Soseilut ja sormiruokailu

Keskustelun 'Laskettu aika joulukuussa 2015' aloitti Air4M, 23 helmi 2016.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | VAUfoorumin sovellus puhelimeen! | Top 100
  1. Air4M Rakastunut foorumiin Joulukuun mammat 2017 Joulukuunmammat 2015

Tässä ketju kiinteiden aloittamiseen liittyen, joku tuolla yleisellä puolella (kai) ehdotti tämmöisen keskustelun avaamista.
    • Tykkää Tykkää x 4
  2. Angelique80 Tuttu foorumilla

Mulla on ilmeisesti köyhä mielikuvitus, kun mä näin unta siitä mitä kaikkea soseita ja sormiruokaa me maisteltiin Vernerin kanssa :D
    Aamulla hiukan aikaa kyllä piti miettiä että joko me jotain maisteltiin... Samoin edellisyönä näin unta,että pojalla oli yhtäkkiä suussa ainakin kuus hammasta :D
    • Hauska Hauska x 2
  3. IkuinenUnelma Peruskäyttäjä

Onko jollain tiedossa miten/millä raaka-aineilla Suomessa suositellaan kiinteät aloitettavaksi? Esim jotain hyvää nettivinkkiä.
  4. Warheart Rakastunut foorumiin

Eiks Suomessa yleensä suositella löysäksi maidon kans soseutettua perunaa tai porkkanaa ekana. Sikäli kummaa, kun peruna aiheuttaa tosi monille järkyttävää ummetusta ja mahakipuja, eikä sitä koisokasvina muualla maailmassa kovin suositella... Meillä ois tarkoitus mennä vain sormiruokaillen ja aluks porkkanaa, palsternakkaa, kukkakaalia, parsakaalia, kesäkurpitsaa jne. Jos joutuu soseita antamaan lisäksi, niin nuita sit soseutettuna. Kai jostain virallisista ravintosuosituksista nuo vauvamössötkin löytyy, oisko pullonpyörittäjät -ketju, johon oli linkattunakin niitä virallisia suosituksia.
  5. Tytsy78 Ihastunut foorumiin

Facessa pari sormiruokaryhmää, mistä saa vinkkejä ihan kuvien kanssa tiedostoista
  6. JouluNyytti94 Aloittelija

Voi ihanaa että tää keskustelu avattiin:) itse oon jo ihan innoissani kohta vääntelemässä kaikenlaisia soseita ja mössöjä :D hetki vielä maltettava..
    • Tykkää Tykkää x 3
  7. Joulumasu15 Peruskäyttäjä

Itse en odota sitä sotkua...makuelämyksiä pikkuiselle kylläkin. :wink
  8. Sarina1 Tuttu foorumilla Joulukuunmammat 2015

Meille suositeltiin aloittaa maistelut maissisoseella (perunasta olen kuullut samat vatsavaivaongelmat) ja maissia ollaanki nyt vajaa pari viikkoa maisteltu. Ei oo mitään tullut. Lisäks ollaan maisteltu luumu, mango, päärynäsosetta ja kasvissosetta. Kaikki maistuu oikein hyvin, luumusta on tainnut tulla isoimmat hymyt ja suu ammollaan ihan joka lusikallisen jälkeen :)
  9. ccix Ihastunut foorumiin

Täällä ollaan nyt maisteltu porkkana ja bataatti. Kasvissoseet teen itse ja hedelmäsoseet pääosain kaupasta, eli voiskin ostaa mangon tms maisteluun. Määrällisesti me vasta maistellaan, eli ihan muutamaa teelusikallista vasta mennään, vaikka tyttö varmasti vetäisi pikkupurkillisenkin :) ikää se 3,5kk.
  10. Äippä x5 Addikti

No niin löysimpä tännekin:) maanantai eli huomenna aloitetaan maistelut, ikää tulee siis 4kk❤️ saa nähdä mitä mieltä neito on perunasta:) nyt maitoa menee vrk n1.5l joten eiköhän liene jo aika aloittaa "syömiset"...
    Siitä tulikin mieleeni et pitääpä käydä hakemassa uus muffinivuoka et saa tehtyä isompia annoksia pakkaseen odottamaan:)
    Last edited: 27 maalis 2016
  11. Tytsy78 Ihastunut foorumiin

Äippä, perjantainahan meillä vasta 4kk täytetään ☺️ Mä taas oon aatellu odottaa niin kauan kuin tuo poitsu näyttää itse kiinnostusta ruokaan ja osaa viedä sitä istuvallaan suuhun - tai sit viimeistään 6kk. Imetys on just nyt helpompaa kuin koskaan, melkein harmittaa, että pitää pian ruokaa alkaa antaan :D Voi kun nämä meidän pienet ovat jo isoja.

