Raskauden aikana kielletyt asiat

Ainakin Valion sivulla luki että raejuustossa aika vähäinen listeriavaara. Itse oon kyllä huoletta syönyt.

Kyllä mä olen syönyt itse just kaupasta ostamaani Valion raejuustoa. En jaksa muutenkaan olla ihan hirveän tarkka mutta toki raaka kala jne pois. Olin eilen laivalla buffassa ja siinä kyl mietin mitä uskaltaa ottaa, vieläpä kun siellä kymmenet muut ihmiset sörkkii niitä samoja ruokia.... sama kauppojen lounassalaattibaarit! Oon ostanut usein eikä koskaan ole tullut mitään mutta nyt ehkä en uskalla, kun ei tiedä kauanko juustot ym ovat siinä tiskissä ja kuka siellä käy tökkimässä... :wtf:
 
Hei, osaako joku sanoa varmaksi nyt tosta sillistä? :D juhannus lähestyy ja haaveilen jo sinappisillistä. Ahtin sivuilla luki että se on "tynnyrikypsennettyä". Kääk? :D
 
Kyllä mä olen syönyt itse just kaupasta ostamaani Valion raejuustoa. En jaksa muutenkaan olla ihan hirveän tarkka mutta toki raaka kala jne pois. Olin eilen laivalla buffassa ja siinä kyl mietin mitä uskaltaa ottaa, vieläpä kun siellä kymmenet muut ihmiset sörkkii niitä samoja ruokia.... sama kauppojen lounassalaattibaarit! Oon ostanut usein eikä koskaan ole tullut mitään mutta nyt ehkä en uskalla, kun ei tiedä kauanko juustot ym ovat siinä tiskissä ja kuka siellä käy tökkimässä... :wtf:
Minäkään en tällä hetkellä osta kauppojen lounassalaatti baarista. Mieskin jo kielsi ostamasta, kun voi olla pöpöjä paljon.
 
Hei, osaako joku sanoa varmaksi nyt tosta sillistä? :D juhannus lähestyy ja haaveilen jo sinappisillistä. Ahtin sivuilla luki että se on "tynnyrikypsennettyä". Kääk? :D

Kuopuksen vauvaryhmässä joku laittoi jollekin niistä valmistajista kysymyksen asiasta ja vastaus oli, että sinänsä on turvallista, mutta koska silli on raakakypsennettyä (?), niin eivät voi suositella raskaana oleville ilman riskejä. Eli vähän kiikunkaakun, itse taisin kyllä syödä, mutta varmaan samaa kategoriaa onko suomalainen feta ok, vai ei. :)
 
Kuopuksen vauvaryhmässä joku laittoi jollekin niistä valmistajista kysymyksen asiasta ja vastaus oli, että sinänsä on turvallista, mutta koska silli on raakakypsennettyä (?), niin eivät voi suositella raskaana oleville ilman riskejä. Eli vähän kiikunkaakun, itse taisin kyllä syödä, mutta varmaan samaa kategoriaa onko suomalainen feta ok, vai ei. :)

Okei! Kiitos! Hyvä tietää. Ehkä yritän pärjätä varmuuden vuoksi ilman tai sitten ihan palasen tai kaksi. :D
 
Okei! Kiitos! Hyvä tietää. Ehkä yritän pärjätä varmuuden vuoksi ilman tai sitten ihan palasen tai kaksi. :D

Joo silli on ihan raakaa kalaa, kypsennetään suola/mausteliemessä, verrattavissa graavattuun kalaan. En kyllä söis...
 
Ootteko uskaltanut syödä Subwayssa?

Mun tekee ihan hirmuisesti mieli! Ja kun ei oikein monikaan asia pysy sisällä, niin todella tekisi mieli hakea.

Ainakin heidän sivujen ravintotaulukossa lukee, että käyttävät vain pastöroituja kananmunia, juustoja ja maitoa.

Himoitsen siis tonnikalasubia.. juustot voin jättää pois kyllä, kun ovat sulatejuustoja tietääkseni.. tonnikalatäytteen majoneesi vain vähän mietityttää.
 
Mä söin pari viikkoa sitten kanateriyaki subin majoneesilla, ja tajusin vasta syönnin jälkeen ettei majoneesia olis varmaan saanut syödä. Kiinnostaisi itseänikin tieto saako subeja / hampurilaisia syödä?
 
Miten muuten jäätelö? Saako sitä syödä? Valiolla lukee että kaikki on tehty pastoröidusta maidosta, mutta kananmunasta ei ole mitään mainintaa. Onko kenelläkään tietoa?
 
Aika alussa söin subin, mutta en oo enää uskaltanut. Oli jopa sellainen, missä salamia ja pepperonia. Siinä ei tosin ollut majoneesia soosina. Myös hampurilainen grilliltä majoneeseineen päivineen tuli syötyä ennen kuin tiesin välttää majoneesia. Eiköhän noissakin ole, että ovat suht turvallisia, mutta aina piilee se vaara.
 
Mä söin pari viikkoa sitten kanateriyaki subin majoneesilla, ja tajusin vasta syönnin jälkeen ettei majoneesia olis varmaan saanut syödä. Kiinnostaisi itseänikin tieto saako subeja / hampurilaisia syödä?

