Viimeisin neuvolakäyntisi?

Minulla neuvola vasta 9.8. eikä siellä ole ultraa. Aikaa varattu 1,5 h, viimeksi meni 40 min. Ei tarvinnu ekalla kerralla pissiä purkkiin ainakaan viimeksi. Tänään kävin hammastarkastuksessa poistamassa hammaskivet ja reikäinen visurikin lähti samalla. Ei tarvinnut kuvata, kun edellinen visuri oli helppo poistettava, eivätkä kuvaa mielellään raskauden aikana. Yksi riski vähemmän synnyttää ennenaikaisesti, suosittelen muillekin jos edellisestä käynnistä aikaa.
 
Valaiskaa tietämätöntä, mitä siellä ekassa neuvolatapaamisessa tapahtuu? Jotkut puhuu pissanäytteestä, mutta se äitiysneuvoja ei sanonut puhelimessa mitään että pitäis varautua sellasen ottoon, kun soitin ja varasin ajan... Se sanoi että yleensä eka neuvola on rv8-10, mutta ottaa ensikertalaiset jo rv8. Mun kohdalla menee vähän myöhemmäksi koska siellä oli kalenteri täys oikeeseen aikaan. Milloin sen salamatkustajan sitten saa nähdä yleensä ensimmäisen kerran? :Heartred
Jotkut puhuu np-ultrasta, varhaisultrasta jne - mitä ne on? Mä en ainakaan hoksannu varata erikseen mihkään ultraan aikaa, ajattelin että ne kertoo sitten mitä pitää tehdä...
 
Np ultra on ensimmäinen ultra, joka kuulu kaikille ja tehdään yleensä 12 viikon kieppeillä. Ensimmäisessä neuvolassa käydään yleensä perus asioita läpi, ja meillä ainakin sen jälkeen tuli kutsu sitte sinne np ultraan. Np ultra on niskapoimu tai nt niskaturvotus ultra, jossa siis mitataan sikiön niskaturvotusta ja tarkastetaan et kaikki on niinkuin pitääkin.
Varhaisultra on vapaaehtoinen ja omakustanteinen(ellei johonkin hedelmöityshoitoihin tms kuulu), jos haluaa ennen 12 viikkoa käydä kurkkaamassa pikkuista.
Viikon 20 tienoilla on rakenneultra, jolloin tarkastellaan siis sikiön rakennetta, aivoja sydäntä ym että kaikki on niinkuin pitää. Tässä ultrassa on myös mahdollista, mikäli sikiö näyttää, saada selville sukupuoli :)
 
Np ultra on ensimmäinen ultra, joka kuulu kaikille ja tehdään yleensä 12 viikon kieppeillä. Ensimmäisessä neuvolassa käydään yleensä perus asioita läpi, ja meillä ainakin sen jälkeen tuli kutsu sitte sinne np ultraan. Np ultra on niskapoimu tai nt niskaturvotus ultra, jossa siis mitataan sikiön niskaturvotusta ja tarkastetaan et kaikki on niinkuin pitääkin.
Varhaisultra on vapaaehtoinen ja omakustanteinen(ellei johonkin hedelmöityshoitoihin tms kuulu), jos haluaa ennen 12 viikkoa käydä kurkkaamassa pikkuista.
Viikon 20 tienoilla on rakenneultra, jolloin tarkastellaan siis sikiön rakennetta, aivoja sydäntä ym että kaikki on niinkuin pitää. Tässä ultrassa on myös mahdollista, mikäli sikiö näyttää, saada selville sukupuoli :)

Kiitos Miims! :)
 
Minulla neuvola vasta 9.8. eikä siellä ole ultraa. Aikaa varattu 1,5 h, viimeksi meni 40 min. Ei tarvinnu ekalla kerralla pissiä purkkiin ainakaan viimeksi. Tänään kävin hammastarkastuksessa poistamassa hammaskivet ja reikäinen visurikin lähti samalla. Ei tarvinnut kuvata, kun edellinen visuri oli helppo poistettava, eivätkä kuvaa mielellään raskauden aikana. Yksi riski vähemmän synnyttää ennenaikaisesti, suosittelen muillekin jos edellisestä käynnistä aikaa.

