Marraskuisten neuvola kuulumiset

Mulla oli eilen eka neuvola, viikkoja eilen 7+3. Kesti 1,5 tuntia, mutta ei oikein tullut mitään uutta tietoa tai muutakaan. Ei kuunneltu sydänääniä tai ultrattu tai mitään. Tuntuu jotenkin hölmöltä, että tuollaiseen tietojen päivittämiseen ja keräämiseen käytetään noin paljon aikaa, vaikka ei ole edes varmuutta, että onko siellä masussa mitään elävää...

Verikokeeseen pitää täällä varata itse aika viikoille 9-11+6 ja np-ultraan tulee sitten kutsu postissa. Neuvolatäti oli kyllä ihan mukava, mutta jotenkin jäi vähän tyhjä ja turhaantunut olo koko käynnistä :/

Neuvoloissa on ilmeisesti käytäntö että ekalla käynnillä tehdään vain paperihommia eikä kuunnella/ultrata sydänääniä. Toki kaikissa neuvoloissa ei ole ultraa ja dopplerilla sydänäänten kuunteleminen onnistuu vasta 12 viikolla. Meidän neuvolassa on ultra ja itse vaadin heti ekalla käynnillä rv8 ultraamisen vaikka neuvolatäti ensin vaan sanoi että tehdään vaan paperihommia. Kyllä se sitten ultras kun halusin..ja edelliskerralla olikin niin että sikiö olikin kuollut. Olisi ollut turhauttavaa saada asia tietoon vasta seuraavalla käynnillä kk päästä.
 
Noniin eka neuvolakäynti takana ja kysyin terkalta että minkä mukaan nyt mennään rv 8+0 (menkoista laskettuna) vai ultran (6+5 nyt). Sanoi että ultran mukaan ja laski mulle uuden lasketun ajankin, joka on siis 4.12. Kaikki oli muuten ok ja opiskelija sai hoitaa mun päävastuun :) lähtö Hb 124 :thumleft nyt sitten käyn 7.-10.5 verikokeissa niskapoimu-ultraa varten. Liian pitkä aika :grin seuraava neuvolakin on vasta viikolle 15 eli 11.6:rolleyes:
 
Toivottavasti olis omassa kunnassa myös noin. Mulla on myös verenpaineen mittauksen osalta valkotakkikammo ja saan aina selvästi korkeammat lukemat lekurilla kuin kotona.

Nyt on ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, että mikä verenpaineen mittauksessa jännittää? En oo koskaan aikasemmin kuullut että se jännittäisi. :)
 
Nyt on ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, että mikä verenpaineen mittauksessa jännittää? En oo koskaan aikasemmin kuullut että se jännittäisi. :)

Mä olen taas kuullut, että se on enemmän normaalia kuin epänormaalia. Jännitys tulee siitä, kun haluaa, että mittaustulokset ovat hyvät, eivätkä ne koskaan ole, koska jännittää sitä, että mitä sieltä tulee. Se on sellainen kierre.
 
Täälläkin yksi jännittäjä! En oikein tiedä mistä jännitys johtuu, kun yleensä verenpaine on täysin normaalilla välillä.. Mutta joka kerta kun se mitataan, niin jos hetken päästä mittaa uudelleen, niin on selkeästi matalammat lukemat..
 
Mulla juontaa juurensa lapsuuden traumoista lääkäri/terveydenhoitaja kammo. Jännitys nostaa verenpainetta...
 
Mä jännitin ekaa neuvolakäyntiä monta päivää etukäteen ruskean vuodon takia ja verenpaine mitattiin juuri ennen sydämen äänen kuuntelua. Oli hieman korkea tulos. :wink Yleensä arvot ovat muutenkin vähän koholla lääkärissä kun jännitän. En vaan osaa rentoutua. Kotona ei ole ongelmaa.
 
Täällä sama, joka kerta korkeemmat tulokset ja nuorempana jouduin seurantaan ja otettiin aina joku neljä kertaa ennenku pystyin relaamaan sen verran, että tulokset oli normaalit. :grin Aina tästä mittaajalle ilmoitan, mutta aina myös ymmärretään ja tosiaan oon kans kuullut, että on aika yleistä jännittää sitä tilannetta. Mulla jännitys tulee siitä, että inhoan vaan yli kaiken sitä puristavaa tunnetta. :shifty:
 
Nyt on ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, että mikä verenpaineen mittauksessa jännittää? En oo koskaan aikasemmin kuullut että se jännittäisi. :)

Siinä saattaa jännittää ihan vaan sitä lääkäri käyntiä ei sitä verenpaineen mittausta
 
Nyt on ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, että mikä verenpaineen mittauksessa jännittää? En oo koskaan aikasemmin kuullut että se jännittäisi. :)

Juu, ei se itse toimenpide mua jännitä yhtään eikä muukaan lääkärissä käynti. Verikokeet ja rokotteet onnistuu aina. Jostain syystä sitä vaan alitajuisesti jännittää sitä tulosta jo valmiiksi, kun haluais et se olis hyvä tai edes normaalin rajoissa. Äidillä on verenpainetauti ja mullakin varmaan sit taipumusta siihen. Kai sitä tiedostamattaan miettii, että milloin se iskee itselle. Ärsyttää vaan, kun johtopäätöksiä tehdään tietysti niiden lääkärissä mitattujen tulosten perusteella. Täytyy kotona ottaa verrokkimittauksia. Onneksi ekalla neuvolakäynnillä kuulin, että mittaukset saa tehdä itse omahoitopisteessä ennen käyntiä. Jännä nähdä vaikuttaako miten tuloksiin. Yleensä aina kolmas mittaus on mulla alhaisin. Nyt ekalla neuvolakäynnillä tehtiin vain yksi mittaus ja lukemat huiteli ties missä :sad001
 
