Viimeisin neuvolakäyntisi?

Hyväkiitooos. Laitan nuo neljä asiaa valmiiksi silleen et siihen keskelle tarraa mahtuu tarvittaessa kirjottaan vielä jotain. Mut kai ne siellä labrassa liimaa vielä tulostetut laput niihin putkiin ettei se nyt sit oo kuitenkaan ihan niin justiinsa. Sitku vaan maanantaiaamuna muistais pissiä siihen purkkiin ja ottaa putket mukaan labraan lähtiessä laughing6
Oon vähä sellanen ihminen et tykkään tehä mahdollisimman paljon ite valmiiksi (jos oon varma et menee oikeen) että se helpottais toisten työtä :laughing001
 
Onko kaikilla otettu rutiinisti se pissanäyte (purkkiin, ei neuvolan stiksattu näyte)? Ja mitä teillä siinä katsotaan? Täällä ei oteta kuulemma, edellisellä paikkakunnalla otettiin kyllä.
 
Katsovat ainakin onko pissatulehdusta ja mitähän lie muuta olikaan. En oo ite vielä vienny sitä plv näytettä eli mikä viedään niissä putkiloissa labraan itse. Vien sen vasta ensi viikolla. Ja neuvolasssa ekalla kerralla ei tarvinnut antaa stiksattavaa näytettä lainkaan.
 
Viimeksi ei tarvinnut viedä labraan pissanäytettä, eli täällä ainakin tullut muutos parin vuoden sisään. Jonkun viljelyn vissiin tekevät, oisko strepto yms samassa.
 
Virtsasta katsotaan kertaalleen kunnolla bakteerit, solut ja sedimentti. Sen jälkeen stixaten neuvolassa. Verikokeista otetaan kuppa, Hiv, hepatiitit, veriryhmä ja vasta-aineet. Lisäksi seulontakokeet jos niihin on halunnut osallistua. Klamydiaa ei katsota ellei ole selkeästi epäily ja sitä varten on erilainen näytteenotto (alkuvirtsa ilman pesuja). Ihan vaan selventämään jos jollakulla mietityttää mitä otetaan. Ainakin jossain vaiheessa verikokeiden ottaminen (ei seulonnat) oli ehto etuuksille, en tiedä onko enää näin.
 
Kyllä täällä on katottu klamydia ihan vakiona vaikkei ole epäilyä ollut.

Ok, vaihtelua neuvoloiden välillä ilmeisesti on. Minusta hyvä että seulotaan, koska naisilla tahtoo olla oireeton.

En ymmärrä muuten sitä, että jotkut vetää hernettä nenukkaan noista sukupuolitautien seulonnoista. Vedotaan ettei voi olla mitään. No sillonhan on helppo antaa puhtaat näytteet :meh: Ja testauksella kuitenkin varmistetaan ettei syntyvälle lapselle aiheudu lisähaittaa, esim. neonataalikuppa on hyvin hankala tilanne.
 
Nimenomaan. Kun itsekin mieluusti tutkituttaisin kaiken mahdollisen. :D
 
Heii tohon ekaan labraan pitäis mennä tänään, vien pissanäytteet ja otetaan verinäytteet, eihän pidä olla ravinnotta??
 
Ei tarvitse olla ravinnotta verikokeisiin mennessä :)
 
Mulla oli tänään eka neuvola. Kaikkien muiden laskelmien mukaan tänään olisi 9+5, mut neuvolan mukaan olis 9+6. Noh, ultrassa sitten varmentuu. Ei kuunneltu vielä sydänääniä, seuraavalla kerralla sitten kuulemma. Ruokavalio- ja liikuntaohjeita sain. Lisäksi puhuttiin vähän esikoisen synnytyksestä ja imetyksestä. Labraan pitää mennä nyt viikon sisällä ja sähköpostiin pitäisi tulla linkki, et saan varata ajan ekaan ultraan :)
 
Heippa kaikille!! Kävin ekassa neuvolassa viimeviikon torstaina... Höpöteltiin monenmoista terkkarin kanssa,pissasin purkkiin,hemoglobiini mitattiin ja verenpaine, that’s it... Sitten sain monenmoisia opuksia mukaani.. :woot: Sydänääniä ei kuunneltu,kun terkkari sanoi,että hänen laitteensa ei ole tarpeeksi herkkä...Luulin, että ultrataan,muttei näköjään sitten... :wideyed:
Huomenna aika verikokeeseen... Sitten on vasta 10.09. aika sikiöseulonta ultraan... :bag: (eli sitten mennään rvllä 12+6)
Ihan järkkyä oottaa sinne asti!!Varsinkin tämän mun vainoharhani kanssa... *iiks*
 
