Hermoilut ja pelot

Vuotoa taas tullut 4 päivää. Tosi pientä, mutta ärsyttävää.. Neuvolassa sanottiin ettei mitään voida tehdä oli sitten vuotava istukka tai jtn muuta. Vauva kuitenkin viime ke vielä porskutti hienosti joten se edes vähän lohduttaa.. Ei kellään muulla ole kokemusta esim vuotavasta istukasta?
Yhdyntäkielto tuli :sad001
 
Istukan ollessa kohdunsuulla niin vuodot on tosi yleisiä. Rakenneultrassa asiaan sitten perehdytään tarkemmin, jos istukka edelleen siinä on. Jos vuodot huolestuttaa niin käy lääkärissä ultrassa niin vuodon syy saattaa selvitä. Joskus vuodoille ei löydy syytä.
 
Miltä kohdun kasvukivut tuntuvat? Ensimmäistä odottelen ja kaikki hermostuttaa :sad001 Mahaa on jomotellut ja vatsalihakset kipeytyvät jos kävelee pidempiä matkoja. Tänään alkoi oikein pistää mahaan kun olin pyöräillyt ja työnsin pyörää ylämäkeen.
Olen ajatellut, että kohtu se vain kasvaa ja vatsalihakset tekee tilaa ja siitä jomotukset johtuvat.. Maha onkin nyt rv 15 selvästi kasvanut. Ehkä soitan huomenna neuvolaan ja varmistan vielä sieltä.
 
Kylläpä oon tapaturma-altis: eilen töissä kiipesin tuolille ja niinhän siinä kävi että tuoli kaatui alta ja tömähdin ( onneksi) jaloilleni lattialle. Oikea lonkkaluun ympärys kipeänä ja vähän kireänä kun oikea jalka otti vastaan... Huoh. Tarviskohan lähteä näytille vai ei..
 
Kylläpä oon tapaturma-altis: eilen töissä kiipesin tuolille ja niinhän siinä kävi että tuoli kaatui alta ja tömähdin ( onneksi) jaloilleni lattialle. Oikea lonkkaluun ympärys kipeänä ja vähän kireänä kun oikea jalka otti vastaan... Huoh. Tarviskohan lähteä näytille vai ei..
Kyllä mä kävisin, kun on työtapaturma. Helpottaa jatkossa jos tulee jotain vaivaa..
 
Apua. Neuvolassa ei saanut sydänääniä kuuluviin ja nyt venailen päivystyksessä ultrausta. Pelottaa!
 
Sanos muuta. En osannut viikolla 17+3 enää odottaa sydänäänien etsinnässä mitään ongelmaa. Ultraava lääkäri kuitenkin totesi, että onhan se vielä vaikeaa näin pieniltä.
 
Lisamarie, täällä vähän sama tilanne.

Mulla on istukka kohdunsuun päällä ja se aiheuttaa kyllä paljon huolta ja harmia. Rv 12+ tuli aivan hirvittävästi verta ja kovat kivut. Äkkiä synnärin päivystykseen, itkin keskenmenoa. Mutta ei, vauvalla kaikki hyvin. Osastolle jouduin kuitenkin.

Nyt taas rv 14-15+5 vuotanut. Niukasti, rusehtavaa, mutta jatkuvasti. Seksi, sauna, uinti, nostelu kielletty ja tosi rauhassa pitäis olla. Hirveen helppoa 1-vuotiaan kanssa :'D onneksi liikkeet on tuntunu jo kuukauden ja kotidopplerin hankin myös mielenrauhan vuoksi.
 
Sanos muuta. En osannut viikolla 17+3 enää odottaa sydänäänien etsinnässä mitään ongelmaa. Ultraava lääkäri kuitenkin totesi, että onhan se vielä vaikeaa näin pieniltä.

Meillä neuvolantäti sanoi heti ettei saa säikähtää jos ei niitä löydy. Sanoi että joskus on vain TOSI tosi hankala löytää sykettä. Tosin mun käynti oli 14+6. Mutta sanoi että kun ne on vielä niin pikkaisia ja voivat olla piilossa, ettei sydänääniä vaan yrityksestä huolimatta kuulu.

