Viimeisen kolmanneksen olot

Mä voin melko helposti vielä vaihtaa kylkeä ja jonkin aikaa olla myös selällään! Pitää iloita kun kohta se loppuu kuitenkin...
 
Kyllä minä pystyn vielä nukkumaan melkein miten vaan. Kyljellään en pysy, vaikka sitä illalla yritän, aina herään selältäni. Myös puolittain mahallaan nukkuminen onnistuu, eli kun nostaa toisen jalan koukkuun ylös, niin on ihan hyvä nukkua ns. mahallaankin. :p

Ikävimpänä tällä hetkellä on nuo liitoskivut nivusissa. Tänään on ollut muutenkin vähän huonompi päivä - selkä on särkenyt, pakarat ja reidet vähän poltelleet, mutta se meni enimmäkseen ohi panadolilla. Josko huomenna taas parempi?
 
yöllä oli niin kamala meno mahassa, että aloin luulla unen pöpperössä että vauva meinaa tulla mahan läpi ulos o_O ihan friikkiä oli! se oli jo todella epämiellyttävää, muutenkin tuntuu että nahka on vatsassa jotenkin "ohut" kun on niin piukeena ja yks vetää hulluna siellä volttejaan vai mitä lie tekikään, oikeesti jo tuli pelottava olo ja sen tietää mitä painajaisia tuon jälkeen näki kun uudestaan sai unen päästä kiinni :eek:
 
Joo eipä täälläkään hirveesti oo nukuttu, mutta hyvä tietää etten ole asian kanssa yksin.. En oo koskaan ollut iltaisin mikään nopein nukahtaja, mutta nyt ongelma ei oo siinä vaan itseasiassa musta tuntuu että saan unta jopa paremmin kuin ennen. Sen sijaan saatan herätä ihan helposti kolmisen kertaa yössä, joskus pissahätään ja aika usein ilman mitään syytä, enkä meinaa saada silloin yöllä herättyäni enää unta uudelleen vaan helpostikin saatan valvoa jonkun yli tunnin. Vauvan potkuihin en oo mielestäni herännyt.

Synnytykseen ois enää vajaa 7vk jäljellä, kun se ois tarkoitus käynnistää ainakin kaksi viikkoa aikaisemmin. Hurjalta kyllä tuntuu kuinka nopeasti aika on kulunut. Tuleva synnytys kyllä jännittää aika paljon ja häiritsee kun siitä ei oo ollut oikeen mitään puhetta, vaikka käyn diabetekseni takia sekä lääkärin ultrattavana että kätilön juttusilla kahden viikon välein. Luulisi, että sitä alettaisiin käymään vähän läpi jo. No, täytynee itse yrittää saada suunsa auki ensi kerralla :D

Supistuksia tulee nykyään aika usein, harvemmin kivuliaita mutta niitäkin on kyllä päivittäin. Kohdunsuu ja kaikki muu on kuitenkin normaalisti, joten ei kai tässä auta muuta kuin ottaa vaan vieläkin enemmän huilaamisen kannalta. Neuvolassa oli käynti eilen ja hemoglobiini oli jotain 130, ihan hyvin pysynyt koko raskauden ajan hyvissä lukemissa ilman rautalisiä varsinkin kun mulla on aiemmin ollut taipumusta anemiaan. Verenpaineetkin tosi hienoissa lukemissa, vaikka tosin nousseet aika paljon siitä mitä mulla aina alussa tuppasi olemaan.
 
I love levolac!!! Pitkään jatkuneen ummetuksen jälkeen kävin epätoivoissani hakemassa sitä , ja kyllä nyt harmittaa kun en aiemmin tajunnu,mut nyt kyllä meinaan käyttää aina kun tarvis enkä kärsi enää yhtään! Happy :)
 
yöllä oli niin kamala meno mahassa, että aloin luulla unen pöpperössä että vauva meinaa tulla mahan läpi ulos o_O ihan friikkiä oli! se oli jo todella epämiellyttävää, muutenkin tuntuu että nahka on vatsassa jotenkin "ohut" kun on niin piukeena ja yks vetää hulluna siellä volttejaan vai mitä lie tekikään, oikeesti jo tuli pelottava olo ja sen tietää mitä painajaisia tuon jälkeen näki kun uudestaan sai unen päästä kiinni :eek:
Symppaan! Mulla oli noita samoja fiiliksiä viikko, pari sitten. Ja nahka tosiaan tuntuu tiukalta ja on jopa kipeä joistain paikoin. Usein tekee kipeetä, jos lapsi punkeaa vähänkään enempää ulospäin. Kovasti sitä koitan rasvata ja muistaa nesteyttää kehoa muutenkin, mutta tuntuu ettei oikein mikään riitä.

