Neuvola- ja ultrakuulumiset

PePa

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mä nyt availen näitä keskusteluja, saatte te muutkin jos tulee jotain mieleen :D

Eli sitten kun alkaa neuvola- ja ultrakuulumisia tulemaan niin tänne voisi niitä sitten laitella, kiva varmasti vertailla muiden kanssa että missä mennään :)
 
Ensimmäinen neuvola takana! (rv 6+2).

Yllätyin, että käynti kesti 1,5h, vaikka suuri osa tiedoista oli jo koneella edellisen raskauden myötä valmiina. Lippuja ja lappuja sai täytellä paljon, ja th laitteli lähetteitä labraan ja ultriin. Myös aikamoinen nippu lähti vihkosia ja A4-papereita mukaan. Ihan kiva noita on taas päästä lukemaan, vaikka esikoista odottaessa taisin opetella kaiken melkein ulkoa :D  Lähtötilanteessa paino 56,5kg, verenpaine 98/54, Hb 142 ja sokerit & proteiinit negat.

Huomenna onkin sitten jo varhaisultra yksityisellä, hui! Jännityksellä odotan.

Siltikin  mulle varattiin vielä neuvolalääkärille ultra-aika 27.3 (rv 8).
Hieman outoa, mutta enpä valita :)

 
Ultrassa käyty, ja sydän sykki pienellä viikkoja vastaavalla ihmisenalulla :)

Kuitenkin vatsaontelosta löytyi oikealta puolelta runsahko määrä vapaata nestettä, ja keltarauhasessa oli jotain häikkää. Näistä syntyi epäilys myös raskaudesta kohdun ulkopuolella. Munasarjoja ultrattiin pitkään, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. Viikkoja on kuitenkin niin vähän, ettei kohdunulkoinen välttämättä vielä ultrassa näkyisikään. Jos ilmenee pienintäkään vuotoa tai kipua oikealla puolella, tulee mennä heti päivystykseen. Näillä näkymin kaikki on silti hyvin.

 Kela kuitenkin korvasi 160€ käynnistä 50€ näiden epäilyjen takia.
 
Hui mitä epäilyjä kohdunulkoisesta. Toivotaan että kaikki oikealla paikallaan <3
 

Terveisiä Rv 7+1 Ultrasta! Siellä meidän pikkuinen ( 10,5 mm) kölli ja sydän kirjaimellisesti sykki ruudulla. Mua jännitti niin mennä sinne että oksetti jo tuntia ennen. Kun gyne kertoi kaiken olevan kunnossa mua vain nauratti, olisi kuvitellut että itku tulee, mutta ei. Nyt on helpottunut olo, kun tietää että siellä tosiaan kasvaa pieni! Toivotaan että pysyy menossa mukana, kuukauden päästä oltais jo turvallisimmilla vesillä... :)
 
Meilläkin eka ultra takana. 8,3mm oli mittaa ja viikkoja nyt 6+5, ihan kohdillaan mennään :) Sydän sykki tosi voimakkaasti ja muutenkin näytti kaikki hyvältä. Oli kyllä niin huojentavaa käydä tuolla! :)

 
 
Ultrassa tänään yksityisellä käyty. Kokoa katkaravulla n. 12 mm, ja syke näkyi hyvin :) vastaa viikkoja täysin.
 
Kävin tänään varhaisultrassa, ja kyllähän sieltä pieni sykkiminen näkyi, MUTTA....
lääkäri sanoi että koko 6,7mm (Vkot 7+2) on hieman liian pieni...eli voi olla syynä että kiinnittyminen onkin viivästynyt ja kaikki on hyvin TAI...
että on joku vikana. Nyt sitten sain viikon päähän seuraavan ultra ajan että katsotaan onko se ruvennut kasvamaan sieltä vai onko sittenkin niin ettei tää onnistu :(

Kylllä vähän hirvittää...onko kellään muulla tällaisia kokemuksia varhaisultrasta?

Mukavaa viikonloppua!
 
Toinen ultra takana, tällä kertaa neuvolalääkärillä.
Jopas oli outo käynti verrattuna edelliseen.

