Viimeisin neuvolakäyntisi?

Erittäin niukasti sieltäkin,mut vähän.Todella inhottavaa jäädä epätietoisuuden valtaan.

https://www.veripalvelu.fi/terveyde...euvoloille/seulontaohjelma#miten vasta-aineet
Bioanalyytikko täällä hei :greet025 Löysin veripalvelun sivuilta tuollaisen linkin, siellä oli ihan kivasti tietoa. Ja vastaus kysymykseesi, että mistä olet voinut vasta-aineita saada. Äiti voi saada vasta-aineita raskauden aikana vauvaltaan, jos vauva on perinyt isänsä "yhteensopimattoman veriryhmän vasta-aineineen". Eli olet voinut saada sen jo edellisen raskauden loppuvaiheilla ja siksi se huomataan vasta nyt. En tiedä selitinkö asiaa kovinkaan selvästi. Eli edellisellä lapsellasi on ollut eri vasta-aine tekijät entä sinulla. Asiassa ei ole välttämättä mitään huolta. Kaikki riippuu vasta aineiden määrästä sinun veressäsi, mitä tutkitaan seuraavaksi :)
 
Kiitos!Löysin viimein itsekin tuon ja ymmärsin tekstin näköjään ihan oikein.Perjantaina labraan molemmat ja siitä sitte jatko selviää.Vielä kun ne sydänäänet jäi kuulematta niin tää yhdistelmä oli ahdistava.Nyt kun asiaa on hetken miettiny niin on taas suht rauhallisin mielin. :)
 
Tänään 13+3 varhaisultran perusteella.

Viime viikolla, 12+3 niskapoimu-ultrassa sai kätilö ekaksi mitaksi jo rv13+3, kysyi sitten, että onko toi laskettuaika saatu siellä ultrassa ja totesin, että juu. Sitten hän mittasi uudelleen ja sai 12+6.

Tänään siis 13+3 ja eka neuvolalääkäri takana. Lääkäri ei saanut ensin millään sykettä kuulumaan, kuunteli tuolta lonkkien korkeudelta ja siitä alempaa. Sitten teki välissä sisätutkimuksen, jossa yllättyneenä totesi: ”Sullahan kohtu jo kasvanu näin ylös (=navan korkeudelle), mitä ei yleensä näillä viikoilla ole”. Sitten lääkäri alkoi kysellä hänkin, että mistä laskettuaika on saatu. Mutta totesi kuitenkin, että luotetaan siihen ultran tulokseen kuitenkin. Sykekin löytyi tän jälkeen heti tosta ihan navan alta.

Yritin kysellä häneltä, että miks se kohtu sit on noin korkealla, niin hän veikkas, että mulla on ”suora kohtu”: mikä se nyt sit on? Mitä selityksiä muut olette saaneet korkealle kohdulle aikaisilla viikoilla? Mistä tää sit voi johtua? Vai oonko mä pidemmällä sit jo kuitenkin? Oon ihan hämilläni..
 
Miulla oli kans viime neuvola käynnillä terkan ihmetyksen aiheena mun kohtu kun se jo navan kohdalla on, sano sitä et on nyt jo liian korkeella, mut kysyin asiaa toiselta terkalta ni se sano ettei esim. sf mittaa oteta ennen puoltaväliä ja sitä ennen jos mitataan ni ni oo luotettava. Meillä nyt toinen tulossa.
 
Tänään 13+3 varhaisultran perusteella.

Viime viikolla, 12+3 niskapoimu-ultrassa sai kätilö ekaksi mitaksi jo rv13+3, kysyi sitten, että onko toi laskettuaika saatu siellä ultrassa ja totesin, että juu. Sitten hän mittasi uudelleen ja sai 12+6.

Tänään siis 13+3 ja eka neuvolalääkäri takana. Lääkäri ei saanut ensin millään sykettä kuulumaan, kuunteli tuolta lonkkien korkeudelta ja siitä alempaa. Sitten teki välissä sisätutkimuksen, jossa yllättyneenä totesi: ”Sullahan kohtu jo kasvanu näin ylös (=navan korkeudelle), mitä ei yleensä näillä viikoilla ole”. Sitten lääkäri alkoi kysellä hänkin, että mistä laskettuaika on saatu. Mutta totesi kuitenkin, että luotetaan siihen ultran tulokseen kuitenkin. Sykekin löytyi tän jälkeen heti tosta ihan navan alta.