Joo, tuosta hammaslääkäristä, satuin kans käymään vähän aikaa sitten. Tiedoksi kaikille, että mikäli aikovat puuduttaa on hyvä sanoa että oottaa vauvaa, koska vaihtavat sen puudutusaineen toiseen! Ite ajattelin varmuuden vuoks sanoa, onneks, ja sitten siinä kävivätkin aikamoisen listan eri puuduteaineita läpi (hammaslääkäri oli vierailevana starana ja asemalla oli eri puudutteita kuin ilmeisesti hänen vakiopaikassaan). Muistelisin että adrenaliinia ei saanut olla ja sitten oli joku tietty puuduteaine mikä sopi. Oikein hyvin ja tarkasti puutui :). (Ei tarvinnut kuvata, muistaakseni viimeks kun kuvasivat, kysyivät olenko raskaana).
 
En tiedä miksi hammaslääkärin puudutteessa ei saa olla adrenaliinia, mutta adrenaliinipitoista puuduteainetta käytetään muuten kyllä ihan normaalisti myös raskaana olevilla. Limakalvoimeytyminen ehkä syynä..
 
Huomenna ois eka neuvola, enkä yhtään muista pitikö jättää pissanäyte vai ei. Puhelimessa ei ainakaan silloin sanonu mitää, mut muistelisin et joka kerta piti käydä. Miten teillä muilla?
 
Mulla oli eilen eka neuvola, oltiin esikoisen kanssa siellä kaksin :) aika peruskauraa oli kaikki. Tuolla ei otettu pissanäytettä vielä mut 2vk päästä pitää viedä pissanäytteet ja verikokeisiin.
 
Mä jätin ekalla kerralla näytteen
 
Just soittelin neuvola-ajan ja ei kuulemma tartte antaa pissanäytettä ekalla kerralla. Hieman on hämmennystä nyt viikoista kun kuukautisista olis 7+5, uä:ssä 6+5 ja neuvolasta sanottiin että nyt on 7+1. Ovulaatio kyllä oli myöhään kierrosta joten 6+5 ei ole mikään kummallisuus. Ja sykekin oli +. Onneksi sain neuvolan ensi maanantaille kun olen vielä lomalla :happy:
 
Tultiin juuri ekalta neuvolakäynnillä. Paljon tuli lippusia ja lappusia, ohjeita ja päivämääriä. Sain myös perusteellisen opastuksen äitiyskortin täyttämiseen ja miten mitata paino & verenpaineet itse ja käyttää näyttää pissaliuskoja PH:n, sokerin ja valkuaisten tarkkailuun. Hemoglobiinia ei sentään itse tarvinnut ottaa. Isiä oli sit jututettu sillä välin, kun otin noita näytteitä. Kyseli mm. tukiverkostoista, että onko meillä niitä kuinka täällä pk-seudulla kun kummatkin ollaan kotoisin muualta.

Sitten kun vielä muistais, että minne piti varata mikin aika, mistä palvelusta ja millä viikolla. Kyllä se tästä.
 
Muokattu viimeksi:
Tämä nyt ei liity varsinaisesti neuvolakäyntiin, mutta en tienny mihin muualle kirjoittaa. Itsellä aloitetaan kilpirauhasenvajaatoimintaan lääkitys. Ihan raskaudesta johtuva, ei ole aiemmin ollut mitään häikkää kilpirauhasarvoissa.
 
Moikka kaikille!!
Olen käynyt nyt kaksi kertaa (jo) ultrassa..Ekan kerran ollessani rv 5+3, koska kuulun ns. riskiryhmään,kun oli vuonna 2016 kohdunulkoinen, joka äityi niin pahaksi,että vasen munatorvi jouduttiin leikkaussalissa tähystämällä poistamaan.. :sad001
Silloin ultrassa näkyi raskauspussi,ei muuta... Olin tuostakin uutisesta jo todella helpottunut,että on nyt oikeassa paikassa!
Nyt sitten kävin rv 7+3 toisessa ultrassa ja siellä näkyi pieni ihmisen alku ja syke!! ☺️ Seuraava aika terveydenhoitajalle on ensi viikon torstaina, jolloin musta varmaan vasta otetaan nuo verikokeet sun muut... Tuntuu vaan,että siihen on ikuisuus vielä aikaa, kun jännittää koko ajan,että kaikki olisi ja menisi hyvin...
 
