Sokerirasitus ja radi

Miten ootteko joutuneet ottamaan inskat käyttöön näillä pienilläkin rajan ylityksillä? Aamuarvo aina 5.5-5.7 välillä vaikka mitä kokeilisin niin tuntuu olevan sama.

Mitään ongelmia ei ole aterian jälkeisissä, 1h aterian jälkeen ne tippuu sinne nelosen puolelle välillä, käytännössä vaihtelee 4.9-6.0 ne aterian jälkeiset.

Ruokavalioon en keksi enää mitään korjattavaa. Pieniä annoksia usein, ei yhtään lisättyä sokeria, ylimääräistä rasvaa ja tosi runsas kuituisia tuotteita vain ruokavaliossa. En tiiä otanko nyt ihan liikaa paineita ja stressiä tästä koko hommasta ylipäänsä.. :dead:
Iltapala on jälkiuunileipää(ruis) 15g kuitupitoisuudella ja siinä kananmuna + kurkkua päällä.
 
Ootko kokeillut mitata sokereita vaikka tunnin välein ruokailun jälkeen, että missä kohtaa se lähtee uudestaan nousemaan? Se vois auttaa siihen, että tietäis miten usein pitää syödä / millä aikavälillä.

Itellä on ollu niin julmetun hektiset pari viikkoa etten kertakaikkiaan ikinä muista mitata... Saan niin kuulla tästä neuvolassa. Aamuarvot muistan ottaa ja siinä se onkin. Joskus illalla aina muistan, että hitto ne sokerit piti mitata...
 
Kerran katsoin 1h ennen ateriaa mielenkiinnosta ja silloin oli noin 4.9 myös.. Eli ei ainakaan vielä 2-3h sisällä lähtenyt nostamaan arvoja ylöspäin.. Oisko neuvolassa ollut kun mitattiin niin 6.4 ja silloin oli ateriasta 4h, eli ehkä sitten siinä paikkeilla alkaa kohottamaan ylöspäin. Pitääkö tässä kohta alkaa heräilemään yöpalalle että saa aamu"paastot" kuntoon. :facepalm:
 
Miten ootteko joutuneet ottamaan inskat käyttöön näillä pienilläkin rajan ylityksillä? Aamuarvo aina 5.5-5.7 välillä vaikka mitä kokeilisin niin tuntuu olevan sama.

Mitään ongelmia ei ole aterian jälkeisissä, 1h aterian jälkeen ne tippuu sinne nelosen puolelle välillä, käytännössä vaihtelee 4.9-6.0 ne aterian jälkeiset.

Ruokavalioon en keksi enää mitään korjattavaa. Pieniä annoksia usein, ei yhtään lisättyä sokeria, ylimääräistä rasvaa ja tosi runsas kuituisia tuotteita vain ruokavaliossa. En tiiä otanko nyt ihan liikaa paineita ja stressiä tästä koko hommasta ylipäänsä.. :dead:
Iltapala on jälkiuunileipää(ruis) 15g kuitupitoisuudella ja siinä kananmuna + kurkkua päällä.

Riina mulla on tismalleen sama juttu paitsi välillä tuo aamuarvo on alle rajan. Diabeteshoitajan vastaanottoaika ensi tiistaina, mielenkiinnolla odotan mitä hän sanoo. Periaatteessa olen aika vastaan mitään "turhaa" lääkitystä ja ihan heppoisin perustein en kyllä ala insuliinia itseeni pistämään.
 
Miten ootteko joutuneet ottamaan inskat käyttöön näillä pienilläkin rajan ylityksillä? Aamuarvo aina 5.5-5.7 välillä vaikka mitä kokeilisin niin tuntuu olevan sama.

Mitään ongelmia ei ole aterian jälkeisissä, 1h aterian jälkeen ne tippuu sinne nelosen puolelle välillä, käytännössä vaihtelee 4.9-6.0 ne aterian jälkeiset.

Ruokavalioon en keksi enää mitään korjattavaa. Pieniä annoksia usein, ei yhtään lisättyä sokeria, ylimääräistä rasvaa ja tosi runsas kuituisia tuotteita vain ruokavaliossa. En tiiä otanko nyt ihan liikaa paineita ja stressiä tästä koko hommasta ylipäänsä.. :dead:
Iltapala on jälkiuunileipää(ruis) 15g kuitupitoisuudella ja siinä kananmuna + kurkkua päällä.

Täällä! o/
Paastoarvo aina siinä 5.5-5.9. ensi sain tabletit 3vk mutta se ei tuonut tulosta arvoihin niin sitten ilta insuliini. Edelleen on ylityksiä satunnaisesti ja huomaan että johtuu siitä että illalla en oo syöny kunnon iltapalaa ja paastoaika on yli 9h silloin. Huomen aika taas äippäpolille, saa nähdä mitä ne sanoo. Ne on siellä tosi tarkkoja ja katsoo vain niitä arvoja ja herkästi aloittavat lääkityksen.
 
