Ensipäivät uuden tulokkaan kanssa.

Mulla ei ole pampperssin vaipat sopinut yhdenkään lapsen pyllylle... Liberot ollut kaikilla käytössä hyvät... Olen käyttänyt vauvan hilseilevälle iholle natusanin hoitoöljyä ja se on ollut myös hyvä :) tutti otettiin käyttöön jo sairaalassa, että saataisiin vähän lisää imutehoa. Harvoin syö tuttia, kun on tyytyväinen vauva ja yleensä kerran yössä vain heräilee syömään.
 
Täällä oltu viikko kotona. Esikoinen kyseessä joten kaikki on uutta ja ihmeellistä. Maito nousi hyvin kun sairaalasta päästiin kotiin nukkumaan. Olen ollut vähän laiska imettämään kun tuntuu ettei tyttö malta syödä itseään kylläiseksi vaikka vaihdan rintaa ja herättelen välillä. Pumppaan maitoa noin 5dl päivässä jotka annetaan pullosta. Tissi maistuu kuitenkin ihan hyvin pullosta huolimatta, pyrin ainakin pari kertaa päivässä imettämään. Tyttö nukkuu hyvin 3-4h pätkissä, välillä saattaa valvoa tunninkin äheltämässä ja seurustelemassa ennen seuraavia unia. Öitä helpottaa tuo pullo ruokinta, saa mieskin ruokittua ja saan välillä nukkua pidemmän pätkän. Tytöllä oli paino noussut kotiutumisen jälkeen 200g muutamassa päivässä :)
Kiva lukea täältä muiden kuulumisia ja kokemuksia asioista, itsellä baby blues rupeaa pikkuhiljaa helpottaa: Ei tarvitse itkeä ihan kokoajan ja loukkaantua joka asiasta miehelle. Jotenkin oli niin haavoittuvainen olo että mietin jo parisuhteen kohtaloa kun toinen sanoi yhden väärän sanan. No tänään oli jo paljon parempi päivä!
 
Meillä vauva on nyt 18 vrk ja imetys sattuu edelleen :/ eilen neuvolassa kerroin ja katsoi imetyssentoakin ja hyvähäm se oli. Tarkasti vauvalta kielijänteen ja normaalihan se... ei sammasta ei rintatulehdusta... neuvola täti meinasi sitten että pojulla voimaa tulee lisää koko ajan että siksi sattuu kun rinnat ei "pysy mukana", maitoa tulee tarpeeksi ja vähän yli ja poju kasvaa hyvin... Kauanko vielä sattuu..? Onko samaa ongelmaa muilla?
 
Rintakumi ratkaisi miulla nuo kipu ja haava ongelmat, alkuun oli ihan mahdotonta kun jännitin imettämistä kivun takia.
 
Rintakumi ratkaisi miulla nuo kipu ja haava ongelmat, alkuun oli ihan mahdotonta kun jännitin imettämistä kivun takia.
Ootko löytäny jotain muuta kokoa rintakumista kun vail L? Itse en kaupasta löytäny muuta kokoa :eek:
 
Meillä vauva on nyt 18 vrk ja imetys sattuu edelleen :/ eilen neuvolassa kerroin ja katsoi imetyssentoakin ja hyvähäm se oli. Tarkasti vauvalta kielijänteen ja normaalihan se... ei sammasta ei rintatulehdusta... neuvola täti meinasi sitten että pojulla voimaa tulee lisää koko ajan että siksi sattuu kun rinnat ei "pysy mukana", maitoa tulee tarpeeksi ja vähän yli ja poju kasvaa hyvin... Kauanko vielä sattuu..? Onko samaa ongelmaa muilla?
Veljen vaimolla sattui molempien lasten kohdalla ensimmäiset 2kk, vaikka toisen lapsen kohdalla oli jo ihan varmaa, ettei kyse ollut osaamisen puutteesta, kun ensimmäistä oli imetetty 1,5 vuotta, eikä se ollut enää noiden ensimmäisten 2 kk jälkeen sattunut.

Eräällä kaverillani sattui 6kk hänen molempien lastensa kanssa, kunnes hän luopui imetyksestä, ja hänelläkin oli asennot ja muut asiat tarkistettu moneen kertaan. Eli tuurista riippuu tuo sattuminen.
 
No ohhoh :/ on sitten vissiin vaan toiset niin herkkiä.

Enpä tuota rintakumia muistanutkaan, pitääpi kokeilla jos auttaisi.
 
