Raskauden aikana kielletyt asiat

mustikka123

Kommentoinnin ninja
Tammikuun äidit 2019
Helmikuiset 2021
Täällä voidaan puhua raskauden aikaisista kielletyistä asioista ja ruuista ym. :)

Tuntuu, että nämä asiat aiheuttaa itselläni ainakin ongelmia, vaikka oon lukenut Eviran sivuja ja googlaillut.

Harrastuksetkin taitaa vähän kutistua tältä kesältä, kun en tiedä, uskaltaako tennistä pelata. Viime kesänä käytiin myös usein seikkailupuistoissa, mutta niissäkään en taida uskaltaa käydä.
 
Täällä voidaan puhua raskauden aikaisista kielletyistä asioista ja ruuista ym. :)

Tuntuu, että nämä asiat aiheuttaa itselläni ainakin ongelmia, vaikka oon lukenut Eviran sivuja ja googlaillut.

Harrastuksetkin taitaa vähän kutistua tältä kesältä, kun en tiedä, uskaltaako tennistä pelata. Viime kesänä käytiin myös usein seikkailupuistoissa, mutta niissäkään en taida uskaltaa käydä.

Kiitos ketjusta! Olin eilen jo aloittamassa vastaavaa, mutta silmät lupsuivat niin pahasti, että painuin nukkumaan.

Itselleni tuo "tee-asia" on hämmentävä. Eli ei mitään yrttiteetä suositella (esim. kamomilla), joidenkin mielestä vihreä tee on myös pahasta? Neuvola-aikaa varatessa kysyin ja hänen mielestä vihreä tee ok.

Mitäs mieltä kanssasisaret?
 
Minä itse varmuuden vuoksi juon mustaa teetä. Vihreästä en tiiä, ei se ainakaan pari vuotta sitten ollut kiellettyjen listalla. Yrttiteessä on tosiaan se että niitä aineita ei tutkittu niin siks ei suositella.
 
Miekään en tuota tee asiaa sne enempää tiiä kuin että yrtti teet on kielettyjä.
Mulla viime raskaudessa kehotti välttämään myös soija tuotteita, luomu soija tuotteet on ok kun ne ei sisällä torjunta aineita toisin kun muut soijatuotteet.
 
Miten muuten särkylääkkeet; burana tai panadol? En oo uskaltanu nyt mitään ottaa vaik on ollu pää kipeenä.Uskaltaako noita mitään käyttää vai yrittääkö selvii ilman?
 
Panadol on sallittua koko raskauden ja burana sallittu ekat 2 kolmannesta.

Edit. Katoinkin et Buranan suhteen olikin muuttunut et se on kielletty vaan viimesen kuukauden aikana.
 
Ai minäkin kärvistellyt täällä pääkivun takia kun luulin että ei buranaa saa syödä :sad001
 
Mä jätin korvasienet keräämättä, mutta saakohan pakuriteetä juua. Aattelin ku tänää metsässä kävelin että itse tekis.
 
Täällä voidaan puhua raskauden aikaisista kielletyistä asioista ja ruuista ym. :)

Tuntuu, että nämä asiat aiheuttaa itselläni ainakin ongelmia, vaikka oon lukenut Eviran sivuja ja googlaillut.

Harrastuksetkin taitaa vähän kutistua tältä kesältä, kun en tiedä, uskaltaako tennistä pelata. Viime kesänä käytiin myös usein seikkailupuistoissa, mutta niissäkään en taida uskaltaa käydä.

Jos sä aiemminkin oot nuita lajeja harrastanu, niin kyllähän sä ihan kokeilemalla ja tunnustelemalla tiedät onnistuuko. Seikkailupuistossaki testaisin, että miten se kroppa käyttäytyy, onko tarpeeks ketterä kasvavan mahan kans? Tenniksessä kuulostelisin miltä repivät ja yhtäkkiset liikkeet tuntuu.

