Neuvola- ja ultrakuulumiset

Moikka! Eilen käyny varhaisultrassa ja kaikki oli hyvin :) Siellä se pikkuinen sydän sykki<3 Laskettu aika siirtyi 5 päivää eteenpäin, mutta np-ultrassa sitten vielä varmistuu tuo päivä :)
 
Meillä oli tänään eka neuvolakäynti :) Laskettu aika olisi neuvolan tädin mukaan 14.11. eli siirtyis omista laskuista yhden päivän takaisin päin. Eipä siinä käynnillä tullut mitään ihmeellistä, mutta kuulin että pitääkin itse varata aika ultraan (Jorviin). Neuvolan täti kyseli että joko oon varannut kun viikkoja on 9+0 mut enhän mä tiennyt mitään tuommoisesta, ei missään lukenut tai puhelimessakaan ohjeistettu mitään... Mutta eiköhän sinne aika äkkiä pääse. Pohdittiin miehen kanssa että mennäänkö seulontoihin ja sehän on vaan yks verikoe ekaksi eli varmaankin osallistutaan. Vaikka totesin miehelle, että kyllä saisi olla aika varmaa että lapsi syntyisi todella pahasti vammaisena että suostuisin keskeytykseen... Ja kovin varmojahan nuo tutkimukset eivät kuitenkaan sitten ole, eli omat päätökset pitää joka tapauksessa tehdä. 
 
Meilläkin eka virallinen neuvolakäynti takana. Ja tuntihan siellä vierähti, vaikka mä jotenkin ajattelin, että katotaan paino yms. peruspahat. Kaikki oli hyvin: verenpaineet, hemoglobiinit ym. Sokerirasituksia on mulle luvassa jälleen kerran vähintään kaksi, kun äidillä ja äidinäidillä on ollut diabetes. Edellisessä raskaudessa jouduin niihin jäätäviin testeihin kolme kertaa ja joka kerta tulos oli hyvä. Kyllä ketutti... Mutta jotain kivaakin: kuunneltiin sydänääniä ja sieltähän se hevosenlaukka hienosti kuului! :) <3 Np-ultra olisikin sitten viikon päästä. Jännittävää, vaikka sinne masuun on kerran ultralla jo kurkattukin. :) Mekin aiomme osallistua myös seulontaan, eli verikokeisiin mennään. 

Synnytyspeloista ja -kokemuksista kun on tässä ketjussa muutama kirjoitellut, niin itse sitten avauduin peloistani neuvolassa, joten kesällä saan lähetteen pelkopolille. Mietityttää vain, että miten se toisen kohdalla voi auttaa? Uskon, että ensimmäisen kohdalla varmasti auttaa, mutta kun sen "kauheuden" on jo kerran kokenut, niin miten siellä kukaan voi lohduttaa, että ei se mitään kamalaa ole? Hmm. Itselläkin siis takana melkoisen vaikea 19,5 tunnin synnytys, joka oli viittä vaille hätäsektio, mutta kuitenkin homma alateitse hoidettiin. Vaikka sanotaan, että sektiosta on kovat kivut jälkeenpäin, niin kyllä mulla ainakin alakerta oli vähän hitsin arka muutaman viikon ja istuminen oli kaikkea muuta paitsi mukavaa ja rentouttavaa. Että enpä sitten tiedä, mihin kohdallani päädytään. Tietysti se alateitse synnyttäminen on luonnollista, mutta kun pelottaa niin ettei henki kulje!
 
ite kans pelkään kuoliaaksi synnytystä :O pitää kait pyytää joskus kans lähete jonnekkin pelkopolille, mikä sitten ikinä onkaan.. 3h ja ois np ultra, pelottaa, vituttaa ja suorastaan suututtaa et pitää mennä sinne haaroja levitteleen.. saas nähä lähenkö kotiin ilman mtn ultrausta..
sain vihdoin tehtyä tommosen janan niin pysnyn perillä millä viikoilla meen :DD
 
Moi!

Eka ultra takana ja kaikki hyvin. Pieni ihmisen alku liikuskeli ja sydän löi. LA siirty mutamalla päivällä eli nyt se oliskin 15.11.2012. Harmi kun mies ei päässyt mukaan, mutta hyvä ystäväni oli mukana henkisenä tukena. Täällä Kainuussa tuo ultra tehtiin alakautta jos jotakin mietityttää.
 

Terveisiä siis  ultrasta! Meidän marrasvauvasta tais tulla jouluvauva :) Tänään on menkkojen mukaan rv 7+3, mutta koska ovulaatio on ollut todennäköisesti myöhemmin niin gynen mukaan olis rv 6+6. 


