Raskauden aikana kielletyt asiat

Mä jostain luin, että se sauna kielto ulkomailla oisi lähtenyt jostain huonosti tehdystä tutkimuksesta, jonka paikkaansapitävyys on kyseenalainen. En tiedä onko totta vai ei.

Mä en ole pystynyt saunomaan, kun tulee niin huono olo ihan heti. Toisaalta mua helposti pidempään saunoessa pyörryttää vaikken ole raskaana. Tykkään silti saunomisesta. On kyllä vaikeaa ollut olla saunomatta. Yleensä käyn vähintään kerran viikossa.
 
Mäkin oon saunonu koko ajan, useitakin kertoja viikossa nyt ilmojen viilennyttyä. En oo muutenkaan kovien löylyjen ystävä, joten miedoissa löylyissä oon muutaman hetken ollut. Mullakin saunominen on helpottanut lihasjäykkyyttä ja rentouttanut, joten en jaksa uskoa että haittaa on ollut. Vettä tankkaillut kovasti jälkeen :)
 
Saunoin esikoista odottaessa varmaan 2-3 kertaa viikossa, kun rentoutti mukavasti. Join saunassa paljon vettä samalla, koska muuten tuli herkästi outo pääkipu :D

Nyt en ole saunonut, kun ei ole omaa saunaa enää. Neuvolasta myöskin sanottiin, että olisi ehkä hyvä välttää, kun supistelee ja istukka matalalla.
 
Palaan vielä näihin kaloihin. Mitä mieltä olette, saako valmiiksi kypsennettyä kalaa ostaa niissä valmispakkauksissa? Siis ei tuoretiski, vaan se sama kana/jauheliha osasto. Esim valmiiks kypsää ja pakattua lohta vai voiko niissä olla myös listeria?
 
Palaan vielä näihin kaloihin. Mitä mieltä olette, saako valmiiksi kypsennettyä kalaa ostaa niissä valmispakkauksissa? Siis ei tuoretiski, vaan se sama kana/jauheliha osasto. Esim valmiiks kypsää ja pakattua lohta vai voiko niissä olla myös listeria?

Kyllä mun mielestä voi ostaa ja syödä, voithan tietty lämmittää vielä varmuudeksi jos epäilyttää :)
 
Palaan vielä näihin kaloihin. Mitä mieltä olette, saako valmiiksi kypsennettyä kalaa ostaa niissä valmispakkauksissa? Siis ei tuoretiski, vaan se sama kana/jauheliha osasto. Esim valmiiks kypsää ja pakattua lohta vai voiko niissä olla myös listeria?
En itse ostaisi/söisi, ellei ole just sinä päivänä siellä kaupassa kypsennetty (tämän huomaa tietty pakkauksesta, joissain kaupoissa olen tällaisia nähnyt). Eikö nämä muut tapaukset ole juurikin vakuumipakattuja? Hankala sanoa, kun en itse noilla hyllyillä usein seikkaile. Ja niissä vakuumipakatuissa tmv. on ehdoton kielto, ellei tosiaan kuumenna uunissa tai paista todella kuumaksi. Minusta silloin kala menee muutenkin pilalle, joten ostaisin ihan raakana ja valmistaisin itse.:)
 
En itse ostaisi/söisi, ellei ole just sinä päivänä siellä kaupassa kypsennetty (tämän huomaa tietty pakkauksesta, joissain kaupoissa olen tällaisia nähnyt). Eikö nämä muut tapaukset ole juurikin vakuumipakattuja? Hankala sanoa, kun en itse noilla hyllyillä usein seikkaile. Ja niissä vakuumipakatuissa tmv. on ehdoton kielto, ellei tosiaan kuumenna uunissa tai paista todella kuumaksi. Minusta silloin kala menee muutenkin pilalle, joten ostaisin ihan raakana ja valmistaisin itse.:)

Mä käsitin että aloittaja tarkoittaa niitä suoraan valmistajalta tulevia pakkauksia, missä kala valmiiksi esim savustettu. Jos kyseessä nuo kaupan itse pakkaamat, niin jättäisin kyllä hyllyyn!!
 
Mä jättäisin varmaan molemmat hyllyyn :grin joissain kaupoissa oon joskus nähnyt sellaisia ”just pakattuja”, jotka on käytännössä kauppa itse paistanut tms. Jos on sinä päivänä tehty, niin en usko et tällaisessa olisi ongelmaa, sehän on tällöin käytännössä suht tuore ja vasta kypsennetty. Niissä pitäisi toki näkyä päiväykset tai pitäisi kysyä. Sitä en tiedä, millaisia käytäntöjä kaupoissa näissä on! Mä en oo itse syönyt kumpaakaan eli vain tuoretta ja hyvin kypsennettynä. Nuo savustetut yms. valmistajalta tulevat on musta just niitä listeriapesiä.. oon kyllä voinut väärinkin tän ymmärtää :grin
 
Mä käsitin että aloittaja tarkoittaa niitä suoraan valmistajalta tulevia pakkauksia, missä kala valmiiksi esim savustettu. Jos kyseessä nuo kaupan itse pakkaamat, niin jättäisin kyllä hyllyyn!!

Siis valmistajalta tulleita tarkoitan. Samanlaisia paketteja kun ne graavikalat mut kypsää versiota. Nehän on toki myös niissä vakuumipaketeissa. Kaikissa varoituksissa puhutaan aina vaan nimenomaan niistä raaoista kaloista.
 
