Raskauden aikana kielletyt asiat

Mä veikkaan kans et raskausaikana noi kemialliset aineet aurinkorasvoissa vaikuttaa jotenki.. Eihä niitä saa laittaa lapsellekaan koska ne kemialliset aineet käyttäytyy lapsen kehossa kuin hormonit.. Näin sanottiin muutama viikko sitte apteekissa kun kyselin kemiallinen vs. fysikaalinen suoja lapselle.. Voisko olla et raskausaikana kroppa reagoi niihi kemiallisiin aineisiin samal taval ku lapsen iho?
 
Tuo Burana on tosiaan semmonen, josta saa aina monenlaista tietoa. Joku lääkäri kirjoittaa aika herkästi sitä myös raskaana olevalle, ja itse sain just luvan silloin tällöin ottaa lyhyen kuurin hermokipuun. Mutta se on kuitenki vissiin totta, että alkuraskaudessa se voi vaikuttaa sikiön sydämen kehitykseen ja loppuraskaudessa liian aikaiseen aukileen umpeutumiseen. Ajattelen, että pitäis aina jotenki huomioida se kokonaisuus ja punnita hyötyjä ja haittoja sitä kautta. Mä ajattelin ottaa tarvittaessa yöllä Buranaa, jos kipu estää yöunet eikä panadol yksin riitä.

Muutenki minusta tuntuu että kaikki kiellot ja suositukset on menny vähän hulluiksi. Olin ensimmäistä kertaa raskaana 9 vuotta sitten, eikä sillon ollut tietoa lakritsin ja salmiakin vaikutuksista esimerkiksi. Jätän tietysti selkeät riskit ottamatta (raaka kala ja liha), mutta saatan napata lakun tai salmiakin suuhun silloin tällöin. En ole kummankaan suurkuluttaja. Kahvia oon juonut kaikissa raskauksissa 2-3 kuppia päivässä, ja jatkanut imetyksen aikana myöskin. Kaikki päihteet on itselle täysin nounou.

Aurinkorasvaa olen käyttänyt kaikissa raskauksissa, ku en oo tiennyt edes sen riskeistä.. Nyt ku kuulin ni ajattelen silti että parempi laittaa rasvaa ku palaa. Eli Italian matkalla tulen varmaan sitä käyttämään.

Viikonloppuna olin juhlissa, jossa oli salaatissa fetajuustoa. En edes tajunnut että minun olisi pitänyt sitä välttää. jostain olen saanut semmosen käsityksen että Suomessa myös pehmeät juustot on turvallisia. Onko kellään muulla tämmöstä tietoa?

Muutenkin olis mielenkiintoista kuulla onko täällä muita odottajia, joilla on samoja ajatuksia kuin minulla?
 
Suomessa valmistetut ovat yleensä turvallisia, mutta ei suositeltuja. Siinähän on se huono säilytys ja kylmäketjun katkeaminen riskinä, jolloin listeria on ihan yhtä mahdollinen milloin vain.

Ja mitä tuohon nykysuosituksiin verrattuna silloin joskus tulee, niin sehän johtuu vain siitä, että asioita on tutkittu enemmän. Salmiakki on ihan tutkitusti vaarallista sikiön kehitykselle, mutta ei ehkä just se yks tai kaks salmiakkia haittaa tee, mutta suuremmat määrät sitten.

Aurinkorasvaa, deodorantteja ym. käytän minäkin. Tietysti vältän kaikkea mitä voi, kuten hiusten turhaa värjäämistä, mutta myrkkyjä nyt tulee väistämättäkin milloin mistäkin. Ihailtavaahan se on välttää ihan kaikkea, mutta harva sitä kuitenkin tekee.
 
