Viimeisin neuvolakäyntisi?

Zuila miksi siis määrättiin lisäkokeita kun hb on tippunut, eikös se ole yleistä raskauden aikana? Vai onko se tippunut todella lyhyessä ajassa?

Varmaan siksi määrättiin kokeita, kun lyhyessä ajassa tippui ja olen jatkuvasti väsynyt. PVKlla varmistetaan Hb ja Ferritiini rautavarastojen tarkistamiseksi. Siksikin oli vähän outo juttu, kun olen syönyt jo pari/kolme viikkoa lisärautaa ja silti Hb vaan tippuu.
 
Varmaan siksi määrättiin kokeita, kun lyhyessä ajassa tippui ja olen jatkuvasti väsynyt. PVKlla varmistetaan Hb ja Ferritiini rautavarastojen tarkistamiseksi. Siksikin oli vähän outo juttu, kun olen syönyt jo pari/kolme viikkoa lisärautaa ja silti Hb vaan tippuu.

Minä epäilen itselläni vähän samaa, alussa hb oli 148 ja seuraavalla kerralla 138 ja hyvin lyhyt aika oli näiden mittausten välillä, en tiedä mitä se nyt on. Keväällä ferritiini oli 49, epäilen että sekin on laskenut, nimittäin mulla on myös todella kovaa väsymystä vaikka nukunkin vähintään 10 tunnin yöunia + mahdolliset päiväunet. Muutenkaan ei ole energiaa mihinkään ja voisin vain nukkua, pvk on muuten ihan normaali. Kerrohan sitten tuloksistasi!
 
Tänään oli neuvolakäynti 14+1. Kaikki ok muuten mut vauvan sydänäänissä kuultiin pieniä "hyppäyksiä", itsekin kuulin ne ja heti kiinnitin huomiota et jotenkin ei kuulosta nyt normaalin tasaiselta jumpsutukselta. Th rauhotteli ja sanoi että on ihan harmitonta varsinkin tässä vaiheessa raskautta ja että jos nyt kaikkien odottavien äitien sikiöiden sydänääniä kuunneltaisiin joka päivä niin lähestulkoon jokaiselta sikiöltä tuollaisia rytmejä kuultaisiin. Johtuu sydämen kypsymättömyydestä ja ovat ohimeneviä, nyt vaan satuttiin kuuntelemaan juuri kun tällaisia hyppäyksiä sattui tulemaan. Sain ajan kuitenkin parin viikon päähän että kuunnellaan sydänäänet, kun nyt kerran ne satuttiin kuulemaan, että näkee oliko satunnainen kerta vai toistuuko sama löydös. Siitä seuraava kerta onkin 2vkon päästä lääkärineuvola niin saa lyhyellä aikavälillä seurata sykkeitä.

Onko kellään kokemusta vastaavasta?
 
Eka neuvolalääkäri takana (16+5). Mahtavaa käydä työkaverille alapäätä näyttämässä, mieslääkäri vieläpä :hilarious: ihan lepposa homma oli kuitenkin. Hb oli tippunut 129:stä 101:een, joten määräsi lisäkokeita. Paras uutinen oli se, että sokerirasitusta ei tarvitse tehdä! Ultralla katsottiin Patukkaa ja millään ei mittoja meinannut saada kun oli niin eläväinen kaveri. Kivoja kuvia sain kuitenkin matkaan. Ihan jees meininki siis!
Mulla kans tiedossa puolituttu neuvolalääkäri. Aion kyllä kieltäytyä sisätutkimuksesta, meen sitten yksityiselle mieluummin...
 
Tänään oli neuvolakäynti 14+1. Kaikki ok muuten mut vauvan sydänäänissä kuultiin pieniä "hyppäyksiä", itsekin kuulin ne ja heti kiinnitin huomiota et jotenkin ei kuulosta nyt normaalin tasaiselta jumpsutukselta. Th rauhotteli ja sanoi että on ihan harmitonta varsinkin tässä vaiheessa raskautta ja että jos nyt kaikkien odottavien äitien sikiöiden sydänääniä kuunneltaisiin joka päivä niin lähestulkoon jokaiselta sikiöltä tuollaisia rytmejä kuultaisiin. Johtuu sydämen kypsymättömyydestä ja ovat ohimeneviä, nyt vaan satuttiin kuuntelemaan juuri kun tällaisia hyppäyksiä sattui tulemaan. Sain ajan kuitenkin parin viikon päähän että kuunnellaan sydänäänet, kun nyt kerran ne satuttiin kuulemaan, että näkee oliko satunnainen kerta vai toistuuko sama löydös. Siitä seuraava kerta onkin 2vkon päästä lääkärineuvola niin saa lyhyellä aikavälillä seurata sykkeitä.