Yritin kysellä häneltä, että miks se kohtu sit on noin korkealla, niin hän veikkas, että mulla on ”suora kohtu”: mikä se nyt sit on? Mitä selityksiä muut olette saaneet korkealle kohdulle aikaisilla viikoilla? Mistä tää sit voi johtua? Vai oonko mä pidemmällä sit jo kuitenkin? Oon ihan hämilläni..

Suora kohtu viittaisi minusta siihen, että kohtu ei ole kallellaan eteen eikä taakse, raskauden edetessä johonkin suuntaan kallellaan olevat kohdutkin suoristuvat, mutta sinulla kohtu on ilmeisesti jo alkujaan pystyasennossa.
 
Muokattu viimeksi:
No onpa kiva kuulla, että jollain toisellakin on kohtu jo napaan asti [emoji18] Enpä tullut ajatelleeksi tuota, mitä Kanttarelli sanoit. Ehkä tuo selittäisin tilanteen
 
Täällä just ensimmäinen neuvolalääkäri takana. Kaikki hyvin pikkuisella ja äidillä. :) mukava, nuori naislääkäri oli meillä. Sydänäänet saatiin hetkeksi kuuluville, sen verran vilkasliikkeinen vekara ettei meinannut pysyä aloillaan sen aikaa että olis saatu se syke kunnolla mitattua. Otettiin vielä ultralaite avuksi että nähdään missä se siellä viillettää menemään. :D ihanaa oli nähdä ja kuulla pikkuinen. Nyt jaksaa odotella rakenneultraa hyvillä mielin joka on lokakuun lopussa.
 
Siis mitä, millä viikoilla teillä on ollut neuvolalääkäri? Ei mulla oo tietookaan semmosista.
 
Miulla on ens viikon perjantaina ja silloin jo 16+3...Viimeksi oli aikaisemmin.
 
Meillä on yksi lääkärikäynti rv 25-30 välillä, thl suositus on kaksi käyntiä, alku- ja loppuraskaudesta mutta tätä ei vissiin kaikki kunnat noudata.
 
Meillä on yksi lääkärikäynti rv 25-30 välillä, thl suositus on kaksi käyntiä, alku- ja loppuraskaudesta mutta tätä ei vissiin kaikki kunnat noudata.

Thl:n neuvolaohjeissa on 2 lääkärikäyntiä, vähennetty aiemmasta kolmesta käynnistä. Jostain syystä osa kunnista vähentää itse noita käyntimääriä. Sinänsä tuon lääkärikäynnin anti h16-18 on hieman kyseenalainen kun rasitukset ja seulonnat käydään th:n kanssa läpi.

Loppuraskauden käynnin pitäisi oikeasti olla loppupuolella että voidaan tarkistaa vointi, kohdunsuun tilanne ja tarjonta. Ja tietysti tarvittaessa lääkärin vo jos esim. vuotoja tai supistaa. Aiemmin eka käynti oli se varhaiskäynti jossa ultraavissa paikoissa tarkistettiin raskauden sijainti ym.
 
Eilen oli toinen neuvola, sydänäänet kuunneltiin ja Mini potki ja viuhtoi ihan urakalla, voi kun tuntisi itsekin jo ne :rolleyes:.
Jotenkin tuntuu hurjalta, että seuraava neuvola on vasta Marraskuussa, mutta siinä välissä lääkärineuvola ja rakenne UÄ:happy:
Nyt sitten varaamaan aikoja labraan ja sokerirasitukseen :eek:.
 
Mullakin oli joskus tosi aikasin lääkärineuvola, ehkä viikolla 9? Seuraavasta ei ole tietoa. Normi neuvola parin viikon päästä ja marraskuussa rakenneultra.
 
Eka neuvolalääkäri takana (16+5). Mahtavaa käydä työkaverille alapäätä näyttämässä, mieslääkäri vieläpä :hilarious: ihan lepposa homma oli kuitenkin. Hb oli tippunut 129:stä 101:een, joten määräsi lisäkokeita. Paras uutinen oli se, että sokerirasitusta ei tarvitse tehdä! Ultralla katsottiin Patukkaa ja millään ei mittoja meinannut saada kun oli niin eläväinen kaveri. Kivoja kuvia sain kuitenkin matkaan. Ihan jees meininki siis!
 
Zuila miksi siis määrättiin lisäkokeita kun hb on tippunut, eikös se ole yleistä raskauden aikana? Vai onko se tippunut todella lyhyessä ajassa?
 
Takaisin
Top