Ensipäivät uuden tulokkaan kanssa.

Hei mitä te puette vauvoille päälle näillä noin +5 keleillä vaunulenkeille? Kuin vaikeeta! :D

meillä oli tänään (+9) sisävaatteet (body ja puolipotkarit), villahaalari, sukat, villatumput, ohut kypärämyssy, pipo, äp-makuupussi ja vaunukopan oma peite. N. 20min kävelyn jälkeen piti avata äp-makuupussi kun tytöllä oli kuuma! :D Mut meil onkin aika lämminverinen tapaus...

hyvä perusvinkk on, että pue vauvalle yks kerros enemmän kun itelles.
kokeilemalla selviää, minkälainen tapaus se oma lapsi on. :)
 
Onhan niitä rintakumeja erikokoisia. Ainulla on M-koko (16mm) ja L-koko (24mm), Avent näyttäisi olevan 15mm. Ja muitakin valmistajia on vaikka mitä, ja eiköhän kaikki ole erikokoisia. Sain sairaalassa imetyksen alkuun avuksi juuri tuon Ainun L-koon, ja se tuntui ihan hullun isolta. Näytti ettei se edes mahdu vauvan suuhun, ja siihen jäi juuri sitä tyhjää tilaa. Vauvalle kuitenkin kelpasi ja saatiin imetys onnistumaan. En ole kyllä kumia tarvinnut niiden ekojen kertojen jälkeen, mutta voihan olla että nännit tästä vielä kipeytyy. Sitten rintakumeille on varmasti taas käyttöä.
 
Oi eli mullakin on siis toivoa viä jossain vaihees mennä ilman kumia

Mä sain sairaalasta rintakumin (en tiedä mikä koko, mut aika ison näkönen), kun poika ei saanut toisesta rinnasta otetta ilman. Kumin kanssa koitin taistella ensin, mutta se lähti aina pois tai vauva hermostuessaan repi sen pois. Pumppailin sit ja annoin pullosta, jos ei kumin kanssa imetys onnistunut. Sitten noin kolmen viikon iässä vauva vähitellen "oppi" imemään siitäkin rinnasta ilman kumia, sain neuvolasta opastusta. Nyt 6 viikkoisena ei enää mitään ongelmaa eli kyllä kumista on mahdollista päästä eroon. :)
 
Mä sain sairaalasta rintakumin (en tiedä mikä koko, mut aika ison näkönen), kun poika ei saanut toisesta rinnasta otetta ilman. Kumin kanssa koitin taistella ensin, mutta se lähti aina pois tai vauva hermostuessaan repi sen pois. Pumppailin sit ja annoin pullosta, jos ei kumin kanssa imetys onnistunut. Sitten noin kolmen viikon iässä vauva vähitellen "oppi" imemään siitäkin rinnasta ilman kumia, sain neuvolasta opastusta. Nyt 6 viikkoisena ei enää mitään ongelmaa eli kyllä kumista on mahdollista päästä eroon. :)
Mä just mietin et saisinkohan jotain neuvoa tuolta neuvolasta.. Mut en tiiä onks meiän minillä vielä senverran pikkanen suu tai jtn tai on noi mun nännitki nii matalat et ihan pari kertaa on hetkeks saanu otteen mut sit on hengittäny vähä rivakammin ja ote kadonnu taas
 
Huutelen tuolta heinäkuisista... Esikon aikana käytin rintakumia ja kun tyttö oli imenyt nännin isoksi otin kumin pois ja imetys sujui hyvin ilman kumia. Tätäkin voi siis kokeilla :-)
 
Nyt alkaa helpottaa imetyskivut. Poika on nyt 5vko 4pv. Ei ollu kumista mulla apua, sattu silti :/ hain apteekista sopivan kokoisen mutta ei auttanut.
Mutta nyt ollu viikon vähän helpompi olla. Onneks alkaa helpata meinas itellä voimat loppua kun haluan kuitenkin imettää niin olen kamppaillut kovin kipua vastaan. Päätin että kestän ja onneksi kestin. :)
Toivottavasti helppaa kohta vielä enemmän :)
 
Nyt alkaa helpottaa imetyskivut. Poika on nyt 5vko 4pv. Ei ollu kumista mulla apua, sattu silti :/ hain apteekista sopivan kokoisen mutta ei auttanut.
Mutta nyt ollu viikon vähän helpompi olla. Onneks alkaa helpata meinas itellä voimat loppua kun haluan kuitenkin imettää niin olen kamppaillut kovin kipua vastaan. Päätin että kestän ja onneksi kestin. :)
Toivottavasti helppaa kohta vielä enemmän :)
Käytätkö sellasia geelijuttuja mitkä rauhoittaa nänniä/rintaa? :) kiva että ruvennu helpottaan
 
Juu kokeiltu on kaikki geeli, kaura ja kaalijututkin mutta kun ei satu muuten kuin imetyksen aikana niin ei ole hyötyä. Ei satu imetyksen jälkeen eikä ennen. :)
Eikä auta vaikka ennen imetystä käyttää niiitä rintaa rahoittamassa. Neuvolassakin olivat jo turhautuneita kun antoivat vinkkejä eikä mikään auta :) mutta nyt sormet ristiin että pysyy näin tai paranee vielä lisää!
 
Tammikuisista sen verran huutelen tähän keskusteluun, että tsemppiä kaikille, jotka jaksaa rintakumin kanssa imettää. Meiän poika tällä hetkellä korvikeruokinnalla. 6 viikkoon asti sai rintaa aina välillä rintakumin kanssa, mutta koko ajan pääasiallisesti saanut ravintonsa korvikkeesta tai luovutetusta äidinmaidosta sairaalassa. Poika syntyi sektiolla ja mulla ei tullut maitoa tarpeeksi, sokerit heitteli ja vauvan paino laski, niin oli pakko antaa korviketta. Lisäksi poika ei imenyt suoraan rinnasta, vaan piti imettää rintakumilla. Itse koin raskaana yrittää pitää kahta erilaista ruokinta systeemiä yllä, koska stressasin sitä et saako poika tarpeeksi maitoa. Poika onnistui kyllä välillä imemään suoraan rinnastakin. Mulla matalat rinnanpäät ja isot rinnat ja ainoastaan kyljellään maaten onnistui imetys. Poika kuitenkin kasvaa korvikkeellakin ihan hyvin. Paino maanantaina kasvukontrollissa 4,820 kg ja pituus 55,3 cm. Syntymäpaino 3,360 kg ja pituus 49 cm.
 
Takaisin
Top