Mitä mieltä olette tuosta paaston pituudesta? Jos esimerkiksi aamuarvot pysyisi rajoissa sillä, että herää keskellä yötä syömään tai aamulla aiemmin mittaamaan paastoarvon, niin pitääkö sitten näin tehdä? Tai onko joku saanut ohjeita tähän? Mulla oli esikoisesta hiukan paremmat nuo aamuarvot ja mietin, että johtuuko se ihan vaan siitä, että silloin olin töissä ja heräsin kuudelta jolloin mittasin sokerit. Nyt heräillään vasta seiskan jälkeen ja arvo on aina tuossa rajoilla. Tuntuu hullulta, että jos se yksikön kymmenesosan tai kahden nousu tapahtuu tuon viimeisen tunnin aikana niin sen takia sitten aloitan lääkityksen :confused:
 
Joo o. Näinhän se meni sitten miunkin kohalla kuten Mangusti80 tuolla aikaisemmin arvelikin. Perjantaina aamulla käyn neuvolasta pelit ja vehkeet niin pääsee seurailee sit. Jippii. Nyt just tällä hetkellä hirveen kiva yks stressin aihe lissee. :shifty: Mutta näillä mennään mitä on annettu :) Tsemppiä muillekin radin kanssa painiville! :Heartred Ihanaa kun täältä saa vinkkejä ja kokemuksia tähän asiaan ja asiallisia vastauksia kun kysyy, helpottaa kummasti ensikertalaista. :)
 
Ihana että jaatte kokemuksia:Heartred, jotenkin tä asia pyörii mielessä 90% päivästä Ehkä ihan mielenkiinnosta testaan että miten käy aamuarvoille jos vetäsen jonkun siemennäkkärin, yöllisellä vessareissulla.. Nyt otin nimittäin 4h aterian jälkeen kun venahti töiden takia ruokailuväli niin olikin 4.8.
 
Mitä mieltä olette tuosta paaston pituudesta? Jos esimerkiksi aamuarvot pysyisi rajoissa sillä, että herää keskellä yötä syömään tai aamulla aiemmin mittaamaan paastoarvon, niin pitääkö sitten näin tehdä? Tai onko joku saanut ohjeita tähän? Mulla oli esikoisesta hiukan paremmat nuo aamuarvot ja mietin, että johtuuko se ihan vaan siitä, että silloin olin töissä ja heräsin kuudelta jolloin mittasin sokerit. Nyt heräillään vasta seiskan jälkeen ja arvo on aina tuossa rajoilla. Tuntuu hullulta, että jos se yksikön kymmenesosan tai kahden nousu tapahtuu tuon viimeisen tunnin aikana niin sen takia sitten aloitan lääkityksen :confused:

Mulle ainakin neuvolasta sanottiin, että ei tarvi heräillä syömään yöllä koska silloin se vaikuttaa mun muuhun jaksamiseen ja yöunet on tärkeät. Äippäpolilla olen puhunut tuosta paaston tuntimäärästä. Ei se heitä kiinnostanut vaan he katsovat vain arvoja. Sanoin esim että kun olin iltapalaksi syönyt lettuja sokerilla ja paastoaika jäi vain 7 tuntiin niin sain koko mittauksen parhaan tuloksen, täti vaan kohotti olkapäitään.

Itse olen huomannut, että paras paastoaika olisi 6-8h mutta jos niin toteutan niin sitten en kyllä jaksa käydä enää töissä. Vuorotöitäkin kun vielä teen. Mä yritän syödä mahdollisimman myöhään ja mittaan heti kun herään. Meekkää myös vihkoon sen paastoaika tuntimäärän.
 
Mulla on myös se neula isoimmalla, mutta toi käsien lämmittäminen on ihan hyvä pointti, täytyy vielä sitä kokeilla!
Tuntuuko susta vielä, että mittaustulokset voisivat heittää tekniikan takia? Tuo käsien lämmittäminen on todella hyvä idea. Sen lisäksi sormenpäätä, josta ajattelit mitata, kannattaa puristaa muilla sormilla samalla kuin pistät. Samalla kädellä se on vaikeaa, mutta jos saat ihoa yhtään pinkeäksi, niin sekin auttaa. Vähän kuin yrittäisit puristaa sormenpäästä pinkeän puolukan :cat: Eka pisara pyyhitään pois ja sitten puristaa tarvittavan määrän mittausta varten..
 
Tuntuuko susta vielä, että mittaustulokset voisivat heittää tekniikan takia? Tuo käsien lämmittäminen on todella hyvä idea. Sen lisäksi sormenpäätä, josta ajattelit mitata, kannattaa puristaa muilla sormilla samalla kuin pistät. Samalla kädellä se on vaikeaa, mutta jos saat ihoa yhtään pinkeäksi, niin sekin auttaa. Vähän kuin yrittäisit puristaa sormenpäästä pinkeän puolukan :cat: Eka pisara pyyhitään pois ja sitten puristaa tarvittavan määrän mittausta varten..

