Soseilut ja sormiruokailu

Kaikilla tuntuu olevan kauhea kiire aloittaa kiinteiden antaminen, meillä ainakin ohjeistettiin neuvolassa, että ihan aikaisintaan kun 4kk on täynnä, koska vauvan elimistö ei ole valmis sitä ennen. Uudet suositukset eivät kuitenkaan tarkoita, että kiinteät olisi aloitettava heti 4 kuukauden ikäisenä.
 
Täällä mennää rintamaidolla, mut silti kyl aloitin mein poitsulla soseiden maistelun 4kk kieppeillä:) tuntu vaan ettei litkumaidot enää riittäny ja tuhdimpaa täytyis saada:D hiljakseltaa aloitettii, pojan ehdoilla ja tutustuen ruokaan yms. Kyllä sille vaan tuntuis maistuvan:) tärkeintähän ois vissii että kun aloittaa niin antaa säännöllisesti pienestä määrästä aloittaen päivittäin niin suolisto tottuu.. Tietenkin vauvan ehdoilla :wink
 
Ja neuvolan suositukset on toki vaan suosituksia :) Meillä ei tule ikinä kaapista löytymään rasvattomia maitotuotteita tai margariinia, voilla ja täysrasvaisilla tuotteilla mennään. Myöskään riittämättömiä d-vitamiimisuosituksia meillä ei noudateta. Miehen puolelta kun tulee tuo ihan oikea diabeteksen riski, niin minimoidaan ainakin ruokavaliovaikutus...
 
Ihan samaa mieltä Warheart!! En ymmärrä ihmisiä jotka ostaa kevyt ja rasvattomia tuotteita, meille sellaisia ei tule ikinä:D Vastahan on tullut uusia tutkimuksia juuri esim rasvattoman maidon haitoista! Sitten neuvolassa tuputetaan rasvatonta ja rasvatonta! Arghh.. :D
 
Jjep, tutkimusnäyttöä rasvaisten maitotuotteiden hyödyistä on ollut pitkään ja rasvattomuudelle ei oikein mitään pitävää näyttöä löydy, pikemminkin päinvastoin...
 
Eka aikuisten kakka bongattu! Eli ruskee papana.

Meillä menee jo hyvin soseita, joten ei ihme. Mahanpuruja ei ole ilmennyt minkään ruoka-aineen kohdalla ja aika rohkeesti jo annan uusia makuja. Meillä ei allergioita oo sukurasitteena.
 
Mutta kun se rasvaton maito vaan maistuu niin raikkaalta, että on meillä ehdoton ruokajuoma miehen kanssa. Kahviin menee kevytmaitoa ja jugut ym. on aina normirasvasia maustamattomia. Kevytmaitokin maistuu sellaisenaan niin kermaiselta, ettei sitä niin mielellään ruoan kanssa juo.
 
Mä juon ruuan päälle vettä.. Täysmaitoa juo muksut ja sitä menee kahviin :) Tartun nyt ihan tahallaan vitsillä makuasiaan; onhan jotkut oluetkin raikkaita, mut en mä niitä päivittäin ruuan kanssa juo :D
 
No joo, totta tuokin, vaikken olutta juokaan :D Mutta enpä usko rasvattomasta maidosta haittaakaan olevan. Samaa mieltä kyllä siinä, että yleensä rasvattomien ja kevyiden käyttö ei ole niin suositeltavaa. Mieluummin kunnon tavaraa.
 
Bebe kimppaan sua! Suositus että 6 kk aloitetaan tai ihan aikaisintaan 4kk, jos vauvan motoriikka valmis (esim istuminen jotenkuten yms). Allergiariski lisääntyy jos ennen 4kk tai vasta yli 6kk. Ja ennenku joku sanoo, et "ei meilläkään mitään allergioita" tai "meille tuli silti allergioita", niin näähän on tilastollisia todennäköisyyksiä, ei 100% riski :wink
 
Meillä alotettu siis noi kiinteeks ku poitsu oli 3,5kk. Minkään näkösiä vatsavaivoja ei oo tullu ja kakkaakin joka päivä! :) huomas että herra ei kiukuttelekkaan enään niin paljo ku on muutakin ku maito käytössä. Meillä ku alettiin korviketta huutamaan tunnin välein.. meillekkin neuvolatäti suositteli että vasta 4kk jälkeen mutta joo noi on noita.. jokainenhan tuntee oman lapsensa paremmin ku kukaan muu! :)
 
