Ensipäivät uuden tulokkaan kanssa.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sartza80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oih, no sitten oli kyllä ihan hyvä nousu, oon kyllä pumppaillu, juonu ihan sikana, syöny hyvin ja yrittäny olla stressaamatta... Toivottavasti sinnekin alkaa maitoa tulla.

Meillä poika on nyt 4päivää vanha ja välillä syöminen tuntuu kauheen raskaalta puuhalta. Sairaalassa paino putos 9%syntymäpainosta, joten suositteli sit antamaan tissimaidon lisäksi korviketta. Pullosta poika vetää maitoa ihan innoissaan, mut tissillä on sit paljon laiskempi ruokailemaan, ja nukahtaakin siihen kauheen nopeesti. Joten, olisko kellään mitään vinkkejä tähän miten vauvan sais pysymään hereillä? Ettei sit tarvis just sitä korviketta antaa niin paljoa, kun tuo pumppaaminen ei oo oikein lähteny käyntiin :D

Mä välillä vaihdan tissiä tai vähän röyhtäsytän niin että pysyy hereillä ja sit jatketaan. Eli pieniä pausseja ☺

Joo, kannattaa just vaihtaa tissiä heti kun vauva lakkaa aktiivisesti imemästä tai silmät alkaa lupsua. Ja pullon kanssa kannattaa suosia sitä tahdistettua pulloruokintaa, niin ei totu siihen, että pullosta tulee liian paljon helpommin se maito, eikä tuu myöskään niin helposti annettua pullosta liikaa kerralla :)

pullosta vauva saa paljon helpommin sen maidon kun tissistä, siks kannattaa yrittää imettää mahdollisimman paljon. tai vaihtoehtoisesti ostaa sellaisia pulloja, joissa on se tuttiosa sellainen, mistä ei saa niin helpolla sitä maitoa.

meilläkin tyttö nukahtaa helposti tissille, mut kun vähn herättelee, niin jaksaa yleensä jatkaa ruokailua.
meillä putosi paino sairaalassa 8,5% ja aatiin lisämaito-ohjeet. Ei oo onneks tarvinu antaa lisämaitoa, kun oma maito nousi sit samana iltana kun oltiin sairaalasta päästy.
Yk hyvä herättelykeino on myös vaihtaa vaippaa tai vähentää vauvan vaatetusta. :)

Meidän neiti ottaa aina tissi överit ja sit on masu yli kipee ja sitä oksettaa :confused: välillä tulee maitoa ku suihkulähdestä :D ei oo helppoo.. Yritän välillä pumpata mut sitä tulee vaa vielä enemmän.

Kannattaa tosiaan herätellä jatkamaan syömistä ja vaihella tissiä :) mulla tulee tissistä niin hyvin maito ulos että vauvalta valuu maito leukaa pitkin syödessä alkuun :D ja ruokailu ei kestä hirveesti sen kauemmin kun pullostakaan kerrallaan. Ihan hyvin on maito tosiaan noussut täällä ja oon pumpannu päivittäin tissejä ja sit antanu dvitamiinin pumpattuun maitoon sekotettuna :) meilläkin kotiutuessa meinattiin nukkua tissille mut silitin aina poskea ja höpötin että "kukkuu jatkahan syömistä" :D vaikka mitään tajunnutkaan mut kosketukseen reagoi :) vaippaakin voi vaihtaa välissä tms jos ei tunnu virkistyvän.

Meillä poika on nyt 4päivää vanha ja välillä syöminen tuntuu kauheen raskaalta puuhalta. Sairaalassa paino putos 9%syntymäpainosta, joten suositteli sit antamaan tissimaidon lisäksi korviketta. Pullosta poika vetää maitoa ihan innoissaan, mut tissillä on sit paljon laiskempi ruokailemaan, ja nukahtaakin siihen kauheen nopeesti. Joten, olisko kellään mitään vinkkejä tähän miten vauvan sais pysymään hereillä? Ettei sit tarvis just sitä korviketta antaa niin paljoa, kun tuo pumppaaminen ei oo oikein lähteny käyntiin :D
Kuulostaa ihan samalta kuin meillä.