Tuo Burana on tosiaan semmonen, josta saa aina monenlaista tietoa. Joku lääkäri kirjoittaa aika herkästi sitä myös raskaana olevalle, ja itse sain just luvan silloin tällöin ottaa lyhyen kuurin hermokipuun. Mutta se on kuitenki vissiin totta, että alkuraskaudessa se voi vaikuttaa sikiön sydämen kehitykseen ja loppuraskaudessa liian aikaiseen aukileen umpeutumiseen. Ajattelen, että pitäis aina jotenki huomioida se kokonaisuus ja punnita hyötyjä ja haittoja sitä kautta. Mä ajattelin ottaa tarvittaessa yöllä Buranaa, jos kipu estää yöunet eikä panadol yksin riitä.

Muutenki minusta tuntuu että kaikki kiellot ja suositukset on menny vähän hulluiksi. Olin ensimmäistä kertaa raskaana 9 vuotta sitten, eikä sillon ollut tietoa lakritsin ja salmiakin vaikutuksista esimerkiksi. Jätän tietysti selkeät riskit ottamatta (raaka kala ja liha), mutta saatan napata lakun tai salmiakin suuhun silloin tällöin. En ole kummankaan suurkuluttaja. Kahvia oon juonut kaikissa raskauksissa 2-3 kuppia päivässä, ja jatkanut imetyksen aikana myöskin. Kaikki päihteet on itselle täysin nounou.

Aurinkorasvaa olen käyttänyt kaikissa raskauksissa, ku en oo tiennyt edes sen riskeistä.. Nyt ku kuulin ni ajattelen silti että parempi laittaa rasvaa ku palaa. Eli Italian matkalla tulen varmaan sitä käyttämään.

Viikonloppuna olin juhlissa, jossa oli salaatissa fetajuustoa. En edes tajunnut että minun olisi pitänyt sitä välttää. jostain olen saanut semmosen käsityksen että Suomessa myös pehmeät juustot on turvallisia. Onko kellään muulla tämmöstä tietoa?

Muutenkin olis mielenkiintoista kuulla onko täällä muita odottajia, joilla on samoja ajatuksia kuin minulla?

Mä kans saatan sillon tällön vähän lakua tai salmiakkia syyä, esikon raskaudessa söin ties kui monta pussia sirkusaakkosia koska ne oli ainoot ku pysy sisällä..
Aurinkorasvaa käytän mieluummin ku otan ihosyövän riskin.
Ja jos oon oikein ymmärtäny ni Valion juustot on kaikki turvallisia käyttää.. Muiden merkkien tuotteista en osaa sanoa.
 
Tuo Burana on tosiaan semmonen, josta saa aina monenlaista tietoa. Joku lääkäri kirjoittaa aika herkästi sitä myös raskaana olevalle, ja itse sain just luvan silloin tällöin ottaa lyhyen kuurin hermokipuun. Mutta se on kuitenki vissiin totta, että alkuraskaudessa se voi vaikuttaa sikiön sydämen kehitykseen ja loppuraskaudessa liian aikaiseen aukileen umpeutumiseen. Ajattelen, että pitäis aina jotenki huomioida se kokonaisuus ja punnita hyötyjä ja haittoja sitä kautta. Mä ajattelin ottaa tarvittaessa yöllä Buranaa, jos kipu estää yöunet eikä panadol yksin riitä.

Muutenki minusta tuntuu että kaikki kiellot ja suositukset on menny vähän hulluiksi. Olin ensimmäistä kertaa raskaana 9 vuotta sitten, eikä sillon ollut tietoa lakritsin ja salmiakin vaikutuksista esimerkiksi. Jätän tietysti selkeät riskit ottamatta (raaka kala ja liha), mutta saatan napata lakun tai salmiakin suuhun silloin tällöin. En ole kummankaan suurkuluttaja. Kahvia oon juonut kaikissa raskauksissa 2-3 kuppia päivässä, ja jatkanut imetyksen aikana myöskin. Kaikki päihteet on itselle täysin nounou.

Aurinkorasvaa olen käyttänyt kaikissa raskauksissa, ku en oo tiennyt edes sen riskeistä.. Nyt ku kuulin ni ajattelen silti että parempi laittaa rasvaa ku palaa. Eli Italian matkalla tulen varmaan sitä käyttämään.

