Soseilut ja sormiruokailu

Mä oon tehnyt soseita silleen et riittää sen 3vrk tarpeeseen... Hyvänä on pysynyt! Itse tietysti maistan ennenkuin tytölle annan:)
 
Mäkin ajattelisin, että itsetehty sose jonkun pvn jääkaapissakin säilyy. Ainakin ite syön muussia useamman päivän. En tiiä pitääkö vauvan kanssa olla tarkempi? Etenki jos lisää korvikkeen/maion vasta lämmitystilanteessa.
 
Saako korviketta pakastaa? Meillä on menossa muutama purkki korviketta vanhaksi ja mietin josko olisin tehnyt soseita valmiiksi pakkaseen ja käyttänyt korvikkeen siihen, mutta miten se korvikkeen pakastaminen, onko ok?
 
Korvikkeen pakastamista ei suositella (ainakaan mulle), muistaakseni vitamiinit ei säily pakastamis - sulamis vaiheessa (jos oikein muistan mitä olen kuullut & lukenut). Toivottavasti tästä oli apua. :)
 
Miten teette hedelmäsoseet? Meillä nyt maisteltu päärynä ja luumu (purkista) mutta tarkoitus siis tehä jatkossa myös hedelmä ja marjasoseet itse niinku vihannessoseet oon tehny. Mutta nytte tarvisin vinkkejä ja neuvoja niiden valmistukseen:) Eli ootteko keittäny/höyryttäny hedelmät( päärynä, omena, mango) ennen muussausta? Aprikoosi ja luumusoseen voi vissiin tehdä kuivatuista? Pitääkö ne liottaa ennen valmistusta? Ja miten valmistatte? Höyryttämällä? :) Kiitoksia taas vastauksista :D Huomenna aloitetaa banaani, mutta se menee ilmeisesti pelkästää muussattuna :P
 
Mä muussaan hedelmät haarukalla, raastan pieneksi tai paseeraan siivilän läpi. Täytynee varmaan nyt aluks kuitenkin keitellä soseeksi, kun ei tarpeeksi sileää saa muuten. Eli höyrytän vaan ja sit soseeksi :)

Meillä vasta banaani, luumu ja päärynä maisteltu. Kuivattu luumu meni sauvasekoittimella mössöksi maidon kans, banaani haarukalla muussiksi ja päärynä paseerattuna. Luumua vois tuoreenakin ostaa, menis varmaan sekin ihan kypsentämättä soseeksi. Ajattelin maistattaa samoja hedelmiä ku isommatkin syövät ja vähän satokauden mukaan. Kylmät vihannekset ajattelin kans maistattaa välipalana.
 
Pehmeä lihaisia hedelmiä ei kannata keitellä/höyryttää, omenan olen keittänyt pienessä vesimäärässä ja soseuttanut :)
Meillä täällä ei soseet maistu sit alkuunkaan, jo toista päivää menty että ei olla syöty kun ihan pikkusen... Luulen et hampaat vaivaa kun muutenkin kitkunen ja kuolaa ihan hulluna...
 
Muokattu viimeksi:
Mites avokado? Uskaltaako antaa maistelusoseena vai onko liian eksoottinen? Nyt ollaan maisteltu vasta lusikan kärjellisiä porkkanaa, perunaa ja parsakaalia.
 
Minkälaiset määrät teillä menee soseita ja maitoa yhteensä? Kauan ootte maistellut? Mietin, että kuinkahan ton maitomäärän kanssa käy, kun aloitetaan maistelut :wideyed: Maitoa menee vaan 8-9dl päivässä ja neidillä kokoa noin 7,5kg/66cm. Teidän muiden maitomäärät kuulostanut paljon isommilta.
 
Hansu meillä syödään kaikenkaikiaan 6rkl soseita ja maitoa menee 8dl-1L päivässä... Ruokia ollaan maisteltu n 1kk tai vähän alle... En oikein muista kuin kauaa, mamma aivot :wink nyt tosiaan on joku juttu, veikkaan hampaita, kun ei oikein halua syyä niitä soseita... Maitoa juo kyllä:)
 
Meillä menee kerralla ehkä reilu puol desiä kasvissoseita (2x päivässä) ja hedelmäsosetta ehkä rkl. Joku vajaa kuukausi ollaan maisteltu. Maito saatu tiputettua sinne 800-900ml.
 
Mua jo välillä hirvittikin kun maitomäärä humahti alaspäin. Ensin sen 2dl ja sit 2dl lisää.... Kokonaismäärä on jotain 8-10 dl... Soseita menee niin päin että aamulla ja illalla hedelmää ja päivällä kasvis-liha. Määrä on varmaan 2-3rkl kerralla... Ainakin refluksille tehnyt hyvää noi kiinteät, ei läheskään niin paljon tule ylös kuin ennen...
 
Hyvä kuulla, että teillä on auttanut refluksivaivoihin kiinteät. Toivottavasti ois näin meilläkin :happy: Saakohan toi meidän maitomäärä edes laskea kauheasti tosta? Vaikka kiinteät tulee kuvioihin.
 
Angelique, onks teillä vielä sakeuttaja käytössä? Mut hyvä, että on helpottanut oireet! Meillä ei oo hetkeen sakeuttajaa ollut käytössä, välillä vielä tulee öisin nieleskelyä, mut täälläkin kiinteistä vähän ollut apua :)
 
Ne ohjeelliset määrät löytyy thl:n sivulta, jos en väärin muista, niin 700-1200ml 3-5kk ikäisille, vellit lasketaan tohon mukaan.
 
Meillä menee nyt päivässä vähintään 700ml. Siinä siis maidot ja vellit yhdessä. (Soseiden lisäks)
 
On edelleen sakeuttaja käytössä kun vatsa ei oo menny kovaksi niin uskaltanut jatkaa. Ilman sakeuttajaa maitoa hörppii liian lujaa vauhtia ja sit ainakin tulee ylös... Ajattelin siihen saakka kun alkaa enemmän liikkumaan tai puoleen vuoteen asti ja sit ruveta katsomaan saisko sen sakeuttajan pois. Se ei onneks oo niin kauheen kallista...
 
Hei mamat ootteko te keitelly risentan maissijauhoista muksuille vellit? Jos ootte mikä teillä on vesi/jauho suhde... Hitsi kun tästä on jo niin kauan kun viimeksi tarvinnut keitellä... Ajattelin kokeilla huomenna maissivelliä aamulla ja siirtää sen myöhemmin iltaan jos vaikka sen voimin neito jaksais nukkua, kun nykyään alkanut heräilemään ja valvomaan yöllä:/ voihan hammas!!
 
Takaisin
Top