Neuvola- ja ultrakuulumiset

Mukula: Aika hurjalta kuulostaa tuo 190€. Mulla jäi 150€ käynnistä korvausten jälkeen maksettavaa 110€ (Femeda). Yksityisillä on vähän se huono, että eri lääkärit voivat ottaa palveluistaan ihan eri hintaa.

Rosebud: Onpas outoa. Oon aina luullut että lääkärit ja hoitajat puhuvat (ainakin raskaana olevan kuullen) ainoastaan raskausviikoista. Meneehän tuossa nyt ihan sekaisin!

Itsellä nt-ultra olisi tiistaina, jolloin viikkoja pitäisi olla omien laskujen mukaan kasassa tasan 11. Kutsu tuli postissa vasta perjantaina, joten hurja yksi kokonainen arkipäivä jää väliin ilmoituksen ja ultran välillä. Vähän aikaisemmin olisin ajan halunnut tietää. Nyt käy niin, ettei mies pääse järjestämään itseään töistä mukaan ja pojallekin pitää hommata ulkopuolinen hoitaja. Rakenneultraaika on onneksi ainakin nyt ajoissa tiedossa, eli se on näillä näkymin 14.6 :)
 


Nomutta kuitenkin eikös sen pitäs olla se että oon raskausviikolla 11+3 nyt sitten periaatteessa, koska se vauva jo liikkui ja tosiaan ne sanoi että se on sikiö? Eikös se pieni oo virallisesti sikiö kun on 9 viikon vanha?


Muutenkin tossa mun kortissa lukee, että viikolla 10+6   ja   seuraavassa kohdassa lukee "vastaa viikkoa"  8+6, joten eikös toi vastaava ikä ole sen vauvan ikä ja tuo eka ne viikot?
 
Rosebud: Juu, eiköhän se juuri noin mene noiden viikkojesi suhteen! :)
Ihmettelen vain kun noin epäselvästi on asiaa kerrottu hoitajan ja lääkärin osalta.

Rv 10+0 alkio muuttuu sikiöksi, eli kun 8 kehitysviikkoa on täynnä.
 
Mulla varhaisultra yksityisellä makso 94,90€ ja luulin ensin et maksais enenmmän mut ei se  sit sen enempää ollutkaa :)
 
Mullekkin nyt vihdoin tuli se kutsu sinne ultraan, keskiviikoksi olivat sen laittaneet mutta tietenkin oon töissä enkä sinne pääse. Soitin sitten kättärille että sattuisko olemaan ma-ti vapaita aikoja kun oon ite vapaalla, niin maanantaille sattui olemaan yksi vapaa aika :) Eli huomenna nähdään mikä alieni siellä asustaa <3 Vähän jänskättää..
 
Tänään kävin ultrassa ja siellä se pieni heilutteli käsiään ja jalkojaan <3 Niskaturvotusta oli kuulemma todella vähän, mikä on tietenkin aina kiva uutinen :)
Muutenkin kaikki näytti hyvältä. Laskettuaika muuttui 31.10. en ala kuitenkaan mitään tickereitä yms. muuttelemaan kun kyse on vain yhdestä päivästä. Luultavasti tämä kuitenkin syntyy marraskuun puolella :)
 
Meillä oli eilen ensimmäinen neuvola 10+0. Eipä siellä vielä suuria tapahtunut, paljon oli papereita ja kysymyksiä. HB mulla oli niinkin matala kuin 111. Se on mulla luontaisesti matala ja saan sen kyllä pysymään siellä 120 nurkilla maksalaatikkoa ym syömällä, jota nyt ei sitten ole saanut syödä. Sain vähän ohjeita, mistä muusta rautaa saa. Katsotaan, jos saisi sitä vähän ylemmäs, ettei tarvitsisi heti aloittaa lisäraudan syömistä. Ultraan mennään 7.5. ja seuraava neuvola+lääkäri on sitten 14.5. Sydänääniä kätilö ei kuunnellut vaan sanoi heti, että ei heidän laitteillaan ala edes yrittämään, joten odotellaan nyt sitten sinne kolmen viikon päähän ultraan, että saadaan taas jotain "todisteita".
 