En mä mitenkään saa kahta pisaraa sormesta ilman, että puristan tai pumppaan sitä...Neula on isoimmalla ja lämmitän kädet veden alla, äsken kokeilin tuota puristustekniikkaa mutta ei auta o_O Täytyy hakea joku isompi puukko vissiin apuun :grin Noh, ehkä voin käydä tuota tekniikkaa hoitajan kanssa läpi ensi viikolla.
 
Kannattaa joo kysässä, jos saisi hoitajalta vielä vinkkiä tuohon! :joyful: Itse, työni puolesta, suhtaudun todella kriittisesti näytteenottoon ja sen onnistumiseen. Heti pisti silmään tekstien joukosta pohdintasi, joka oli tosi aiheellinen ja hyvä. Se tuli vielä mieleen, että jos vielä epäilet että tekniikassa on vikaa, niin kokeilkaa puolison/ystävän kanssa asiaa. Niin että molemmat (eli sinä ja hän ) mittaatte verensokerin susta samaan aikaan - jos tulos on sama (+/- 0,2 yksikköä tjsp) niin hyvin osaat ottaa näytteen itseltä :smug:
 
Riina, mä sain ohjeeksi syödä iltapalaksi maustamatonta jugurttia ja vähän pakastemarjoja (meillä punaherukoita pakastin täynnä). Ja tämä iltapala pitää syödä klo 21-22 välissä. Tämä on auttanut mulla pitämään paastoarvon alle 5,5.
Syön yleensä lasten kanssa ekan iltapalan 19-19.30, esim leipää ja sit tosiaan tämä myöhäinen päälle. Yritän olla syömättä mitään muuta enää tuon ekan iltapalan jälkeen, kuin siis sen jugurtin. Herkuttelua pyrin hoitamaan päiväaikaan :angelic::grin
Eilen söin kylläkin suolapähkinöitä ja jätski illalla.... Saas nähdä mitä arvo nyt on kun menen kohta mittaamaan.
 
Kokeilen tänään illalla että jos vetäisen jugut+marjat alas ennen nukkumista. Yleensä oon just tämmöisen aterian syöny aamulla niin helppo toteuttaa :cat: Ja marjat on ihan parasta just ny ku saa tuoretta kaupasta haeutta.
 
Riina, mä sain ohjeeksi syödä iltapalaksi maustamatonta jugurttia ja vähän pakastemarjoja (meillä punaherukoita pakastin täynnä). Ja tämä iltapala pitää syödä klo 21-22 välissä. Tämä on auttanut mulla pitämään paastoarvon alle 5,5.
Syön yleensä lasten kanssa ekan iltapalan 19-19.30, esim leipää ja sit tosiaan tämä myöhäinen päälle. Yritän olla syömättä mitään muuta enää tuon ekan iltapalan jälkeen, kuin siis sen jugurtin. Herkuttelua pyrin hoitamaan päiväaikaan :angelic::grin
Eilen söin kylläkin suolapähkinöitä ja jätski illalla.... Saas nähdä mitä arvo nyt on kun menen kohta mittaamaan.

Sandy sain tällä vinkillä 5.4 aamulla, hilkulla rajan alle mutta kuitenkin alle :D Jee! Nyt vielä vaan toistamaan ja katotaan miten käy.
 
Tää menee testiin itselläkin, paastoarvot nyt olleet kaikki 5.5-6.0 välillä ja joitain yksittäisiä ylityksiä päivällä kun ei tullu syötyä niin fikussti.. iso annos perunamuussia kunnon lihakastikkeella. Sain kutsun äippäpolille joka meni 15.6. asti. Tuntuu olevan ikuisuus sinne, mutta nyt niskasta kiinni ja panostetaan ruokavalioon ja tää piikkikammonen yrittää saada mittauksia kasaan. Välillä joudun pyytää miestä apuun jotta saan välillä toisesta kädestä mitattua ja kyllä huudan täyttä kurkkua kun se pistää, vaikka eihän se missään tunnu.. :D
 
Ahdistaa mennä neuvolaan huomenna. Olen mittaillut toooosi huonosti kun tuntuu ettei aika riitä ja pää muista. Viimeisen viikon olen ollut työreissulla ja vaikka mulla oli kamat mukana en silti muistanut mitata. Tiedän, että saan tästä huutia :/ Onneksi ne arvot joita oon mittaillu on pysyny suht hyvänä.
 
Mulla oli sokerirasitus viime viikolla ja nyt näkyi tulokset ipana -palvelussa. Mikään ei ylittänyt raja-arvoja (jotka googlasin, kun en niitä tienny).
Olipa helpottavaa. Ensi viikolla sitten neuvola.
 
No niin mullakin tulokset tuli ja radi napsahti sokerirasituksesta vol. 2. Paasto arvo 5.3 muut selvästi alle rajan ja tämän takia nyt sitten mittailemaan miljoona kertaa päivässä. Voi että voi sapettaa :banghead: Ei kiinnosta yhtään nyt tämä koko homma kauhea stressi nyt sitten tästäki..
 
Takaisin
Top