Soseilut ja sormiruokailu

Mutta joo, alkaa menemään ohi aiheen...
 
Aivan, eikös se ennemmin ole ylimielistä, että tullaan "huonompia" aina neuvomaan suosituksista ja kertomaan miten asiat kuuluisi tehdä? Itse lähinnä perustelen oman mielipiteeni, koska se on tätä yleistä linjaa vastaan. Kyllähän jokainen neuvolassa käynyt tietää nuo suositukset :) Väkisinkin vaikuttaa hyökkäävältä, kun mahdollisimman lyhyesti yrittää asiansa kirjoittaa. Pointtina oli lähinnä se, että minä itse en purematta niele kaikkea mahdollista. Se ei mun persettä tosiaan kaivele mitä muut tekee, moni ihan käyttää omia aivojaan ja seuraa omaa lastaan, koska parhaiten tietää sen oman lapsensa valmiudet. Se, että ollaan eri mieltä asioista ja mihin uskomuksensa perustaa, ei tee kenestäkään huonompaa ihmistä tai mielipiteestä väärää. Vaikea tätäkin nyt tiivistää järkevästi... Mulla tosiaan ei ole mtn hampaankolossa, muilla täällä tuntuu olevan joku tarve päteä joka helvetin asiassa :D Mä en oo mikään ylijumala ja aina oikeassa, mä vaan oon eri mieltä ja uskon eri asioihin. Jos haluaa puolustaa omaa kantaansa, niin sitä ei kaiketi voi tehdä olematta eri mieltä?
 
Näin juuri. Mutta joku voi olla sitä mieltä, että suositusten mukainen on oikein, eikä se silloin mielestäni ole pätemistä vaan oman mielipiteensä kertomista. On hyvä, että näistä eroista puhutaan, koska kaikki ei välttämättä osaa niin kriittisesti lukea suosituksia tai toisaalta niitä arvostelevia kommentteja. Ei ne suositukset varmaan oo sunkaan mielestä täysin läpipahoja? Niin silloin kultainen keskitie on paras.
 
Ei tietenkään ole läpipahoja :) Monissa asioissa vaan tehtävä poikkeuksia, kuten kiinteden aloituksessa esim maitomäärää laskemaan, hidastuneen kasvun vuoksi tai ennenaikaisesti syntyneille. Monestihan nämä keskustelut päätyvät tilanteeseen, että periaatteessa ollaan hyvin pitkälti samaa mieltä, mutta tuodaan se mielipide esille eri tavalla :D Aina ei saa tuotua esille kirjoittaen sitä, mitä haluaa ja toki lukijalle jää myös se tehtävä poimia viestistä se pointti.
 
Itse opettelin tässä vähän aikaa sitten vasta juomaan pelkkää maitoa, ennen meni vaan kahvissa tai kaakaossa tms.. Kevytmaitoa pystyy juomaa sellaisenaan mutta täysmaito on kyllä ku kaatais kermaa suuhun :D Muuten tosiaan käytetään sitä homogenoimatonta täysmaitoa.. Maidotkin täällä suomessa käsitellään niin pitkälle että jo senkin takia kaikkia intoleransseja ja mitä näit ny on :D ihme, etelämmäs ku menee ni eihä ne tiie mistään toleransseista mitään ku siellä ei tehä niin "puhdasta" tavaraa..
 
Tuota... Minä pyydän anteeksi jos olen jotenkin sanonut sillä tavalla että muita ärsyttää... Yritän edelleen opetella pitämään suutani kiinni. Ei se aina onnistu :/
 
Minua ei ainakaan muiden mielipiteet ole ärsyttänyt yhtään. Jokaisella meillä on omat mielipiteet eri asioihin ja mun mielestä on kiva kuulla erilaisia mielipiteitä. Vaikka itse ajattelen toisin jostain asiasta, niin silti arvostan muiden mielipiteitä. Ei ole vain yhtä ainutta tapaa toimia, jokainen meistä varmaan toimii, sen mukaan mikä parhaalta tuntuu.
 
