Viimeisen kolmanneksen olot

Mulla on ollu läpi raskauden tosi runsasta valkovuoto. Ei siedä yhtään olla ilman pikkuhousunsuojaa, kun tuntuu heti et pikkarit ois märkänä :sad001
 
mulla liikkuminen alkaa olla mahotonta tuon reiden takia, ei ollu ennen raskautta tätä vaivaa, nukkuminenki on taitolaji jo ku jalan pitää olla tietyssä asennossa että kipu ois minimaalista. lisäks onko muita joita vaivaa jo hengitysvaikeus kohdun koon takia ja lisäks on sit millo unettomuus ja sit jos saat nukuttua ni heräät kuitenki useamman kerran yössä vessaan. onneks neiti sentää nukkuu yöt eikä treenaa joten hänen puolest nukkuminen ei esty. väsymys on jotai hirveetä eikä tää päivisin 40+ lämpötilat auta asiaa yhtään. tulis jo marras-joulukuu...
 
Runsas valkkari kuuluu ikävä kyllä asiaan. Ihan loppuraskaudessa, kävin kerran näytillä synnärillä, kun luulin että lapsivettä lorisee, mutta sepä olikin valkkista :/
 
Mullakin alkoi eilen viimeinen kolmannes. Maha on ollu jo pitkään niin iso, että ihmiset ihmettelee miten voi olla vielä kolme kuukautta jäljellä. Jos se on neuvolatädin mielestä ok niin ei haittaa vaikka ihmettelevät. Musta on ihan kiva vaan, kun on iso massu. Eipähän jää kenellekään epäselväksi miksi lähden jo kuukauden kuluttua mammalomalle. Painaa keuhkojakin kohtu jo niin, ettei voi hengästymättä laittaa edes kenkiä jalkaan...
 
Pahin vaiva tällä hetkelä on varmaan levottomat jalat iltaisin. Se on jotain raivostuttavaa, jos yritän sohvallakin maata ja katsella tv:tä niin koko ajan pitää heilutella oikeaa jalkaa, ihan kuin oisin kauhean hermostunut. Muutenkin käveleminen tuottaa kipua ja selkä ei tykkää, jos olen pitkään samassa asennossa, oli se sitten istumista, makaamista tai seisomista. Muuten ei kyllä mitään ongelmia ole ollut, pikkuinen on kovin liikkuvainen eikä vielä ole tarvinnut ruveta liikkeitä laskemaan. Huomenna olisi pitkästä aikaa neuvola.
 
Lurua, mulle ainakin neuvolatäti sanoi, että ne menkkamaiset kivut on just niitä oikeita supistuksia. Itellä ei oo vielä ollut. Pari kertaa on tullut semmoinen kivuton supistus, jos oon jotain reuhannut.
 
Satru, noihin levottomiin jalkoihin kannattaa kokeilla magnesiumia. Ainakin se on auttanut mulla suonenvetoihinkin.
 
Meillä neuvolantäti on joka kerta kysynyt, että oonko tunnistanut supistuksia vielä ja joka kerta oon kuvaillut juurikin tuota menkkamaista särkyä ja paineentunnetta ja joka kerta neuvolantäti on vaan sanonut, että tunnistan kyllä sitten, kun oikeita supistuksia tulee. Mulla on luottamus koko neuvolaa kohtaan täysi nolla, koska kaikki kysymykset ja vaivat kuitataan vaan lähinnä olankohautuksella :confused: Onneksi on sentään sisko ja tämän foorumin naiset, joilta voi kysyä tarvittaessa :)
 
Täytyy sanoa, että itselläni neuvolatäti on ollut todella asiantunteva ja hoitanut hommansa paremmin kuin hyvin. Itse mainitsin liitoskivuista ja kovista supistuksista niin varasi heti neuvolalääkärille ajan. Toivottavasti te muutkin pääsette tsekkauttamaan, että kaikki on äidillä ja pienokaisella hyvin.
 
täälläki ku mainitsee kivut ni kyllä heti ollaa näköjään varpaillaan et nyt lepoa. saapi nähä miten lauantaina lääkärikäynnillä edetään ku välil on menkkamaista kipua, sit on iha selkeit harkkasupparei ollu mut onneks nyt joitai päiviä saanu olla ilman niitä. jännittää et mikä on neidin paino ku ultrataan ja onko neiti pää alaspäin jo mitä en ihmettelis yhtään.
 
