Sokerirasitus ja radi

Saako sen maun itse päättää? Mä en keksisi mitään kamalampaa vaihtoehtoa kuin kirsikka :confused: inhoan kirsikoita kaikessa muussa paitsi tuoreena, nuo muut vielä mennee... yöh :yuck:
 
En mä ainakaan oo saanut valita:sad001 muistatteko lapsena kun kävi koululla(tai siis ainakin meillä kävi) joku hammashoitaja tms ja se jako jotain hampaita värjääviä tabletteja ja ne maistu ihan samalle kun se kirsikka lilletti... eli aivan kamalalle :eek:
 
Apua onko sitä kirsikan makusena? Mä inhoon yli kaiken kirsikoita kaikissa mahdollisissa muodoissa. Toivottavasti ei osu kohdalle...
 
Lyödäänkö muuten vetoa, että mulla on sitä kirsikkaa odottamassa iso kannullinen :hilarious: sain jo ällötyksen väreitä mamma x5:n kirsikkakuvauksesta :wtf:
 
Multa kysyttiin vain olenko sitrukselle allerginen. Olis pitänyt valehdella. Viimeksi taisi olla kola ja se oli ihan siedettävää. Ei siis ollut valikoimaa ainakaan meillä :)
 
En tykkää kirsikasta enkä varsinkaan kirsikka esanssista, mutta se litku mitä join sokerirasituksessa meni alas. Ei mielestäni ollut yhtään kirsikkainen. Tein sokerirasituksen kun oli vielä pahimmat pahoinvoinnit ja pelkäsin etten kestä, mutta juoma oli ok ja pari tuntia istumistakin jaksoi kun katsoi kännykästä jotain sarjaa. Lopussa alkoi jo heikottaa, mutta heti kun sai ruuan suuhun niin sinä päivänä oli jopa poikkeuksellisen hyvä olo.
 
Parin viikon päästä olisi äippäpolin lääkärille aika kun ylityksiä alkaa pikkasen esiintyä. Tämä jännittää, koska ensimmäinen kerta kun pääsen käymään tulevassa synnytyssairaalassa. En osaa yhtään arvioida mitä lääkäri siinä arvioi, ultraako, katsooko vain kotimittaukset ja toteaa onko syytä radiin puuttua muulla kuin ruokavaliolla. Lähipiirissä ei ole ollut nyt vuoteen kahteen beibejä eikä taida kukaan tuttu olla tällä hetkellä odottamassakaan niin aika yksin uusin silmin tässä kaikkea ihmettelee. Toki nyt on jo oma fiilis paljon parempi kuin pari kuukautta takaperin kaiken radin ja raskauden suhteen. Voi alkaa jo nauttia ja eikä se safkakaan stressaa niin paljoa.
 
OUNOU, mulla oli just tällä viikolla äitipolilla radin takia aika ja siellä käytiin diabeteskätilön kanssa läpi ruokavaliota ja juteltiin mukavia. Oli oikeasti kiva tapaaminen, ei yhtään syyllistävähenkinen. Kätilö sanoi, että sinä päätät kuinka pitkälle pystyt tämän ruokavalioasian viemään kun käytiin läpi mm. herkkujen syömistä. Ultrausta ei ollut, ne on kuulemma automaattisesti radin vuoksi nyt ylimääräisenä viikoilla 32 ja 36. Muissa sairaanhoitopiireissä saattaa tietysti olla eri tavoin :)

Sain ohjeeksi mitata aamupaastot päivittäin kahdelta viikolta (ne on ne mun ongelma) sekä vuorokausikäyrän kerta viikkoon. Parin viikon päästä laitan sairaalaan tulokset. Ilokseni on tullut vasta yksi ylitys (eilisaamu 5,6) ja yritän nyt pysyä positiivisena, että tää pysyisi ruokavaliohoitoisena.
 
