testata ihan ehdottomasti! Mietinkin illalla, että meillä on varmaan poitsun mielestä liian viileä makkari. Olisko ideaa millä muulla punkkaa voisi lämmittää, kun tuota kauratyynyä ei ole tähän hätään saatavilla?!??
 
Voihan vauvan kääriä peittoonsa jo ennenkuin laskee sänkyyn, peittokin lämpenee eikä tule kylmää tunnetta sänkyyn laskiessa.

Esikoista siirtelin syömään ja sänkyyn näin ja perhepedissä aina kylkeä kääntäessä niin pysyi tyytyväisenä.
 
Meillä ensipäivät on mennyt jotenkin rutiininomaisesti ja sen suurempia miettimättä. Koko tämä 9 päivää mitä ollaan oltu kotona meillä on rampannut vieraita 6 päivää :bored:. Nyt sitten hieman happea! Vähän on vatsavaivaa havaittavissa, ihan kaikkea ilmaa en saa röyhyteltyä pois ja se vaivaa öisin yleensä. Yöllä kun herätään syömään niin saatetaan valvoa 1-3 tuntia puhisten ja vaippaa vaihtaen ja välillä tissitellen. Tyttö ei alkujaankaan oo ollu kova syömään kerralla, että täytyy moneen otteeseen sitten vähän tissutella. Kakka- ja pissavaippoja tulee kyllä hyvin päivän aikana, paitsi tänään päivällä tyttö söi huonosti mutta paransi reippaasti iltaa myöden. Neuvolatäti kävi ja punnitsi pikkuisen ja painoa viikon aikana oli tullut 164g. Omasta mielestäni ei niin kauheesti, mutta neuvolatäti sano että jos tulee 20g. päivässä niin se on riittävästi. Omaan palautumiseen sen verran että on todella nopeasti paikat parantunu (synnytyksessä ei repeämiä) ja kunhan muistaa pissakäynneillä aina yrittää pidättää pissaa muutamia kertoja niin ne lantionpohjalihaksetkin saa vähän jumppaa jos ne tuppaa unohtumaan. Jälkivuotoa on vielä, mutta vastahan tässä on 9 päivää kulunut synnytyksestä joten en odota sen loppuvankaan ihan heti.
 
Täällä on päästy ulkoilun makuun ja tekee ihmeitä omalle mielelle :) nyt jäin kolmen pienen kans yksin tänne kotiin ja ainakin tänä aamuna kaikki on sujunut hyvin. Toivottavasti jatkossakin selviän!

Meidän vauva on aika helppo ollut ainakin vielä, ei ole pahemmin masuvaivoja. Tykkää olla sylissä mut saan aina hetkeksi laskettua kuitenkin pois sylistäkin. Nukkuu yöt mun vieressä. Tykkää ulkoilla! Se on tärkeää, koska isompien lasten pitää päästä kyllä ulos päivittäin. Syö, kakkaa ja nukkuu. Niin ja huomenna meidän vauva on jo 3vkoa vanha :)
Tsemppiä kaikille vauvojen kanssa ♡
 
meidän tyttö on tänään 2 viikkoa! :Heartred

meillä on kans helppo vauva, nukkuu ja syö hyvin. Vähän on välillä masuvaivaa, mut muuten on kyl niin helppo tapaus (ainakin vielä). Pukemisesta (erit. ulkovaatteet) tyttö ei tykkää yhtään ja vaan huutaa, mut sit kun pääsee vaunuihin/kaukaloon, niin yleensä itku loppuu kun seinään.

Tänään me mennään myös tunnustamaan isyys. :)
 
Me päästiin kotiin synnytyksen jälkeisenä päivänä. Nyt ollaan muutama päivä oltu kotona (ikää 6 vrk) ja kivasti on mennyt. Helppo vauva, syö ja nukkuu. Yöt on nukkunut mun vieressä ja sillon herää pari kertaa ruokailemaan, jonka jälkeen taas heti nukahtaa. Jouduttu kyllä lisämaitoa antamaan pullosta, kun oma maito ei vielä riitä. Kolmen vuorokauden ikäisenä käytiin keltaisuuden vuoksi tarkastuttamassa bilirubiiniarvot ja sitten uudelleen kontrollissa 5 vuorokautisena. Onneksi olivat arvot laskeneet, niin ei jouduttu valohoitoon. Vaipan vaihdosta ja pukemisesta vauva ei tykkää, oikeastaan itkeekin vain noissa tilanteissa.
 
Saatteko röyhtäytettyä vauvan aina imetyksen jälkeen? Mites toimitte yöllä? Meidän pikkumies ei aina röyhtäise tai ainakin se kestää kauan, olen kokeillut laittaa olkapäälle ja hyssytellyt mutta yleensä ei röyhtäisyä tule. Sitten kun nostan sänkyyn, niin alkaa hirveä ähinä ja puhina. Kädet huitoo ja toinen on ihan kippurassa, ei kuitenkaan itke. Aamusta yleensä sitten rupsuttelee tosi paljon. Ilmaahan siellä vatsassa on. Olen vain miettinyt, mikä olisi hyvä keino saada rauhoittumaan sänkyyn syötön jälkeen.
 
meidän tyttö röytäisee todella harvoin... ilmaa kuitenkin on mahassa kun masua kipristelee ja tyttö paukuttelee...
oon kans koittanu hartialle nostoa, laittanut tyttöä mun jalan päälle masulleen, pitänyt tyttöä mun kädellä masullaan yms. Mikään ei tunnu tepsivän. Mahan kipristelyyn auttaa yleensä jalkojen pumppailu.

yöllä oon nyt toistaiseksi jättänyt röyhtäytysyritykset tekemättä, kun tyttö herää siihen ja sit ei taas heti ala nukkumaan (yleensä siis nukahtaa tissille).
 
Meillä kans nukahtaa tissille, eikä hirveesti viittis toista enää alkaa käännellä ja herätellä.

Entäs mihin asentoon laitatte vauvan nukkumaan, kyljelleen vai selälleen? Siellä missä itse synnytin, laitettiin aina kyljelleen mutta olen kuullut että jossain paikoissa ja nykysuositusten mukaan pitäisi selälleen laittaa. Oon nyt sitten kokeillut molempia tyylejä...
 
meille sanottiin sairaalassa, et ei oo väliä onko selällään vai kyljellään. Jos on kovasti puklaileva vauva, niin suositellan kyljellään nukuttamista. Mää oon nukuttanut sekä selällään et kyljellään...
 
Mä pyrin aina röyhtäyttämään syönnin jälkeen myös yöllä koska neitti tuppaa toisinaan puklaamaan.. ja tosiaan noi ilmavaivat myös vaivaa..
Nukutan selälkeen tai kyljellään :)
 
Takaisin
Top