Soseilut ja sormiruokailu

Kovasti toi yrittää sylissä istumaan, mut eipähän tuo vielä itsekseen osaa istua. Varmaan joskus 6kk jälkeen vois olettaa istuvan. En kyl yhtään muista miten noi isommat alkoi istumaan, varmaan joskus 6kk jälkeen :)

Vellithän vaikuttaa imetetyillä muksuilla yleensä enempi yöuniin, koska sulaa hitaammin kun äidinmaito, käytännössä samaa ku suurustettu korvike. Ravitsemuksellisesti vellistä ei mtn hyötyä, markkinarako vissiin korvikevalmistajille ku helpompi imettävän vellitötsään tarttua ku siihen saatanasta seuraavaan, eli korvikkeeseen ;D
 
Ei istu, muutakuin sylissä tuettuna... Sillonkin enemmän puoli istuvassa asennossa:) neuvola lääkäri ohjeisti tossa hetki sitten et itse saa päättää et antaako maitoa ennen vai jälkeen syömisen... Täällä maidon määrä "tippunu" vaan puolikaan plo verran ja eka syödään sose ja sit maito... Välillä eka plo sit sose, riippuu päivästä ja mielentilasta:wink
 
Niin joo, meillä ekana sose ja sit maito. Voin vaan kuvitella millainen huuto siitä tulis jos ekana maitoa antas vähempi ja sit yrittäs sosetta antaa :D Sosetta siis maistellaan ja maidolla masu täyteen :)
 
Niin ja vellejä ei olla juotu vasta kun puurojen aloituksen jälkeen jos se kyseinen puuro ole kelvannu syötynä mut juotuna joo:)
 
Neuvolasta ku neuvottiin, että puurot 5kk ja lihat sit 6kk, miten ootte tehny? Kyl mä pidän lihaa tärkeämpänä ku puuroja. Meinasin ite tehä puuroa silleen korvikkeella laimennetuksi velliksi ja alottaa kyl lihatkin aikaisemmin ku 6kk iässä. Lihaahan ei edes mene ku joku teelusikan kärjellinen aluksi, että tuntuis jotenkin turhalta panttailla ku näinkin ajoissa kiinteät aloitettiin :)
 
Joo meilläkin lihat sit puurot:) olisinko joskus 5kk-> pikku hiljaa alottanu... Muistaakseni... Ja puuron keittänyt veteen ja sit lisänny korviketta et on vähän suu tuntumaa ja jos niin ei niin kelpuuta niin lisää korviketta ja sit pullo suuhun :) niin ja en muuten oo käyttänyt niitä lastenosastolla myytäviä puuroja (ovat muuten pirun kalliita) vaan keittänyt ihan tavan puurohiutalesta!
 
Innolla odottelen et alkaa tulemaan tuoreita marjoja (suomalaisia) et päästään tolskaamaan niiden kaa:) mikä onkaan ihanampaa kuin mustikka sormien välissä:D
 
Ai vellejäkin myydään purkissa :eek: No ihmekös tuo, jos niitä moni antaa, vaikka vois puurookin tehdä. Ei oo onnekseni tarvinnut korvikehyllyllä käydä, niin en ees tiennyt. kaupan soseita syön kyllä itsekin :wink
 
Joo, mustikat on parhaita! Niitä on ihana läiskiä kämmenellä pöytään ja puristella pikkuruisella pinsettiotteella :Heartred
 
Niin käy Tytsy vaikka Valion sivulla katsomassa onni-vellit ni tiiät mistä puhutaan :D
 
Kovasti yrittää poika sylissä ollessa istumaan päästä, mutta ei vielä kunnolla istuta, veikkaan että noin 6kk iässä sitten. :)

Täällä tänään toista päivää maisteltiin perunasosetta, aluksi ilme oli "mitä hittoa sä mutsi syötät mulle", lopuksi tuli sitten hymy. :grin
 
Mekin aloitetaan ensin lihoilla siinä 5kk iässä ja puolenvuoden maissa sitte viljat:) mites te muut teette maissisoseen? Itse ostin nyt piltti maissii ku en tienny mite tehdä.. Voiko tehä niistä pakaste maisseista höyryttää ja soseuttaa? Mites voiko käsittelyn jälkee uudelleen pakastaa annoksina? Entä sitten miten teette marjasosetta? Jos teen mustikkaa ja vadelmaa niin eihän niitä tarvii ku sulattaa ja survoa( vadelma vissii vielä sihdattava) ? Säilyykö paripäivää jääkaapissa jos tekee soseen etukäteen valmiiksi? :)

Sori hirvee kysely:D
 
Pakasteita ei pitäs uudelleen pakastaa.. Meillä ei maissia erikseen msistateta, kun ei sitä muutenkaan juuri syödä. Jos sattuu jatkossa ruuan seassa olemaan, niin siinähän sitä sit tulee. Muutenkin mennään sillä linjalla mitä muutkin syövät, eli en ala erikseen maistattaa mitään sellasta mitä ei muutenkaan syödä. Sit ku karkeampi sose menee, niin siirrytään samalle ruualle, jos ei oo näitä rajoittavia aineksia :) Pääasiassa meillä kuitenkin jokaisella ruualla monipuolinen salaatti tai sit muuten paljon kasviksia, niin tulee riittävän monipuolista ja tottuu heti kunnon ruualle. Täytyy taas suolatonta voita ostaa, niin saa vauvan pöperöihin sitä sit kirkastaa.
 
Maissisoseen teen pakastemaissista ja tehnyt niin et keittänyt ja soseuttanut jos tarvii nestettä et saa soseeksi niin lisännyt sitä keitinvettä, en pakastais enää uudelleen:)
Vadelman oon painanut soseeksi siivilänläpi, mut jahka tottuu karkeempaan nii sit vaan haarukalla painanut. Pari päivää max 3 säilyy varmasti :) saahan tuota kysellä jos askarruttaa, niin mäkin teen:wink
 
Hei! Luin sellaisesta, että ruokailemisen voisi aloittaa myös lihaliemellä. Ei siis sellaisella kuutiolla vaan luulihaliemi. Esim. kanoja luineen + kasvikset ja yrtit ja 8 h hauduttelu kunnon soppaliemen tapaan. Siitä vauvalle sit siivilöi sitä lientä syötäväksi. En sitte tiedä oisko hörppyytys vai miten syöttää sitä? Mutta tuntui hyvältä ajatukselta
 
Koskaan tommosesta kuullukaan... Itse keittänyt lihoista/kaloista liemen jo iät ja ajat, vauvoille ottanut osan sivuun ennen suolan lisäämistä... Mä en oikein noista kuutioista välitä kun ne maistuu teolliselta...
 
Meillä maisteltu kiineitä reilu viikko. Vauva herää nyt joka yö selkeesti vatsa kipeänä :sad001 päivisin vatsa ei aiheuta ongelmia, mutta tosiaan öisin siinä välillä 1-3 parikin kertaa herää huutamaan ja kiemurtelemaan ja piereksimään. Ei auta kuitenkaan masun hierominen tai pumppailu, vain tissi hiljentää.

Mietinkin tässä että jatkanko soseiden maistattamista ja kokeilen cuplatonia, vai pidänkö soseissa taukoa ja myöhemmin kokeilen vaikka jotain muuta? Ainakaan tällaisena ei meno voi jatkua kun vauva heräilee parin tunnin välein ja osa kerroista on tätä mahaitkua ja ite oon jo ihan seis samoin mies.

Onko kokeneemmilla vinkkejä?
 
Takaisin
Top