Ensin lääkäri paineli mun alavatsaa, ja tokaisi että kohdun koko vastaa viikkoja. Hänen mukaansa raskautta kohdun ulkopuolella ei voi olla, koska vatsan painelu ei tehnyt kipeää. Vatsaonteloa ei siis lähtenyt ultraamaan, mutta alkion tilanne katsastettiin.

Lääkäri sai pikkukaverille mittaa 12mm. Kun sitten lopussa kysyin vastaako viikkoja, lähti lääkäri selvittelemään asiaa toimistoon (?!). Lopulta tuli raskauskiekon kanssa takaisin, ja sanoi että meneillään on joko rv8, rv9 tai rv 10. Selviää kuulemma sitten alkuraskauden ultrassa.
"Näet varmaan noista ultrakuvistakin kuinka epätarkka ja huono meidän laite on."
Ja niinhän se kyllä olikin, mutta tyhjää parempi kuitenkin :)
 
Mulla oli eka neuvola tänään, olipas jännää :) Oikein mukavan tuntuinen terkka siellä oli vastassa. Kuulemma toisenkin heistä varmaan tuun tapaamaan kun tekevät yhdessä kokonaista, eli molemmat puolikasta virkaa. Lääkärineuvola varattiin torstaille 19.4. eli kolmen viikon päähän ja siellä kuulemma sitten kuunnellaan sydänääniäkin, näillä viikoilla ei vielä tuolla. Lisäksi meidän kunnassa uä-tutkimukset on ulkoistettu ja äiti itse varaa aikaa, joten soitin sinne saman tien jo tänään ja sain ajan 22.4. Hassua on se kun se on sunnuntaipäivä! Mutta yksityiset tietenkin ottaa vastaan joustavammin kuin kunnallinen puoli. Jännää! Kaiken maailman materiaalia sain mukaan, joten riittää nyt vähän lueskeltavaa :) Ja onhan tuo muuttokin tässä aluillaan, että jospa se aika tässä kuluu ennen seuraavaa neuvolaa ja sitä ultraa... vaikka pitkältä tuo viikot tässä vaiheessa vielä tuntuu :)
 
Tästä se taas lähtee kun on eka neuvolassa kävästy ja LA arvio on sit 10.11.2012. Uutta asiaa mulle ei oikeastaan tullu, hieman oli vaan muuttuneet kuviot siitä mitä ne oli kolme vuotta sitten. Ultraan pääsen 12.4.

Hyvää vointia kaikille.


 
ja perjantai lähestyy....hirveä vko ollu odotellessa.
Jotenkin tuntuu että ei se ole nyt enää kohdillaan, oireet ei ole yhtään lisääntynyt, ehkä jopa rauhoittunut tissien kipeys.

Minulla siis vko sitten ultrassa näkyi sydänlyönti mutta alkio oli vkoihin nähden hieman pienempi....voi olla merkki että jotain vikaa tai sit voi olla että nyt onkin kaikki hyvin.

Pelottaa kyllä ettei se ole jatkanut kasvua :/
 
Helmi2012: Toivottavasti kaikki on hyvin sulla! Mietin nimittäin viikonloppuna ihan samaa, että onkohan pieni kunnossa, kun olo tuntui niin hyvältä. Pystyin syömään mitä vaan ja väsymyskin helpotti hieman. Samoin rinnat ei tunnu enää ihan niin aroilta. Turvotukset rinnoissa ja mahassa on kyllä jatkuneet ja etovaa oloakin on nyt taas ollut. Toivottavasti on normaalia, että oireet välillä helpottuukin. Huomenna on vihdoinkin eka ultra, jännittää tosi paljon...
 
Mullakin oli keskiviikkona (28.3) eka neuvola, eikä siis nyt perjantaina niinkuin aikaisemmin väitin :D Pientä raskausdementiaa ilmassa..
Eipä siellä mitään ihmeellistä ollut, tietoja kirjatiin ylös ja voinnista juteltiin. Toivoin että olisi yritetty kuunnella sydänääniä mutta eipä yritetty :/
Nyt vain odotellaan että tulee kutsu ultraan.
 