Jos et ole tehnyt syöttöpunnitusta, niin pyydä neuvolasta, että se tehdään. Eli ensin vauva punnitaan, sitten imetät normaalisti, ja sitten vauva punnitaan uudestaan. Näin saat selville, paljonko vauva saa rinnasta maitoa.

Minä olin ollut jo viikon kotona, kun tämä tehtiin, ja kävi ilmi, että puolen tunnin imetyksessä rinnoista tuli yhteensä vain 10 ml, ja lapsi oli koko viikon saanut aivan liian vähän maitoa, eikä sen vuoksi kasvanut. Lisämaitoa käskettiin antamaan enemmän, ja lapsi ei enää suostunut rinnalle. Imetyspolilta sain imetysapuvälineitä, eli letkuja, joiden avulla lisämaidon voi antaa samalla kun lapsi imee rintaa, ja se on innostanut vauvan uudelleen imemään rintaa. Tämän lisäksi minua käskettiin pitämään vauvaa mahdollisimman paljon ihokontaktissa ja pumppaamaan niin usein kuin mahdollista, jotta rinnat saisivat lisää "maitotilausta", koska vauvaa ei kannata väsyttää ja turhauttaa laittamalla se imemään rinnasta, josta ei käytännössä tule mitään. Minulla siis maito ei ole vieläkään noussut. Sanoivat, että joillakin siihen menee useita viikkoja.

Noista syöttöpunnituksista sen verran, että vauva luonnollisestikin syö eri syöttökerroillakin eri verran. Eli niitä pitäs tehdä aina useempi ja mielellään esim. arvioida paljonko vauva saa vaikkapa 5h imetysten aikana yhteensä maitoa, jotta se tulos kertos luotettavasti maidon määrästä.

Painon putoominen/ pysyminen samana toki sinänsä kertoo, ettei vauva saa maitoa riittävästi ...

Meidän poitsu on alkanut öisin ähistä ja puhista ja jopa ihan öristä. Hirveen levottomasti on sängyssä, vaikka silmät kuitenkin kiinni. Päikkäreillä ei tuota ähisemistä juurikaan ole, mut ootahan kun iltaunille laitetaan.:eek:
Oon miettiny johtuuko se ilmasta tai röyhtäisyn tarpeesta, poika kun ei kovin helposti edes röyhtäile.
Tissille nostin viimeyönä useasti, jolloin vähän aikaa söi ja nukahti taas. Hetken nukkui hiljaa, kunnes alkoi taas ähistä.

Meidän poitsu on alkanut öisin ähistä ja puhista ja jopa ihan öristä. Hirveen levottomasti on sängyssä, vaikka silmät kuitenkin kiinni. Päikkäreillä ei tuota ähisemistä juurikaan ole, mut ootahan kun iltaunille laitetaan.:eek:
Oon miettiny johtuuko se ilmasta tai röyhtäisyn tarpeesta, poika kun ei kovin helposti edes röyhtäile.
Tissille nostin viimeyönä useasti, jolloin vähän aikaa söi ja nukahti taas. Hetken nukkui hiljaa, kunnes alkoi taas ähistä.
Meillä on ihan sama juttu. Tyttö ähisee ja örisee varsinkin öisin syötön jälkeen. Mies sanoo, että tyttö kuulostaa ihan rekkamieheltä :D Ilmaahan siellä reppanan masussa on. Yleensä helpottaa, jos saadaan röyhtäytettyä.

Täällä myös ähinää ja örinää kuuluu, luulen että täysin normaalia siis.

Onko muilla ilmenny oireita baby bluesista, ite oon ollu aika itkuinen ja mielialat vaihdellu laidasta laitaan. Oon kyllä hirveen onnellinen vauvasta ja kaikesta mutta hirveen sekavia ajatuksia on kaikesta välillä, vaikea selittää uusia hämmentäviä tunteita...

