Viimeisen kolmanneksen olot

Mulla on viimeisen viikona aikana alkanut taas ristiselkä vihoittelemaan. Ei onneksi niin paljon kuin mitä kesäloman aikaan elokuussa. Silloin jouduin kävelemään ankkaa. Sain äidiltä jumppapallon, jonka päällä yritän muistaa istua sohvan sijasta. Jos on selkä kovin jumissa, se on itse asiassa sohvaa mukavampi.

Olen nähnyt myös tähtiä viime päivinä. Johtunee alhaisesta verenpaineesta ja hemoglobiinista. Yleensä silmissä välkkyy, kun lähden liikkeelle. Ei onneksi pyörrytä.

Yleisesti ottaen olo on ollut tosi hyvä viime aikoina. Jännällä oottelen, jatkuuko hyvä olo loppuun asti. Toivottavasti. :)
 
Väsymys ja jatkuva nälkä kokoajan! Ei mitään muuta jaksaisi kun syödä ja nukkua päivästä toiseen.
Stressi asumisasioista kasvaa kun haluaisi sen tilavamman ja halvemman asunnon ennen babyn syntymää, toivotaan että pian nappais jostain joku kolmio. ☺
 
Täällä on myös koko raskaus ollu miltei oireeton tähän mennessä. Viime torstaina alko viimene kolmannes ja palkintona siitä kipu oikeella alaselässä, tunne on ku jollain puukolla työntäs. Öisin nukkumime tuskaa, varsinkin ku joutuu asentoo muuttaa jatkuvaan ja vessassa käyvä pari kolme kertaa. Lääkärissä tännää käyty ja saikkua loppu viikko, ens viikko onki kesäloma viikko vielä, joten jospa pieni huili auttas.
 
29+0 ja vointi loistava. Oon jaksanut opettaa laulua ja ohjata liikuntaryhmiä monta tuntia päivässä. Luulen, että tuolla Asahilla on ollut iso vaikutus omaan jaksamiseen. Mulla on erittäin reilua hypermobiliteettiä nivelissä, mutta asahia (ja myös pilatesta ja tanssia) harjoittaessa oon oppinut hallitsemaan kehoani paremmin ja välttämään nivelten virheasentoja. Myös lihaskireydet saa kyytiä asahissa. Olo on aina tunnin ohjauksen jälkeen sellainen kuin olisi juuri tullut hierojalta, mutta samaan aikaan tehnyt omilla lihaksilla töitä.
 
Mulla kanssa vointi hyvä. Ainut kiusa on suonarit :/
Tietenkään olo ei voi olla samanlainen, kuin ei-raskaana, mutta jaksamisen kanssa ei onneksi ongelmia. Puitakin tuli hakattua, kun piti sauna lämmittää :) ja pihan syyshommat aloitettu. Niitä riittääkin seuraavaksi kuukaudeksi. Porkkanat nostin ja viimeiset omenat keräsin ja hillosin. Yöt saan onneksi nukuttua. Se vaikuttaa huimasti jaksamiseen.
 
Voitteko kuvitella kuinka pitkällä me jo ollaan? :) Eilen muistelin sitä kun raskaus oli vain toiveissa ja sitä kuinka hämmentävä oli tehdä se raskaustesti ja sitten kun siinä oli kaksi viivaa ja miehen kanssa tuijotettiin niitä viivoja huulet pyöreinä :D Vielä hetki sitten oli vasta 11 viikkoa takana, nyt on vain enää sen verran edessä, hurjaa :Heartred
 
Meninkin kehuskelemaan hyvin nukutuilla öillä.. Voi helvetti mikä yö! Luulisi, että kun on painanut 15 tuntia peräsuoli pitkällään ja käynyt vielä saunasda, että nukkuisi kuin porsas, mutta ei. Ei todellakaan.
Tuntuu että noissa kolmessa 2-3 vuotiaassa pojassa on juuri tänään EXTRA paljon virtaa, kun itse on kuin nukkuneen rukous. Ja tytötkin tappelee. Huoooh!
Onneksi mulla on mahis ottaa päikkärit.
 
Asahi! Piti lähtä heti googlettaan! Mulla on kans yliliikkuvat nivelet ja jatkuvasti pää kipee ja niskat jumissa... tykkään tehä käsitöitä mut ihan tuskasta aina sruraavat päivät ku jotain innostuu pariksi tunniksi värkkään... käytkö siis ihan jollain ohjatuilla tunneilla? En tuolta kotisivuilta löytäny oikeen hyvin tietoo...

