Raskauden aikana kielletyt asiat

Meetvurstia, salamia ja ilmakuivattua kinkkua ei saa ilman kuumennusta syödä.
 
Kyllä mä olen surutta syönyt Atrian (on kotimaista) kalkkunaleikettä ainakin :happy: Ja meetvurstia pizzassa ja lämpöisissä voileivissä, himoitsen sitä säännöllisesti :sorry: Käsittääkseni kaikkia saa syödä mitkä on lämmöllä kypsennettyjä :)
 
Täällä kanadassa oon kyllä varovainen just majoneesin kanssa koska en luota täkäläiseen hygieniaan samalla tavalla kuin suomalaiseen. Ja esim mozarelllaa oon syönyt kunhan on pastöroidusta maidosta tehty. Aika hyvin se kumminkin ilmoitetaan.
Saako Suomessa syödä leikkeleitä raskaana? Oon syönyt nyt pari kertaa subia jossa kalkkunaleikkelettä ja nyt työkaveri sanoi että ei saisi syödä. Nyt googlailin ja aika monenlaista tietoa löytyy. Enkun kielisisillä sanotaan että on vain myytti ja voi syödä vapaasti mutta sitten on juttua sitä vastaankin:wideyed:

Tosiaan kaikki ilmakuivatut ym kinkut ja leikkeet - ei suositella. Johtuen siis kypsennysmetodista, kun lihaa ei varsinaisesti paisteta. Sama juttu kylmäsavulohen jne kanssa.
 
mun niin tekis mieli nyt kun saa uusia perunoita niin niitten kanssa popsia kylmäsavulohta tai graavikalaa
 
Oon syönyt valion raejuustoa ja salaattijuustoa kun jostain luin et kotimaisia voi hyvin syödä. Oon muutaman kerran syönyt kyllä mozzarellaakin kun luin että on tehty pastöroidusta maidosta. Pitää lopettaa!
Miten teillä kalojen kanssa tai siis mitää kalaa syötte? Onko aina ostettava tuoreena kalatiskiltä? Oon nimittäin syönyt kypsää lohta valmispakkauksessa altaassa (muovissa) ja välttelin vaan sitä graavikalaa! On kyllä vaikeeta se 2-3 eri kala-ateriaa/vko, ei mulla ainakaan toteudu.
 
Oon syönyt valion raejuustoa ja salaattijuustoa kun jostain luin et kotimaisia voi hyvin syödä. Oon muutaman kerran syönyt kyllä mozzarellaakin kun luin että on tehty pastöroidusta maidosta. Pitää lopettaa!
Miten teillä kalojen kanssa tai siis mitää kalaa syötte? Onko aina ostettava tuoreena kalatiskiltä? Oon nimittäin syönyt kypsää lohta valmispakkauksessa altaassa (muovissa) ja välttelin vaan sitä graavikalaa! On kyllä vaikeeta se 2-3 eri kala-ateriaa/vko, ei mulla ainakaan toteudu.
Tosi vähän tulee itsekin kalaa syönyt. En oo oikein pystynyt syömään. En oo tuoreena ostanu tiskiltä, oon ostanut pakkasesta kalaa esim. seiti paloja ja kypsentänyt kotona. Oon myös tonnikalaa purkista syönyt.
 
Kalat tuottaa täälläkin harmaita hiuksia. Oon lohta syönyt joitakin kertoja tän raskauden aikana, siikaa, kuhaa ja punakampelaa kerran. Tiskillä muistelin, että kuha ois ok, mutta myöhemmin suositeltujen kalojen listaa taas katsoessani se olikin sitten kuitenkin vältettävien listalla. Tonnikalaa purkista tullut myös syötyä kastikkeessa ja salaatissa. Kalaa ei kuitenkaan tuu syötyä läheskään joka viikko. Ja tuoretiskistä ostettaessa kala on älyttömän kallista!
 
Hei entäs perunasipuli sekoitus pakastealtaasta? Jos tekee siitä esim uunilaatikon? Tyhmä kysymys mut tuun pian hulluks näiden kaikkien rajoitusten kanssa :'D
 
Tosi vähän tulee itsekin kalaa syönyt. En oo oikein pystynyt syömään. En oo tuoreena ostanu tiskiltä, oon ostanut pakkasesta kalaa esim. seiti paloja ja kypsentänyt kotona. Oon myös tonnikalaa purkista syönyt.