Mullakin oli ensimmäinen neuvola perjantaina, aika perusjutut. Paino, verenpaine, ruokavaliosta ja liikkumistottumuksista juteltiin. Sanoi, että en todennäköisesti joudu sokerirasitukseen, koska BMI niin matala. Ihan kiva, luulin että kaikki yli 25-vuotiaat joutuu...
Verenpainekin oli tosi matala, "ihanan matala" sanoi terkkari, mutta itsellä se näyttäytyy vaan niin, että huimaa kun nousee seisomaan :D
Jatkossa sitten tehdään omatoimisesti ne pissatestit tullessa. Sain lähetteen labraan verikokeisiin ja pissapurkin mukaan, parin viikon päästä otollisin aika hoitaa ne pois.

Ei katsottu edes hemoglobiinia vaikka eka raskaudessa katsottiin aina. Mulla on laskettu aika hieman epäselvä (oli siis kierukka eikä menkat ehtineet alkaa poiston jäkeen) joten ultra-aika tulee kotiin kirjeellä. Sit seuraavan kerran kai joskus viikolla 16 olisi neuvola, ultran jälkeen.
 
Mä kävin 7+6 ekan kerran neuvolassa ja nt-ultra 11+6, aika pitkä aika välissä. Viimeraskaudessa oli joskus 9 tienoilla ja kuunneltiin sydänääniä. Haluis vaan todellisemmaks tän.

Nojoo, neuvolassa oli sijainen. Todella ihana ihminen!! :Heartred käytiin perus liibalaabat läpi, bdi ja alkoholitestit. Rasitukseen ja verikokeisiin lähete, sekä ultraan. Aika tulikin sitten postissa. Perhe tilanteesta puhuttiin ja aika syvällisiäkin tuli jaettua. Hyvä fiilis jäi!! :) en malta odottaa että pääsen sille omalle terkalle.
 
Miten usein teillä muuten neuvolat on? Mulla oli tyyliin 8+0 eka kun oma terkka oli lomalla enkä sijaiselle halunnut mennä.. Ja nyt ens viikolla kun viikkoja on silloin 12+.. Ja sit 13+1 on vasta np-ultra.. Meillähän ei tk:ssa edes ole mitään ultra laitteita joten äitiyspolilla ekan kerran ultra (np)
Ja pitää vissiin tuo Hb pyytää tarkistamaan, edellisellä kerralla 117, et onko laskenut siitäkin.. Ei siis mitää rautakuuria vielä kehoittanut syömään tuolloin..
 
9+6 oli eka neuvola, ultra olis 12+5 ja lääkärineuvola 14+4. Kuukauden välein noin pitäisi tuosta eteenpäin olla. Mulla tosin tulee yksi "ylimääräinen" käynti neuvolaan ens viikolle kun on esikoisen 1v neuvola ja terkkari aikoi silloin myös kuunnella sydänäänet :Heartred
 
Mulla oli eka neuvola 9+5, ultra on 12+6, lääkärineuvola 15+5 ja seuraava normineuvola 19+0.
Tänään kävin tytön kans 4v neuvolassa niin terkka otti hemoglobiinin uuestaan ku se jäi viimeks merkkaamatta mihinkään, 130 eli ihan jees. Huhtikuussa ku kävin luovuttaan verta nii oli vielä 155 :grin
 
Mulla oli eka neuvoja jo 8+4. Seuraavaksi on lääkärineuvola 13+4 ja jatkosta ei mitään tietoa. Vihjaili, että joutuisin sokerirasitukseen viikoilla 14-16 muistaakseni nyt ensimmäisen kerran, koska mun isällä on 2-tyypin diabetes. Esikoisesta en joutunut ollenkaan, koska tuo isänkin tauti diagnosoitiin vasta raskauden jälkeen. Olen vaan kuullut, että se on hirveää. Mitä siinä siis tapahtuu ja meneekö siinä koko päivä? Onko joku käynyt aiemmista raskauksista?
 
Takaisin
Top