Sokerirasitus ja radi

Ei mua kammoksuta sokerirasitus, vaan se miten kestää taas syömättä niin kauan. Nyt meinaan olla viikon ennen rasitusta tarkkana ruokavaliosta, koska viimeksi yks arvo oli yli sallitun ja jouduin mittailemaan sokereita kotona. Eikä kotimittauksissa ollut mitään huomautettavaa. Kuitenkin jännättiin että minkä kokoinen vauva tulee. Mutta vauva oli 41+5 viikkoihin nähden sopiva eli alle 4kg. Nyt en jaksaisi murehtia sokereita yhtään.
 
Mä ihmettelin,kun ekalla neuvolakerralla sanoi,ettei mun tarvi tällä kertaa mennä! Olin kyllä tyytyväinen,esikoista odottaes teki tosi pahaa se syömättömyys ja kesken testin(loppuvaihees)oli jo niin huono olo,et meinas oksennus tulla. Mutta ilmeisesti kun viimeks ei ollut mitään,niin nyt ei tarvii mennä... hyvä näin,olin luullut,että joka kerta on mentävä,jos on yli sen 25-vuotias...
 
Mulle on 2 kertaa Radi nakki napsahtanut... näistä lasten syntymäpainot ollu ihan tosi hurjat, 2,6kg ja 3,1kg:p yks ylitys oli mullakin labrassa mutta kotona ei mitään:eek: noh ainakin tuli syötyä fiksusti:wink
Nyt(kin) pitää käydä rasituksessa 2kertaa, josta eka 13.3 saapa nähdä kuin maman käy o.O enemmänkin toi rasituskoe on ärsyttävä kun mitään muuta, ois meinaan parempaakin tekemistä kun istua jossain labrassa:D
 
^miksi sulla on kaksi kertaa? Joo, se hengailu on kyl tylsää. Viimeks oli joku käsityö mukana, mutta en edes tehny sitä ku katoin vain puhelinta
 
Kuinka kauan se sokerirasitus siis kestää labroineen? o_O esikoisesta ei tehty sokerirasitusta, joten olen itsekin ensimmäistä kertaa jännän äärellä.
 
^miksi sulla on kaksi kertaa? Joo, se hengailu on kyl tylsää. Viimeks oli joku käsityö mukana, mutta en edes tehny sitä ku katoin vain puhelinta

Sen takii kun ollu radi pariin otteeseen... pelkäävät että uusii joko alkuraskaudessa (niinku viimeisin) tai sit vasta lopummalla raskautta(niinku ekalla kertaa)... varmaan tää mun ikäkin rasite (30v)! Laihduin ennen edellisen odotusta 30kg ja sillon ei uusiutunut joten uskoisin että nytkin säästyn tuomiolta... tai mistä tuota tietää o.O
Imme rasitus kestää 2h
 
Mä kieltäydyin sokerirasituksesta ekassa raskaudessa, mä olin 27v eikä mitään riskitekijöitä, niin päätin etten mene. Nyt oon 30v eikä edes tarjottu. Tosiaan riippuu ihan kaupungista, Keravalla kaikki yli 25v laitetaan rasitukseen ja Vantaalla ihan vieressä se raja on 30v.
 
Täälläkin täytyy käydä kaksi kertaa kun sukurasite on äidin puolelta, ihan innosta pinkeenä[emoji30] odotan sitä litkua. Onneksi olen yleensä selvinnyt testistä pienellä kuvotuksella. 7.3. Olisi ensimmäinen kerta
 
Olen molemmista tytöistä käynyt, - 06 oli semmoista cocis litkua ja se tuli osittain ylös. Testi meni kuitenkin onnistuneesti loppuun ja arvoissa ei mitään. - 08 olin myös ja silloin oli sellaista vaaleaa se juoma, sain sen juotua kakistellen ja silloinkin kaikki oli ok. Nyt hieman jännittää se, oon tosi herkkä kaikkeen sellaiseen ällöttävään. Onneksi meillä pääsee makoilemaan omaan huoneeseen, ei tarvitse käytävällä odotella.
 
Mä oon kans menossa 9.3 sokeri rasitukseen. Ekasta raskaudesta ei ollu koholla ja tokasta oli se raja tulos 5.3 joten jouduin 2-3 krt viikko päivän mittailemaan sokereita. Nyt jännään tuleeko sama tuomio tässä kolmannessa raskaudessa.
Mulle sen litkun juominen ei oo tehnyt pahaa vaan enemmän se syömättömyys. Ja sit vielä kun oon kotona lasten kanssa niin sovittiin että mies ottaa vapaa päivän töistä että menen sinne rasitukseen.
 
Mun mielestä se paasto ei ollut paha, taisin juoda lasin vettä illalla ja sit nukkumaan ja aamulla heti vaan suoraan labraan niin ei ehtiny edes tulla nälkä. Eikä se litku maistunut mun mielestä pahalle, ihan kuin sokeroitu vadelmamehu ja mulle tarjottiin aina kylmänä niin upposi hyvin.

Viime raskaudessa ekalla kerralla ehdin istua odotushuoneessa tunnin ennen kun oksensin. Seuraavalla kerralla tuli paha olo jo siinä 30min kohdalla mutta pääsin makaamaan ja siinä kattoa mittaillessa ei tullut enää niin huono olo kun ekalla kerralla joten litkut pysyi sisällä. Se paha olo mua eniten ahistaa :D

Muoks. millä viikoilla teillä testataan? Mulle viime raskaudessa tehtiin rasitus rv19 ja nytkin oletan sen tulevan vasta niillä kohdin.
 
