Viimeisen kolmanneksen olot

Toivottavasti pysyy vielä Gatusa vauva viel sisällä :) sulla tuntuu riittävän stressiä ja pohdittavaa, koita ottaa rauhallisesti siitä huolimatta :)
 
juu parhaani teen, kiitos tsempistä. no ainaki jotai positiivista, vaatteista ei tartte huolehtia ku kaveri laittaa inshaAllah ku hän halus laittaa jotai mein neidille ja äippä päätti yllättää mut kertomalla et hän on ostan jotai purtavia mulle mm. myslipatukoi, mysliä, näkkäriä jne. ukolle jää aluks esim kantokopan hommaaminen missä vauva mahtuu nukkuun, kynsisakset, hiusharja, pillimehui mulle, tuttipulloi, vaipat, talkki.
 
Hirmune turvotus vaivaa. Aiemmin oli lähinnä iltaisin, nyt jo herätessä tuntuu, että on varpaista naamaan asti turvoksissa. Sormet ihan pökkelöt. Sormuksia turha yrittääkää laittaa. Vauvan potkut tekee kipeetä ja yöllä ei saa nukuttua, ku jatkuvasti vaihdettava kylkeä + suonenvedot. Jatkuvaa pissalla ravaamistahan tää on, varsinkin kun vauvan pää painaa tuonne alas. Mut verenpaineet ja pissatestit ollu ihan ok, joten sen puoleen kaikki ok.
 
Voiskohan tää olla pääalas päin kun tuntuu ihan kuin käsillään kaivelis tuota alaosaa? miten tuon nyt paremmin selittäis? :laughing021mä kun en vieläkään tunne pyllyä tai päätä... oonkohan mä jotenkin vajakki odottaja, ei tuossa mahassa nyt pitäis niin paljoa ylimääräistäkään olla edessä :rolleyes:
 
Ei kaikille tule paineen tuntua ollenkaan. Ei mulla ollut esikoista odottaessa halkoa perseessä missään vaiheessa :)
Synnytus alkoi ihan yks kaks, ei juuri ennakkomerkkejä ollut ilmassa :)
 
Juu, ei sitä paineentunnetta tosiaan aina ja kaikille tule. Mullakaan ei edellisessä tuntunut paineentunnetta ennenkuin olikin jo aika ponnistaa. :wink Sama juttu tuon vauvan asennon kanssa. Ei mulla ole mitään käryä nyt miten päin se tuolla on! Ja mulle riittää, että se on edelleen kuitenkin tuolla mahassa - kyllä ne sitten kertoo jos on väärinpäin tulossa ulos. Ellistä tiesin asennon vain siitä syystä, että sitä ultrattiin niin kamalasti ja käytiin neuvolassakin usein. Jossain loppuvaiheessa sitten vasta osasin itse varmaksi sanoa, että kyllä se nyt vaan on se peppu kun tuolta kylkiluiden kohdalta puskee ulos.
 
Asentoakin voi olla välillä arvioida. Jos on täydellinen perätila, niin on hyvin vaikea ilman ultraa sanoa painaako palkeaa pää vai peppu.
Terkkakin erehtyi. Väitti kivenkovaa kakkosen kohdalla, ettei ole perätilassa, vaikka lääkäri oli sen juuri todennut. Piti käydä ultralla tarkistamassa :) Silti paineen tunne oli valtava, vaikkei pää painanutkaan toosaan, eikä vauva koskaan kiinnittynyt. Että mene ja tiedä näistä sitten.
En nytkään osaa sanoa miten päin vauva on. Alhaalla se on, mutta ei hajuakaan miten päin.
Lääkäri sanoi, että useammin perätilassa ovat silloin, kun istukka on etuseinässä, ja kuulemma aika usein ovat tyttövauvoja.
En tiedä oliko faktaa vai mutua :)
 
Mä hoin eilen illalla tota "halko perseeseen" kuvausta useampaan otteeseen ja miehen naama alkoi näyttää jo aika hmm.. Mielenkiintoiselta! Sit tulikin jo pyyntö, että voisitko millään olla enää toistamatta kyseistä ilmausta. Hups, taisin vähän innostua ;D
 
Me käytiin eilen miehen kanssa tutustumassa HUS:n synnytyssairaalaan ja melkein rupesin itkemään kun katsottiin synnytyssalin huoneeseen :D (Tää viesti ois varmaan kuulunut paremmin pillitysketjuun!). Tuli tosi voimakas reaktio siitä ja jotenkin silloin se iski, että apua, kohta meillä on vauva! :Heartred
 
Mä en ymmärrä enää tätä yö valvomista... en tiedä mihin viime yönäkin heräsin, mutta pari tuntia meni että sain taas unen päästä kiinni.Sitten pian soikin jo herätyskello. Kuitenkin aina ollu suht hyvät unen lahjat etten turhia ole heräillyt, mutta nyt on tullut tuommosta "herään vaan johonkin" öitä. Ja aamulla on kuin nukkuneen rukous. Toki yöllä toi alkaa tuolla mahassa kyllä liikkumaan, kun pyörin kyljeltä toiselle, mutta en ainakaan muista että olisin siihen viime yönäkään herännyt. Pissahätäkin tuli vasta tunnin pyörimisen jälkeen.
 
jep tuo väsymys on jotai kauheeta lituliina. illal ku kävin maate ja peräti nukahin ni ukko herätti mut varmaa tunnin parin päästä ja sen jälkee onki lähinnä pyöritty hereillä eli jos ei muuten olla hereillä ni ukko piti huolen että en saa nukuttua. paine on lisääntyn alhaalla entisestää ja supparit yleistyny, paras ottaa varmaan levon kannalta nyt varoiks.
 