Tänään käväisin Kättärillä nt-ultrassa. Omien laskujen mukaan olisi ollut rv 11+0 ja neuvolan laskujen mukaan rv 12+2. Oma arvioni osoittautui lähemmäksi, sillä sikiö vastasi viikkoja 11+2. Laskettu aika on nyt siis virallisesti 4.11.



Pikkuinen oli kasvanut hurjasti viime näkemältä ja alkoi jo muistuttaa katkaravun sijaan ihmistä. Mittojen ottaminen vähän kesti, kun toinen veteli koko ajan kuperkeikkoja. Kätilö oli aivan ihana, eikä hänellä onneksi ollut kiire mihinkään. Kaikki mitat saatiin lopulta otettua, ja ihan vatsan päältä vain ultrattiin. Niskaturvotusta oli 0,7mm, eli seula ei ainakaan turvotuksen tai iän puolesta hälytä. Verikokeen tulokset tulevat 2 viikon kuluessa.

Hyvä fiilis kaikin puolin, nyt jo voisi alkaa raskaudesta jo sukulaisille kertomaan :)
 
Meillä oli tänään ensimmäinen neuvolakäynti. Papereita siellä jaettiin ja yksi DVD. Sydänääniä ei kuunneltu kun ei sieltä kuu lemma mitään olis kuulunu. Ens viikon alussa sitten soittelemaan aikaa ultraan :)
 
Rosebud: Pikkukaverin pää-perämitta oli 45,3 mm, ja se siis vastasi rv 11+2.
(rv 6+3 ultrassa tyyppi oli 5mm, rv 8+0 taas 12mm)
 


Oliko tuo nyt se ns seulonta ultra? :)


Tehdäänkö se aina 11-12 viikon välillä?

Mulla oli rv 8+6 se vauva 22,3 mm !

Onko teillä muuten mahat yhtään tuntuneet isommilta? Mä en tajua kun ei farkun nappi mene kiinni vaikka en ole edes syönyt MITÄÄN rasvaista...
 
Mitenköhän noita laskettuja aikoja oikein määritellään kun mulla vauvan mitat vastasi eilen ultrassa viikkoja 11+1 eli tänään olis 11+2 ja siis sama kun sulla manque ja mulle laitettiin viralliseksi la:ksi 31.10 ja sulla tuli kuitenkin 4.11 o.O Ja muutenkin ihmettelin kun kätilö sanoi että sikiö on nuorempi ku luultiin ja silti la muuttui aikaisemmaksi, eikös sen pitäisi siinä tapauksessa siirtyä myöhemmäksi jos on nuorempi, vai enkö mä nyt vaan tajuu jotain juttua :D
 
Rosebud: Oli joo seulontaultra, eli mitattiin niskaturvotus ja kävin verinäytteen antamassa. Paras ajankohta yhdistelmäseulonnalle on raskausviikot 10+4 - 12+6. (HUS:n sivujen mukaan), mutta ilmeisesti riittää kunhan menee välille rv 10+0- 13+6.

PePa: Kyllähän jos sikiö oli pienempi niin pitäisi laskettu aika siirtyä eteenpäin. Mulla oli kaksi päivää oletettua isompi ja laskettu aika siis aikaistui kaksi päivää.
Jos ihan kalenteristakin katsoo, niin jos tänään on rv 11+2, niin 40 viikkoa on täynnä 4.11. Senhän ymmärtää jos ne ei olisi muuttaneet laskettua aikaa ollenkaan, mutta väärään suuntaan muuttamista en nyt minäkään ymmärrä :D

EDIT: Eikun hei PePa, nehän muuttaa laskettua aikaa vain jos heitto on yli 4 päivää. Sullahan heitto oli vain 3 päivää, joten laskettu aika pysyy samana. Tuo yhden päivän muutos johtuu siitä, että Kättäri käyttää ruotsalaista laskemisjärjestelmää (tms.), jossa laskettu aika on aina päivän aikaisemmin kuin "neuvolan tyyliin" laskettu aika. Jos siis on vaikka kasassa tasan rv 12+0, antaa Kättäri päivää aikaisemman lasketun ajan kuin neuvola.
 
Ok, hyvä tietää :) Aattelin jo että mikä juttu multa on menny ohi kun en tajuu yhtään :D Enkä tietenkään tajunnu sitä siellä kättärillä kysyä kun vasta nyt aloin ihmettelee että mikä juttu tää nyt on..
 