Eikös se ollu niin, että nuo ekat sormiruokailuannokset pitäis olla kypsennettyjä (esim. porkkana) tai silleen et menee suussa helposti muusiksi? Vai? Kun ei oo noita hampaitakaan... Vois alkaa vähän funtsiin aihetta :) Mitä äippä sä niihin vuokiin teet?
    • Tykkää Tykkää x 1
  12. Äippä x5 Addikti

Joo, se sormi ruoka suussa helposti soseentuvaa...
    Mä teen vuokiin annoksia, esim makaroonilootaa, siis jahka sitä lihaa saa alkaa antaa, pääsee helpolla kun voi ottaa pakkasesta ja vaan lämmittää:) nyt teen jääpalamuotteihin kasviksista maku annoksia, laiska kun oon ja helpommalla haluun päästä ;)

Itsekään en usko et miten tää aika on mennyt näin kamalan nopeasti, alkaa olla taas kerran vauva aika taputeltu:(
    • Tykkää Tykkää x 1
  13. Äippä x5 Addikti

Voih pientä, maistettiin perunaa ja se oli niin hyvää et jäi suu auki ihmettelemään kun olis enemmän kun 1tl halunnut:) tästä se lähtee...
    • Tykkää Tykkää x 2
  14. JouluNyytti94 Aloittelija

Täälläkin aloitettiin maistelut:) kokeiltu bataatti ja tänään hiukan myös porkkanaa seassa:) kyllä nää kasvaa niin nopeasti <3
    • Tykkää Tykkää x 2
  15. Äityli x 4 Rakastunut foorumiin

Tytsy, täälläkin odotellaan vielä noiden ruokien kanssa ja nautitaan imetyksestä. Viimestään sitten 6kk iässä alotellaan sormiruokailu.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 2
    • Tykkää Tykkää x 1
  16. Warheart Rakastunut foorumiin

Täällä kans odotellaan mahdollisuuksien mukaan lähemmäs sitä, kun vauva itse kiinnostuu ruuasta ja osaa viedä sitä suuhun. Suolisto ja motoriikka kun kehittyvät, luonnollisesti, melko samaan tahtiin :) Onnellisia saa olla mammat joilla imetys sujunut ja saa ihan vauvan tahtiin maistella rauhassa kaikkea ja antaa vauvan kehittyä omaan tahtiin, kyl melkeen kateeks käy ku meillä kävi miten kävi :/
  17. kesäkirppu Peruskäyttäjä

Tälläkin meinattu mennä 6kk imetyksellä ja sitten pääsääntöisesti sormiruokailla, mutta ei täysin eli puurot syötän ja soseita annan tarvittaessa esim. kylässä, reissussa yms. Esikoisen kanssa ns. harrastettiin sormiruokailua mutta pääsääntöisesti söi soseita ja syötin, jos tällä toisella toisinpäin :D
    • Tykkää Tykkää x 1
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  18. Talvitintti Rakastunut foorumiin Toukomammat 2017

Kiva että tällainen ketju tehtiin. :)

Me aloitellaan soseiden maisteleminen sillä viikolla kun poika täyttää 4kk, eli kahden viikon päästä. Ajankohtaisempaa silloin tulla tänne kirjottelemaan. :)
  19. Angelique80 Tuttu foorumilla

Meillä on aloiteltu jo soseet, ikää ensi viikolla 4kk. Porkkanaa, bataattia ja kesäkurpitsaa ollaan maisteltu ja se on tehny sen minkä pitikin eli maitomäärä tippui 1.5 litrasta 1-1.2 litraan... Nii joo hedelmäsoseita kans maistellaan... Vähän ajan päästä aloitellaan lihat. Syöttötuolikin olis jo odottamassa että poika kasvaa... Isi oli hiukan innokas :D
    • Tykkää Tykkää x 3
  20. Warheart Rakastunut foorumiin

Mä oon yrittäny metsästää tripp trappia edullisesti jo pitkään, mut eipä oo tarpeeks halpaa vastaan tullu :) Mitään muuta syöttistä en kyl meille ees huoli :D

Jaa tämä sivu