Raskauden aikana kielletyt asiat

Mulla on käynyt kanssa noin, että söin jotain ja jälkeenpäin vasta tuli mieleen oliko sopivaa.
En osaa sanoa tuosta caesar salaatista, mutta toksoplasmoosia siitä ei varmaankaan voi saada, kun liha on kypsää. Listeriasta en tiedä, mutta onhan se aika harvinainen. Neuvolassa juttelin aiheesta yhden tuollaisen säikähdyksen jälkeen. Sanoivat, että ei tarvitse huolehtia listeriasta ellei tule oireita. Eli jotain flunssan tyylistä oiretta kuumetta ym. Itämisaika voi ilmeisesti olla pitkä.
 
Minä olen pitänyt riskiä sairastua kana caesar-salaatista niin pienenä, että olen sitä syönyt hyvällä omalla tunnolla. Parmesan-juusto ja salaatinkastike ovat kai ne, missä teoriassa voisi listeriaa olla. Ei kai sitä täysin turvallisia ruoka-aineita olekaan... Onneksi kuitenkin elimistökin tekee bakteereja vastaan työtä, eikä yksittäiset bakteerit pääse sairastuttamaan! :) Tämän päiväkseen salaattiannokseen oli harmillisesti lisätty maissia, ne jätin kyllä lautaselle, kun en niiden alkuperästä tiennyt...
 
Kysyn nyt tässä kielletyt asiat listalla onko jotain suosituksia et saako konserteissa esim. Hartwall Areenalla käydä normaalisti vai tykkääkö vauva huonoa kovasta metelistä? Tyhmä kysymys mut kaikkea tässä miettii ekan kohdalla
 
Kysyn nyt tässä kielletyt asiat listalla onko jotain suosituksia et saako konserteissa esim. Hartwall Areenalla käydä normaalisti vai tykkääkö vauva huonoa kovasta metelistä? Tyhmä kysymys mut kaikkea tässä miettii ekan kohdalla

Mä olen kanssa miettinyt tuota ja olen menossa ensi viikolla neuvolaan. Ajattelin silloin kysellä asiaa.
 
Kysyn nyt tässä kielletyt asiat listalla onko jotain suosituksia et saako konserteissa esim. Hartwall Areenalla käydä normaalisti vai tykkääkö vauva huonoa kovasta metelistä? Tyhmä kysymys mut kaikkea tässä miettii ekan kohdalla

Ymmärtääkseni yksittäisistä tapahtumista ei ole vauvalle haittaa, mutta jos esim työ tapahtuisi päivittäin vastaavassa melussa, se varmasti jo vaikuttaisikin. Vauvoillahan on jo kohdussa kyllä valmiiksi meteliä kun äidin sydän sykkii, verenkierto kohisee ja kaikki muut elimistön äänet sitten vielä kuuluvat. Siksi niin moni vauva kait tarvitsee jotain hurinaa tai surinaa että pystyy rauhoittumaan ja nukahtamaan.
 
Itse olin Hartwallilla konsertissa esikoista odottaessa vissiin joskus 6-7kuulla. Pidin takkia ja huivia vatsan päällä vaimentamassa.
Vauva pyöri ja potki silloin ihan hulluna! Olin aivan stressaantunut, että se stressaantuu siitä metelistä.. en täysillä pystynyt nauttimaan siis.
Mutta eipä siitä kerrasta tosiaan varmasti mitään haittaa oikeasti ole :D ..mutta nyt en kyllä oman mielenrauhani vuoksi enää menisi.
 
Mulla olis siis 2kk la sen jälkeen. Todellakin istumapaikan ajattelin, en ehkä mee jorailee eturiviin mahani kanssa siinä vaiheessa :D
 
Kyllähän ammattiartistitkin keikkailee raskaana, ni eikai siinä mitään vaaraa pitäis olla. Ehkä ne vieressä joraavat ovat suurin vaara :cool05
 
Hei mitä mieltä olette ravuista?
Lähinnä mietin nyt rapujuhla-aikaan ihan ite ravustettuja jokirapuja?
Entä pakasteessa olevat?
 
Hei mitä mieltä olette ravuista?
Lähinnä mietin nyt rapujuhla-aikaan ihan ite ravustettuja jokirapuja?
Entä pakasteessa olevat?

En mä ainakaan ole törmännyt missään kiellettyjen listalla rapuihin, kun vaan on hyvin kypsennetty :)
 
En mä ainakaan ole törmännyt missään kiellettyjen listalla rapuihin, kun vaan on hyvin kypsennetty :)

Kiitos vastauksesta Miina! :) Näin mäkin oon katsellut ettei tuola eviran sivuilla ole, mutta aina välillä muualla tulee esiin niissä olevat ympäristömyrkyt ym.. Kuitenkin itsekin olen ajatellut monien ruokien kanssa maalaisjärjen olevan sallittua, eikä monissa jutuissa pienet annokset silloin tällöin haittaa mutta ajattelin vähän varmistella mitä mieltä täällä ollaan. :)
 
Tää on kyllä mielenkiintoinen teema koska kiellettyjen asioiden lista vaihtelee tosi paljon maakohtaisesti. Itse asun ulkomailla mutta kyllähän sitä tulee luotettua vanhaan tuttuun Eviraan. Täällä kuulemma saa syödä jonkin verran ilmakuivattua kinkkua kunhan sen hankkii luotettavasta paikasta joka omaan korvaan kuulostaa hyvin epätieteelliseltä kriteerillä. Toisaalta kyllähän Suomessakin usein luotetaan sokeasti Valioon... itse yritän välttää kaikkea kiellettyä kun sen verran lyhyesti ajasta on kyse mutta odotan kun saa taas syödä mitä haluaa.
 