Ja opin sen ettei kannata rasvata masua ainakaan neuvolapäivänä. Terkka heti kysyi oonko rasvannut kun doppleri särisi ja rätisi kovasti. Sanoi että ihon rasvaaminen saa aikaan sen että doppleri särisee/antaa särähdyksiä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
Lisamarie, täällä vähän sama tilanne.

Mulla on istukka kohdunsuun päällä ja se aiheuttaa kyllä paljon huolta ja harmia. Rv 12+ tuli aivan hirvittävästi verta ja kovat kivut. Äkkiä synnärin päivystykseen, itkin keskenmenoa. Mutta ei, vauvalla kaikki hyvin. Osastolle jouduin kuitenkin.

Nyt taas rv 14-15+5 vuotanut. Niukasti, rusehtavaa, mutta jatkuvasti. Seksi, sauna, uinti, nostelu kielletty ja tosi rauhassa pitäis olla. Hirveen helppoa 1-vuotiaan kanssa :'D onneksi liikkeet on tuntunu jo kuukauden ja kotidopplerin hankin myös mielenrauhan vuoksi.

Joo kyllähän tää hermoja raastavaa on. Itsellä dopplerilla en vieläkää kuule sykettä vaikka näytöllä vilahteleekin 140-150 sykkeitä. Ultrakin vasta enskuun puolessa välissä.. Ärsyttää!
 
Oliko ryhmässä muita hematoomaraskauden kokeneita? Mulla alkoi kohtalaisen runsas vuoto joskus rv 8 tienoilla, kesti muutaman tunnin ja seuraavana päivänä vielä hiukan rusehtavaa. Tämän jälkeen vuotoja ei ole ollut mutta kohdussa todettiin isohko hematooma, joka edelleen ultrauksissa kummittelee. Mietityttää riskit ja ennuste... Nyt toinen raskaus, ekassa hiukan vuotelua silloin tällöin mutta ei hematoomia.
 
Hematoomahan voi olla vaaraton tai haitallinen, riippuen vuodon määrästä kohdussa ja että pääseekö hematooma itsekseen imeytymään /kuivumaan tai vuotaako ulos. Paljon on ihmisiä joilla se hematooma vain "on", aiheuttamatta mitään sen kummempaa. Itse olen joutunut siihen surulliseen prosenttiin jolla hematooma aiheutti sikiökalvojen haurastumisen. Vuotokohta kohdussa oli "aktiivinen", vuoti siis lähes koko ajan. Minulla siis raskaus päättyi lapsiveden menemiseen...
 
Lisamarie, voi kun et liikaa stressaantuisi. Ootko kysynyt neuvolasta tiheämpää ultraseurantaa?
 
Lisamarie, voi kun et liikaa stressaantuisi. Ootko kysynyt neuvolasta tiheämpää ultraseurantaa?
Kysyin joo, mutta tälle ei kuulemma tarvetta.. Sillä asialle ei voi mitään tehdä oli asia niin tai näin /: nyt onneksi vuoto jo loppunut mutta silti välillä potuttaa ihan vaan tää tietämättömyys!
 
Hyvä asia että nyt on oire helpottanut! Tää raskaus itsessään, ilman mitään poikkeuksellista oireiluakaan, on asia jota ei hallitse. Siis kysyy hermoja ja luottamusta elämään.

Mietin vaan että tuollaisessa tilanteessa kuin sulla oli, pelkkä viikottainen mahdollisuus "nähdä" sikiö ultrassa, ja varmistua siitä että kaikki on hyvin, olisi inhimillistä tukea neuvolan puolelta.

Tää raskaus on asia jota ei voi ollenkaan hallita. Juuri juttelin vanhan äitini kanssa. Kertoi miten hänen kaksosvauvojaan oli 60-luvulla röntgenkuvattu kohtuun :woot:. Silloin ei kuulema raskaana ollessa samalla tavalla kuin nyt edes juuri arvuuteltu sukupuolta. Kaikki on ollut ihan erilaista, äitien asennekin, kun tietoa on ollut niin vähän toisin kuin nyt.
 
Takaisin
Top