Mä oon ainakin syönyt mäkkärin ja hesen hamppareita. Muistaakseni selvitin asiaa niiden nettisivuilta ja asia oli ok. Mutta kannattaa varmistaa vielä niiden nettisivuilta, en mee laittaa pääni pantiksi. :)
 
Kävin joutessani Hesen sivuilla kurkkimassa ja majoneeseissa käytettiin pastöroitua munamassaa.

Edit. Myös Mäkissä sama homma: "Majoneesipohjaisten kastikkeiden valmistukseen käytetään pastöroitua kananmunaa."
 
Minä välttelen majoneesia. Tiedän kyllä että kotimaiset munat aika turvallisia ja just on pastöroidut, mutta silti. Syön siis hampparit ilman majoneesia.
Ei ole kyllä tullut mieleenkään että jäätelöä ei sais syödä.
 
Mä oon sen verran luottavainen, että uskallan syödä esim. Hesessä ja muissa suosituissa ketjulafkoissa. Mitä nyt oon noista hampparipaikoista ymmärtänyt, niin hygienia on aika a ja o, eikä vanhoja tuotteita edes myydä. Ainoa mihin en koske on jotkut noutopöydät, pöydillä ketsuppipullot ym. mausteet, mitkä luultavasti on seisseet lämmössä koko päivän. Ja sellaiset perus kebabbilat ehkä kiertäisin, koska niissä ruoka menee yleensä vain mikron kautta. Jäätelö ei tosiaan ole käynyt mielessäkään.. Subissa en yleensä syö, mutta luultavasti voisin syödä sellasta missä liha menee sen uunin kautta, eli en niitä metukka ja kinkkuleipiä.

Noin muuten, niin avattuihin tuotteisiin en hirveästi enää koske. Meillä mies sai muutamia viikkoja sitten avatusta kurkkusalaattipurkista ruokamyrkytyksen ja ihan normaalisti ollaan säilytetty jääkaapissa sitäkin ja sen ruokailun ajan vain pöydällä.
 
:grin
Ootteko uskaltanut syödä Subwayssa?

Mun tekee ihan hirmuisesti mieli! Ja kun ei oikein monikaan asia pysy sisällä, niin todella tekisi mieli hakea.

Ainakin heidän sivujen ravintotaulukossa lukee, että käyttävät vain pastöroituja kananmunia, juustoja ja maitoa.

Himoitsen siis tonnikalasubia.. juustot voin jättää pois kyllä, kun ovat sulatejuustoja tietääkseni.. tonnikalatäytteen majoneesi vain vähän mietityttää.

Eihän majoneesia ole kielletty? Kyl mä oon syönyt esim ranskisten kanssa. Ja eikös joku 80% juustoistakin ole pastöroidusta maidosta, joten älkää nyt ihan kaikkea karsiko ruokavaliostanne :grin
Raskaana ollessa itseäni huolettaisi enemmän kyllä säilöntäaineet, makeutusaineet, sokeri, tyhjät hiilarit...
 
:grin

Eihän majoneesia ole kielletty? Kyl mä oon syönyt esim ranskisten kanssa. Ja eikös joku 80% juustoistakin ole pastöroidusta maidosta, joten älkää nyt ihan kaikkea karsiko ruokavaliostanne :grin
Raskaana ollessa itseäni huolettaisi enemmän kyllä säilöntäaineet, makeutusaineet, sokeri, tyhjät hiilarit...

Majoneesissa siis on raakaa kananmunaa, joten on siksi kielletty. Usein se on kuitenkin hese, mäkki, subway, jne. pastöroitua.
 
Majoneesissa siis on raakaa kananmunaa, joten on siksi kielletty. Usein se on kuitenkin hese, mäkki, subway, jne. pastöroitua.

Mä olen lukenut vaan Eviran ohjeen kielletyistä ja vältettävistä ruoka-aineista, eikä niissä kyllä ole kananmunaa?
 
Mä olen lukenut vaan Eviran ohjeen kielletyistä ja vältettävistä ruoka-aineista, eikä niissä kyllä ole kananmunaa?

Ei ole, mutta mainitaan kuitenkin että hyvin pieni riski on sieltä saada salmonella. Suomessa ei oo sitä munan sisällä olevaa salmonellaa, mutta siinä kuoren päällä saattaa olla ja siitä pieni riski saada. Nimenomaan vain Suomalaista kannattaa suosia. Ulkomailla ei ole niin tarkkaa seulaa.
 
:grin
Ei ole, mutta mainitaan kuitenkin että hyvin pieni riski on sieltä saada salmonella. Suomessa ei oo sitä munan sisällä olevaa salmonellaa, mutta siinä kuoren päällä saattaa olla ja siitä pieni riski saada. Nimenomaan vain Suomalaista kannattaa suosia. Ulkomailla ei ole niin tarkkaa seulaa.

Joo tämän toki tiedän. Usein onkin vaikea valmiista tuotteista saada tietoa eri ainesosien alkuperämaista.... ehkäpä on hyvä jättää majoneesit suuremmalta osin veks, myös tän painon kertymisen kannalta! :grin
 
Noh.. minäpä nyt söin sen tonnikalasubin. Varmaan poden huonoa omatuntoa, mutta olipa ihanaa saada ruokaa!

Heillä kyllä sanotaan että käyttävät vain pastöroituja munia.. ei vain eritelty onko majoneesissa. Olkoon tämä kerta herkku ja toive etten juuri saanut jotain kamalaa :bag: :arghh:
 
Takaisin
Top