Samoin täällä!
Tosin pari kertaa on tullut lohta ostettua tiskiltä ja ollaan sitten uunilohta tehty
 
Hei entäs perunasipuli sekoitus pakastealtaasta? Jos tekee siitä esim uunilaatikon? Tyhmä kysymys mut tuun pian hulluks näiden kaikkien rajoitusten kanssa :'D
No ei kyllä pitäisi olla mitään estettä :D olen ainakin itse käyttänyt

Uunissa kuitenkin laatikot yleensä sen verran kauan, että pöpöt kuolee
 
Hei entäs perunasipuli sekoitus pakastealtaasta? Jos tekee siitä esim uunilaatikon? Tyhmä kysymys mut tuun pian hulluks näiden kaikkien rajoitusten kanssa :'D
Kaikkia pakasteita saa syödä kunhan ne kuumentaan kiehuvan kuumaksi. Eli voit huoletta tehdä uunilaatikkoa :)

Noista kaloista vielä. Mistä olette löytäneet listan mitä kaloja saa syödä ja mitä ei? Mä oon huoletta syönyt kuhaa ja lohta muutaman kerran, paistettuna tietty. Olen lukenut että ainoastaan hauki olisi kokonaan raskaana ollessa kielletty.
 
Mä söin mökillä itse savustettua lohta (kaupassa oikeastaan kaikki savulohet on vakuumissa, tiskissäkin saattaa olla olleet jossain vaiheessa pakattuna) sekä kuhaa ja haukeakin. Jos sitä tulee kerran raskaudessa syötyä, niin ei voi olla liikaa.

Aika kova vaatimus kyllä tuo 2-3 kertaa viikossa... Tonnikala on mustakin hyvää, mutta ei taida olla terveysvaikutuksiltaan yhtä hyvä kuin joku muu, eikä myöskään kovin eettistä kamaa.
 
Se tonnikala on kätevä mut siitä ja seistä ei kyl niitä rasvahappoja taida pahemmin saada. Ravintoloissa yritettävä valita kalaa. Kalaöljykapseleita ei suositella, kysyin niistä vielä sieltä teratologisesta tietopalvelusta.
 
Lohta ostaisin enempikin, mutta kallista on mun makuun. En oikeestaan ees tykkää seiti kalasta. Pitääkin ruveta kattelee löytyskö mitä muuta kalaa pakkasosastolta! En oikein osaa ees tehdä kalaruokaa. Sekin on mulla yks ongelma.
 
Eikö se ole ihan yleinen suositus syödä kalaa 2-3 kertaa viikossa? Eli ei siis vain raskaana ollessa..
 
Kyllä mun mielestä vakuumipakattua kalaa voi ostaa ja syödä esim. kypsää lämminsavulohta ja raaka kala pitää vaan kypsentää, niin sitten voi syödä ilman ongelmaa. Ainakin tuolla Eviran sivuilla puhutaan vaan näistä rahoista, kylmäsavu- ja graavikaloista. Ja kokonaan vältettävä tosiaan on hauki elohopean vuoksi.
 
Samaan aikaan on hyvä pitää mielessä, etteivät nyt havaitut riskit ole käytännössä kovin suuria, ja on myös mahdollista, että yhteyden taustalla ovat sairaudet ja seikat, joiden takia äidit turvautuivat parasetamoliin raskauden aikana. Tulokset on silti syytä huomioida ja varmistaa lisätutkimuksissa.

Viime vuosina parasetamolin tehosta ja haitoista on kertynyt ristiriitaisia tutkimustuloksia, mutta nykytietämyksen perusteella se on oikein käytettynä turvallinen lääke, ja sopii lapsille ja raskaana oleville paremmin kuin muut yleisesti käytettävät kipulääkkeet.
 
Hei! Söin tossa viimeviikolla kanacaesar salaattia ja vasta sen jälkeen aloin miettiin että saakohan sitä syödä :eek: yritin etsiä netistä tietoo mutta en päässyt oikein selvyyteen..
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top