Istuminen ei liity syömiseen oikeastaan muuten, kun että sormiruokaa ei saa tarjota, ellei lapsi istu itse tukevasti. Liian aikaisin istuttaminen taas tuhoaa selän... Lapsella on valmiudet kiinteään ravintoon, kun osoittaa kiinnostusta ruokaa kohtaan, älyää avata suutaan lusikalle ja älyää siirtää ruuan nieluun kielellään. Suolisto kehittyy samoja aikoja kun motoriikka, joten ei aivan yksiselitteisiä ole nuo kiinteiden aloitukset. Allergioihin vaikuttaa pääasiassa perimä! Jos ennen vanhaan ei ollut allergioita ja kakarat veteli tuoremehua 3kk ikäisistä ja jos maito loppui niin kauralimaa, nykyhysteriassa ei osata enää omaa persettä pyyhkiä ilman virallisia suosituksia :'D Sikäli ihan kiva, että jotkut noudattaa suosituksia ja joitain auktoriteetteja, mut se oman lapsen seuraaminen ja järjen käyttö on sallittua. Ja tähän loppuu voisi heittää ne kliseiset "ei mun lähipiirissä ja ei meillä", mut enpä sit viitsi :D
 
Mun mielestä monessa asiassa on maalaisjärjen käyttö unohdettu kokonaan. Luetaan kirjoja, tutkimuksia ja läpysköjä että miten pitää kaikki tehdä ja jos jokin asia ei menekään niin, niin ollaan sormi suussa paniikissa... Tuntuu olevan erikseen kirjanoppineet äidit ja sitten ne muut :D
 
Mä tarkoitin lähinnä nyt varmaan sitä, että näitä uusia suosituksia tunnutaan lukevan niin, että kiinteät pitää aloittaa 4kk ikäisenä, eikä lapsen valmiuksia siihen seurata yhtään. Niille suosituksille on yleensä ihan fiksu pohja, ne antavaa varmasti hyvän suunnan tällaisissa asioissa. Mutta ilmeisesti jos on mistään mitään lukenut, tai kiinnostut, on vain uusavuton idiootti.Tämä selvä. :)
 
Samaa mieltä siinä, että maalaisjärjen käyttö suotavaa, mutta myös ohjeitten ja suositusten. Eiköhän niilläkin syynsä ole. Ei kukaan ole niin kaikkitietävä, että kannattaa kritiikittä asettaa itsensä lääkäreiden, tutkijoiden yms. yläpuolelle...
 
Jep. Niin tossa taidettiin just sanoa :D Ei vittu... Tyypit alottaa kiinteitä ettei korvikemäärät nouse munuaisia pamauttaviin määriin, muksut osottaa kiinnostusta ruokiin jne, että on ihan oikeat syyt, niin tullaan jauhamaan suosituksista. Saa vähän semmosen kuvan, että pitää tulla pätemään ja kuvitellaan ettei äidit seuraa lapsiaan ja ei kukaan täällä tiedä mistään mitään.
 
Lääkäri ei omaa ravitsemuksesta kovin laajaa pätevyyttä, ellei ole erikseen erikoistunut vaikka allergioihin. Tutkijat tutkii niin miten rahoittaja haluaa, aina saadaan haluttu tulos aikaan jos siltä tuntuu :) Suomen ravitsemussuosituksista esimerkiksi on päättämässä sellaisia jäseniä, joilla oma lehmä ojassa, jos ei mene kaupaksi sokeri, viljat, margariinit yms. Nämä väännöt nyt ei tänne enää kuulu ja jokainen pitäköön huolen oman perheensä ruoka- ja terveysasioista! Mä tiedän, että meillä syödään terveellisesti ja monipuolisesti, mutta ei minkään yleisen suosituksen mukaan. Veriarvot, paino ja oma olo kertoo kyl kieltään :)
 
Ei kukaan warheart, nin sanonutkaan. Ei kannata niin kauheasti ottaa itseensä siitä, että joku vähän kritisoi. Uskon että teillä syödään just hyvin ja niinkuin sanoin, itsekin suosin "oikeita kunnon ruokia" kuten voita ja öljyjä margariinin sijaan, rasvasta maustamatonta jugurttia sokerimössöjen sijaan jne. Olen silti myös sitä mieltä, että suositukset on hyvä ohjenuora mistä lähteä liikkeelle ja käyttää omaa järkeä, jos joku kohta tuntuu väärältä. Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että on ylimielistä kuvitella/väittää tietävänsä kaikesta kaiken. Enkä nyt sano että olet ylimielinen, vaan että puheesi antaa helposti sellaisen kuvan.
 
Takaisin
Top