Neuvolassa käyty. Ottaa pattiin (ainaki vähä) neuvolatätien tapa aiheuttaa paniikkia, kun mulla sattuu olemaan korkea verenpaine aina jossain lääkärissä ja neuvolassa. Joskin viime kerralla ei edes ollut, olin saanut istua rauhassa ainaki vartin jo siihen mennessä. Nyt sitte heti mitattiin, vähemmästäki son korkea. Ohjeena on kai istua se vartti tosiaan ja sitte vasta mittaus. Toisekseen, ei auta vaikka sanois kuinka, että mittaustulokset on huomattavasti pienemmät kotosalla. Noh, seurantaa siis, tässäkin raskaudessa. Onneks isältä löytyy mittari, jonka saan lainaan. Joo, kyllähän mie tiän, että minun ja vauvan parasta ne aattelee, silti pisti kiuhuttaan, olis nyt antanu ees istahtaa hetken.

Hemoglobiini oli tullu alas 154:sta 127, eli hyvä edelleen, vaikka pudotus oli nuin kova. Paino on tasan sama ko kuukaus sitte, JEE :). Sitä onki turhan paljo, niin ei sitä paljon tarttis tullakaan. Sydänäänet löytyi kovan hakemisen jälkeen <3. 160-170 oli pikkusen syke :). Pissa oli ok. Eli suhteellisen hyvä neuvolakäynti, tippa tuli linssiin kyllä ko net äänet kuului. 

Kiitos kun sain purkautua :D

 
Voi mä niin tiedän Lme mitä tarkoitat! Mulla on verenpaineessa aina valkotakkivaikutus eli jos joku muu mittaa niin tiedostamattanikin olen jotenkin skarppina ja lukemat on aina huomattavasti korkeammat kuin jos saan itse mitata rauhassa. Nyt neuvolassa oli harvinaisen hyvä yläpaine, kun olin saanut istua ainakin puoli tuntia ja oltiin puheltu siinä kaikessa rauhassa. Katsotaan, jos se alapainekin siitä tulisi alemmas, kun ihminen tulee tutuksi. Rauhassa mitattuna mulla on ollut 110-120/70-80 eli aika ihanteelliset ja maksimit mitä on muut saaneet on ollut 150/99... En voinut kuin nauraa! Olin menossa kuntotestiin ja verenpaine mitattiin ennen sitä, enhän mä osannut rauhassa olla, kun jo mietin sitä testiä!
 
Täällä takana nt ultra ja olo on helpottunut kun niskaturvotusta ei ollut. Kokoa kaverilla oli 5,2cm ja vastasi viikkoa 12+0 eli la aika olis kättärin mukaan 31.10 mut virallisesti siis 1.11. Hassua kun kurkkasin äskön ton meiän esikon mittoja samaisessa ultrassa samana päivänä(12+0) niin hänellä oli kokoa 5,32cm eli eroja näköjään löytyy ja mulla kyllä heti heräsi toive josko tää nykyinen kaveri olisi tyttö? ...Tyttöä kun kovasti toivon mutta esikko varmasti haluaisi pikkuveljen eli kumpikin on kyllä tervetullut, pääasia että olisi terve<3<3<3
 
Meilläkin odotellaan esikoista ja mennään rv 8+4.

Ensimmäiseen neuvolaan päästiin nyt maanantaina 16. päivä.Käynti oli kaikinpuolin hyvä ja helpottava, turhaan siis jännitin :D Neuvolan mukaan tänään olisi 8+4 kun taas täällä laskuri sanoo 8+3.. päivä sinne tai tänne :) Kamalasti tuli lappusia kotio tutkittavaksi ja dvd katsottavaksi.

Ensimmäiseen ultaan tulee kuulemma kutsu jossakin viikkojen 11-12 aikana. Kysyin neúvolassa että olisiko voinut koittaa jo sydänääniä kuunnella mutta meillekin sanottiin ettei kannata vielä.. Ensimmäisessä ultrassa sitten. Toisaalta harmi mut parempi niin kun että jos sieltä ei mitään kuuluisikaan niin sittenkös se stressi iskisi että onko kaikki hyvin vai ei. Odottavan aika vaan on liian pitkä :D
 
Takaisin
Top