Neuvola- ja ultrakuulumiset

Meillä oli tänään neuvola 37+3. Kaikki oli ihan ok, verenpaineet vähän noussu, mutta hyvät silti vielä ja hemppa oli vähän matala, 109. Painoa oli tullu nyt melkein kilo/viikko, mut yhteensä kaiken kaikkian reilu 7kg, joten ei syytä huoleen, ehkä kahden viikon laiskuus saanu aikaan painoa :/

Sain luvan lopettaa verensokereiden seurailun kun reilussa kahdessa kuukaudesa ei ole ollu kun 1 pieni ylitys.

Ja niin odotan maanantaita ja taas äippäpolilla käyntiä ja mahdollista käynnistystä :D
 
Täällä toivottavasti viimenen neuvolakäynti yhtenä kappaleena takana! Viikkoja kasassa 39+4 ja vauveli oli vihdoin päättäny kiinnittyä, LA olis siis su 4. pvä. Tosin muita oireita ei sit suuntaan tai toiseen olekaan, et saa nähdä. Uusi aika saatiin kuitenkin viel 8. päivälle, se on kuulemma sit viimenen, jos ei sitä ennen mitään tapahdu. :)

Painon muutos: +300g (mikä ihan hyvä verrattuna et se viimeset 1½ kuukautta on ollu tyyliin 1kg per viikko...)
RR: 130/84
Hb: mitattu viimeks näköjään 3.9. :O
SF: 36
Sykkeet: +130 ja liikkeet ++

Turvotusta kans nyt sit ekaa kertaa ++ verran, protskut +. Alapaineet ollu normisti jotain 70-77 luokkaa, et ne vähän kans tohon verrattuna nousseet. Välillä huitelee jo yli 90, kun kotona mittailen.
No, enää 2 viikkoo max. :)
 
Meillä on Marjo näköjään la. samana päivänä :) tsemppiä sinulle odotteluun! Minulla myös verenpaineet alkaneet olla noususuuntaisia ja äitiyspolille siirrettiin viime viikolla minun "hoito" neuvolassa siis ramppaaminen loppui..
vauva painaa jo noin 3700 joten saisihan se syntyä.
 
Minäkin tänään TAAS kävin neuvolassa. Jospa tää nyt ois ollut se viimeinen kerta tai seuraavan kerran mentäis kahtena kappaleena... Viikot siis 40+2. Verenpaine oli ihmeellisen hyvä, 121/76, kotona oon mittaillu 135/75 vois ehkä olla semmonen keskiarvo. HB oli 140! Ei oo varmaan milloinkaan ollu noin sakea veri. Edellisella kerralla oli 127 ja sitä se suurinpiirtein on muutenkin ollut. En syö edes rautaa, toki sitä multivitaa oon syöny, onhan siinä jonkin verran rautaa... Pissa ei tullut, mikä oli hämmentävää, kävin kahesti yrittämässä. Toivon tosiaan, että ei nyt mitään raskausmyrkytystä enää tähän loppumetreille tulis, mut toisaalta ei tuo verenpaine ainakaan siihen viittais... Vauva liikkui jonkin verran, sydänäänet oli hyvät, syke 125-135. Sf-mitta 34,5 ja keskikäyrää mennään. Painoa oli tullut TAAS 1,2kg/vko, mut mie oon nyt ihan järkyttävän turvoksissa ainakin käsistä, toivon, että se ois pääasiassa nestettä, mitä tässä loppuvaiheessa on kertynyt (jatkuvasti n. kilo/vko). Vaaka näyttää jo 79kg, lähtöpainoon tullut 17kg, josta tosiaan kolmisen kiloa ihan viimeviikkoina... Syyskuun lopussa painoin näköjään 74kg. Toivon, että en ehi enää seuraavalle kymmenluvulle tuon painon kanssa, se vois ottaa jo luonnon päälle, kun alkaa olla samoissa lukemissa miehen kanssa... No ei muuta, kuin viikonloppua viettämään ja toivomaan, että jotain tapahtuisi. Maanantaina kyllä tarraudun kiinni äitipolin ovenpieliin, enkä suostu lähtemään enää kotiin! Muuta, kuin korkeintaan tiistaille annetun leikkausajan kanssa. :D
 
En nyt oikein osannut päättää, että kumpaan ketjuun informoisin, mut laitan nyt sitten tänne tän päivän äitipoli käynnin tuloksen (rv 40+5).