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
Onko teillä muilla aivastaessa maha muljahtanu sillee jännästi? Vaikee selittää tunnetta, mut ite ku tässä oon flunssan kourissa ja päivällä sohvalla istuessa tuli aivastus, nii tuntu iha ku pikku asukki ois samalla kääntyny tai jottai ku hirmune muljaus tuntu.. Sama tunne aina välillä ku joutuu kumartellee alaspäin..:oops:
 
Mulla ilmaantunu semmonen että ihan sama mihin aikaan menen nukkumaan niin herään vähän viiden jälkeen ja nukun lyhyissä pätkissä (5-10min) siihen asti että herätyskello soi. Sillon väsyttääkin sitte enemmän ku ikinä. Ja koska mulla tuo sf-mitta muistuttaa lähinnä jotain mikä pitäis olla viikolla 34 niin kenkien solmiminen on mahdotonta ilman että saan vatsahapot ylös ja tuntuu ettei saa henkeä. Muuten jaksan vielä vähintään tunnin lenkkejä kävellä vähintään 4 kertaa viikossa. Selkä on ainoa mikä hieman haittaa menoa. Töissä jatkan kuitenkin reippaasti ja tänään laskinkin että enään 43 päivää äitiysloman alkuun. :) Eikä niistä tietenkään kaikkia päiviä töissä. Jeeeee :D
 
30 lähti käyntiin ja ilosena saa ajatella et on viä yhtenä kappaleena :Heartred mulla taas tuntuu et täs raskaudes on kaikki ongelmat kerääntyny samaan pakettiin.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Asahi! Piti lähtä heti googlettaan! Mulla on kans yliliikkuvat nivelet ja jatkuvasti pää kipee ja niskat jumissa... tykkään tehä käsitöitä mut ihan tuskasta aina sruraavat päivät ku jotain innostuu pariksi tunniksi värkkään... käytkö siis ihan jollain ohjatuilla tunneilla? En tuolta kotisivuilta löytäny oikeen hyvin tietoo...

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app

Oon kans huomannut, että kaikkein pahinta, mitä voi tehdä näillä nivelillä on jämähtää yhteen ja samaan asentoon liian pitkäksi aikaa. Ohjaan itse. Suosittelen, että käyt ainakin muutamalla ohjatulla tunnilla, ja sen jälkeen voi tehdä myös omatoimisesti :). Youtubesta löytyy tosi lyhyt pätkä Timo Klemolan tekemänä, mutta siinä ei ole sanallista ohjausta, eikä kerrottu kehon käytön periaatteista. Sivuilla pitäisi olla kaikkien ohjaajakoulutuksen käyneiden yhteystiedot paikkakunnittain. Tunteja on usein kansalaisopistoissa jne. ja jotkut pitävät myös oman firman kautta.
 
Kiitos OLento! Miehen työkaveri oliki sillä listalla ja siltä sain vähä lisätietoa kuka täällä päin ohjaa tunteja:) täytyypä perehtyä! Oon välillä kyllä niin kyllästyny tähän vaivaan et ois mahtava jos sais avun!!

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
Täällä tänään 27+0. Edelleen oon jaksanut töissä hyvin ja liikkua myös. Alaselkä on aina ajoittain kipeä, mutta onneksi olen oppinut, millä jumppaliikkeillä sitä voi helpottaa ja selän saa rentoutumaan.
Supistuksista en edelleenkään oo varma. Töissä kiireisimpinä hetkinä tulee sellainen paineen tunne ihan tuonne alas, mutta se on lähinnä epämukavaa eikä kivuliasta. Pari kertaa viime viikolla tuli nopea aaltomainen kipu joka kulki ylhäältä alaspäin, eikä neuvolantätikään kommentoinut mitä sellainen voisi olla.
Masu kasvaa hurjaa vauhtia nyt ja kyljissä oon ruvennut erottamaan välillä pienet jalat tai nyrkit :Heartred Istukka on edessä, joten en voi erottaa millä osalla sinnepäin tuupitaan.
 
minäki pääsen nyt virallisest tänne kirjottaan ku 27+0 tuli tänään... itellä jostai syystä malttamaton olo että vois tulla joulukuu nopeesti. mulla ongelmana meinaan oikea reisi joka on tosi kipeä ollu jo kauan, viikkoi oon kärsin jo happojen noususta ja hengitysvaikeuksista sekä suppareista jotka molempia laatuja olleet. alhamdulillah nyt tänää ei ol ollu supparei eikä eilenkää mut aiemmin oli tiheästiki niitä. väsymys on jotai kauheeta kyllä jo ja mielialanvaihtelut. ukko meinaa sano että hän osais tehä polttamalla pareman jakun ku se mitä mä neulon ni tänää sit purkasin koko vauvan jakun ja nyt mietin alotanko saman ohjeen alusta vai mitä keksin.
 