Mä esimerkiks nyrkkeilen ja vielä ei mitenkään kovin oudolta mikään tunnu, edes sparri. Toki sparrissa joutuu kyttään parin joko tosi alottelijan tai tosi kokeneen ja erien tehoja oon laskenu, koska jatkuvat kovat syketasot ei tunnu nyt nii hyviltä, koska palautusajat on selkeesti pidentyny.

Sama kaikessa muussa urheilussa, kaikkea teen mitä AINA oon tehny. Esimerkkeinä ns. "epäilyttävistä jutuista" 190kg ketjun vetoa, käsillä seisontaa, maasta- ja rinnallevetoa, boxihyppyjä. Vaikka mun lajiharrastus on tällasta esim. juoksua tai narulla hyppimistä mä en voi tehä yhtään, koska nivelten löystyminen + selkäongelmat estää nää nyt kokonaan, sen huomaa ihan vaan sillä kun testailen, ei hyvä. Palautuminen on kans tosiaan muuttunu kunnolla, eli syketasojen nopea saaminen sinne alas reenin aikana (normaalista paljon hitaampaa). Sen huomaa parhaiten ihan peruskuntoilussakin. Reippaustaso on mennyt seesteisemmäks, koska muuten sitä on näköjään vähän turhan piipussa illasta ja reenin aikanakin. Mä oon pyrkiny nyt pitämään semmosen reippaahkon perustason, väsyttämättä itteeni liikaa, eli just illalla ei ois ihan vatkulia :grin

Sama syömisten kans kaikkea, mitä oon ennen raskauttakin syöny niin teen myös nyt, ihan niitäkin mitä on kiellettyjen listalla, TOKI satunnaisesti, esim. Laku, inkivääri, raaka kala, 0.5% olut, kahvi.

Välimeren matka ois tuloillaan kans ja mulla ei oo hepatiitti rokotteita :sour: Pyrin kuitenkin veden puhtauteen liittyen väistellä kaikkee, mihin se on suoraan ollut kosketuksissa ja vetää kaikki kypsennettynä. Tässäkin mielessä on hienoa asua suomessa, kun ei tarvi olla niin ehoton.
 
Ja just huomasin, että tää on tammikuisten ketjussa :grin

Noh, olkoon nyt niin. Raskausviikkoja mulla siis 25, jos tästä jotain vinkkeliä saa?
 
Työtehtävän rajoituksista: joudutteko kieltäytymään joistakin työtehtävistä raskauden myötä?

Itselläni on sellainen tilanne, että työssäni saattaisin altistua tietyille kemikaaleille, jotka ovat haitallisia sikiölle. Nämä työt suunnitteilla kesäksi ja loppuvuodeksi. Työpaikan turvasensorit on asetettu ei raskaana oleville aikuisille, joten pitänee kait käydä kohta kertomassa pomolle, vaikka näin alussa vielä ollaan.

Mitä mieltä olette?
 
Mustikkamarja, on varmaan viisainta kertoa työnantajalle asiasta.

Miten olette ratkaisseet hiusten värjäyskysymyksen? Siitä ei taida olla virallista suositusta missään. Jostain luin ettei ensimmäisen kolmanneksen aikana kannattais laittaa koko päähän ainakaan väriä mutta toiset taas sanoo tuon olevan aivan hysterisointia. No, itse kaiken varulta peruin nyt kampaaja-ajan tältä viikolta mutta en tiedä olenko tammikuulle asti värjäämättä.
 
Voi meetvursti miten voinkaan himoita sitä koko ajan!!! :nailbiting: Miten esim Ruotsissa on sallittua jos pakastaa muutamaksi päiväksi, onko kenelläkään tietoa enemmän?
Onneksi sentä pizzassa saa surutta syödä salamia ym :p
 
en muistanukkaan että metukka on kieletty, sitä mieki oon himoinnu ja syönykki nyt muutamana päivänä :nailbiting::nailbiting:
 
Takaisin
Top