Onko kellään kokemusta vastaavasta?

Meidän esikoisen odotuksessa huomattiin ihan viimesillä viikoilla noita lisälyöntejä. Vaikka kuulostaa siltä että lyönti jää väliin niin se on lisälyönti. Mulle varattiin äitiyspolilta tarkastusaika jossa sitten istuin sydänkäyrässä (siis sikiön) 45 minuuttia. Mulle sanottiin kans että on ihan normaalia syntymättömillä lapsilla kun sydän vielä kehittyy. Ja kuulema vielä syntymän jälkeenkin voi olla ja sekin on ihan normaalia. No, siinä 45 min seurannassa oli niitä lisälyöntejä joten käyrä otettiin parin viikon päästä uudelleen jolloin niitä oli vähemmän. Sitten kun vauva syntyi niin siltä otettiin sydänkäyrä ja olihan se hurjan näköstä ku pieni vauva oli liimattu täyteen elektrodeja. Mutta lisälyönnit oli hävinneet kokonaan. Olin silloin asiasta tosi huolissani mutta ihan turhaan, ihan normaalia oli ja nyt on ihan terve 1,5 v tyttö :) Joissain tapauksissa voi kuulema johtua sydämen rakenteellisesta poikkeavuudesta, mutta se on tosi tosi harvinaista. Etenkin nyt kun sulla niitä kuuluu näin varhasilla viikoilla niin tässä on sydämellä paljon aikaa kehittyä ja todennäkösesti häviävät sitä mukaa. Ei siis syytä huoleen. :)
 
Kiitos kotikissa että jaoit kokemuksesi! Hienoa kuulla että asia oli esikoisenne kohdalla harmitonta. Ihan luottavaisin mielin olen, mutta hyvä että asiaa seurataan ja jos nyt jotain poikkeavaa ilmenisikin niin varmasti siitä on hyötyä että asiaan pureudutaan jo varhaisessa vaiheessa. Nt-ultrassa kätilö jo sydämen rakenteita tutkiskeli ja ainakin silloin kaikki näytti olevan mallillaan, joten en murehdi asiasta ennen kuin (jos) sellaiselle tulee aihetta :)
 
Mulla on aivan ihana neuvolantäti ja meidän neuvola aika menee yleensä yli koska jutellaan niin paljon kaikesta, on kiva käydä aina neuvolassa :)
Mulla hb oli noussu ja nyt näytti 129 mut käväsin sit verikokeissa jossa katottiin rautavarastot ja th ja lääkäri suositteli alottamaan rautakuurin pienellä annostuksella ja rauhallisesti ettei sit hb romahdusta tuu yhtäkkiä. Edellisestä synnytyksestä ei kuitenkaa oo kun alle 1,5vuotta niin ei oo rautavarastoja vaikka hemppa oliski hyvä :)
 
Sydänäänet viimeinkin!!♡ Lääkärintarkastus tänään ja kaikki kunnossa.Hemoglobiini noussut 112-->123.Vasta-aine labroista löytyi,et mies positiivinen ja mie joudun kuukauden välein verikokeeseen,et nähdään,ettei miun vasta-aine oo noussu.Alapään tutkimus jätettiin välistä,kun lääkäri totesi,ettei oo mitään tarvetta.Nyt 16+3
Ps.Terkkarina ihana mies harjoittelemassa ja pakko sanoa,et lisää tuollaisia miehiä,vaikka oma tätikin on mukava. :)
 
Mulla oli tänään lääkärineuvola. Sydänäänet kuunneltiin ja kaikki oli hyvin. Hb ja RR oli matalat joten rautakuurille jouduin/pääsin. Joskos väsymys vähä helpottas.
 
Maanantaina oli lääkärineuvola... Olin jotenkin hölmistynyt, kun aikaa meni siellä noin 15 min, ei kuunneltu sydänääniä, eikä oikein jääny mitään koko hommasta mieleen:wideyed:. Kysyi vaan, miten olen voinut ja olenko töissä jaksanut, eikä muuta:grumpy:. Olin jokseenkin pettynyt:lurking:. Sanoin vielä, että tämän voisi kyllä suunnitella samalle päivälle neuvolan kanssa:grumpy:
 
Maanantaina oli lääkärineuvola... Olin jotenkin hölmistynyt, kun aikaa meni siellä noin 15 min, ei kuunneltu sydänääniä, eikä oikein jääny mitään koko hommasta mieleen:wideyed:. Kysyi vaan, miten olen voinut ja olenko töissä jaksanut, eikä muuta:grumpy:. Olin jokseenkin pettynyt:lurking:. Sanoin vielä, että tämän voisi kyllä suunnitella samalle päivälle neuvolan kanssa:grumpy:

Olipas outoa.. Minulla oli maanantaina neuvola jossa kuunneltiin sydänäänet ja ultrattiin. Otettiin myös kaikki perustutkimukset. Sanoi että yleensä näillä viikoilla on laajempi tarkastus että olisi vielä lääkärikin, joten laittoi ensi viikolle ajan lääkärille joka vielä tarkemmin ultraa ja tekisikö sisätutkimuksen?
 