Voihan radi! Eilisessä testissä kävi ilmi että muuten malliarvot mutta paastoarvo tasan rajalla. Eli 6 päivän testausjakso. Mitattiin neuvolassa jo paastoarvo tälle päivälle 4.7 eli en olisi huolissani... Otan tämän ihan mielenkiinnosta tutkia omia sokereita, vois mittailla tuon miehenkin :D
 
Jee selvisin ilman radi tuomiota, viime raskaudessa 2016 sain tuomion ja odotin jo että nytkin tulee. Mulla edellisellä kerralla jäin kiinni siitä ekasta arvosta joka oli mulla sen 5.3 eli raja arvo, toi arvo oli nyt 5,0 eli huh selvisin. Olin niin varma että kärähdän taas.

Ja oletin että kun keskimmäisestä just sain radi tuomion niin se tulee sit kolmannesta myös. Mut eipä näyttääkseen tullut. Olen kyllä nyt yrittänyt enemmän liikkua ja katsoa syömisten perään enemmän mitä silloin toista odottaessa.
 
OUNOU, mulla oli just tällä viikolla äitipolilla radin takia aika ja siellä käytiin diabeteskätilön kanssa läpi ruokavaliota ja juteltiin mukavia. Oli oikeasti kiva tapaaminen, ei yhtään syyllistävähenkinen. Kätilö sanoi, että sinä päätät kuinka pitkälle pystyt tämän ruokavalioasian viemään kun käytiin läpi mm. herkkujen syömistä. Ultrausta ei ollut, ne on kuulemma automaattisesti radin vuoksi nyt ylimääräisenä viikoilla 32 ja 36. Muissa sairaanhoitopiireissä saattaa tietysti olla eri tavoin :)

Mä käyn radin takia äippäpolilla noin 3 viikon välein ja joka kerta on ultrattu. Sehän se idea oikeastaan on, kun sinne menee. Ne seuraa sitä vauvan keskivartalon kehitystä koska radi-lapset saattaa kasvaa liian isoiksi. On jotenkin outoa jos on vain kaksi ylimääräistä ultraa, miten ne silloin pystyy seuraamaan painon kehitystä. En sitten tiedä vaikuttaako siihen se, että minkä sateisesta radista on kyse...
 
Mä kans selvisin ilman radia :) mulla oli vadelman makuinen se juoma, vähän kuin ois juonut vadelmamehutiivistettä. Kirsikka ois kyllä pahin, pidän esim kirsikkakarkeista, mutta jokin kirsikka-cola niin hyi yök
 
Mä käyn radin takia äippäpolilla noin 3 viikon välein ja joka kerta on ultrattu. Sehän se idea oikeastaan on, kun sinne menee. Ne seuraa sitä vauvan keskivartalon kehitystä koska radi-lapset saattaa kasvaa liian isoiksi. On jotenkin outoa jos on vain kaksi ylimääräistä ultraa, miten ne silloin pystyy seuraamaan painon kehitystä. En sitten tiedä vaikuttaako siihen se, että minkä sateisesta radista on kyse...

Joo mäkin kuvittelin, että olis ollut ultra nyt heti tällä ekalla tapaamisella. Ehkä niitä tihennetään jos tuossa viikon 32 ultrassa huomataan kasvussa jotain poikkeavaa? Saattaa tosiaan olla radin asteesta kyse, onko ruokavalio- vai lääkehoitoinen yms. En tiedä vaikuttaako myös se, että mulla esikoinen oli radista huolimatta normaalikokoinen syntyessään?
 
Meillä ei ole neuvolassa ultraa jonka takia oli radi-seuranta-ultra oli vasta rv 36, 39 ja sitten muistaakseni 41 ja ne tehtiin sairaalassa. Veikkaan, että ihan vaan resurssikysymys.

muoks. Ja mä kävin sen vikan ultran niin, että lääkäri arvioi lapsen n. 4,9kg ja käynnistys piti tapahtua seuraavana maanantaina (rv 42). Olin aivan kauhuissani koko viikonlopun ja maanantaina aamusta synnytys lähti sitten itsestään käyntiin ilman käynnistystä. Vauva oli 3,8kg. Olin niin pettynyt tähän lääkäriin koska onnistui oikeasti pelottelemaan huolella siitä koosta.
 
