Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tuohon kun kysyit onko mahat kasvan ni vaikka täällä ollaan nyt tosi alussa vasta (8+4) mut kyllä mahastani voin sen verran sanoa että vaiks ei luultavimminkaan pikkasesta johdu (tai on ainakin vaikea uskoa :) ), niin mulla on maha muuten turvoksissa. Tiiä sit johtuuko syömisestä, eikä ole ollut vielä mielihaluja vaan koittan vaan syödä säännöllisesti. Meillä on kova vääntö miehen kanssa onko mun maha kasvan vai ei :D Olen miettin et on varmaan jännittävä tunne kun oikeasti tajuaa sen että maha kasvaa pienen takia.. sitä odotellessa! :)
 
Tänään oltiin NT-ultrassa. Jännitti etukäteen ihan kamalasti! Onneks kaikki oli hyvin. Sikiön pituus 63.3 mm mikä vastasi viikoissa 12+5, eli laskettu aika siirtyikin jo 26.10. Niskaturvotukseksi mitattiin 1mm. Siellä se pikkuinen liikkui vimmatusti ja heilutteli meille käsiään. Ihan mieletöntä <3
 
Mää katoin meijän kunnan äitiysneuvolakäyntien perusrunkoo, ni siellä on 2 ultraa, 11-12vk on varhaisraskauden ultra, niskaturvotus- ja veriseulontatutkimus. Ja sit 21-22 vk rakenneultra.
 
Mä en nyt muista missä ketjussa oli puhetta siitä ultrataanko vatsan päältä vai alakautta, mutta kun nyt sain neuvolasta tietoa meille kuuluvista ultrista niin ohjeissa luki, että ultrataan vatsan päältä. Jo tämä aikaisempikin, joka on viikoilla 11-13. Ja kuuluu siis kaksi, tuo ja toinen sitten viikoilla 19-21.
 
meillä on kanssa kaksi ultraa eli NP-ultra vko 12 ja rakenneultra sitte viikolla 20. Tämä niskapoimu-ultra tehtiin mulla ainakin ensin alakautta ja sitte vatsan päältä.
 
Meillä ultrataan jokaisella neuvolalääkärikäynnillä (kolme kertaa)
ja sen lisäksi sitten sairaalassa np- ja rakenneultra :) 
 


Mulla on ultra tiedossa tosiaan joka kuussa ja sitten 30 viikon jälkeen seurataan kahdesti. 

Ihan mielenkiintosta päästä näkeen ns tarkkaan vauvan kasvua :)
 
Meillä kaksi ultraa; nt- ja rakenneultra. Esikon aikaan yritettiin ensin vatsan päältä, mutta kohtu oli taakse kallellaan niin sitten sisäkautta ja rakenneultra vatsanpäältä. Se piti maksaa silloin ise. Ja tässä raskaudessa kävin yksityisellä itse maksamana varhaisultran (50e).
 
Ensimmäinen virallinen ultra takanapäin ja edelleen siellä touhusi yksi vaavi. Meinasin hihkaista siinä miehelle, että näyttää ihan samalta kuin esikoisemme, mutta sitten päätin pitää nokkani kiinni, kun taitavat kaikki sintit näyttää suunnilleen samalta siinä ultraruudussa... :D On se vaan aina yhtä ihana näky, kun se pieni siellä liikkuu. <3 Vauva oli hitusen suurempi, eli todennäköisin laskettu aika on nyt ilmeisesti 1.11., mutta aikaisemmin annettua laskettua aikaa ei muutettu. 

Niin ja taas ultrattiin vatsan päältä. Samoin varhaisultrassakin. Näin siis Turun seudulla. Varhaisultrien hinnoista kun oli puhetta, niin meillä maksettavaa itselle jäi 80 €.
 
Rosebud- mulla perussairaus jonka takia seurataan "tarkemmin" mutta vielä ei mitään ole kuulunut. Mulla lääkitystäkään ei kuulemma saanut lopettaa. Odotamme kärsimättöminä kutsua ekaan ultraan. nyt 10+1.
 


Mulla on ykköstyypin diabetes niin joudun ramppaamaan ultrassa. Vauvasta voi tulla nimittäin megaiso ja pahimmillaan se pitää synnyttää jo viikolla 32.

Järkyttävän aikasin sanon minä!!
 
