Raskauden aikana kielletyt asiat

En ole koskaan kuullut kardemummakiellosta. Luulisin, että kaikki mausteet on maustekäytössä turvallisia, eri asia jos niitä söisi suurempia määriä.

Raejuusto sen sijaan kuuluu samaan ryhmään tuorejuustojen kanssa, eli ei suositella. Tosi pienihän se listeriariski kyllä on, että varmasti harvinaisen huonoa tuuria jos raejuustodta jotain saa.

Silliä tekisi tällä hetkellä kovasti mieli, mutta ei mahda mitään... onkohan jotain vegaaniversiota, jolla voisi imitoida graavikaloja?
 
En ole koskaan kuullut kardemummakiellosta. Luulisin, että kaikki mausteet on maustekäytössä turvallisia, eri asia jos niitä söisi suurempia määriä.

Raejuusto sen sijaan kuuluu samaan ryhmään tuorejuustojen kanssa, eli ei suositella. Tosi pienihän se listeriariski kyllä on, että varmasti harvinaisen huonoa tuuria jos raejuustodta jotain saa.

Silliä tekisi tällä hetkellä kovasti mieli, mutta ei mahda mitään... onkohan jotain vegaaniversiota, jolla voisi imitoida graavikaloja?
Porkkanasta voi tehdä porkkalaa eli graaviversio porkkanasta valmistettuna. On tosi hyvää, mutta olen syönyt vain toisen tekemää yhtenä jouluna. Valmistusprosessista en osaa sanoa, mutta netistä varmasti löytyy monia reseptejä. :)
 
Jonkin verran sai vaivata päätään, että mistä surimi on tehty ja miten! En sitten kuitenkaan uskaltanut ottaa California makeja, kun yhtenä iltana haettiin sushia miehen kanssa.
 
Porkkanasta voi tehdä porkkalaa eli graaviversio porkkanasta valmistettuna. On tosi hyvää, mutta olen syönyt vain toisen tekemää yhtenä jouluna. Valmistusprosessista en osaa sanoa, mutta netistä varmasti löytyy monia reseptejä. :)

Porkkala voisikin olla hyvä idea! Löysin myös "sinappisillin" ohjeen, jossa silli oli korvattu munakoisolla. Voisin ehkä testata, nimittäin kaikki missä on sinappia himottaa tällä hetkellä paljon.
 
Porkkala voisikin olla hyvä idea! Löysin myös "sinappisillin" ohjeen, jossa silli oli korvattu munakoisolla. Voisin ehkä testata, nimittäin kaikki missä on sinappia himottaa tällä hetkellä paljon.

Oisko sulla ohjetta tälle "sinappisillille"? Kokeilisin mielelläni, juhannus meni melkein pilalle kun en saanut syödä :D

Ja jos löytyy hyviä salmiakinkorvikereseptejä niin nekin kelpaa. Että voikin tehdä mieli salmiakkia. :sad001
 
Oisko sulla ohjetta tälle "sinappisillille"? Kokeilisin mielelläni, juhannus meni melkein pilalle kun en saanut syödä :D

Ja jos löytyy hyviä salmiakinkorvikereseptejä niin nekin kelpaa. Että voikin tehdä mieli salmiakkia. :sad001

Tuo salmiakki on kyllä pahin himon kohde!! :arghh:
 
Tuo salmiakki on kyllä pahin himon kohde!! :arghh:
Sama täällä. Mun elimistö huutaa vaan salmiakkia ja lakua. Joskus olen yhden tai kaksi karkkia syönyt, mutta mieli tekisi vetää koko pussi. Sanoinkin jo miehelle, että tuo tammikuussa sitten synnärille ison pussin salmiakkia ja lakua :p:smiley-bounce012
 
Sama täällä. Mun elimistö huutaa vaan salmiakkia ja lakua. Joskus olen yhden tai kaksi karkkia syönyt, mutta mieli tekisi vetää koko pussi. Sanoinkin jo miehelle, että tuo tammikuussa sitten synnärille ison pussin salmiakkia ja lakua :p:smiley-bounce012

Mä en ole voinut syödä edes sitä yhtä, kun tiedän että tuun vaan pirun kiukkuiseksi siitä :arghh: Meillä sama, vain salmiakkia sairaalaan :p
 
Panadol on sallittua koko raskauden ja burana sallittu ekat 2 kolmannesta.