***

Viime päivinä on ollut satunnaista vihlontaa alapäässä. Kaipa sekin kuuluu asiaan.
 
Onko muita vaivannut ylävatsan ihon suoranainen kihelmöinti? Itse olen huomannut että varsinkin jos istuu jonkun aikaa, alkaa rintojen ja ylävatsan välistä ihoa jopa pistellä ihan kuin alue puutuisi.. Helpottuu saman tien kun alue pääsee pinteestä (esim.nousee seisomaan). Itselläni on myös ollut aikamoisia selkäkipuja istuessa, maatessa / seisoessa ei mitään. Töissä istuessa päivät on välillä aikamoista venkoilua :)
 
Kuin voi olla näin veto pois olo...just heräsin päikkäreiltä ja taas sohva kutsuu, tuntuu ettei jaksa viikon jälkeen tehdä yhtään mitään :oops: toisaalta, onko tuota pakko aina niin kauheesti tehdäkkään, nyt varsinkin kun on raskaana, maha painaa yms, mutta oma pää on semmonen että tämmösestä "laiskottelusta" tulee jo morkkis :laughing002
 
Heräsin viime yönä kovaan kipuun oikealla kyljessä, yritin vaihtaa asentoa toiselle puolelle niin empä pystynytkään liikkumaan kun oli niin kova se kipu!:eek: En saanut edes jalkoja suoristettua kun oli varmaan joku kramppi päällä! Siinä sitten peloissani ja kyynelsilmin herätin mieheni ja ajattelin jo et pitää ambulanssia alkaa soittamaan. ..onneksi mieheni sai minut nostettua pystyyn ja hetken aikaa siinä kaksinkerroin seistyäni alkoi helpottaa ! Ei oo koskaan ennen käynyt käynyt näin, ihan paniikki meinas tulla ja kerkesin jo miettiä vaikka ja mitä kauheuksia . Tänään on supistellut aika paljo ja pientä vihlomista siinä kyljessä vieläkin on,jos viel jatkuu täytyy soittaa äitiyspolille
 
väsy jatkuu ku nyt eka mein tänään edesmennyt lammas piti elämää, sit alko ukkonen joka herätti vauvan koska alko potkii ja takomaa vatsaa ku ukkonen oli päällä, sit ku olin ummistaas silmäni ni esikko alko pitää omaa showta joten unet sai unohtaa. järkyt liitoskivut tänää ollu kyllä et iha mun kipukynnykselläki teki mieli sanoa että saako itkeä mitä en yleensä siis kivusta helposti tee. olipa ihana laittaa ruokaa ja auttaa ukkoa lampaan kanssa niissä kivuissa.
 
Tänään käynnistyi 30+0 ja olo ollut hyvin vaihteleva.
Öisin en ole moneen kuukauteen pystynyt nukkumaan kunnolla, jos herään niin joudun katsomaan telkkaria tunnin-pari ennen kun uni tulee. Tässä tilanteessa klo 15 alkava iltatyö on ihan hyvä, pystyy aamupäivällä paikkaamaan yön menetyksiä.
Heinäkuun jälkeen en ole voinut nukkua mahallaan tai kyljellään, mahasta alkaa armoton takominen. Eikä se ainainen selällään makaaminen oikein edesauta hyviä yöunia.

Minulla ei ole vielä ollut mitään pahoja jomotuksia. Toivottavasti pysyvät vielä 5 viikkoa poissa, koska 8.11. alkaisi äitiysloma.

Oikea lonkka ilmeisesti löystynyt, koska ekan kerran makuulle mennessä se jymähtää eikä sitten pysty varttiin liikkumaan. Tästä aiheutuikin kerran pienoinen jännitysnäytelmä kun maha jostain syystä rupesi kiertämään heti makuulle mennessä ja suoli ja lonkka kävi kaksintaistelun. Mietin jo, että näinkö sitä kohta nelikymppinen täti sotkee ekaa kertaa sänkynsä.. Onneksi lonkka antoi periksi ensin!

Vatsa on myös jo alkanut kasvamaan sen verran, että eilinenkin päivä kirppiskierroksella vaati välillä istumista. Ympärysmittaa ei ole kun 98cm, mutta olen suht pienikokoinen (154cm ja tällä hetkellä 62kg) niin tuokin pömppö jo kiristää ja pingottaa ikävästi.
Eilenkin oli vaikea hahmottaa, että mitkä oli supistuksia (näitä aina välillä) ja mitkä vaan sitä yleistä kiristelyä.