Meillä testattiin juuriselleri, porkkanan ja palsternakan kans, ja voih mitä herkkua namsk.... Aika yllättävä tilanne kun miettii et aika vahvan makusta! Ok olihan mahassa ollessa tytön herkku jalopenot:p huomenna lähtee kukkakaali testiin...
 
Mä meinasin tänään luumusosetta tehdä ja seuraavalla kauppareissulla vois kesäkurpitsaa ja maa-artisokkaa ostaa, sekä muut keittojuurekset, niin tulee se sellerikin sit testattua.
 
Minä myös tykkään lueskella näistä miten muut ovat kiinteät aloitelleet ja miten ne vauvoille maistuu, vaikka en vielä itse pitkään aikaan pojalle aloita antamaan soseita tms. Täällä nyt vaan ei ole mitään valmiuksia, vauva ei osaa oikein viedä leluja suuhunkaan vielä ja on aika herkkävatsaista sorttia niin luulen että aiheuttaisin pahimmanlaatuset vatsanpurut pienelle jos nyt jo aloittaisin. Mutta siis jokainenhan tekee niinkuin itselle ja omalle lapselle on hyväksi, jos poika olisi kehittyneempi kaveri eikä kasvaisi niin hyvin kuin nyt pelkällä maidolla niin varmasti jo aloittelisin vähän aiemmin muuta sapuskaa. :)
 
Meillä valmissoseitten suosikit:
Pikku karjalanpata (naudanliha-kasvissose)
Bataattia ja kanaa
Luumusose
Luumu-päärynä-omppusose
Mustikka-vadelma-omppusose

Kalaa ei oo vielä tarjottu. Mitenkäs millon meinaatte viljatuotteet ottaa kehiin? Meillä ilta- ja aamuvellinä maissivelliä. Mietin josko kohta kokeilisin mannavelliä.
 
Viljat tulee kuvioihin varmaan joskus 5kk iän jälkeen, eka pitäs ne lihat maistella. Kauralla meinattiin alotella, kun itellä tota viljavammaa ja kaura yleensä parhaiten siedetty.
 
Höh, minkäköhän takia viime tiistain jälkeen ei ole tullut ilmoitusta itselle että tänne on kirjoiteltu.. :eek: Noh, tuli kaikki viestit nyt luettua ja en edes muista mitä kaikkea täällä on höpötelty. :p

Meillä on perunasoseet maisteltu, huomenna maistellaan kolmatta päivää bataattia. Vieläkin välillä tulee pojalla ilme sosetta maistellessa "hyh, mitä tämä on", mutta sose uppoaa alas. :)
 
Meillä luumu- ja marjasoseet aiheuttaa välillä semmosen "onpas kirpeetä" puistatuksen, mutta näyttää silti soseista tykkäävän :)
 
Meillä aloitettiin tänään porkkanasoseen maistatuksella. Kaksi teelusikan kärjellistä :) Aluks ihmetteli mut sit alkoi maiskuttaa ja nielaisi. Jossain luki että kotitekoinen sose säilyy vuorokauden jääkaapissa hyvänä, kun taas toisaalta luin 3vrk:sta. Eli onko tietoa miten pitkään uskaltaa syöttää?

Määrät alkuun niin pieniä etten jaksa alkaa pakastaa. Meillä syödään puol viikkoa nyt keitettyä porkkanaa ruoan lisukkeena ja sit toinen puolikas jotain muuta. Katotaan koska alkaa kuulua toiveita salaatista mieheltä :D
 
Olihan mulla toinenkin kysymys mielessä. Meillä tyttö täysimetyksellä, mutta korvikkeita löytyy muutamia pulloja kaapista. Ostettiin varuiksi alkuun, mutta ei tullut ikinä tarvetta. Voinko notkistaa soseen korvikkeella jos en jaksa pumpata? Vai onko sit parempi vaan lisätä vettä?
 
Jos ei ole mtn allergiataustaa, niin tuskin pienestä määrästä korviketta soseen seassa on haittaa. Maitoahan lisätään myös siksi, että soseessa olisi tuttu maku. Nuo korvikkeet ei vaan säily kauaa avattuna. Jos maitoa pumppais ja pakastaisi jääpalamuoteissa, niin sais sen pikkutujauksen aina soseen sekaan? :)
 
Takaisin
Top