MEILLÄ ON HUOMENNA SEKTIO!!! :D

Vauvan painoarvio 4140g ja lääkäri selvästi kovin pahoillaan tilanteesta valitteli sen riskirajan, eli neljä kiloa, ylittyneen ja minä olin ratketa riemusta! :D Toki niin kuin oon sanonut, niin mieluummin oisin tän vauvan synnyttänyt alateitse, mut kun tilanne nyt on tämä, että vauva on jo iso, niin parempi sitten näin. Huomisaamuna siis (viimeistään) marssitaan sairaalaan 6.30 ja minua aletaan valmistella leikkaukseen. Ei oo kuulemma muita sektioita huomiselle ja tuskin näin lyhyellä ajalla tuleekaan. Tänä iltana alkaa leikkaukseen valmistautuminen. Tottakai jännittää, mut ei pelota. Hyvällä tavalla jännittää ja tuntuu ihanalta tietää, että huomenna odotus ja arpominen päättyy. Tietysti kovasti täytyy vielä toivoa ja rukoilla, että kaikki menis ihan hyvin, mut siitähän sitä on oletusarvoisesti lähdettävä, että katastrofia ei tapahdu. Ei kai tässä elämässä voisi tehdä mitään, jos koko ajan pelkäisi pahinta.

Kaikki oli muuten hyvin, hyvää käyrää saatiin ja lapsivettä edelleen normaalisti. Eilisistä ja tämän aamuisista (aika kovistakin) supistuksista huolimatta kohdunsuun tilanne edelleen sama viikontakaiseen, eli kanavaa 2cm, kohdunsuu sormelle auki ja pehmyt. Ei siis todennäköisesti olisi kuitenkaan hetikään vielä käynnistynyt synnytys. Taidan kirjoittaa tuonne synnytyspohdintoihin siitä suunniteltuun sektioon valmistautumisesta (ainakin Itä-Suomalaisia) ohjeita, mitä sain, jos vaikka jotakuta ne kiinnostaa. :)
 
Ninnylle kans tsempitykset! Kuinka kävi, vieläkö olet yhtenä kappaleena? :)

Täällähän tuo laskettu aika sitten tosiaan oli ja meni, eikä mitään sinne päin viittaavaakaan, että olis hetkeen mitään tapahtumassa. Tuntuu et harkkasupistuksetkin on hävinny johonki! Enpä ole vielä yhtään neuvolakäyntiä näin kovasti odottanut, mitä tulevaa torstaista. :D Vois kyllä kans sinne äippäpolin puolelle pikkuhiljaa siirtyä.
Viimenen lääkärineuvolahan oli viikoilla 35+2, jolloin painoarvio vauvalle 2700g ja kohdunsuu pehmeä, mut täysin kiinni ja pituutta 3cm jäljellä. Et ihan kiva olis tietää sekin, mikä se tilanne siellä TÄLLÄ HETKELLÄ on!
 
Tänään oli taas äitipolilla käynti ja tarkistettiin tän sokerivauvan koko ja pari viikkoa sitten sanottiin että valmistaudu käynnistykseen. Vauva ei ollut kuitenkaan kasvanut niin vauhdilla, joten ei käynnistetty. Piti tulla vielä tyhjin käsin kotiin. Olin jo niin valmistautunut siihen ja pojallekin saatiin kuin saatinkin hoitopaikka järkättyä. Nyt sitten odotetaan vielä ja reilun kahden viikon päästä on seuraava äitipoli ja sillon he sen jo varmasti käynnistää, jos ei ole aiemmin synnytys käynnistnyt itsekeen.

Paikat oli jo sormelle auki ja pehmennyt, joten soisi pikku murun jo tulla, äiti alkaa olla kärsmätön.
 
Tänään käyty äitipolilla kokokontrollissa. Nyt on rv 37+0 ja vaavin kooksi arvioitiin 2350g. Pikkuruinen vauva on. Justiin pääsee alakäyrän päälle. Uuden ajan antoi kahden viikon päähän uuteen koko arvion seurantaan, ettei humpsahda kasvu käyrän alle. Tympiää, kun kaikki on muuten hyvin, mutta silti murehduttaa pikkusen puolesta. Napa virtaus oli hyvä ja lapsivettä normaalisti. Eiköhän tämä tästä. 3vkoa LA:aan.
 
täällä on nyt vk 37+3 ja keskiviikkona meno tuonne arviointiin. Hieman jännittää sillä tuo on ensimmäinen kerta kun annetaan ees mitään arvioita yms. saas nähdä mitä tuumataan. neuvolatäti on veikannut mahan koon ja painokäyrän mukaan pienikokoista tulokasta..
 
Emmali85: Sinulla on näköjään samat murheet kuin minullakin, sillä erotuksella et meillä ei ole enää kontrolliultraa. Pientä vauvaa täälläkin odotellaan. Olenkin jo kirjoitellut aikaisemmin mut esikoinenhan tosiaan oli vain 2,5 kg vaikka syntyi viikoilla 40+6.