Tuosta ilmakuivatusta kinkusta mietinkin et onko ns. sallittujen listalla? Olin siis Ragussa syömässä ja ilmoitin et on näitä raskaus rajoituksia. Sit pamahti pöytään annos jossa oli pienet suikaleet ilmakuivattua kinkkua ja kun asiaa ihmettelin niin tarjoilija totesi että "kyllä kaikki raskaana olleet on tähän asti sitä syöneet" Olin luullut, että ei suositella.
 
Tuosta ilmakuivatusta kinkusta mietinkin et onko ns. sallittujen listalla? Olin siis Ragussa syömässä ja ilmoitin et on näitä raskaus rajoituksia. Sit pamahti pöytään annos jossa oli pienet suikaleet ilmakuivattua kinkkua ja kun asiaa ihmettelin niin tarjoilija totesi että "kyllä kaikki raskaana olleet on tähän asti sitä syöneet" Olin luullut, että ei suositella.
Ei suositella syötäväksi. Mulla lukee tossa neuvolasta saadussa listassa niin.
 
Tuosta ilmakuivatusta kinkusta mietinkin et onko ns. sallittujen listalla? Olin siis Ragussa syömässä ja ilmoitin et on näitä raskaus rajoituksia. Sit pamahti pöytään annos jossa oli pienet suikaleet ilmakuivattua kinkkua ja kun asiaa ihmettelin niin tarjoilija totesi että "kyllä kaikki raskaana olleet on tähän asti sitä syöneet" Olin luullut, että ei suositella.
Ilmakuivattua ei suositella, koska sitähän ei varsinaisesti kypsennetä kuumassa (kuivataan). Sama syy miksi graavikalaa ei suositella. Vain tarpeeksi kuumassa käsittely varmistaa ettei ole listeriaa jne. Mutta aika tuuria toki saisi olla että jotain niistä tulisi, mutta riski aina on. Söinpä minäkin sukulaisen luona graavikalaa kun oli valmiiksi tehnyt mulle leivän enkä enää siinä ruvennut mitään sanomaan.
 
Ilmakuivattua ei suositella, koska sitähän ei varsinaisesti kypsennetä kuumassa (kuivataan). Sama syy miksi graavikalaa ei suositella. Vain tarpeeksi kuumassa käsittely varmistaa ettei ole listeriaa jne. Mutta aika tuuria toki saisi olla että jotain niistä tulisi, mutta riski aina on. Söinpä minäkin sukulaisen luona graavikalaa kun oli valmiiksi tehnyt mulle leivän enkä enää siinä ruvennut mitään sanomaan.

Mulla on kans pari kertaa käyny et oon tyytyväisenä alkanu syömään ja sit tajunnu et tää ei taidakaan olla suositusten mukaista. Luulis ettei pieni määrä haittaa, jos ei nyt aivan perusruokavalioon ala lisäileen.
 
Tää on kyllä mielenkiintoinen teema koska kiellettyjen asioiden lista vaihtelee tosi paljon maakohtaisesti. Itse asun ulkomailla mutta kyllähän sitä tulee luotettua vanhaan tuttuun Eviraan. Täällä kuulemma saa syödä jonkin verran ilmakuivattua kinkkua kunhan sen hankkii luotettavasta paikasta joka omaan korvaan kuulostaa hyvin epätieteelliseltä kriteerillä. Toisaalta kyllähän Suomessakin usein luotetaan sokeasti Valioon... itse yritän välttää kaikkea kiellettyä kun sen verran lyhyesti ajasta on kyse mutta odotan kun saa taas syödä mitä haluaa.

Saanko kysyä mielenkiinnosta et missä maassa asut ja miten siellä suositukset poikkee suomalaisista? Tää aihe on nimittäin mietityttänyt mua aikasemminkin. Koska jos toisessa maassa on sallittua, niin kuinka tarkka sitä täytyy sit olla jokaisen suosituksen kohdalla?
 
Suomessa on hurja määrä asioita "ei suositella"- listalla ei siksi että ne olisi myrkyllisiä tai vaarallisia, vaan koska niitä ei ole tutkittu riittävästi tai turvallisen määrän rajaa ei ole pysty määrittämään.

Ja nuo muuttuu älyttömästi joka vuosi. Siskoni odotti 2015 ja sillon salmiakki oli sallittujen listalla (vai 30g/pv), nyt sitä ei suositella ollenkaan.
 
Mulla on rehellisesti sanottuna ollut vaikea kieltäytyä täysin lakritsista ja salmiakista juuri sen vuoksi ettei ne minun aikaisempien raskauksien aikana ollut kielleyttyjen listalla. Ymmärrän toki, että nyt niitä on varmaan tutkittu enemmän mutta jotenki se niiden haitallisuus ei meinaa mennä kovin syvälle mun päähän ku aina oon syönyt. :bored:

Ja muutama "vahinko" on kyllä käynyt myös. Etten ole vain tullut ajatelleeksi. Viimeisimpänä ruohosipulilevite... Vasta jälkeenpäin mietin että olikohan siinä tuorejuustoa.
 
Takaisin
Top