Raskauden aikana kielletyt asiat

Mä en kyllä salmonellasta kotimaassa huolestu, sehän ei ole edes vaarallinen sikiölle samalla tavalla kuin listerioosi. HUSin sivuilla on hyvin tietoa infektioista. Varovainen tietysti kannattaa olla, ja jokainen päättää itse mihin vetää rajan. Mä söin eilen juhlissa salaattia, jossa oli pastöroitua vuohenjuustoa. Periaatteessa en sitä söisi, mutta nyt jotenkin vaan söin kun se oli siinä lautasella. :)

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...nen-tietopalvelu/Infektiot/Sivut/default.aspx
 
Vaiana:
Tosi outo juttu. Mulla on se nimenomainen kansio tässä eikä täällä ole mainintaa munien alkuperämaasta. Piti erikseen tarkistaa asia ketjun tuotekehittelyosastolta. Olisko voinut olla päivittämätön versio kyseisessä ravintolassa?
No on kyllä outoa kieltämättä :D
Voihan se olla.
Uskon sua siis, mutta hämmensi kyllä tämä :grin
 
Onko kenelläkään tietoa saako kuumaan paljuun mennä raskaana? Yritin googletella netistä tietoa mutta en löytänyt mitään luotettavaa tietoa.
 
Onko kenelläkään tietoa saako kuumaan paljuun mennä raskaana? Yritin googletella netistä tietoa mutta en löytänyt mitään luotettavaa tietoa.

Mun tietääkseni saa mennä. Mutta se voi tehä pahaa oloa..
 
Onko kenelläkään tietoa saako kuumaan paljuun mennä raskaana? Yritin googletella netistä tietoa mutta en löytänyt mitään luotettavaa tietoa.

Varmaan tässä vaiheessa raskautta palju on ihan ok, mutta loppu vaiheessa en kyllä menis -> pöpövaara...
 
Samoin jos on verenpaineen kanssa ongelmia, niin kannattaa varoa ettei pyörry paljusta noustessa. Useimmilla kuitenkin vasta loppupuolen ongelmia.
 
Apua, oon ihan huoletta syönyt raejuustoa joka päivä! :eek:
Googlekaan ei kyllä yhtään helpottanut - jotkut lähteet sanoo, että voi syödä (pastöroitu) mutta osa taas kertoo, että on listeriavaara. Voi kääks, pitääköhän tässä seuraavaksi googlettaa listerian oireet...
 
Apua, oon ihan huoletta syönyt raejuustoa joka päivä! :eek:
Googlekaan ei kyllä yhtään helpottanut - jotkut lähteet sanoo, että voi syödä (pastöroitu) mutta osa taas kertoo, että on listeriavaara. Voi kääks, pitääköhän tässä seuraavaksi googlettaa listerian oireet...

Älä googlaa, nevolasta sanottiin, että tulee tosi rajut vatsaoireet ja korkea kuume. Listerioosi on Suomessa erittäin harvinainen.
 
Tässä on hyvä linkki liittyen Valion juustoihin: https://www.valio.fi/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/valion-juustot-raskausaikana/

Raejuustosta sanotaan seuraavaa:
Valion raejuustot
Valio raejuustot valmistetaan pastöroidusta maidosta ja valmistusprosessissa on useita lämpökäsittelyvaiheita. Siksi raejuusto katsotaan listerian suhteen vähäriskiseksi tuotteeksi.

Mä oon syönyt raejuustoa, kun ei puuroa voi syödä ilman sitä :wink Mutta en syö monta päivää avattuna olleesta rasiasta, varmuuden vuoksi.
 
Mulle sanottii et mitää pehmeitä juustoja ei saa syyä.. Tai siis ei suositella syötävän.. Kysyin et mite ku valion juustot on pastöroituja ni totes vaa et ei voida luottaa ja eikä siks voi antaa lupaa..
 
Mulle sanottii et mitää pehmeitä juustoja ei saa syyä.. Tai siis ei suositella syötävän.. Kysyin et mite ku valion juustot on pastöroituja ni totes vaa et ei voida luottaa ja eikä siks voi antaa lupaa..

