Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mami, kiitos vastauksestasi. Hurjaa! En oo osamnu ajatella noin vakavasti oireitani. millä viikoilla teille syntyi pieni?

Mami, kiitos vastauksestasi. Hurjaa! En oo osamnu ajatella noin vakavasti oireitani. millä viikoilla teille syntyi pieni?
32+5 että on jo ihan hyvät viikot kuitenkin onneksi. Mutta ainahan on paremempi mitä kauemmin viihtyy masussa :)

Mistä tietää, että supistaako? Mul ollu maha viimesen 4 päivää kipee. Tuntuu et koko vatsaa nipistelee/kipristää/kivistelee? En osaa sanoo meneekö se välillä ohi, kun tuntuu että maha on koko ajan pinkee. Onko muilla ollu vastaavaa?
Mä oon kertaalleen jo synnyttänytkin, enkä edelleenkään oikein osaa tunnistaa harjoitussupistusta:grin Mullakin on maha kokoajan pinkee ja alavatsalla kivistää liikkuessa, iltaisin varsinkin. Näin oli esikoisenkin kohdalla ja ihan normaalina ja normaaliaikaisena (40+6) hän syntyi. Omien kokemusteni perusteella sanoisin että pinkeä tunne ja nippailut, kivistykset yms kuuluvat raskauteen. Toki jokainen raskaus on erilainen. Kannattaa ajatella omia oireita ja tuntemuksia kokonaisuutena. Pikkuhiljaa voimistuvat tuntemukset ja kolotukset liittyvät usein normaaliin mahan ja asukkaan kasvuun. Äkilliset muutokset omassa olossa ja kiputiloissa taas kannattaa ottaa vakavammin.

Tulipahan mieleen kun kävin juuri hakemassa postiin tulleet Icebugit, että onko täällä ketään kellä olisi jalka suurentunut raskauden myötä? Enkä nyt puhu turvotuksesta vaan nimenomaan siitä, että nivelten löystyessä ja painon lisääntyessä mm. holvikaari painuu alemmas ja jalan pituus kasvaa. :)

Meillä neuvolantäti muistutteli joulukuussa, ettei kannata kenkiä ostella kun jalka voi kasvaa, mutta itselläni on jo valmiiksi ns. lättäjalka, joten "lisäpainumisesta" ei ole vaaraa. :rolleyes: Mutta lukemani perusteella on ilmeisesti ensimmäisessä raskaudessa suht yleistä ja jalan koko voi kasvaa jopa 1-2 numerolla?

Mulla kasvo/leveni jalka ekan raskauden aikana. Sen jälkeen on koko pysyny samana. Mutta oon joutunu luopumaan kaikista 37 kengistä, kun eivät vaan enää mahdu ja nykyään 38 tai jopa 39 kenkä on sopiva. Jostain sillon luin myytin, että poika lapsen äideillä jalan koko muuttuu, mut en tiiä pitääkö paikkaansa.

Mulla ainakin vielä holvikaari pysynyt ylhäällä ja vanhat kengät menee jalkaan (kunhan taipuu laittamaan ne ;) ). Meillä siis poikalupaus, mut mulla on alunperinkin iso jalka (39), joten toivon ettei hirveästi kasva.. Loppuu kenkäkaupoista hyvännäköiset sirot kengät, jos alkaa tuosta paljonkin isommaksi menemään..

Onneks ei oo jalka laskeutunut, oon ihan kenkäfriikki! Korkkaritkin menee vielä päivisin jalkaan, iltaisin jalat alkaa olla jo vähän turvoksissa.

Muokattu viimeksi:
Mulla kasvo noin 1/2-1 kokoa esikoisen aikaan, poika on :) Varmana on paljon hormonitoiminnasta ja juuri holvikaaren painumisesta kiinni (nivelet antaa myöten) kuinka paljon jalka kasvaa! Toivottavasti ei enää kasva uusissa raskauksissa :hilarious:

Muistettava ensi kerralla: tässä vaiheessa raskautta kahden tunnin istuminen autossa on liian pitkä aika ilman veryttelytaukoja! Illasta joutu kylmäpussia kuljettaa pitkin lantiota ja yöllä kääntyessä tai vessaan noustessa teki mieleni tirauttaa kyynel.. :( onneksi sain edes muutaman tunnin nukuttua..