Mulla oli koko raskaus oikeastaan oireeton vielä pari viikkoa sitten, nyt väsymys iskenyt tosi lujaa ja ei tän uupumuksen kanssa oikein mitään jaksaisi tehdä. Raskausdiabetes todettiin viime neuvolakäynnillä (paastoarvo oli vähän liian korkea, muut ok). Aamulla kun herää olo on pirteä, sitten saa syötyä aamupalan ja kotityöt hoidettua ja pitäis lähteä johonkin niin olo on niin voimaton ettei malttais mihinkään itteään raahata kuin peiton alle :D 27+5.
 
Täällä myös siirrytään tänään vikan kolmanneksen puolelle, jee! Maha on pysynyt vielä pienehkönä, vaikkakin suurta kasvua on ihan parissa viimeisessä viikossa tapahtunut. Kumartelu, matalalta nouseminen/ sinne istuutuminen, makuulla asennon vaihtaminen alkavat olla hieman hankalia. Meillä joudutaan pitämään runkopatjoja suoraan lattialla, sillä kehikko hajosi ja jalkojen päällä sänky ei enää kasassa pysy. Joten sängyn korkeus on puolisääressä! Toistaiseksi tuo syväkyykkääminen onnistuu, mutta ei enää kauan. Oonkin koittanut hoputtaa sängynostoa, kun en usko, että muutaman viikon päästä pääsen ylös ilman nosturia. :D Uni on huonompaa, nenä on öisin tukossa ja heräillä täytyy usein. Kyllä vielä ihan hienosti pärjäilee.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Lurua, kirjotit ihan kuin mun tilanteesta!

Tänään rv27+1, pientä paineen tunnetta alavatsassa, potkut tuntuu alhalla tai kyljissä, kun istukka on edessä. Supistelua tulee, kun on pitkään jalkeilla tai samassa asennossa istualtaan tai kun touhuaa jotain.

Alaselkä kipeytyy aina välillä, mutta kipu on onneksi aina mennyt kuin itsestään ohi.

Käyn mammapilateksessa ja se tuntuu auttavan vähän kaikkeen, ainakin ajatustasolla :)

Suonikohjut on aika hillittyjä, tukisukat töissä varmaan auttavat.

Maha on iso ja alkaa olla tiellä. Kengännauhat on "kestoasennossa", ettei tarvitse solmia. Sukkien ja pikkuhousujen jalkaan vetäminen on työlästä.

Ja yksi inhottava oire on nyt tullut: tosi runsas, kirkas valkovuoto, joka kastelee housut kuin hikoilisi ihan hulluna. Lisäksi se haiseekin jonkin verran, mutta kutinaa ei ole, ettei varmaankaan ole hiivaa. Onko muilla tällaista?
 
Mulla tulee myös joinain päivinä reippaammin kirkasta vuotoa.Muutaman kerran olen jo luullut, että on työntouhussa lirahtanut housuun :grin Mulla myös hajutonta enkä kyllä yhtään osaa sanoa, mitä on. Neuvolasta käskivät heti soittamaan, jos tulee mitään poikkeavia vuotoja, että voidaan tarkastaa, ettei ole mikään tulehdus tms. Meillä tampereella, kun ei ainakaan nykyään ole enää sitä toista neuvolalääkäriä, jos ei ylimääräistä tarvetta ilmene, mutta tuntuu tyhmältä soittaa sinne, kun tääkään vaiva ei ole jokapäiväinen.

Käyn lauantaisin raskausjumpassa ja eiliseen asti se on tuntunut suhteellisen helpolta ja kevyeltä, kun pienillä painoilla tehdään ja oon kuitenkin tottunut tekemään salilla ihan kunnon painoilla. Eilinen jumppa kuitenkin tuntui yllättävän raskaalta ja kotona sitten alkoi taas tuo järkyttävä alavatsan paineen tunne (ihan kuin joku olis vetäny housujen narut niin tiukalle kun ne saa) ja lopulta se levis alaselkään sellaisena menkkamaisena särkynä. Tätä kesti varmaan kymmenisen minuuttia, jonka jälkeen alavatsa oli sillä tavalla hellänä kuin olisi edellisenä päivänä tehnyt supersarjat vatsalihaksia.

Tyhmä ja kokematon, kun oon niin en edelleenkään tiedä, että oliko tää nyt sellanen oikee supistus vai ei.. Täytyy varmaan seurata tilannetta varsinkin töissä , kun ensiviikkokin tulee varmasti olemaan niin kiirettä, että normaalistikin sellainen kiire veisi musta kaikki mehut.
 
Takaisin
Top