Ultrassa näkyi yksi elävä sikiö joka oli oikeessa paikassa ja sydän löi kovasti! ♥♥ Ruskuaispussi ja sydämen läpät näkyi selvästi ja kaikki siis kunnossa. Ultran mukaan sikiö on nyt sen kokoinen, että olis rv 6+0. Laskettuaika siirtyy ainakin muutaman päivän eteenpäin, todennäköisesti 26.11 --> 4.12.

Kysäisin sitten ultrauksen jälkeen gyneltä, että mitä mieltä on suunnitellusta sektiosta, kun se hoitaa vaasan keskussairaalassa pelkopolilla potilaita ja muutenkin tekee tuolla firmassa 50% ja sairaalalla 50% töitä. Sanoi sitten, että laittaa heti lähetteen kätilölle pelkopolille, jonka kanssa saan mennä juttelemaan. Toisella käynnillä tää mun gyne on mukana, se käy kaikki mun paperit läpi, miks mitäkin tapahtui ja miks mentiin imukupilla yms. Tehdään suunnitelma, jossa sovitaan synnytyksen käynnistämisestä tiettyyn aikaan ja miten edetään ja koska edetään jos mitään ei tapahdu. Lupasi myös järjestää synnytykseen seurannan napanuoran virtauksista ja paikasta, ettei se pääse kiristymään liikaa, ettei tarvitte katkaista ennen aikaisesti ja ettei muksu joudu verensiirtoon, niinkuin ensimmäisen muksun kanssa kävi.

Mulla siis käytettiin 19h 30min synnytyksen päätteeksi imukuppia, väliliha leikattiin ja poika joutui viikoksi teholle, jossa sai verensiirron ja streptokokki b:hen antibioottia. Ja pelkopolille saan siis pari käyntiä ainakin.

 
Miten niin monet ovat jo käyneet ultrassa, onko lähes kaikilla tapana käydä yksityisellä? Meillä on nyt 9+1 ja tänään soittaessani Jorviin sain ekan ultran vasta 4.5.! Mutta hieman aloin jälkeenpäin ihmetellä, että eikös seulontaa varten tutkimus tarvitse tehdä viimeistään 11+6 mutta meillä se menisi nyt viikolle 12+2... Mietin jo, että soitanko huomenna uudelleen tuohon ajanvaraukseen ja kyselen tyhmänä miten tää voi näin mennä? 
 
Me ei olla käyty ees neuvolassa, kahen viikon päästä on ensimmäinen käynti vasta .. odotellaan kiltisti sitä kunnallista ultrausta joka tulee käsittääkseni joskus rv12 tietämillä..
 
Vilukissa: Mulla lukee ainakin tuossa neuvolasta annetussa lapussa, että alkuraskauden seulontaultra tehdään rv 11+0 - 13+6. Ja neuvolan täti sanoi sitten vielä kuitenkin ohjeeksi, että paras ois noitten kahden keskimmäisen vkon aikana. Eli suositteli nimenomaan, että ei varattaisi siihen aikaa ennen 11+6:tta.

Niin ja minut on tosiaan ultrattu kahdesti. Itse käytiin varhaisultrassa ja sitten myös ekalla neuvolakäynnillä ultrasivat :) NP-ultra meillä on vajaan kahden vkon päästä, 25.4.
 
Meillä olis huomen aamulla np ultra. Vähän kyllä jännittää, kun tossa maaliskuussa pelästyttiin yhtäkkistä verenvuotoa, jota oli siis todella runsaasti. Silloin ultrattiin, ja sydän siellä sykki, mutta  paljon pienempi kuin menkkojen mukaan olisi viikkoja. Se vähän pelottaa, että jos kaikki ei olekkaan ihan niinkuin pitäisi. No, se selviää huomenna. Onneksi mun mies pääsee mukaan.
 