Onpas täällä erilaisia kokemuksia neuvola käytännöistä. Mulla on aika samanlainen kokemus kun sulla Tintti'83. Kävin ekan kerran ollessani 5+0 koska epäsäännöllinen kierto ja kuukautisten pois jäännistä oli jo ikuisuus. Sillo näky kans toi ruskuaispussi vaan mut oli oikeassa paikassa joten helpotti oloa. Seuraava kerta oli rv 8+0 ja silloin ultrattiin ja näkyi syke. Sillo otettiin myös sokeriarvo, vitrtsakoe, hemoglobiini ja paino. Tän lisäks mulle ja miehelle annettiin oppaita joita käytiin yhdessä läpi ja kerrottiin neuvolan toiminnasta ja kyseltiin perinnöllisiä sairauksia, ruokatottumuksia, päihteiden käyttöä ja varailtiin uusia aikoja. Sit kävin tässä välillä verikokeessa ja virtsakokeessa. Huomenna olis sitten nt ultra ja rv 12+0 ja jännittää ihan hirveesti! Mut meillä ainakin kaikilla käynneillä terkka on ottanut näytteet ja painon ym. mut tietysti odotan esikoista että oon vähän hukassa muutenkin et mitä siellä neuvolassa tapahtuu :D
 
Täällä odotellaan kuumeisesti vasta tuota ensimmäistä neuvolakäyntiä. Pieni paikkakunta ja soittelin ensimmäistä aikaa jo tuossa heinäkuun alussa. Kesälomien vuoksi saatiin aika vasta ma 13.8 ja sitten ollaankin jo rv 11! Voin kertoa että on ollut pitkä tämä aika odotella tietoja näin ensiodottajana. Eka ultra toivon mukaan aika pian tuon neuvolakäynnin jälkeen. Yksityiselle oltas voitu mennä ultraamaan mutta päätettiin malttaa mielemme ja odotella tuota neuvolaa. Ensiviikolla sitten saadaan vihdoin lisätietoja tännekin. Kärsivällisyyttä täällä on ainakin kasvateltu...mahan lisäksi. :)
 
Onpas täällä erilaisia kokemuksia neuvola käytännöistä. Mulla on aika samanlainen kokemus kun sulla Tintti'83. Kävin ekan kerran ollessani 5+0 koska epäsäännöllinen kierto ja kuukautisten pois jäännistä oli jo ikuisuus. Sillo näky kans toi ruskuaispussi vaan mut oli oikeassa paikassa joten helpotti oloa. Seuraava kerta oli rv 8+0 ja silloin ultrattiin ja näkyi syke. Sillo otettiin myös sokeriarvo, vitrtsakoe, hemoglobiini ja paino. Tän lisäks mulle ja miehelle annettiin oppaita joita käytiin yhdessä läpi ja kerrottiin neuvolan toiminnasta ja kyseltiin perinnöllisiä sairauksia, ruokatottumuksia, päihteiden käyttöä ja varailtiin uusia aikoja. Sit kävin tässä välillä verikokeessa ja virtsakokeessa. Huomenna olis sitten nt ultra ja rv 12+0 ja jännittää ihan hirveesti! Mut meillä ainakin kaikilla käynneillä terkka on ottanut näytteet ja painon ym. mut tietysti odotan esikoista että oon vähän hukassa muutenkin et mitä siellä neuvolassa tapahtuu :D
Tule sitten kertomaan miten ultra meni! :)
 
Nyt täällä entinen Kyfi5144740 kirjoittelee tämän päivän neuvola käynnistä (vihdoin sain vaihdettua nimimerkin). Kaikki meni neuvolassa hyvin. Oli siis tosiaan toi nt ultra ja rv 12 + 0. Siellä näkyi pieni ja liikkuvainen tyyppi masussa :Heartred Itkuhan siinä tuli kun kaikki jotenkin konkretisoitui paremmin kun näki ensimmäistä kertaa elämää sisällään. Hän voi hyvin ja heitti kuperkeikkaakin siten, että saatiin kummaltakin puolelta kuvaa kun hän kääntyi kokonaan toisin päin :D laskettuaika pysyi samana eli 21.2.19. Meillä on miehen kanssa vuosipäivä 20.2, että saas nähdä sattuuko samalle päivälle. Seuraava käynti sitten vasta kuukauden päähän.
 
Takaisin
Top