Nytkin alkoi hieman jännittämään tämän päiväisen neuvolan jälkeen kun mun oma paino ei ole noussut kuin 100g kahdessa viikossa (viime viikolla eri puntarilla + 1kg, mut nyt sillä oman terkkarin vaa'alla -900g) ja sit sf-mitta oli vähän pudonnut. Toki vauva on laskeutunutkin, että se varmaan sf-mittaan vaikuttaa. En yhtään siellä neuvolassa tuota omaa painoa ajatellut, eikä terkkarikaan siitä maininnut mut kotona se rupesi mietityttämään. Täytynee viimeistään ensi viikolla asiasta kysellä jos samalla tavalla menee. Heti tuli mieleen et kasvaakohan vauva kun ei omakaan paino nouse (vaikka muutenhan se on hyvä kun tullut jo yli 10kg painoa lisää). Inhottavaa tämmöinen ylimääräinen huoli. Saisi jo pieni tulla masun tälle puolelle niin ei tarvisi tämmöisiäkään pohtia.

 
Tänään 38+6 (edellinen neuvola viikko sitten):

Painonmuutos: 300g/vko (yhteensä 9kg)

Verenpaine: 118/85
Hemoglobiini: -
Kohdunpohjan korkeus: 31
Sydänäänet: 130-140

Vauva oli laskeutunut nyt alemmas. SF-mitta tippui edellisestä kerrasta sentillä. Sydänäänet oli matalimmat mitä ovat olleet millään käynnillä. Vaihtelu oli hyvää ja käänsi jopa kylkeä siinä mitatessa ja sai kätilönkin nauramaan. Supistuksia tulee jatkuvasti, mutta sellaisia kunnollisia, mitkä tuntuu vain pari kertaa päivässä. Juuri äsken oli yksi yllättävän pitkä kipeämpi supistus. Kätilö veikkasi, että nähtäisiin vielä ensi viikolla. Seuraava aika myös tiistaina eli se olisi sitten päivä ennen laskettua aikaa. Olen kyllä jutellut masuun, että sunnuntaina olisi isäinpäivän kunniaksi hyvä aika syntyä ;)
 
Taas on neuvolassa piipahdettu. Toivottavasti oli nyt vika kerta jo yhdessä kasassa :D

Viikkoja tänään siis 40+0. Verenpaineet 129/85. Koko raskauden olleet hyvät ja tuota suurimmillaan. Hb:tä ei otettu kun viikko sitten viimeksi oli 120. Nekin on kokoajan pysyneet tuossa vaikken ole rautaa syönyt. Vauva on jo tosi alhaalla, kiinnittynythän se on jo muutamia viikkoja sitten. Kohtu supistusherkkä.

Hirveästi on edelleen jaksanut suppailla, etenkin öisin. Toissayönä suppaili pari tuntia 8min ka:lla, mutta lopahti nekin sitten. Yksittäisiä suppailuja tulee pitkin päivää ja yötä. Välillä kipeämpiä, välillä vähempi. On niin turhauttava jo hyvin tulevien suppareiden jälkeen herätä sitten aamulla ja todeta, että loppuivat taas, mutta jospa se tuolta piakkoin alkaisi tulla. Kuulemma 16. tai 19.päivä käynnistettäisiin, mikäli ei siihen mennessä itse tule. Toivottavasti kuitenkin käynnistyisi itsestään jo aiemmin.

Mun puolesta tuon asunnon vuokra-aika on tänään mennyt umpeen ja nyt mennään yliajalla, sietäisi pallukka alkaa saada jo häädön tuolta :)
 
Kyllä siellä neuvolassa vaan piti tänään vielä käydä (39+6). Mikään ei ollut muuttunut. Vauva yhtä alhaalla kuin viimeksi (pää hieman vielä liikkuu), paino tasan sama, samoin SF-mitta ja sykkeet. Seuraava ja viimeinen neuvola viikon päästä keskiviikkona, jos sinne asti vielä menee.

Vauva on tosi vilkas ilta/yöaikaan ja viime yönäkin oon saanut unta vasta joskus 1 jälkeen. Onneksi nukun kyllä sikeästi sitten, kun toisen jumppaamiselta unen päästä saan kiinni, mutta silti huomaa, että olo ei ole yhtä virkeä, vaikka nukkuisi aamusta pidempään. Kätilö sanoi, että vauva todennäköisesti on sitten illasta vilkas myös maailmaan tultuaan. Saa nähdä. 
 
Alkaa jo olla vähän sekaisin kun jäin miettimään että milläköhän viikolla mä itse oon. Kävin tarkistamassa niin omilla sivuilla luki 39+5 la jäljellä 2 päivää! Kyllähän mä sen tavallaan tiesin mutta jotenkin tää loma saa päivät ja päivämäärät unohtumaan. Täällä ei mitään merkkejä ulostulosa pikemminkin tuntuu että pioka nousee eikä laskeudu. Eli huomenna taas neuvolaan.
 
Pakko kommentoida tuohon mun neuvolatekstiin, että samana iltana lähti synnytys käyntiin, että ei ne siellä neuvolassakaan välttämättä huomaa, että olisi lähtö lähestymässä :)
 
Takaisin
Top