Kyllä sitä pehmeää juustoa voi syödä, jos vaan kuumentaa (yli 70 astetta, kuplivaksi).
 
Kyllä sitä pehmeää juustoa voi syödä, jos vaan kuumentaa (yli 70 astetta, kuplivaksi).

Joo siis kyllä. Tämä jäi mainitsematta.. :) mutta että raejuustoa harvemmin lämmitetään.. Itellä tekis hirveesti mieli tuorejuustoo leivän päälle. Ja sit täytyy toivoo ettei äiti oo tehny juhannukseks juustokakkua..
 
Mä tuossa vedin lautasellisen heraa, ja tajusin et sehän on tilamaitoo suoraan. Kuumennettu kyllä. Ei vissii sais syyä :sad001 nii ois hyvvää
 
Mä tuossa vedin lautasellisen heraa, ja tajusin et sehän on tilamaitoo suoraan. Kuumennettu kyllä. Ei vissii sais syyä :sad001 nii ois hyvvää

Ei ole riski jos kuumennettu yli 75asteiseksi yli 15s ajan. Tappaa bakteerit.
 
Mulle sanottii et mitää pehmeitä juustoja ei saa syyä.. Tai siis ei suositella syötävän.. Kysyin et mite ku valion juustot on pastöroituja ni totes vaa et ei voida luottaa ja eikä siks voi antaa lupaa..

Joo on varmaan parasta välttää kokonaan... Oon puuron kanssa tottunut syömään aamuisin raejuustoa, mutta täytyy opetella syömään ilman. Pitää keksiä jotain muuta protskua tilalle. Jostain syystä raejuustoa on hankala mieltää juustoksi, vaikka siinähän se nimessäkin sanotaan. o_O
 
Joo on varmaan parasta välttää kokonaan... Oon puuron kanssa tottunut syömään aamuisin raejuustoa, mutta täytyy opetella syömään ilman. Pitää keksiä jotain muuta protskua tilalle. Jostain syystä raejuustoa on hankala mieltää juustoksi, vaikka siinähän se nimessäkin sanotaan. o_O

Toki jos kuumentaa sen juuston puuron seassa... :)
 
Toki jos kuumentaa sen juuston puuron seassa... :)

Tuohan saattaisi toimia! :)
Tosin tänään neuvolassa annettiin synninpäästö kotimaisille, pastöroidusta maidosta valmistetuille tuotteille, mukaan lukien raejuusto. Vähän vielä arveluttaa, kun on niin ristiriitaista tietoa liikkeellä, mutta ehkä olen joko syömättä, keitän raejuustot puuron mukana tai sitten käytän vain Valion pikkupurkkeja, jotka menee kerralla tyhjäksi. Avattuja purkkeja ajattelin joka tapauksessa välttää.
 
Tuohan saattaisi toimia! :)
Tosin tänään neuvolassa annettiin synninpäästö kotimaisille, pastöroidusta maidosta valmistetuille tuotteille, mukaan lukien raejuusto. Vähän vielä arveluttaa, kun on niin ristiriitaista tietoa liikkeellä, mutta ehkä olen joko syömättä, keitän raejuustot puuron mukana tai sitten käytän vain Valion pikkupurkkeja, jotka menee kerralla tyhjäksi. Avattuja purkkeja ajattelin joka tapauksessa välttää.

Tein tänään just puuroa raejuustolla ja annoin vaan kuumentua hyvin :)
 
Magpie, mullekki sanottii neuvolas et kotimaiset pastöroidusta tehdyt on niin hyvällä hygieniatasolla että se riski on aika minimaalinen vaikka toki on olemassa. Kuulemma voi syödä fetasalaattia silloin tällöin. Jokainen voi ite päättää minkä riskin on valmis hyväksymään.
 
Muokattu viimeksi:
Itsekin söin eilen sellaista jälkkäriä töissä, missä oli vähän raejuustoa seassa. Tajusin sen vasta syötyäni sen. Ei voi mitään, jatkossa yritän välttää sitäkin, mutta en nyt kuitenkaan mitenkään hysteeriseksi mennyt, vaikka sitä vähän söinkin :)
 
Takaisin
Top