Edit. Katoinkin et Buranan suhteen olikin muuttunut et se on kielletty vaan viimesen kuukauden aikana.

Herttinen! Että Buranaa saa syödä ekat 8kk? Panadol ei mulla ainakaan auta, sama vaikka söis lumelääkkeitä :grin
 
Saako kasvissushia syödä? Tekis ihan hirveästi mieli sushia ! :) sitä inkivääriä ei tietystikään saa syödä mutta muuten oisko ok?[emoji28]
 
Saako kasvissushia syödä? Tekis ihan hirveästi mieli sushia ! :) sitä inkivääriä ei tietystikään saa syödä mutta muuten oisko ok?[emoji28]


Kyllä mulle neuvolassa sanottiin että saa kohtuudella sushia syödä. Ja oikea inkiväärikään ei ollut kielletty, vaan ne inkiväärirohdosvalmisteet tms. :)
 
On jotenki hauska lukee ku monta sivua samaa tekstiä majoneesista ja juustoista. Kaikkihan tekee niinku ite parhaaksi näkee, joko on syömättä tai syö. Oma päätös. :) kyllä mie ainaki syön valion juustoja, majoneesia ja jopa sitä salmiakkia pari karkkia viikossa. Koska voihan salaatistaki saaha jonkun bakteerin jos ei kunnolla huuhdo. Kaikessa ruuassa on riskejä, eihän tässä kohta saa syyvä mitään jos alkaa liian ankaraksi suosituksille.
 
On jotenki hauska lukee ku monta sivua samaa tekstiä majoneesista ja juustoista. Kaikkihan tekee niinku ite parhaaksi näkee, joko on syömättä tai syö. Oma päätös. :) kyllä mie ainaki syön valion juustoja, majoneesia ja jopa sitä salmiakkia pari karkkia viikossa. Koska voihan salaatistaki saaha jonkun bakteerin jos ei kunnolla huuhdo. Kaikessa ruuassa on riskejä, eihän tässä kohta saa syyvä mitään jos alkaa liian ankaraksi suosituksille.

Mä taas ajattelen just toisinpäin. Eli että vaikka noudattaa kaikkia virallisia suosituksia, silti jää ihan hirveästi syötävää :D Tai itse noudatan ja en oo silti joutunut ruoatta olemaan. Itse ajattelen, että suositukset on tehnyt joku minua viisaampi ja perustellusta syystä. Tai sitten niin, ettei jotain ruokaa ole tarpeeksi tutkittu ja siksi se on kiellettyä. Esimerkiksi salmiakkia rakastan mutta siinä on jotain, joka voi olla haitaksi sikiön aivojen kehitykselle, joten pystyn aivan hyvin olemaan 9 kk (todella lyhyt aika ihmiselämästä) ilman salmiakkia. Kieltäytyminen tekee välillä ihmisluonnolle ihan hyvää.

Mut siinä oot ihan oikeassa että jokainen tekee just niinku parhaaksi näkee ja että ihmiset on tosi erilaisia näissä(kin) asioissa.

Ja senkin sanon että viimeksi sain myöhäisen keskenmenon vaikka noudatin ohjeita joten takeita ei todellakaan ole!
 