Mutta 10 viikkoa ja sitten toivottavasti tämä kahden sukupuolen asuttama keho jakaantuu päksissä ja pääsen ensimmäistä kertaa elämässä koskemaan alle 1,5v lapseen :)

Tsemppiä kaikille muille, koetetaan nauttia tästä ihanasta ajasta...vaikkei se aina siltä tunnu :)
On mukava lukea, että muilla on ihan samanlaista vaivaa. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo jne :)
 
Mulla turvotusta vaan työpäivien jälkeen , kun riisun tukisukat jalat turpoo oikein ihanasti ja muistuttaa enemmän norsun jalkoja kun ihmisen:grin
Joskus myös sormet turvonnut mutta aika vähän vielä
 
Sormet turpoaa öisin ja on kipeet aamulla ennen kuin veri lähtee kiertämään. Nilkat ja säärten alaosat kerää turvotusta herkästi, jos paljon istuu tai on jalkojen päällä.
 
Mulla on nyt flunssan jäljiltä nenän limakalvot koko ajan verillä vaikka miten suihkin sesamöljyä sieraimiin. Lisäksi en osaa päättää onko olo tukalampi ilman vatsaa tukevaa tuubia vai sen kanssa. Puuh ja äh!
 
Mulle iski tänään ihan hirveä flunssa. Siis tavallinen flunssa, mutta raskaana ollessa ainakin väsymys on kahta kauheampaa! Ei tullu nukkumisesta mitään, kun nenän kautta ei pystynyt hengittämään ja kurkku oli kamalan kipeä. Sydän tuntui tykyttävän ihan omissa lukemissaan vielä aamullakin, kun vihdoin raahauduin puuron keittoon... Ensi yötä odotan hienoisen kauhun vallassa.
Onneksi meidän työpaikalla ei enää ole pakko hakea lääkärintodistusta ihan tavallisen flunssan takia vaan soitto pomolle riittää. Kyllä olisi ollut ihanaa jonottaa päivystyksessä pari tuntia tässä tilassa!
 
Mulla tuli tänään yhtäkkiä todella ahdistunut olo.. tuntu ettei saanu henkee ku makoili mutta kun seisoi niin tuntui että taju lähtee. Lähdin lenkille ja (harjotus) supistuksia tuli jatkuvasti ensimmäisen 30min ajan. Sekin kuitenkin sitten helpotti eikä enään ole samanlainen ahdistunut olo.
Muita uusia oireita on oikeestaan vaan semmonen ihmeellinen kipu kohdunkaulalla/suulla? En oikeen osaa kuvailla sitä muuten kuin että semmonen ihmeellinen viiltävä kipu joka on suhtkoht pysäyttävä. Vähän ku jollai kynnellä tökkisi, tai papa kokeen raapasu mutta vaan toiselta puolelta kohdunkaulaa. :D Oletan että liittyy jotenkin siihen missä asennossa tuo muksu on, mahdollisesti siis työntää päätänsä alaspäin? Korjatkaa ihmeessä jos ei oo normaalia. Neuvolassa ne sano mulle että taidan olla liian "reipas" eli pitäis vissiin hidastaa tahtia mutta viimeksi ku tuo tuntu niin ihan löntystelin vaan töitten jälkeen kotiin joten sekin kuullostaa vähän oudolta. Pystyn kuitenkin käymään lenkeillä ilman mitään tuommoisia "oireita".
 
Mulla on sormet koko ajan vähän turvonnut ja istua en pysty juuri ollenkaan. Makuuasento on ainut, missä on hyvä olla. Pitää varmaa kysyy tiistaina seurannassa onko nyt ihan normaalia, ett sormet/jalat ois koko ajan vähän turvonneet tässä vaiheessa raskautta.

edit. Tai ei jaloissa ole turvotusta, vaan "jalkapöydässä". No eipä tuo turvotus juttu nyt ainut "oire" ole, koko ajan ollut jotakin. Uskollisesti matkassa on pysynyt koko ajan alavatsan paine, päänsärky, nenän tukkoisuus ja pahoinvointi. Nyt vikalla kolmanneksella uusina juttuina on tullut lisäksi tuo turvotus ja närästys. Vali vali..
no, onpahan sitten tuplapalkinto tiedossa, jos luoja suo.

Mulla tulee turvotus heti, jos juon alle 2,5 litraa päivässä vettä, tai vaihtoehtoisesti syön jotain suolaista. Paino oli noussut jo 61 kilosta näyttäen viikko sitten 71,5 kg, havahduin taas siihen, että nyt kun pissattaa koko ajan, niin alitajuisesti välttelee juomista. No nyt suolan vähentelyn ja nestetankkauksen jälkeen paino on taas 70kg.

Jostain luin, että turvotus voi olla myös luonnon keino varmistaa, että äiti selviää synnytykseen liittyvästä nestehukan mahdollisuudesta.
 
Takaisin
Top