Mulla on ollut alusta asti menkkamaista kipua aina välillä, mutta yleensä ilman sitä vatsan pingottumista, jonka miellän harkkasuppariksi. Neuvolaterkka ei ole pitänyt menkkamaista kipua huolestuttavana, kun se on kuitenkin ollut lievää ja mennyt aina nopeasti ohi. Yhdellä ystävällä oli koko raskauden ajan myös tuota kipua, ja hänellä sujui kaikki hyvin (aivan ihana parivuotias tenava on hänellä).
 
Mulla on nytte tullu tuo vessassa juokseminen öisin. Maha on ihan kivikova kun herään eikä nukkumisesta tuu mitään. Parina viime öinä olen myös herännyt järkyttävään närästykseen (hapot tulee ylös) ja olen joutunut istumaan/nousemaan ylös ja olen myös tehny itselleni kasan tyynyistä selkäni alle. Helpottaa vähän ainakin. Ei muuta ku vesilasi ja rennie laatta sängyn viereen ja unten maille. :D
 
Kellekkään muulle tullu vielä raskausarpia? Mulla tuli rantuja viikonlopun aikana mahaan navan viereen ja yläpuolelle. Työhousujen sepalus painaa just sitä kohtaa joten saattaa olla osuutta asiaan?

27. viikko alko tänään. Lonkkaa juilii niin mahottomasti, oon lopettanu kaiken yli 10kg painavan nostelun ku pahentaa kipua huomattavasti. Lisäksi myös selkä kipuilee. Tilasin lauantaina tukivyön, toivottavasti tulis pian!
 
Raskausarpia ei ole vielä mutta vasempaan reiteen on ilmestynyt katkeilleiden pintaverisuonten kartasto. Pari pientä siinä on ollut vuosia mut nyt on tullut useita lisää. Varmaan joku perinnöllinen juttu, kun äidillä on myös ollut niitä niin kauan kuin muistan.
 
Harjoitus supistukset alkaneet tulla päälle hiemankin reippaammin kävellessä. Soitin neuvolaan asiasta ja sain ympäripyöreän vastauksen, että ihan normaalia on ja voin jatkaa treenaamista oman tuntemuksen mukaan ja kunhan supparit eivät ole kivuliaita ja jossain vaiheessa kuitenkin laantuvat.

Oma järki kuitenkin sanoo, että pitäisi vain levätä jos ne tulee treenatessa päälle. Mitä järkeä siinä on treenata vaan kaikeassa rauhassa kun treenihän ne supparit on provosoinnut käyntiin ja lepo kun heti ne laannuttaa. Sehän jo selittää, että treeni ei siinä tilanteessa ole hyvä ja lepo kannattaa.

Ymmärrän, että viimeisellä kolmanneksella on normaalia että niitä tulee, koska keho valmistautuu niihin supistuksiin ja harjoittelee niitä. Mutta nehän tulee aina missä milloinkin, eikä niitä pidä alkaa provosoimaan käyntiin. Monet ystäväni ovat saanneet liikunta kiellon koska liikkuessa aina ne ovat alkaneet. Ja kahdella heistä syntyikin sitten loppujen lopuksi kolme viikkoa etuajassa lapset.

Itse ajattelin nyt sitten tehdä niin että tuntemuksen mukaan. Treenaan sen minkä voin ja jos tulee supparit päälle niin rahoitan tahdin tai lopetan.

Eilen tosiaan suoritin 75min reippaan kävelyn ja koko kävelyn aikana oli supparit päällä. Tuntui erittäin epämukavalta muttei kivuliaalta. Kesti aikansa sitten, että vatsa rauhoittui mutta yöllä tuli aalloittain sitten kivuliaita harjoitus supistuksia. Oli mielenkiintoista mutta nukahtelin aina niiden välissä. Tänään pidän tyysti rennon päivän!!
 
Käykö täällä kukaan muu kuumana? Noin niinkun konkreettisesti? Ja siis nyt tarkoitan hikeä/lämpötilaa, en sexdrivea.. :wink
Nyt kun kunnolla viileni mulla on vasta sopiva olo lyhythihasella!! Siis ulkona! Välillä heitän jonkun fleesen harteille tms. Hurjaa miten kuuma kokoajan !