Mutta mitä te tarkoitatte noilla virallisilla suosituksilla? Ainakaan Eviran ohjeissa ei mainita kananmunaa ollenkaan. Ja ohjeet on eri tasoisia (jotkut kategoriassa "ei käytetä", toiset taas "ei suositella"). Mä syön huoletta kananmunaa, Suomessa on kanaloissa niin hyvä hygieniataso että en pelkää niistä saavani mitään. Toisin esim kasvikset, eikös tölkkimaississa ollut listeriaa jokin aika sitten...
 
Vilunkissa, täällä on varmaan tarkoitettu ensisijaisesti raakaa kananmunaa mitä esim. majoneesi voi sisältää. Tuskin oikein säilytetyssä kypsässä kananmunassa mitään (isompaa) ongelmaa on.
 
Niin ja kun ei siihen vauvan kehitykseen pelkällä syömisellä voi vaikuttaa. Keskenmenokin voi tulla vaikka kuinka tarkka ois. Niin se vaan menee, karua mutta totta. En miekään mitenkään vähättele nuita suosituksia, mutta siis joitakin ei suositeltuja saatan syyvä, en kylläkään mitään missä listeria/toksoplasmoosi(?) vaara. Mutta tosiaan eviran sivuilla näkee kaiken kielletyn /ei suositeltujen listan.
Mie sain neuvolasta listan kans, ku pyysin. Esim. öljysiemenet (chia, pellava, auringonkukansiemenet) on kiellettyjä. Joskus tulee juotua 1 kuppi enemmän kahvia kun suositus on, mutta tuskin siitä niin isoa haittaa on, ku en joka päivää sitä ylimäärästä juo. :)
 
Kyllä mä olen syönyt itse just kaupasta ostamaani Valion raejuustoa. En jaksa muutenkaan olla ihan hirveän tarkka mutta toki raaka kala jne pois. Olin eilen laivalla buffassa ja siinä kyl mietin mitä uskaltaa ottaa, vieläpä kun siellä kymmenet muut ihmiset sörkkii niitä samoja ruokia.... sama kauppojen lounassalaattibaarit! Oon ostanut usein eikä koskaan ole tullut mitään mutta nyt ehkä en uskalla, kun ei tiedä kauanko juustot ym ovat siinä tiskissä ja kuka siellä käy tökkimässä... :wtf:

Noita kaupan salaattibaareja en suosittele.

T: entinen kaupan täti :grin
 
Vilunkissa, täällä on varmaan tarkoitettu ensisijaisesti raakaa kananmunaa mitä esim. majoneesi voi sisältää. Tuskin oikein säilytetyssä kypsässä kananmunassa mitään (isompaa) ongelmaa on.

Joo ehkä, mutta edes sitä raakaa kananmunaa ei mun muistaakseni mainita eviran listauksessa. Suomalaisten tuotteiden osalta listeria on erittäin epätodennäköinen, sillä kanaloissa hygieniataso on (kiitos eu:n) hyvin korkea. Eri asia esim usa:ssa, jossa vaatimukset eivät ole läheskään niin tiukat, vaan kananmunatkin suihkutetaan ennen pakkausta myrkyillä jotka tappavat bakteereja. Toki ainahan se täälläkin on kaikki mahdollista... mutta se on sitten jonkun muun kuin virallisten suositusten ohje välttää kananmunaa.
 
Täällä kanadassa oon kyllä varovainen just majoneesin kanssa koska en luota täkäläiseen hygieniaan samalla tavalla kuin suomalaiseen. Ja esim mozarelllaa oon syönyt kunhan on pastöroidusta maidosta tehty. Aika hyvin se kumminkin ilmoitetaan.
Saako Suomessa syödä leikkeleitä raskaana? Oon syönyt nyt pari kertaa subia jossa kalkkunaleikkelettä ja nyt työkaveri sanoi että ei saisi syödä. Nyt googlailin ja aika monenlaista tietoa löytyy. Enkun kielisisillä sanotaan että on vain myytti ja voi syödä vapaasti mutta sitten on juttua sitä vastaankin:wideyed:
 
Takaisin
Top