Citrus: on normaalia että hengästyy helpommin. Niinku ite sanoit nii keuhkot menee vähä ahtaalle. Ja pulssikin voi lyödä nopeemmin, mulla on huidellu päälle sataa koko raskauden. Tänään mitattiin 109 ja olin istunu hyvän tovin ennen mittausta
 
Mä hengästyn kans tosi helposti ja sitten alkaa pyörryttää, jos en levähdä ajoissa. En uskalla enää edes kävellä junalle aamuisin, kun koko matka ylämäkeä eikä mitään istumapaikaksi sopivaa matkan varrella. Kotiin päin taapertaminen alamäkeen onnistuu kyllä :)
 
Mulla alkaa olla ongelmana bussilla kulkeminen töihin... pissahädän takia nääs :oops: vaikka käyn juuri ennen lähtöä niin kyllä kiire tulee toisessa päässä kipittää toimistolle ettei tule housuun :oops:jotenkin vauva alkaa painamaan enemmän kävellessä tuonne rakkoon ja sitten tuleekin jo pian kiire. Ja hengästyn minäkin tosi helposi, tuntee olonsa semmoiseksi puhisevaksi pikku possuksi, pissat melkein housussa, pukamat persuuksissa, röyhtäisyjä tulee varottamatta ja mamma puhisee kuin keuhkotautinen, ihanaa tää raskaus :laughing002
 
Iituliina - Et ole ainoa puhiseva porsas. Vähän mä repesin nauruun lukiessa ton. Mun ystävät aina kyselee että onko kaikki hyvin kun yhtäkkiä heidän vieressä on läähättävä punanaama. Aina sanon että joo kaikki hyvin, kuuluu tähän tilanteeseen.
 
Täällä voidaan ihan hyvin, vaikkakin olen vieläkin sairaslomalla keuhkokuumeen takia. Ihan hullua, että olen sairastanut tätä tautia ja ollut siis saikulla jo 2½ viikkoa. Tänään kävin lääkärissä, kun kunto ei ole vieläkään tarpeeksi hyvä töitä varten, naislääkäri oli oikein mukava tapaus ja kirjoitti vielä yhden lisäviikon. Menen kyllä paljon mieluummin naislääkärille, kuin miespuolisille. Mikähän siinäkin on, mielestäni naiset osaavat jotenkin ottaa paremmin potilaan vastaan ja ovat enemmän empaattisia ja kuuntelevat oikeasti.
Pulssi täälläkin korkealla, sairaalassa sitä ihmettelivät. Mutta jos teillä muillakin on, niin eikö se silloin ole ihan normaali raskausoire? Ihmettelen, että miten eivät sairaalassa sitä tajunneet..
 
täälä tuo väsymys on aivan kamala,päivisin saatan nukkua kahdet päiväunet ja yöt menevät välillä ihan ok,lukuunottamatta 3-5 vessakäyntiä ja heräilyä närästykseen ja ylävatsakipuihin...viimeviikolla nukuin yheden yön heräämättä ja oli muuten aivan uskomaton fiilis aamulla herätessä todella levollinen olo..

uutena vaivana on tullut tuollainen ihmeellinen kova pistos/kipu lapaluunkohdalla selässä ja samaan aikaan sattuu myös etupuolelle..ja silloin hengittäminen on vaikeaa..eikä se mene millään pois ennenkun ukko hieroo "kovakouraisesti"lapaluun aluetta..oikohan jokin lihas jumi tai jtn..ja tuo kipu on oikeasti kova,hiki valuu otsalta ja itkua väännän..se on kiva odotella aina että milloin ukko pääsee töistä ja tulee auttamaan...joka työpäivä vaihtelee 10-18 tuntiin..

Liikkuminen on jo todella vaikeaa ja olo on tukala kokoajan,hyvää asentoa ei löydy sitten millään..aina johki sattuu,jomottaa,paikat puutuu,närästää,ahistaa,supistaa tai muuten vaan vituttaa. Ärsyttää olla näin hyödytön kömpelys,halu tehdä kaikkea on suuri ja sehön sen suurimman ärsyyntymisen tuo--olen siis ku persauksiin ammuttu karhu..pelkästään kodin siivoaminen on jo mahdoton ajatus kun ei taivu,ei jaksa kyykkiä,hengästyy pienemmästäkin jynssäämisestä saati ihan imuroinnista joka ottaa selkään kipeesti ni mitä hemmettiä sitä voi tehdä!!selkä on teipattuna kipuristein alhaalta ylös (kinesioteippaus)kun ei pysty mitään tukivöitä käyttämään kun aiheuttavat kovia supistuksia...lapset huutaa ja taistelevat ja sotkevat ja hölmöilevät entistä enemmän ku äippä ei jaksa puuttua asioihin ja sotluihin..koirat riehuvat ja kaipaisivat lisää urheilua...ruokaa pitäs tehä,eli jaksaa seistä tuolla hellanedessä ja siivota ensin keittiötä että sielä mahtuu ylipäätänsä tekemänn ruokaa...
ruokakaupassa pitäis käydä jokapäivä kun ei jaksa kantaa ku minimaalisia ostoksia kotiin ja tämä perhekoko jo kuluttaa ikas paljon maitoja ja ruokia eli kamelina saa olla jo yhden päivän ruokaostoksissa....ei ei ei jaksa..ja millä hemmetillä pitäs vielä jaksaa 10 viikoa?ja kohta alkaa jotain joulu juttuja jo vääntää..ai että miks ei miehet voi olla raskaana!!
 
Takaisin
Top