Viikonloppuna olin juhlissa, jossa oli salaatissa fetajuustoa. En edes tajunnut että minun olisi pitänyt sitä välttää. jostain olen saanut semmosen käsityksen että Suomessa myös pehmeät juustot on turvallisia. Onko kellään muulla tämmöstä tietoa?

Muutenkin olis mielenkiintoista kuulla onko täällä muita odottajia, joilla on samoja ajatuksia kuin minulla?

Mä ainakin käytin aurinkorasvaa ihan huoletta koko viikon etelässä pari viikkoa sitten, ei käynyt edes mielessä polttaa itseään totaalisesti :devil10
Enkä kyllä edes tiennyt sen kiellettyä olevan :sorry:

Buranaa yritän välttää, panadolin otan jos päänsärky äityy pahaksi. Yleensä vaan tuo panadol ei mulla oikeen toimi... no jospa ei tulisi kunnon päänsärkyä :confused:

Eikös kaikki juustot mitkä on tehty pästöroidusta maidosta ollut sallittuja? Niitä olen surutta ainakin syönyt! Eikä nyt luulisi parin pienen juuston aiheuttavan mitään vahinkoa!

Näitähän on vaikka kuinka ja paljon mitä ei saisi syödä... kuitenkin jos miettii yli 20v taaksepäin niin miten kaikki on pärjännyt ja vielä terveenä?? :woot:
Eiköhän ole tärkeintä, että äiti voi hyvin ja syö monipuolisesti :happy:

Itsehän olen kuitenkin tupakoinut yli 25 vuotta, kun plussa tuli, lopetin siihen, vaikka suositus taitaa olla ennen raskautumista... no näen tämän kuitenkin parempana kuin ei ollenkaan!
 
Mä kans saatan sillon tällön vähän lakua tai salmiakkia syyä, esikon raskaudessa söin ties kui monta pussia sirkusaakkosia koska ne oli ainoot ku pysy sisällä..
Aurinkorasvaa käytän mieluummin ku otan ihosyövän riskin.
Ja jos oon oikein ymmärtäny ni Valion juustot on kaikki turvallisia käyttää.. Muiden merkkien tuotteista en osaa sanoa.

Rupes kuola valumaan ku luin sanan sirkusaakkoset :P''' en edes oikeen pidä niistä mutta nyt ei voi muuta ajatella
Tuosta salmiakista ja lakusta esikoisen aikaan sallittiin 50g silloin tällön ja vuoden kuluttua ku raskauduin uudelleen se oli täysin kielletty. Kummassakin raskaudessa oli kamala lakritsin himo ja pakkohan sitä oli vähän saada.
Minusta näissä asioissa kannattaa olla järki kädessä eikä alkaa hysteerisesti miettii jokasta suupala.
 
https://yle.fi/uutiset/3-9601225

Tässä on aika hyvä artikkeli aiheesta. Niinkuin tuossakin todettiin, nykyään ei ole "kieltolistaa" vaan suositukset. Monessa asiassa on riskinsä, esim. ulkomaisissa pakasteissa, minkä kanssa en ottaisi pienintäkään riskiä. Noutopöydät ja sellaiset, missä ei ole täysin varma tuotteen tuoreudesta ja valmistustavasta on ihan maalaisjärjellä ajateltuna kiellettyjä. Ehkä jostain avaamattomasta kotimaisesta fetapurkista on ok syödä, vaikkei sekään täysin riskitön ole.
 
No siinähän se onkin, että yhdestä harmittomasta juustonpalasta voi saada listeriabakteerin, joka aiheuttaa keskenmenon. Perustelu, että ei ennenkään ole mitään sattunut, on yleensä harhaluuloa. Ennen ei ole todennäköisesti testattu, mikä keskenmenon tai kohtukuoleman aiheutti, joten listeriasta tai toksoplasmoosista ei ole osattu niin varoitella.

Kyllähän näistä helposti hysterisoituu, eikä siihen ole tarvetta. Pitää vaan löytää rauha sen suhteen minkä kanssa haluaa ottaa riskiä ja minkä ei, voihan riski olla hyvinkin pieni mutta silti olemassa.
 