Maanantaina oli lääkärineuvola... Olin jotenkin hölmistynyt, kun aikaa meni siellä noin 15 min, ei kuunneltu sydänääniä, eikä oikein jääny mitään koko hommasta mieleen:wideyed:. Kysyi vaan, miten olen voinut ja olenko töissä jaksanut, eikä muuta:grumpy:. Olin jokseenkin pettynyt:lurking:. Sanoin vielä, että tämän voisi kyllä suunnitella samalle päivälle neuvolan kanssa:grumpy:
Mun edellisen raskauden lääkärineuvola näillä viikoilla oli samanlainen! Tai siis ensin ootin vartin kun oli lääkäri myöhässä ja sit loppujen lopuks kymmenen minuuttia myöhemmin olin jo ulkona. Juteltiin vaan, ei kuunneltu sydänääniä, ei ultrattu tai mitään. Olin ihan hölmistynyt et olipahan. Nyt ootan jännityksellä miten tällä kertaa, ens tiistaina ois se sit.
 
Meillä oli tänään kovasti odotettu rakenneultra. Aamulla oli aika ja kumpikin oltiin miehen kans hereillä jo klo 05:00 :) tais vähän jännittää molemmilla! Kaikki oli pikkuisella hyvin ja mitään hälyyttävää ei löytynyt. Voidaan hyvillä mielin jatkaa matkaa. Ihana oli nähdä ja kuulla pikkuinen pitkästä aikaa. Nyt odotellaan taas kuukausi seuraavaa neuvolakäyntiä.
 
Eilen oli lääkärineuvola rv18+2. Kaikki oli hyvin, sydänäänissä ei lisälyöntisyyttä kuulunut kuten ei 2vkon takaisessa tarkistuskuuntelussakaan:smiley-angelic003 Sisätutkimus tehtiin eikä viime viikon jokailtaiset supistelut olleet saaneet mitään aikaiseksi kohdunsuulla, eipä tarvitse niitä nyt enää miettiä sen enempää!
Rakenneultra 9.11. ja sen jälkeen kilpirauhasarvojen ja maksa-arvojen kontrollointi verikokein.
 
Eilen oli lääkärineuvola rv18+2. Kaikki oli hyvin, sydänäänissä ei lisälyöntisyyttä kuulunut kuten ei 2vkon takaisessa tarkistuskuuntelussakaan:smiley-angelic003 Sisätutkimus tehtiin eikä viime viikon jokailtaiset supistelut olleet saaneet mitään aikaiseksi kohdunsuulla, eipä tarvitse niitä nyt enää miettiä sen enempää!
Rakenneultra 9.11. ja sen jälkeen kilpirauhasarvojen ja maksa-arvojen kontrollointi verikokein.

Saanko kysyä miksi maksa-arvot? Minullakin seuraillaan kilpirauhasarvoja mutta onko näillä jotain yhteyttä?
 
Ei liity kilpirauhasen vajaatoimintaan. Maksa-arvoja seurataan mulla loppuraskaudessa, koska edellisessä raskaudessa oli raskaushepatoosi.
 
Rakenneultra takana, vähän ristiriitainen olo... Rakenteet ovat kunnossa, mutta pään koko on tavallista suurempi näille viikoille ja nyt joudutaan vielä kasvukontrolliin. Onko muilla tietoa tai kokemusta ko. asiasta? Mistä voisi johtua ja pitääkö huolestua? Ns. vesipäisyys ilmeisesti olisi näkynyt rakennepoikkeavuutena, vai?
 
Varpahat: Toivotaan että ei mitään vakavaa. [emoji173] kysymyksiin en osaa vastata mutta ajatuksissa ootte.
 
Hydrokefaluksessa aivokammioiden koko alkaa suurenemaan aivo-selkäydinnesteen virtausesteen takia. Sikiön kallo luiden saumat ovat hyvin avoimet ja virtauseste voi suurentaa pään kokoa ilman että kammiot varsinaisesti alkavat vielä suurentua. Uskoisin kyllä että nesteylimäärä olisi näkynyt uä:ssä :confused005 Onhan noita makrokefaliaa eli suuripäisyyttä aiheuttavia syndroomia olemassa, mutta ei vielä kannata nakata kirvestä kaivoon. Voi olla ihan viatonkin tilanne, joka tasaantuu ajan kanssa.
 
Takaisin
Top