Meillä luultavasti loppuu imetys kokonaan. Harmittaa, mutta en tiedä, kauanko jaksan itseäni siitä kiusata ja ruoskia. Kun ei toimi, niin ei toimi. Rintatulehdus tuli niin rajuna silloin heti alussa, että poika tottui pulloon ja tulehduksen vuoksi mulla myös maitomäärä väheni hurjasti. Mun rinnoista on vaikea saada kiinni, joten me molemmat hermostutaan rintakumien kanssa sähläämiseen. (Miten voikaan olla niin paskat härpäkkeet?) Pumppaaminenkin alkaa olla melkoisen turhauttavaa pitkällä tähtäimellä, kun määrä ei silti tahdo nousta.
 
Meillä luultavasti loppuu imetys kokonaan. Harmittaa, mutta en tiedä, kauanko jaksan itseäni siitä kiusata ja ruoskia. Kun ei toimi, niin ei toimi. Rintatulehdus tuli niin rajuna silloin heti alussa, että poika tottui pulloon ja tulehduksen vuoksi mulla myös maitomäärä väheni hurjasti. Mun rinnoista on vaikea saada kiinni, joten me molemmat hermostutaan rintakumien kanssa sähläämiseen. (Miten voikaan olla niin paskat härpäkkeet?) Pumppaaminenkin alkaa olla melkoisen turhauttavaa pitkällä tähtäimellä, kun määrä ei silti tahdo nousta.
Noi rintakumit on kyl ärsyttävät ku lähtee pois paikoiltaa ja vuotaa mut niillä meil ainoostaan onnistuu imetys ku on nii typerät nännit..
 
Mullaki meni välillä hermo niiden kumien kans just noiden vuotamisien ja paikoiltaan lähtemisien takia. Onneks pääsin eroon niistä, nyt ku tyttö on imeny nänniä ni se on muotoutunu sellaseks et sem on helpompi saada kii siitä. Käytin siis rintakumia sen takia ku mun nännit oli niin pienet ja pehmeet ettei tyttö saanu niistä kunnolla kiinni
 
Mullaki meni välillä hermo niiden kumien kans just noiden vuotamisien ja paikoiltaan lähtemisien takia. Onneks pääsin eroon niistä, nyt ku tyttö on imeny nänniä ni se on muotoutunu sellaseks et sem on helpompi saada kii siitä. Käytin siis rintakumia sen takia ku mun nännit oli niin pienet ja pehmeet ettei tyttö saanu niistä kunnolla kiinni
Oi eli mullakin on siis toivoa viä jossain vaihees mennä ilman kumia
 
Oi eli mullakin on siis toivoa viä jossain vaihees mennä ilman kumia

Tottakai on!! :) tyttö on nyt 3vko vanha ja ollaan oltu ilman kumia nyt viikko. Tyttö oli sen ekan viikon keskolassa joten imemistä opittiin meilläki aika myöhään vasta. Toki välillä tulee raivareita mut lykään tutin suuhun, sit ku on tarpeeks kauan imeny sitä ni nappaan tutin pois ja lykään nännin suuhun :) tätä saatettiin vierotusvaiheessa tehä _todella_ monta kertaa ennen ku onnistu. Nykyään tyttö ei ees suostu imemään rintakumin kans ku kerran kokeilin. Paras kokeilla ilman rintakumia sillon ku vauva on väsyny, taisin eka kerran kokeilla yöllä. Eikä se vierotus mulla päivän aikana tullu, meni useempi päivä, ja itkut tuli sekä vauvalla että mulla mut sinnikkyyttä vaan.

Toki voihan olla et rintakumia joutuu käyttään koko imetyksen ajan. Ärsyttäväähä se on sen kans säätää mut moni käyttää sitä ja on onnistunu imetykses hyvin, vaikka neuvolassa ja imetyspolilla muuta väitetään. Vauva saa kyllä maidon sen kans ja ilman sitä :)
 
Tottakai on!! :) tyttö on nyt 3vko vanha ja ollaan oltu ilman kumia nyt viikko. Tyttö oli sen ekan viikon keskolassa joten imemistä opittiin meilläki aika myöhään vasta. Toki välillä tulee raivareita mut lykään tutin suuhun, sit ku on tarpeeks kauan imeny sitä ni nappaan tutin pois ja lykään nännin suuhun :) tätä saatettiin vierotusvaiheessa tehä _todella_ monta kertaa ennen ku onnistu. Nykyään tyttö ei ees suostu imemään rintakumin kans ku kerran kokeilin. Paras kokeilla ilman rintakumia sillon ku vauva on väsyny, taisin eka kerran kokeilla yöllä. Eikä se vierotus mulla päivän aikana tullu, meni useempi päivä, ja itkut tuli sekä vauvalla että mulla mut sinnikkyyttä vaan.