"Valio Eila[emoji768] kotijuusto, Valio Eila[emoji768] salaattijuustot ja Valio Luomu[emoji769] tuore mozzarella viipaleet ja pallot on valmistettu pastöroidusta maidosta. Valmistustilojen sekä tuotteiden laatua ja turvallisuutta valvotaan tarkasti. Näissä tuotteissa tai niiden valmistustiloissa ei ole viimeisen kymmenen vuoden aikana todettu listeriaa. Viranomainen suosittaa pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot nautittavaksi kuumennettuna. "
-Valio-

Kuulosta siltä että Valio ei lähtis kuumentamaan mitään mutta kun viranomaiset suosittelee :D
 
Onko kellään tietoa saako soijalesitiinirakeita syödä? Olen nyt varmuuden vuoksi jättänyt ne pois, mutta tuorepuuro maistuu jotenkin tosi kitkerältä ilman sitä. Olisi ihanaa saada laittaa sitä sinne sekaan.
 
Onko kellään tietoa saako soijalesitiinirakeita syödä? Olen nyt varmuuden vuoksi jättänyt ne pois, mutta tuorepuuro maistuu jotenkin tosi kitkerältä ilman sitä. Olisi ihanaa saada laittaa sitä sinne sekaan.

Luulisin että niitä sais syödä koska nehän on "vaa" rasvanlähde. Ei mulle ainakaa kukaa fitfarmilla sanonu että sitä ei sais syyä..
 
Htisi näitä "rajoituksia". Nyt kun näitä lukee, niin en oo edes tajunnut, että esim. feta ei oo hyväksi. Pari päivää ennen plussaa söin vielä esim. kylmäsavulohta. Sit luin jostain, että listerian itämisaika oli jotain parista viikosta pariin kuukauteen, niin stressihän siitä tuli. Ens viikolla mies vie mut syömään ja siel ravintolassa on semmonen useemman ruokalajin menu, joka olis tarkoitus ottaa. Siinä on haukeakin, mutta mä nyt meinasin, että jos mä raskauden aikana yhen pikku palan syön haukea, niin ei se varmaan mun elohopeapitoisuutta kauheen korkeelle nosta. Se annos tuskin on kovin iso, kun siinä menussa oli tosiaan useempia ruokalajeja. Joku päivä myös tajusin, että mulla on töissä salmiakki mynthoneja, joita nappeilen muutaman päivässä. Lisäks tuli syötyä Missä X-pussi, jossa on salmiakkia enkä edes tajunnut... Tämmöstä tää on, mutta yritän petrata ja uskon, ettei noi nyt varmaan mitään suurta vahinkoa saa aikaan.

Välillä mietin, että kuinka monta ruokamyrkytystä tms oon saanu lähes 40-vuotisen elämäni aikana. En tiedä oonko saanut yhtään tai ehkä yhden? Tai sitten jotain lievää mitä ei oo edes osannut aatella miksikään. Mutta sit miettii, että olis ihan sika huono tuuri, että nyt just tän 9kk:n aikana sit saisin jonkun ikävän bakteerin. Ainahan se on mahdollista eikä sitä kannata turhaan uhmata, mutta kuitenkin aattelisin, että ns. maalaisjärjellä pääsee näissä asioissa jo aika pitkälle eikä ehkä kannata stressata näistä liikaa kuitenkaan.
 
Söin just halloumia, grillasin sitä kyllä pannulla perusteellisesti eli ehkä kun oli kuumennettu hyvin niin ei ole paha.
Ja söin pandan lakuja muutama päivä sitten, ai kun oli hyvää :shy: kun asuu ulkomailla niin lakritsi on harvinaista herkkua:p
 
Mun mielestä halloumi on ok, kun kuumentaa hyvin. Mäkin söin grillattua halloumia reilu viikko sitten.