Eilen oli siis se kauan odotettu ja jännitetty ultra ja hyvältähän tilanne näytti. Pieni sydän sykki kovasti! <3 Laskettu aika siirtyi mun arvailuista pari päivää eteenpäin ja olisi kai nyt 16.11 eli viikot tänään 7+0.
Maanantaina onkin jo eka neuvola-aika.
 
Tänään oli eka oikea neuvola. Varhaisultrassahan käytiin jo reilu viikko sitten. Neuvolantäti oli oikein mukava ja puhelias ja sattui tuntemaan miehen vanhemmatkin :D Oltiin molemmat siis mukana. Lappusia ja lippusia saatiin yms. Ultralla kurkattiin myös masuun ja edelleen siellä sykki pienen sydän :) Paljon huonompi ultra tuo oli, kuin siellä missä käytiin varhaisultrassa, mutta ihana oli silti nähdä se sykkivä sydän taas! :) Huojentaa aina mieltä :)
 
Heips. Täältä sellaiset kuulumiset että kävin tänään gynekologilla, joka otti papan ja katsoi ultralla myös. Kuukautisista raskausviikkoja olisi 6+3, mutta alkion koon mukaan (3mm) parilla päivällä lääkärin mukaan heittää. Kaikki ilmeisesti siis hyvin, ruskuaispussi ja kirppu oikeassa paikassa ja sydänkin jo löi. Eka neuvola onkin sitten vasta parin viikon päästä. :)
 
Ensimmäinen ultra täälläkin sitten takana! Ja mikä hassuinta, niin muistin yhtäkkiä, että tasan vuosi sitten ultrattiin ekaa kertaa myös tätä meidän esikoista... :) Tällä kertaa tosin ultraus tehtiin yksityisellä. Syynä tähän oli vain silkka mielenkiinto nähdä, että asustaako siellä masussa kuka ja apua-apua, kuinka monta... Kaikki oli hyvin, pikkuisella oli vahva tasainen syke ja ruudulta ihan näki kuinka pikkuruiset jalat ja kädet liikkuivat. Niin ja tosiaan, pikkuisia oli vain yksi kappale. ;) 

Sitä kuvittelee, että ensimmäisen jälkeen näistä puuttuu se "taika", mutta kyllä se vaan vieläkin on jotain ihan mahtavaa nähdä masussa liikettä! <3 Raskaudesta tuli heti taas todellisempi, etenkin miehelle. 

Laskettu aika tuli vähän taaksepäin, eli 31.10., mutta ajattelin kuitenkin jatkaa juttujani täällä, kun olen jo vauhtiin kerran päässyt. :) Nyt viikkoja mulla siis 9+4.
 
xoxo hienoa että kaikki oli sieläkin hyvin ! :)

mun pitäs tänään varata aikaa ultraan ku viikkoja alkaa oleen melkein 10 jo.. mutta mutta, varauslapuissa on että pitää varata joko niskaturvotusseulontaan tai jos sitä ei halua niin sitten normi ultraan.. ootteko te kaikki käyneet vain normiultrassa? :O ku niin moni tuntuu käyneen jo, mutta ei kukaan ole puhut mtn tosta seulonnasta? meillä saa valita vain toisen ja sit toisen kerran on mahollisuus käydä vk 19-22..

en nyt sit tiiä meniskö seulontaan vai ei..  kun riskiä on, ku pikkusiskolla on lievä cp vamma, mut sit mitäs jos siellä selviäskin jtn ikävää? esim. siskostani ei huomaa koko vammaa mitenkään muuten kuin nyrkin asennosta, ulkopuoliset ei tiedä mtn, ja kympin oppilas ja voittanut jouksukilpailuita, tanssii ja kaikinpuolin kyvykäs ja nätti tyttö. Että oisko sekin näkynyt jossain seulonassa? ja sit lekurit sanoo kuiteskin että joo paha kehitys vamma tai jtn ja meet tekeen abortin ja lapsi oiskin pystynyt elämään normaalia elämää! ompa vaikeeta taas.. :D noh 4h aikaa ku ois ajanvarausaika että mitäkö tehdä.. :/
 
Takaisin
Top