Täällä on olo ollut kans aika ailahteleva ja huomaa et ei oo oikee oma ittensä. Luulen kans että unet vaikuttaa paljon ja kestää hetki tottua tuohon pikkuseen <3 hirveesti ajatuksia pääs mut eiköhän tää tästä päivä kerrallaan! Pitää muistaa myös se oma aika!

Syöminen vaikuttaa myös. Jos itsellä on verensokerit alhaalla, tuntuu kaikki surullisemmalta ja pahemmalta kuin täydellä vatsalla.

Kyllä minulla ainakin oli varsinkin esikoisesta aikamoista tunteiden myllerrystä. Joka asiasta tartti vääntää itkut, oli sitten hyvää taikka pahaa. Nyt itkuu on tullu lähinnä siitä kun oon niin väsynyt. Nytkin takana kolmen ja puolen tunnin syöttö-mahavaiva-hyssyttelyhyppely-nukkumaan tohinat ja taaskin päästään vasta 02.10 nukkumaan. Sitten kun yö on katkonainen tai pääsee vasta tähän aikaan nukkumaan niin aamulla ei meinaa jaksaa isompien tyttöjen kans touhuta. Samalla tässä takaraivossa kolkuttaa ajatus kateudesta miehen yöunille ja sille että kun minä hyssyttelen ja syötän vauvaa 3 tuntia niin mies saa vain istua koneella ja pelailla kavereiden kanssa netissä.. Äähh. Siis niin ihanaa vauva-aikaa, mutta kyllä se välillä on raskastakin. Mutta pitää muistaa että tilanteet muuttuu sitämukaa kun vauva kasvaa :)

Mä en ymmärrä tota että miehet ei osallistu koko hommaan.. meillä ainakin on yhessä tää lapsi tehty ni yhessä hoidetaankin :o mä saisin paskahalvauksen jos toinen vaa pelais.. :D

Täällä ollaan nyt 1.5 vuorokauden ikäisiä, maito ei luonnollisesti ole vielä noussut ja lisämaitoa on pitänyt antaa kun sattumalta oli verensokeri alhaalla tänä aamuna otetuissa verikokeissa. Toivottavasti maito nousisi pian!

Ja tuosta baby bluesista: huomaan ainakin ite nyt kun on väsynyt ja imetys ei vielä ole lähtenyt kunnolla käyntiin koska maito ei oo noussut niin sitä on aika herkillä. Välillä vauva on unelias eikä oikein jaksa imeä ja toisinaan tuntuu, että ei tää onnistu ollenkaan! Vaikka ei kyllä pitäis ees ajatella noin, koska maitoa ei tosiaan vielä edes kummoisesti tule. Haluaisin vaan niin kovasti että tää imetys tällä kertaa onnistuis!

Kyllä samoilla linjoilla Lovelife :D. Ei niitä paskahalvauksia enää ees jaksa! Tää menee niin täs lonkalta vetästen jo kolmannen kanssa. Esikoisen kanssa olisinkin voinut vaatia ja vaadinkin, mutta en enää. Eikä se aina haittaakaan, mutta väsyneenä sitä ajatukset kasaantuu. Ja mies kyllä ihan erilailla osallistuu kuin toisen kanssa että ei tarvitse kun vähän vinkata. Mites teillä Lovelife arki sujuu tyttöjen ja vauvan kanssa? Oletko jo ottanut hoitoapua kotiin ja oletko käynyt perhekerhoissa ym. Koko porukalla?
Meillä toi lähteminen on vähän niin ja näin. Pitäis vaan uskaltaa lähtee kauppaan ym. vaikka pelkään että siitä tulee kauheeta huuto-orkesteria jos jonnekin lähden koko köörin kanssa.
Ihanaa Huiski että sun mies pystyy olla niin kauan kotona auttamassa perhettä :) tosi kiva kuulla että kaikki menee paremmin kuin hyvin.

Takaisin