Raskauden aikana kielletyt asiat

Mä syön ihan huoletta subissa, hampurilaisia yms. Suomessa ei saa käsittääkseni käyttää pastöroimattomia maitotuotteita tai kananmunaa raakana, ellei siitä erikseen ilmoiteta. Valitsen sitten sellaiset täytteet, joissa ei ole listerian tai toksoplasmoosin riskiä. ”Tavallinen” ruokamyrkytyshän ei yleensä ole vauvalle vaarallinen, vaikka ikävä tietysti onkin.
 
Mä syön ihan huoletta subissa, hampurilaisia yms. Suomessa ei saa käsittääkseni käyttää pastöroimattomia maitotuotteita tai kananmunaa raakana, ellei siitä erikseen ilmoiteta. Valitsen sitten sellaiset täytteet, joissa ei ole listerian tai toksoplasmoosin riskiä. ”Tavallinen” ruokamyrkytyshän ei yleensä ole vauvalle vaarallinen, vaikka ikävä tietysti onkin.
Kiitos.. tuli parempi mieli syömästäni subista :hilarious:
 
Minäkin eilen erehdyin syömään muffinsitaikinaa, eikä kyllä kaduta. :rolleyes: Tyhmät riskit kyllä kannattaa jättää ottamatta, mutta myös ne ruoskaniskut vahingon tullen voi myös jättää. :) Mulle ei ole ikinä missään edes mainittu kananmunasta mitään, joten olen kaikkea siihen liittyvää syönyt. Harvoin edes mietin, että saako syödä vai ei. Luotan, että alusta loppuun oikein valmistettu perus monipuolinen kotiruoka on oikein hyvä ravinto. Raakaa kalaa ym. missä on selkeä listerian riski meillä nyt ei syödäkään, eli ainoa lienee se aurajuusto mikä nyt jää tortillapäivänä syömättä. Jos jää.
 
Te jaksatte olla ihanan tarkkoja. Just eilen leivoin kakkua ja oikeen antaumuksella söin taikinan rippeet vatkauskulhosta. Olihan siinäkin raakaa kananmunaa.
Oon lukenu että näin voi tehdä jos suomalaisia kananmunia. Niissä ei oo niin vaaraa saada mitään.
 
Mäkin oon subissa syönyt, jättänyt kyllä majoneesin pois mutta en siitä muutenkaan oikein tykkää. Mutta eiköhän sekin ole ok suomessa. Täällä kanadassa vältän kun tosi huonosti kerrotaan onko mikäkin pastöroitu
 
Mä söin tänään hesessä ja ei tullut mieleenkään, että ei olis saanut... tietty tiedostin yleisen epäterveellisyyden, mutta tuota majoneesiasiaa ei kyllä tullut ollenkaan mietittyä.
 
Minäkin uskallan syödä subia ja hampparia. Ja rapsin kulhon leipoessani. :joyful: Kebabpaikoissa oon vähän tarkempi. Kovasti oon pohtinut että mitä uskallan Italiassa syödä. Tietysti mozzarellat, parmankinkut ym jätän syömättä, mutta miten esim gelato?! Se on ainut mistä oon haaveillut ja harmittaa niin paljon jos ei voi syödä....:arghh:
 
Mä söin tänään hesessä ja ei tullut mieleenkään, että ei olis saanut... tietty tiedostin yleisen epäterveellisyyden, mutta tuota majoneesiasiaa ei kyllä tullut ollenkaan mietittyä.
Hese on ihan turvallinen :) niiden majot on tehty pastöroidusta munamassasta tms
 
Mä hain kans subista eväät, ekstra southwest-kastikkeella. Viime yönä näin unta tonnikalasubista koska joku sen täällä mainitsi :D
 
Mä tarkistin tutulta sub-yrittäjältä ton majoneesiasian ja se sanoi että kaikki on pastöroitua.
Ihanaa, kiitos!
Mä kysyin työntekijöiltä ja olivat kyllä vähän kuutamolla :grin
 
Tuli tänään tarkistettua niin Kotipizzan dipeissä näytti olevan keltuaista ilman mainintaa pastöroinnista, ainoastaan BBQta uskalsin ottaa ku siinä ei oo munaa. :oops:
 
Munkin alkoi tehdä mieli subia... Täytyy kyl joku päivä käydä hakemassa :wink
 
Kotipizzan majoneesit ja dipit sisältävät suomalaista pastöroitua kananmunankeltuaismassaa.
Tämä tieto on Kotipizzan ruokaturvallisuus ja laatujohtajalta
 
Tui84, kiitos tiedosta! Dippien tuoteselosteissa ei mainittu pastörointia niin halpaan menin. Olis kyllä hyvä että tieto olis sivuilla näkyvis.
 
Kotipizzan majoneesit ja dipit sisältävät suomalaista pastöroitua kananmunankeltuaismassaa.
Tämä tieto on Kotipizzan ruokaturvallisuus ja laatujohtajalta
Viime kuussa kävin yhdessä kotipizzassa ja heidän kansiossa oli tieto, että ainakin valkosipulimajoneesin kananmuna oli Ruotsalaista! o_O
Kyllä ihmetyttää, kun aina jokapaikasta saa eri tietoa.. On vaikeaa :D
 
Vaiana:
Tosi outo juttu. Mulla on se nimenomainen kansio tässä eikä täällä ole mainintaa munien alkuperämaasta. Piti erikseen tarkistaa asia ketjun tuotekehittelyosastolta. Olisko voinut olla päivittämätön versio kyseisessä ravintolassa?
 
Takaisin
Top