Eilen käyty varhaisultrassa ja siellähän näkyi pikkuen katkarapu heiluttelemassa kauheesti käsiä ja jalkoja <3 sydänkin sykki voimakkaasti!
 
hmmn.. mun ultrakuvat on vähä erinäkösiä ku muitten näyttää olevan.. onkohan laitteissa vissiin eroja :D
 
Meillä oli tänään se np ultra, kaikki näytti hyvältä, siltä kun pitääkin. Viikkoja ultran mukaan siis melkein 12. Laskettu aika on siis jo 31.10.
Mä joudun nyt vetämään sanojani takaisin, kun täällä julistin että toi np-ultra tehdään aina alakautta. No, kätilö tokaskin kun olin jo pöksyjä laskemassa että "oot kyllä niin hoikka että saadaan kyllä vatsanpeitteiden päältä kaikki tarvittava näkymään", no, kaikki näkyi hyvin. Meidän äitipolilla on 4D ultra, joten näkyikin tosi selkeesti kaikki. Melkein pelottavaa :) Mutta ah, niin helpottavaa kun kaikki on kunnossa pikku myllääjällä <3
 
Heips! Meillä on neuvola ens torstaina ja np-ultra 30.4. Yksityisellä käytiin varhaisultrassa ennen pääsiäistä ja siellä ainakin kaikki näytti olevan kunnossa joten tuo np-ultra ei niin kovin jännitä, toki on kiva taas päästä näkemään toukkaa. Np-ultran aikoihin on just 12+0 ja puhelimessa aikaa varatessa virkailija sanoi että jos raskaus sattuu olemaan yhtään pidemmällä niin joudun sitten mennä uudelleen siihen veriseulontaan kun sen voi kai tehdä ainoastaan 11+0 - 12+0 ja sitten kai jossain myöhemmässä vaiheessa. Nyt sitten vain odottelemaan neuvolaa :) Te jotka olette käyneet yksityisellä varhaisultrassa niin paljon se on tullut maksamaan teille korvausten jälkeen? Mun mielestä toi mun käynti makso vähän liikaa kun maksoin siitä 190€ josta oli vähennetty jo lääkärinpalkkiosta se korvaus mutta ilmeisesti saan vielä toimenpiteestä jonkun kelakorvauksen mutta tuskin sieltä paljoa takasin tulee..
 
Mä kävin viime viikolla yksityisellä gynellä kyselemässä mun jatkuvasta palelemisesta ja samalla oli sit pakko kurkata et löytyykö masusta asukkia<3 Löytyihän sieltä ja kaikki tuntui olevan hyvin. Sain lähetteen kilpirauhas kokeisiin ja nyt odotellaan tuloksia. Koko lysti maksoi 109euroa ja kela korvaukset on viel hakematta(unohdin kelakortin kotiin) eli varmaan joku 80euroa jää maksettavaa tosta käynnistä ja ultrasta=) Kilpirauhaskokeet tosin maksoi sit yli 100euroa! Np ultra meillä on 18.4 ja vaikka tää pieni asukki on jo nähty niip silti jänskättää kun mulle on tätä ikääkin jo vähän kertynyt joka lisää kromosomivirheiden mahdollisuutta=( Mut toivotaan parasta<3<3<3
 
Me maksettiin Kela-vähennysten jälkeen varhaisultrasta 135€ ja sitten hain sairaskassasta vielä takaisin (johon menee siis tietty prosentti joka palkasta) niin maksettavaa jäi lopulta vain 24€. Vähän jännitin etukäteen, että mistä kaikesta saadaan takaisin, mutta tosi hyvinhän sitä palautusta sitten tuli. Tosi paljon tuntuu vaihtelevan nuo hinnat eri paikkakunnilla.
 


Vastataanpas tännekin sitten..

Mä olen nyt käynyt ultrassa keskiviikkona ja siellä lääkärin arvion mukaan oli 8+6 ikänen vauveli. Yritin kysellä lääkäriltä, että onko raskausviikot 8+6 vai vauvan ikä. Lääkäri sanoi, että puhutaan raskausviikoista.

Hoitajan käynnillä kysyin samaa uudelleen ja sano samaa. Sitten sanoin, että eli vauva on 6+6 ikänen niin hän sanoi, että eikun viikot lasketaan siitä jolloin vauva hedelmöittyi. Olin ihan kummissani ja hämilläni missä mennään.

Viimeisin kysymys kuitenkin vastasi, että se vauva on 8+6 ikänen eli oon raskausviikolla 10+6. Koska kysyin, että sehän sitten on vielä alkio niin hoitaja sanoi eipäs olekaan kun se on ihan sikiö jo. Joten siis, jotta voi olla sikiö niin sen on pakko olla sen 8+6 ikänen :)

Muutenkin mun menkat viimeset olleet 31.1.

Miksi ne sanoo asian noin epäselvästi silti??

No kahden viikon päästä about on sitten se ns oikea ultra missä ikä tarkennetaan kunnolla vielä. 

Nyt sain hetken katsella, kun se vauva siellä heilui innoissaan.
 
Takaisin
Top