Qaakkeli mä oon kanssa kuullut niin pieleen menneitä ennustuksia vauvan koosta, että en itse hirveästi anna niille ultran kokoarvioille enää painoarvoa. Kaveri joutui synnyttämään alateitse 4,9kg pojan (onneksi oli toinen lapsi), oli arvioitu kiloa pienemmäksi. Tuossa on jo oikeasti riskejä, että vauva jää jumiin synnytyskanavaan...

Mulla on se radiseuranta sairaalassa, jossa on kyllä ultralaitteet, mutta ehkä on tosiaan säästöä siinä, että ei joka kerta ultrata jos eivät näe ihan välttämättömäksi.
 
Joo mäkin kuvittelin, että olis ollut ultra nyt heti tällä ekalla tapaamisella. Ehkä niitä tihennetään jos tuossa viikon 32 ultrassa huomataan kasvussa jotain poikkeavaa? Saattaa tosiaan olla radin asteesta kyse, onko ruokavalio- vai lääkehoitoinen yms. En tiedä vaikuttaako myös se, että mulla esikoinen oli radista huolimatta normaalikokoinen syntyessään?

Niin mullakin on esikoinen ihan normaalikokoinen radista huolimatta ja jo silloin (7 vuotta sitten) ultrattiin joka kerta kun polilla kävin. Meillä kyllä täällä sairaalan polilla jokaisessa lääkärihuoneessa on ultralaitteet eli eikai sille estettä olekaan. Ja itsekään en ihan hirveästi luota niihin painoarvioihin. Esikoisenhan piti olla iso ja sen takia se käynnistettiin kun arviot oli reilua 4 kiloa. Tyttö painoi 3,5kg . Mutta pysyypähän sairaala tyytyväisenä ja rahan tuloakaan ei voi heille estää kun ultraavat 3 viikon välein arvioidakseen vauvan kokoa :D
 
Tiutsi onko sulla siis ihan lääkärin tapaaminen joka kerta? Mulla oli tapaaminen diabeteskätilön kanssa huoneessa jossa ei ultralaitteita ollut. Tää saattaa hyvinkin olla resurssikysymys myöskin.
 
Mulle ainakin neuvolan terkkari jutteli kun laittoi äippäpolille lähetteen että ultraus on rv37, ei puhunut mistään ylimääräisistä ultrista tämän lisäksi. Äippäpolilla en siis oo vielä käynyt. Ja ymmärsin että menen hoitajalle en lääkärille.

Sen lisäksi täällä myös kaikki muut kuin seulontaultrat matkaa sen 40e.. Ihan pöljää jos on kuitenkin lääketieteellinen syy ylimääräiseen ultraan. Eikös äitiyshuollon pitäis olla ilmaista kuitenkin niin ei se ihan ilmaiselta kuullosta jos joutuu ultrista mihin on hyvä/jopa pakottava syy niin maksamaan. :sad001
 
Tiutsi onko sulla siis ihan lääkärin tapaaminen joka kerta? Mulla oli tapaaminen diabeteskätilön kanssa huoneessa jossa ei ultralaitteita ollut. Tää saattaa hyvinkin olla resurssikysymys myöskin.

Mulla on joka kerta tapaaminen erikoistuvan lääkärin kanssa ja mukana myös kätilö. Lääkäri konsultoi vielä erikoislääkäriä tuloksistani. Ja kaikki tämä siis 3 viikon välein ja jokaisesta käynnistä myös maksan poliklinikkamaksun, joten sietääkin ultrata :D Mitään diabeteshoitajaa en oo tavannut mutta silloin kun insuliini aloitettiin lääkäri mietti että laittaako mut hoitajalle opettelee pistämisen mutta jätettiin väliin se sitten sen takia kun tuon pistäminen ei minulle ollut mikään uusi juttu.
 
Takaisin
Top