Mulla myös rasituskoe edessä tuplasti. Ekan kerran jo maaliskuussa ja toinen sitten jossain siellä rv20 paremmalla puolella.

Mulla oli ekassa raskaudessa paastoarvo rajoilla, muistaakseni 5.4. 1h ja 2h arvot oli hyvät, reippaasti alle rajojen. Poika oli syntyessään rv 39+2 3450g eli ihan normaalipainoinen. Kävin viime joulukuussa taas rasituskokeessa kun synnytyksestä oli vuosi ja raskausajan radi oli ruokavaliohoitoinen. Paasto ehti labran sähellyksen takia venähtää 13-tuntiseksi ja arvo oli 5.9. 2h arvo oli 3.5 eli ihan alarajoilla. Kävin sitten diabeteshoitajan kanssa juttelemassa ja hän totesi, että insuliinintuotanto mulla näyttäisi toimivan todella hyvin, ongelma on nuo pitkät paastot jolloin arvo lähtee kohoamaan. Hänen mukaansa tämä saattaa olla ihan mun elimistöön liittyvä "erityispiirre" eikä niinkään raskauden mukanaantuoma oire. Tästä kertoisi kyllä sekin, että raskausaikana tuo paastoarvo oli alempi kuin vuosi synnytyksestä.

Noh, juttelin tästä sitten neuvolan tädin kanssa joka oli sitä mieltä että ehdottomasti kaksi kertaa mentävä rasitukseen. Itse kyllä nyt vähän mietin, että jos ekassa rasituksessa taas sama juttu, että paasto koholla ja 1h ja 2h arvot matalat niin en aio siihen toiseen rasitukseen enää mennä. Viimeksi sain siitä loppupäivän kestäneen infernaalisen päänsäryn, joka ei kyllä näillä oloilla ja esikoisen olessa kotona houkuta sitten yhtään. Mulla on edellisestä raskaudesta vielä tallessa kotimittari, jolla voin tarvittaessa itse mittailla sokereita.
 
Mäkin olin ihmeissäni, kun ei tarviikaan mennä. Ekassa raskaudessa kävin kahdesti, kun olin sanonu, et mun isä sai vastikään diabeteslääkityksen. Myöhemmin selvis, ettei näin ookaan, vaan sillä vaan epäiltiin sitä, ja muuta lääkitystä oli korjattu. Kyllä otti päähän! Tulipahan testattua huolella :meh:
 
Mulla on ekasta myös mittausvälineet kotona ja oon pari kertaa niillä tarkistellu tilanteen. Mulle ei onneksi ole vielä puhuttu että rasitus pitäisi 2x suorittaa. On muutenki vaikee järjestää esikoiselle hoitajaa aamutuimaan.
 
Mun mielestä se paasto ei ollut paha, taisin juoda lasin vettä illalla ja sit nukkumaan ja aamulla heti vaan suoraan labraan niin ei ehtiny edes tulla nälkä. Eikä se litku maistunut mun mielestä pahalle, ihan kuin sokeroitu vadelmamehu ja mulle tarjottiin aina kylmänä niin upposi hyvin.

Viime raskaudessa ekalla kerralla ehdin istua odotushuoneessa tunnin ennen kun oksensin. Seuraavalla kerralla tuli paha olo jo siinä 30min kohdalla mutta pääsin makaamaan ja siinä kattoa mittaillessa ei tullut enää niin huono olo kun ekalla kerralla joten litkut pysyi sisällä. Se paha olo mua eniten ahistaa :D

Muoks. millä viikoilla teillä testataan? Mulle viime raskaudessa tehtiin rasitus rv19 ja nytkin oletan sen tulevan vasta niillä kohdin.

Mulla tää eka nyt rv 12 ja toka varmaan joskus 20+
 
Mulle ei neuvolassa edes mainittu tuosta sokerirasituksesta mitään, tai jos sanottiin, niin se meni multa totaalisen kokonaan ohi... No pitää seuraavalla käynnillä tiedustella, kun iän puolesta olettaisin, että sinne mut passitetaan, kun olen edellisessäkin raskaudessa 5 vuotta sitten sen tehnyt..

Te, joilla on "vain" yksi sokerirasitus tulossa, niin mille viikolle se osuu? En muista yhtään missä vaiheessa edellisellä kerralla se oli..
 
Mun mielestä oli puhe, että varaa rasituksen sitte kun pahoinvointi on helpottanut, eli ettei testi mene piloille oksentamisen tähden. Mä varasin tälle viikolle ni olis pois alta. Rv 10+6 on sillo. Siitä en tiedä sanoa olenko liian aikasin menossa tai onko jotku tietyt viikot kun kuuluu mennä. Näin hyvin sitä kuunteli taas neuvolassa.
 
Mulla on raskauden puolessa välissä eli venytän varmaan toukokuulle kun on lomaa. Suvussa ei ole diabetesta eikä mullakaan ole koskaan ollut paastosokeireissa vikaa kun ollaan työterveydessä katsottua labroja. Kaikki muut kriteerit täyttyis että ei tarvis mennä paitsi ikä!! En haluais millään mennä :grumpy: Ensimmäinen raskaus ja ensimmäinen sokerirasitus ikinä tulossa...
 
Takaisin
Top