Toki voihan olla et rintakumia joutuu käyttään koko imetyksen ajan. Ärsyttäväähä se on sen kans säätää mut moni käyttää sitä ja on onnistunu imetykses hyvin, vaikka neuvolassa ja imetyspolilla muuta väitetään. Vauva saa kyllä maidon sen kans ja ilman sitä :)
Meillä jätkä on nyt kuukauden mut synty 2kk ennen aikojaan et ilmeisesti keskosilla on se kumin tarve suurempi
 
Meillä vauva on nyt 18 vrk ja imetys sattuu edelleen :/ eilen neuvolassa kerroin ja katsoi imetyssentoakin ja hyvähäm se oli. Tarkasti vauvalta kielijänteen ja normaalihan se... ei sammasta ei rintatulehdusta... neuvola täti meinasi sitten että pojulla voimaa tulee lisää koko ajan että siksi sattuu kun rinnat ei "pysy mukana", maitoa tulee tarpeeksi ja vähän yli ja poju kasvaa hyvin... Kauanko vielä sattuu..? Onko samaa ongelmaa muilla?

Meillä tulee huomenna 3 vk täyteen ja kyllä mulla välillä edelleen sattuu imetys. Alussa sattu ihan kauheesti ja joka kerta näin tähtiä kun poju nappasi kiinni ja koko imetyksen ajan kipu oli jotain ihan kamalaa.

Nyt tilanne on se,että välillä ei tunnu miltään ja välillä sattuu todella paljon. Pojulla oli aluksi liian kapea imuote vaikka alahuuli olikin rullalla ulospäin.. Nyt ote on pikkuhiljaa parantunut ja laajentunut ja välillä on päiviä kun imetys ei satu juuri ollenkaan. Mut heti kyllä huomaa jos imee huonolla otteella et se kyllä kipeyttää nännit tosi pahasti. Haavoilla ei oo onneks koskaan ollut. :) tiheän imun päivinä ja iltaisin saattaa myös herkemmin kipeytyä.. Ilmeisesti mulla kipu osittain myös sitä, että on vaan herkät nännit.
 
Ostin kumin mutta ööö.. oli vaan kokoa L yhessä kaupassa ja muualls ei ollu mitään. Ostin se sitten mutta onko tässä joku juju miten tää toimii :/ on niin iso että nänni on siellä pohjalla eikä tuu mitään tavaraa. Pitäisikö siihen tulla joku alipaine tms kun vauva juo että se maito pääsee vauvalle asti vai onko niitä eri kokoja?
 
En ainaka ite oo nähny kaupoissa, ku yhtä kokoa.
Mun mielestä sinne syntyy se paine ku vauva imee. Mullaki se nänni jäi laitettaessa sinne perälle ja se kumi tuntu kauheen isolta, mutta syönnin jälkeen nänni oli venyny isommaks ja kai ipana sieltä jotain sai irtiki ku oli syönnin jälkeen tyytyväinen. Nykyään me ei onneks sitä kumia enään tarvita, ku rinnat tottu imetykseen.
 
Ostin kumin mutta ööö.. oli vaan kokoa L yhessä kaupassa ja muualls ei ollu mitään. Ostin se sitten mutta onko tässä joku juju miten tää toimii :/ on niin iso että nänni on siellä pohjalla eikä tuu mitään tavaraa. Pitäisikö siihen tulla joku alipaine tms kun vauva juo että se maito pääsee vauvalle asti vai onko niitä eri kokoja?
Se pitää taittaa ensi silleen ku länkkärihattu ja si pistää siihi päälle.. Mut apteekis kuulemma myydään niit pienempiä kokoja.. Ite kans ostin huomaamatta sen l koon :/
Edit. Ja joo tosiaan mä kastelen sen kokonaan aina ennen käyttöä
 
Muokattu viimeksi:
Ja voi vähän kostuttaa sen kumin reunoja, jää paremmin ihoon kiinni, ainaki itellä jäi. Ja mä käänsin sen melkeen nurinpäin ennenku laitoin nännin sinne sisälle.
 
Hei mitä te puette vauvoille päälle näillä noin +5 keleillä vaunulenkeille? Kuin vaikeeta! :D
 
Takaisin
Top