Ensipäivät uuden tulokkaan kanssa.

Ei meilkään aina röyhtäsyä tule mutta meillä rauhottaa se kun pitää kainaloista ja tekee pientä liikettä ylös alas niin että jalat menee koukkuun, on jopa nukahtanut siihen. Mulle sairaalassa sanottiin että uusien suositusten mukaan nukutaan selällään, mutta olen nuo kaksi sisarusta nukuttanut kyljellään. Meillä toimii se mikä sillä hetkellä on paras, eli vaihdellaan. Yöllä kans jos jätän viereen nukkumaan niin en lähde röyhtyyttämään, mutta päivällä hyppyytän olalla ja taputtelen vasemmalta kyljeltä niin aikanaan sieltä jonkinmoinen röyhy tulee.
 
Nuo nukutussuositukset muuttuvat 10 vuoden välein, ties kuinka monetta kierrosta sitä nukkuvaa vauvaa on vuosien varrella pyöritetty, kun aina todetaan, että jokin muu kun sen hetkinen suositus on parempi. Minä nukutan vauvani kyljellään, koska silloin puklauksetkin valuvat itsestään pois.
 
Meillä nukutaan öisin kyljellään kun nukahtaa tissille enkä ala enää siirtelemään. Vaunuissa nukkuu selällään ja päivällä jos nukkuu niin selälleen oon laittanut jos röyhtäisee ensin kunnolla. Kylkiasento mun mielestä on parempi myös jos vauva puklailee.

Ei meidän vauveli meinaa joka kerralla röyhtäistä.
 
Meillä ei imetyksen jälkeen yleensä tuu röyhtäyksiä. Taitaa tulla maito sen verran verkkaiseen tahtiin tissistä, ettei tuu semmosta röyhtäyksen tarvetta, mutta korvikkeen jälkeen yleensä tulee röyhtäys kun pitää vähän aikaa pystyasennossa tai olkapäällä pientä.
 
Ei meilläkään aina röyhtäys tule mut useimmiten tulee kun mun tisseistä irtoaa välillä maitoa vähän turhankin herkästi. :D ja toinen ahmatti vetää sitä ku viimeistä päivää.. :D
 
Täällä vauva nukkuu ja nukkuu vaan :) huomenna viikon vanha! Mulla imetys ei oikeen oo toiminut, vauva ei vaan saa otetta vaan hermostuu ja sitten hermostuu äitikin. Siispä meillä pumppaillaan ja maito juodaan pullosta ja kaikki on tyytyväisiä. Ja vaikka tiedän tasan kuinka paljon vauva saa maitoa pullosta niin silti kauhea stressi että tuleeko painoa lisää. meillä syödään 2-3h välein, öisin vähän takkuillen kun vauva ei jaksais olla hereillä. Päivällä sitten paremmin:)
 
Meilläkin hiemam ressaillaan ton syömismäärän kanssa, tisseistä kyllä tulis maitoo mutta neiti on niin pieni tissuttelija. Tänäänkin neuvolan painotarkastuksessa oli viikossa tullut vähimmäismäärä täyteen. Maha vaivaa silloin tällöin, mutta nukkumaan tämä likka on kova. Hyvin menee 3h. päivisin ja yöllä nukutaan jopa 4. Neuvolasta sanoivat että päivällä pitää 3 h välein syöttää ja yöt saa nukkua. Vauvalta leikattiin kiree kielijänne sairaalassa ja sekin on vaikuttanut positiivisesti tohon syömäotteeseen. (kaikilta tytöiltä on leikattu)
 
Täällä vauva nukkuu ja nukkuu vaan :) huomenna viikon vanha! Mulla imetys ei oikeen oo toiminut, vauva ei vaan saa otetta vaan hermostuu ja sitten hermostuu äitikin. Siispä meillä pumppaillaan ja maito juodaan pullosta ja kaikki on tyytyväisiä. Ja vaikka tiedän tasan kuinka paljon vauva saa maitoa pullosta niin silti kauhea stressi että tuleeko painoa lisää. meillä syödään 2-3h välein, öisin vähän takkuillen kun vauva ei jaksais olla hereillä. Päivällä sitten paremmin:)

Vaihetaanko vauvoja kun täällä vaan syödään eikä nukuta.... :D kuulostaa ihan unelmalta teidän vauvanne..
 
Vauvamatkalla vihkosessa luki tosiaan, että nykyään suositellaan selällään nukuttamista. Sairaalassa kuitenkin laittoivat kyljelleen. Kysyin tuosta ja sanoivat, että ihan vastasyntynyttä voi olla parempi nukuttaa kyljellään, kun vauvalla voi olla vielä lapsivettä keuhkoissa ja se pääsee sitten kylkiasennossa ulos suusta. Meillä tais ekana yönä sitä vettä just purskahtaa, ainakin jotain kirkasta tuli suusta isompi määrä. Oon nyt kotona sit nukuttanut sekä kyljellään että selällään.
 