Yötkin nukun vallan ikkuna auki ja mies valittaa.. :) onneks tässä seikassa hän ei asiasta joudu kärsimään kun viikonloppuisin kun on kotona! :)
 
Mustakin on ihanaa, kun tuli viileät kelit. Aika normaalin määrän vaatteita pidän kyl päällä mutta öisin potkin usein peittoa pois. Välillä alkaa myös pyörryttää, jos vaikka junassa tai bussissa on lämmitys liian kovalla.
 
Mä palelen. Joudun kulkemaan jo toppavaatteissa. Muuten jäädyn pystyyyn ja yöt nukun pitkissä vaatteissa. En tarvitse edes deodoranttia, kun en edes muista milloin olisin viimeksi hikoillut.
Sama oli viime raskaudessa.
 
tänään siis 27 vkoa täynnä...
mulla ei oo koskaan hiki haissut tai edes juurikaan hikoillut että sen huomaisi enkä dödöäkään ole käyttänyt elämän aikana juuri ollenkaan..mutta raskausaikana hikoilen kuin iso korsto..ja se haisee!hiki on lähes kokoajan,kotona on vain toppi ja alushousut päällä ja voi kun vois kaupassaki käyd' samoissa kuteissa ni ei tarttis aina suihkuun mennä kauppareissun jälkeen. Lisäks erikoisempaa on että tissit hikoilee,niiden alusta on aina ihan märkänä ja yh,SE HAISEE!jos livejä pitää niin niitä pitää vaihtaa parikertaa päivässä kun imasevat totta tissihikeä ja alkavat haista,,

Noita kylkien ja alamahan repäisykipuja on aika hurjasti jomottelee ja ain ku nousee ni juma mikä repeämiskipu alavatsalla...auts! lisäks on sitte lisääntyny noi kipeemmät supparit ja menkkajomotukset alaselällä sekä uusin on tuo tytkyttävä ja vihlaiseva tuntemus tuola kohdun suulla/kaulalla aina silloin tällöin...

nesteita on alkanu kertyy päivittäin nillkoihin ja sormiin..ne on välillä tosi kivuliata liikutella..

aamuisin kun herää ja yöllä ku pyörii sängyssä ettien asentoa joka minimoisi kipuja mutta eihän sellasta oo vielkää löytynyt..niin niin..nuo lonkat!ne huutavat armoa ja voi juma miten kipeät ne on joka aamua...sää kävellä ku vanha lonkkavikanen pingviini!

kaikki lantion seudun luut paukahtelee ja lonksahtelee välillä ihan normi kävelyssäkin...voi että se sattuu!
sattuu,sattuu,ahistaa keuhkot on kasassa ja kömpelö olo!tässäpä tämän hetken tuntemuksia..vali vali...

ja ittensä lohduttaminen tuolla että enää 3kk jäljellä ei auta..se on niiin pitkä aika..voiku vois nukkua vaikka kuukauden kaks putkeen ja heräillä vikoilla viikoilla,,,nyt on niin loppu!
 
Hei mullakin on tänään rv 27+0?!?! Kai.. :p Tää on niin hupaisaa, kun esikoisen raskaudessa osasi sanoa viikkojen lisäksi melkein tunnit, minuutit ja sekunnitkin päälle, ja nyt pitää ihan miettiä että missä mennään....

Mun olo on nyt mahataudin jälkeen nyt helpottanut kovasti. MIkä lie vaikutus tuolla "puhdistautumisella" oli, mutta olen nyt pirteämpi kuin aikoihin eikä mahakaan juuri oireile. Aikaisemmin oli pitkin päivää ja vähän väliä sellaista kiristyst/venytystä tuossa mahalla, jota nyt ei tule kuin silloin, kun seisoo pidemmän aikaa tai touhuaa pitkän putken kerrallaan. Liitoskivut on kyllä varsinkin liikkeelle lähtiessä melko kovat, mutta helpottavat kun vaan jatkaa liikkumista.

Mä saan nukuttua edelleen yöt läpeensä, ei tarvii edes vessaan herätä, vaikka aamulla onkin sitten kyllä melko kova pissahätä. Käyn illlalla nukkumaan kyljelleen tosi paksu tyyny jalkojen välissä, ja ihan säännönmukaisesti aamulla herään selältäni.

Nyt on siis kaikkinensa, ainakin hetken, aika hyvä pätkä menossa.
 
Takaisin
Top