Tänäänkin tuli taas lipsahdus, kun otettiin miehen kans kahvilassa joku kakkupala missä luki ekana paahdettu (vadelmakakku tms.). Mä sit aattelin, että se on varmaan ihan ok, kun on paahdettu, vaikka näyttää juustokakulta. Noh, kyllähän se taisi olla ihan ehta juustokakku ja en ees tajunnut mikä kohta siitä oli muka paahdettu. Varmaan pinnalta jotain vähän... no, tulipa sekin silti syötyä. :dead:
 
Panikoin tänne että mitenkähän suuri toksoplasma riski on hieman raaoissa lihapullissa? Keskeltä olivat siis vähän punaisia. Söin siis vahingossa niitä ja jälkikäteen keskusteltuani myyjän kaa tajusin että raakoja vähän olivat.
 
Ja piikkimatto!! Ai että, oon suurinpiirtein joka ilta tottunu pötköttää hetken piikkimatolla rentoutumassa.. Ja nyt ei saa. Yhyy! :sad001

No en kyllä usko tähän, ehkä sitten loppuvaiheessa jos olis supistelua paljon ja riski ennenaikaisesta synnytyksestä. Mutta ei kai tässä vaiheessa matosta voi olla muuta kuin hyötyä jos vapauttaa endorfiinia ja rentouttaa :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä taas ajattelen niin, että koska muutoin oon täysin kaikkiruokainen, voin aivan hyvin olla muutaman kuukauden koko elämästä (aika pieni osuus) ilman tiettyjä ruokia. Noudatan siis virallista suositusta ja siinä ei ole ollut mitään ongelmia. Rakastan esim. sushia ja raskaana ollessa syön raskaana olevalle sopivaa versiota (kasvis tai kypsennetty lohi, ei merilevää). Minusta kieltäytyminen tekee ihmiselle ylipäätään ihan hyvää välillä enkä oikein ymmärrä niitä ”mä ainakin söin sitä ja tätä raskausaikana ja terve lapsi tuli” -argumentteja, koska suosituksille on kuitenkin joku minua viisaampi miettinyt perusteen. Miksi ei voisi olla muutamaa hetkeä syömättä tiettyjä juttuja? Ja mitään stressiähän noista ei pitäisi tulla koska nuo on valmiiksi mietittyjä (itse ei tarvitse miettiä) ja aikuinenhan saa kuitenkin itse päättää, mitä syö :)

Toisaalta taas viimeksi sain myöhäisen keskenmenon, vaikka noudatin ruokasuosituksia enkä esim. värjännyt hiuksia, joten eipä sekään mitään todellakaan takaa.
 
Mulle muuten terkka neuvolassa sanoi että merilevä sushissa on ok, eli se ohjeistus koskisi erilaisia merilevävalmisteita ja luontaistuotekaupan juttuja.

Muutenkin oli kiva kuulla ne ruokasuositukset ”ammattilaisen” suusta kun sai kysellä tarkennuksia itselle epäselviin kohtiin. Mm. ihan se oikea kaupasta ostettava inkivääri ei olekaan kiellettyä vaan ne inkiväärirohdosjutut jne.
 
Panikoin tänne että mitenkähän suuri toksoplasma riski on hieman raaoissa lihapullissa? Keskeltä olivat siis vähän punaisia. Söin siis vahingossa niitä ja jälkikäteen keskusteltuani myyjän kaa tajusin että raakoja vähän olivat.

Mä kyllä sanoisin, että ei oo varmastikaan iso riski. Ja luin, että vaikkka sen sais, niin vain 10% tartunnoista siirtyy istukanläpi.
 
Mä kyllä sanoisin, että ei oo varmastikaan iso riski. Ja luin, että vaikkka sen sais, niin vain 10% tartunnoista siirtyy istukanläpi.
Juu. Luin itsekin että alkuraskaudessa vaikeampi saada. Kyselin vielä neuvolasta asiasta ja meen varmuuden vuoksi verikokeeseen huomenna tarkistamaan että ei oo tartuntaa. :happy:
 
Takaisin
Top