Meillä myös ensimmäinen ultra nyt takana, ja onneksi vauvoja näkyi vain yksi! :) Kaikki näyttäisi olevan tämän hetkisten tietojen mukaan kunnossa, niskaturvotusta ei ollut ja kävin samalla myös verikokeessa. Vauva vastasi viikkoja, joten lasketuksi ajaksi jää 10.11. Ja Jorvissa ultraus tehtiin ensin alakautta, mutta näkyvyys oli niin huono, niin loppuaika ultrattiin mahan päältä.
Hieno hetki nähdä taas oman kropan sisällä elämää...

Mansikkainen
 
Tulihan se ultra sieltä lopultakin. Mahassa näytti vipeltävän viikkoja 12+0 vastaava kaikin puolin terveeltä vaikuttava pikkukaveri :)

Mahan päältä sai niin hyvän kuvan, että alakautta ei tarvinnut ultrata.

Oli kyllä helpottunut olo, kun pääsi näkemään, että siellä oikeasti kasvaakin joku :)
 
Mulla oli tänään eka neuvola. Täti kysyi sit lopussa että haluaisimmeko kokeilla kuuluuko sydänäänet, ja varoitteli että ei välttämättä vielä kuulu. No tietty haluttiin, ja ei menny kauaa ku kuulu hirvee jyskytys :D Eli todentotta siellä joku kasvaa, todistettavasti. Täti sanoikin että nyt kun sydänäänet löytyivät, niin keskenmenon riskikin pienenee huomattavasti. Huomenna varaan ekan ultran, sinne luultavasti päästää parin viikon päästä :)
 
Ihania uutisia teillä ultrasta/neuvolasta! Odotan jo niin kovin omaa np-ultraa maanantaina!
En tiedä voiko olla mahdollista jo nyt tuntea sikiön liikkeet mutta muutaman kerran kun olen käynyt nukkumaan ja olen maannut ihan selällää paikoillaan hetken niin masussa on tuntunut kuin siellä menisi joku ilmakupla ja neuvolantäti sanoi että se tuntuisi suht samanlaiselta. Mulla tosin menossa vasta 11+3 joten voi olla oman mielikuvituksen tepposia kun niin kovasti jos haluisin ton mahan kasvavan :)
 
piti se vielä sanoa omasta neuvolakäynnistäni, että mun ekalla neuvolakäynillä huoneessa oli vaan terveydenhoitaja eikä muita lääkäreitä tai harjottelijoita. 
Mua jäi vähän vaivaamaan hoitaja määrittelemä la, kun hän katsoi kiekosta mun lasketuksi ajaksi 11.11. vaikka varhaisultrassa todettiin että la olisi 14.11.
Ja kuulemma jos np-ultrassa tuo laskettuaika ei eroa yli 10 päivällä niin sitten se lopullinen la on 11.11.2012
Mun ensimmäisellä neuvolakäynnillä ei mitattu muuta kuin paino ja verenpaine. hemoglobiinia hoitaja ei halunnut mitata vielä koska sille ei tässä vaiheessa kuitenkaan voi mitään tehdä kun rautalisää saa ottaa vasta rv 15 eteenpäin.
Sydänääniäkään ei voitu kuunnella koska meidän neuvolassa ei ole sellaisia laitteita.
Jotenka ensimaanantaita isosti odottellen tässä, onneksi tämä viikko menee suht nopeesti kun huomenna töistä suoraan Tanskaan ja perjantai-iltana vasta kotiin :)
 
Mulla taas varhaisultrassa lääkäri arvioi lasketuksi ajaksi 5.11 ja neuvolassa ne laski sen 31.10, mutta sanoi, että muuttuu varmasti ultrassa ja n 7.11 oli heidän arvio. Kättärillä sitten sanottiin, että 5.11 olisi LA. Ja hoitsuhan katsoi vain kiekosta ja antoi sen mukaan arvionsa. Se raja lasketun ajan muutokselle on jotain 4 päivää eikä 10, eli saattaa sinullakin se muuttua vielä.
 
Eikun se hoitaja sanoi ihan suoraan että ellei se la muutu yli 10pv niin toi mun 11.11. pysyy ja sitä vähän ihmettelinki kun tääl on puhuttu neljästä päiväst ja sillee :)
 
Takaisin
Top