^Uh, ei kiva.

Mä just huomasin, että pitää käydä ostamassa varuiksi panadolia, kun h-hetki lähestyy...jotta jaksaa kärvistellä kotona eikä "turhaan" mene synnärille, kun kipu on vielä pelkällä panadolilla kestettävissä.

Auttaako Banadol tosiaan synnytyskipuihin? Minkälaisia kokemuksia muilla? Mä en käyttäny mitään lieviä kipulääkkeitä ekassa synnytyksessä. Järeempiä kyllä, kun synnytys oli niin jumalattoman pitkä...

Mulla alkaa tässä odottaessa pinna kiristymään. Tekee mieli huutaa ja räyhätä ja mieskin on välillä ihan idiootti.
Kai se tästä. Kun edes saisi nukuttua joskus kunnolla!!!
Yöllä ei saa kunnon unta millään eikä päivällä saa kun tunnin jos sitäkään unta.

:angry4

Kyllä ne synnäriltä suositteli aloittamaan Panadolilla kotona kun synnytyssupparit alkoivat. En tiedä auttoiko Panadol, kuuma suihku, vai niiden yhdistelmä, mutta sain pitkitettyä kotona oloa reilulla tunnilla noilla keinoin. Synnärille kun pääsin olin 6cm auki, eli ihan hyvin kärvistelty kotona mielestäni. Suosittelisin pitämään Panadolia kaapissa varalta. Itse oon joutunu niitä napsimaan tässä sillointällöin mm. selkäkipuihin iltaisin. Ja synnytyksen jälkeen niitä tarvitaan myös..

Mulla ei kyllä synnytyssuppareihin auttanut Panadol! Ainahan ne sitä taitaa varmuudeksi ehdottaa napsimaan.
Suihku taasen todella helpotti! Ja nopeuttaa avautumista.

Kuuma suihku on tosiaan ihan huikea kivunlievittäjä. Ajattelin mielessäni, että tämäkin pelleily piti vielä kokea, kun laitoksella kehottivat suihkuun kärvistelemään. Lopulta kun suihkuun pääsin, niin en sieltä pois olis halunnutkaan. Kivut katosi lähes täysin ja kätilökin joutui tulla oven taakse koputtelemaan ja huhuilemaan, että onko kaikki kunnossa, kun potilasta ei kuulunut tuntiin takaisin. :grin

Kuuma suihku on tosiaan ihan huikea kivunlievittäjä. Ajattelin mielessäni, että tämäkin pelleily piti vielä kokea, kun laitoksella kehottivat suihkuun kärvistelemään. Lopulta kun suihkuun pääsin, niin en sieltä pois olis halunnutkaan. Kivut katosi lähes täysin ja kätilökin joutui tulla oven taakse koputtelemaan ja huhuilemaan, että onko kaikki kunnossa, kun potilasta ei kuulunut tuntiin takaisin. :grin
Minä kerkesin liota ammeessa esikoista tehdessä. Ja sitä suosittelen myös kun avautuminen on vielä esim. puolessa välissä, tai varsinkin ihan alussa. Rentoutti niin että meinasin nukahtaa sinne veteen. Pää vaan nyökähteli aina :happy: Sitten loppuvaiheessa amme ei enää ollut niin hyvä, kun ainakin minun piti rampata vessassa vähän väliä ja siinä kerkesi jo tulla kylmäkin. Ammeesta kun nousin niin sitten supparit olikin jo jotain huumaavaa. :joyful:

Mä oisin halunu synnärillä ammeeseen, mutta kotisuihku ajoikin saman asian. Suihkusta ei tosiaan ois halunu poistua ollenkaan! Synnärille päästyämme amme jäi väliin ja passitettiin suoraan saliin. Nyt kakkosen kohdalla varmaan jätän kotisuihkuttelun väliin, etten vaan synnytä suihkun lattialle tms.:grin

Epäilen, että mulla ei sitte varmaan juuri auta. Mutta eihän siinä tietenkään menetä jos kokeilee. Mä lilluin kans synnärillä ammeessa. Meillä sairaalassa ei pysty yhdistää ilokaasua ja ammetta mikä olis mulle ihan paras! :/

Mulla ei suihku auttanu yhtään.. :o jännä et noin monella auttanu

Takaisin