Siis valmistajalta tulleita tarkoitan. Samanlaisia paketteja kun ne graavikalat mut kypsää versiota. Nehän on toki myös niissä vakuumipaketeissa. Kaikissa varoituksissa puhutaan aina vaan nimenomaan niistä raaoista kaloista.

Mä uskaltaisin kyllä syödä, olen syönyt lohisalaattiakin (niitä valmiita tuoreita missä lohi on kypsennettyä). Jos yhtään mietit niin kuumenna vielä ennen syömistä, sitten ei ainakaan pitäisi olla mitään :)
 
Itse olen jotenkin ymmärtänyt, että kaikki vakuumipakatut ovat itse saatanasta, ja jättänyt suosiolla hyllyyn :hilarious:
 
Itse olen jotenkin ymmärtänyt, että kaikki vakuumipakatut ovat itse saatanasta, ja jättänyt suosiolla hyllyyn :hilarious:

Siis jauheliha on myös vakuumipakattua... kuten lähes kaikki lihatuotteet nykyään, mitä sä oot syönyt?? :wideyed:
 
Siis jauheliha on myös vakuumipakattua... kuten lähes kaikki lihatuotteet nykyään, mitä sä oot syönyt?? :wideyed:

Lisäys: kun kaloista puhutaan :grin

Mä olen oikeastaan vain ostanut tiskiltä ja valmistanut kalat itse. Olen liian vainoharhainen niiden kanssa :D
 
Lisäys: kun kaloista puhutaan :grin

Mä olen oikeastaan vain ostanut tiskiltä ja valmistanut kalat itse. Olen liian vainoharhainen niiden kanssa :D

Meinasin jo säikähtää :hilarious: juu kalat on aina riskialttiita! Myös siellä tiskillä... ei ikinä tiedä onko kylmäketju varmasti pitänyt. Mut hyvin kypsennettynä mä olen syönyt kyllä ihan huoletta. Savustettua myös, kun vaan lämmittää hyvin ensin :)
 
Tätä ketjua lukiessa tulee aina nälkä :D kalasta en niin välitä niin sitä on helppo vältellä vaikka tästä nyt tulinkin hieman vainoharhaiseksi ja kohta varmaan googlasin et mitkä kaikki paketit lasketaan vakuumipakatuiksi.

Muutama päivä sitten kuumeisesti taas yritin etsiä tietoa juustoista. Eviran mukaan kaikki pehmeä kielletty mutta monissa muissa paikoissa ainoastaan homejuustoa ja muut pehmeät Ok kunhan on pastötoitu. En sitten uskaltanut kuitenkaan sitä fetaa laittaa salaattiin.
 
Tarkistin asian eviran sivuilta. Siellä on raa'at, tyhjiö- ja suojakaasupakatut tai.... Tuossa tuo "," välissä minusta tarkoittaa, että raa'at ja pakatut on erikseen ja pakatuista ei erotella onko kypsiä. Ohjeena on syödä kuumennettuna kauttaaltaan vähintään 70 asteiseksi.
 
Lisäys: kun kaloista puhutaan :grin

Mä olen oikeastaan vain ostanut tiskiltä ja valmistanut kalat itse. Olen liian vainoharhainen niiden kanssa :D

Eihän vakuumipakatuissa ole mitään, jos ne kuumentaa kiehuvan kuumaksi tms. Mun mielestä ne on vaan yleensäkin pahanmakuisia vrt. Itse valmistettu :grin Kaikki raa’at lihatuotteet luonnollisesti on ok, koska ne kypsennetään! Tartaria varmaan tuskin kukaan miettii raskaana ollessaan, hehe. Kalojen kanssa on se ”ongelma”, että niitä ei kuumenneta vaan syödään suoraan.
 
Jos kylmäketju on katkennut, voi toki saada tavallisen ruokamyrkytyksen, mutta se ei käsittääkseni ole varsinaisesti vaarallinen (kuten listeria). Mutta todella epämiellyttävää ja voihan siitäkin tulla ongelmia. Mä olen syönyt palan graavikalaakin, mutta muuten kyllä pyytänyt esim. ravintolassa hampurilaispihvin kypsänä jne. Olis muuten kiva tietää mikä nyt oikein on vakuumi- tai tyhjiöpakkaus? eikö se ole sellainen tiivis missä ei ole ilmaa sisällä? eli ei esim. jauhelihapaketti, onhan siinä ilmaa?
 
Tarkistin asian eviran sivuilta. Siellä on raa'at, tyhjiö- ja suojakaasupakatut tai.... Tuossa tuo "," välissä minusta tarkoittaa, että raa'at ja pakatut on erikseen ja pakatuista ei erotella onko kypsiä. Ohjeena on syödä kuumennettuna kauttaaltaan vähintään 70 asteiseksi.
Minun kielikorvani sanoisi tuosta taas juuri toisin päin, koska lause vielä tuon jälkeen jatkuu - eli että raa'at pakatut tai raa'at itsevalmistetut graavisuolatut/kylmäsavustetut kalat on ongelma. Ei se pakkaus itsessään sinne bakteeria tee, jos tuote on alkujaan kypsennetty ja käsitelty oikein (eikä esim laskettu kypsennyksen jälkeen samalle leikkuulaudalle, missä ollut raakana..). Ongelma noissa pakkauksissa on siis se, että kun niissä on pitkät säilyvyysajat, ehtii siellä oleva bakteeri lisääntyä niin paljon, että voi aiheuttaa taudin, jos sinne bakteeri on alkujaan päässyt...
 
Takaisin
Top