Täällä vauva nukkuu ja nukkuu vaan :) huomenna viikon vanha! Mulla imetys ei oikeen oo toiminut, vauva ei vaan saa otetta vaan hermostuu ja sitten hermostuu äitikin. Siispä meillä pumppaillaan ja maito juodaan pullosta ja kaikki on tyytyväisiä. Ja vaikka tiedän tasan kuinka paljon vauva saa maitoa pullosta niin silti kauhea stressi että tuleeko painoa lisää. meillä syödään 2-3h välein, öisin vähän takkuillen kun vauva ei jaksais olla hereillä. Päivällä sitten paremmin:)
Meillä ihan sama homma. Tyttö nyt 9 päivän ikäinen. Ei huoli tissiä, joten pumppaan ja tyttö syö pullosta enemmän kuin mielellään. Olen laskeskellut että tyttö syö vuorokauden aikana 500-600ml ja sillä määrällä on lihonut yli syntymäpainon tosi nopeasti.
 
Meillä ihan sama homma. Tyttö nyt 9 päivän ikäinen. Ei huoli tissiä, joten pumppaan ja tyttö syö pullosta enemmän kuin mielellään. Olen laskeskellut että tyttö syö vuorokauden aikana 500-600ml ja sillä määrällä on lihonut yli syntymäpainon tosi nopeasti.

Meillä syö hyvin toisesta rinnasta, mutta toisesta ei oikein saa otetta ainakaan ilman rintakumia. Siitä olen siksi usein pumppaillut kans ja syöttänyt pullosta. Lisäksi jouduttu antamaan korviketta, kun ei tule tarpeeksi maitoa. Eilen 9 päivän ikäisenä oli eka neuvola ja syntymäpaino nyt ylitetty 30 grammalla. :)
 
Mulla taas tulee maitoa vähän liikaa niin että maito paakkuuntuu ja tosi arat tissit. Vauva on alusta asti syöny tissistä ja saanut 70g yössä! Tuntuu et kokoajan haluaa vaan tissiä :D
 
Mullakin on aamulla tissit ihan halkeamispisteessä ja pumppailen yleensä sen aammumaidon+ muutaman muun kerran päivässä. Nyt ollaan taas tässä reilun tunnin aikana syöty useampaan otteeseen ja yritetty mennä nukkumaan, mutta aina se maha rupeaa sit vaivaamaan niin että on tarttenu jumpata pikkunen väsyksiin.
Miten teillä jotka pumppaatte ja annatte pullosta ja tissistä, onko onnistunut yhtälö? Mä vähän pelkään tota ettei sit enää huolis rintaa jos kerrankin antaa pullosta. Mutta meillä tarttis toi paino saada nousemaan ja seuraavalla neuvolakerralla jos paino ei oo kunnolla noussu niin terkka varmaan ehdottaa pulloruokintaa.. ja minä kun haluaisin syöttää tissistä, nyt vihdoin kun sitä maitoakin tulee tarpeeksi :/
 
Ei se pullo välittömästi imetystä pilaa, mutta pidemmän päälle pilaa kyllä. Meillä annetaan paljon korviketta imetysapulaitteen avulla, juuri siksi, ettei lapsi ala vierastamaan rintaa, vaikka rinnoissa ei maito riitäkään. Imetysapulaite on ohut letku, jota pidetään nännin vieressä ja letkun toinen pää maitopullossa, ja lapsi saa siitä lisämaitoa samalla kun imee rintaa. Lapsi luulee, että lisämaito tulee rinnasta, ja siksi innostus rinnanimemiseen säilyy. Elän vielä toivossa, että jonain päivänä sitä rintamaitoa alkaisi meilläkin tulla riittävästi.
 
Meillä toimii pullo ja tissi. Ei oo menettäny mielenkiintoaan tissiin yhtään. Melkein ennemmin syö sitä kun pulloa.. toi pumppaaminen on vaan niin vaivan takana että taidan luovuttaa.. viime yöksi pumppasin maitoa että saisin nukkua jälleen alkuyön. Sitä oli se 100ml... ei riittäny joten jouduin kuitenkin heräämään!! :sad001 joten hyötyä oli tuosta ei yhtään..
 
Ootteko ottanu tuttia käyttöön? Jotenkin en haluais mutta pääsis ehkä helpommalla ku huutaa välillä nii kovaa jos vatsaa vääntää tai vaippoja vaihtaa :rolleyes:
 
Ootteko ottanu tuttia käyttöön? Jotenkin en haluais mutta pääsis ehkä helpommalla ku huutaa välillä nii kovaa jos vatsaa vääntää tai vaippoja vaihtaa :rolleyes:

Meillä on tutti käytössä. Heti kun sairaalasta kotiuduttiin otettiin käyttöön. Helpottaa meillä mm. pukemistilanteissa, tyttö kun ei pidä pukemusesta!
 
Täällä kotiuduttiin keskiviikkona, oma palautuminen ollu todella hidasta sillä menetin synnytyksessä todella paljon verta (5litraa) ja jouduin heti synnytyksen jälkeen istukan käsinirroitukseen ja kaavintaan anestesiassa. Oli hieman dramaattinen alku tällä uudella perheellä.

Nyt neljättä päivää kotona ja alkaa pikkuhiljaa tulla rutiineja, vauvalle on annettu kahden päivän iästä asti lisämaitoa sillä oma maito nousi todella hitaasti veren menetyksen vuoksi ja vauvan paino putosi 10% nyt kuitenkin ollaan jo syntymäpainossa ja maitoa tulee jo riittävästi vauvan tarpeisiin. On todella rauhallinen ja tyytyväinen vauva :)
 
En sanoisi, että maito nousi todella hitaasti, jos olette rintamaidolla jo nyt. Meillä vauva on kohta kaksi viikkoa vanha, ja maidonnousua odotellaan edelleen.
 
Takaisin
Top