Mullakin on eka mittaus aina korkeempi kun jännittää jotenkin se tulos aina. Monesti toinen mittaus tehty myöhemmin ja heti alempi tulos. En tiiä sitten miten nyt kun vaihtu eri terkka kuin esikoisen aikaan. Harmittaa kun se, kummalla puolen kaupunkia asuu, vaikuttaa siihen kummalle terveydenhoitajalle pääsee.
 
Juu, ei se itse toimenpide mua jännitä yhtään eikä muukaan lääkärissä käynti. Verikokeet ja rokotteet onnistuu aina. Jostain syystä sitä vaan alitajuisesti jännittää sitä tulosta jo valmiiksi, kun haluais et se olis hyvä tai edes normaalin rajoissa. Äidillä on verenpainetauti ja mullakin varmaan sit taipumusta siihen. Kai sitä tiedostamattaan miettii, että milloin se iskee itselle. Ärsyttää vaan, kun johtopäätöksiä tehdään tietysti niiden lääkärissä mitattujen tulosten perusteella. Täytyy kotona ottaa verrokkimittauksia. Onneksi ekalla neuvolakäynnillä kuulin, että mittaukset saa tehdä itse omahoitopisteessä ennen käyntiä. Jännä nähdä vaikuttaako miten tuloksiin. Yleensä aina kolmas mittaus on mulla alhaisin. Nyt ekalla neuvolakäynnillä tehtiin vain yksi mittaus ja lukemat huiteli ties missä :sad001

No nyt ymmärrän! Jotenkin väsyneillä aivoilla vertasin tätä siihen, että kun ihminen kammoksuu neuloja niin häntä jännittää mennä verikokeisiin. Ja ihmettelin, et onko siinä mittarissa tosiaan jotain pelottavaa? :D
Ja itsellä kun on läpi elämän ollu todella alhainen verenpaine, niin jotenkin en edes osannut ajatella asiaa toiselta kantilta.
Kiitos että avasitte tätä enemmän! :) ymmärrys avartuu :)
 
Mua jotenkin ärsyttää ihan hirveesti mennä neuvolaan tiistaina kun viimeksikin käytiin turhaan kun kkm siitä sitten tuli. Jotenkin muutenkin ärsyttää ja ahdistaa ja ei vaan tunnu siltä et menis hyvin :/ ja viimeks kun oli samoja fiiliksiä et en halunnu puhuu enkä tehdä mitään raskauteen liittyvää niin sehän vielä lisää omaa uskoa et kaikki ei mee hyvin, taaskaan. Ärsyttävää!
 
Heips! Meillä oli tänään lääkärikäynti neuvolassa ja ihan yllärinä lääkäri ultrasi! Siellä pieni jorasi menemään, kun isommissakin bileissä! :) ollaan nyt nähty pikkunen jo kolmeen kertaan ultralla, ja viikkoja 10+2. Np-ultra on sitten vapun jälkeen.

Muiltakin osin neuvolakäynti meni tosi kivasti. Mittaa pienellä oli 38mm. Tarkkaan seuraavat tyroksiinitasoa raskauden ajan, kun ei tosiaan kilpirauhasta ole.
 
Apeat fiilikset.. Neuvolasta ohjattiin heti sokeri rasitukseen alkuraskaudessa korkean BMIn takia. No kävin siellä ja paasto arvo oli 5.5 ja saisi olla vain 5.3. Eli mulla on nyt sitten raskaus diabetes.. Ennen raskautta työterveydessä kävin ja paasto oli 4.2. Äkkiä nuo hormoonit tieten vaikuttaa. Ylipainoa toki on, mutta aiemmassa raskaudessa ei ollut sokerien kans ongelmaa. Myös labroissa ilmeni että mulla on raudanpuute ilman anemiaa.. Eli HB hyvä mutta ferritiini oli liian matala.. Tuli heti kerralla sairas olo :/ vaikka toki hyvä että tuli tietoon tuo liian korkea paasto että pystyy seuraamaan tilannetta että vauvalle ei tuu mitään. Nyt siis rv 10+0
 
Apeat fiilikset.. Neuvolasta ohjattiin heti sokeri rasitukseen alkuraskaudessa korkean BMIn takia. No kävin siellä ja paasto arvo oli 5.5 ja saisi olla vain 5.3. Eli mulla on nyt sitten raskaus diabetes..

Ohhoh, näinkö aikaisin se voi puhjeta? Mä luulin, että vasta joskus paljon myöhemmin. Itselläkin ylipainoa reippaasti, niin jännittää tuleeko itsellekin. Huomasitko mitään radiin viittaavia oireita ennen verikoetta?
 
Nähtävästi voi, tuli ihan puun takaa.. Hoitoalalla oon töissä ja tekemisissä diabeetikkojen kans. Ei kyllä mitään oireita.. Ei ollut puhe tehdä rasitusta vielä mutta ku neuvolatäti oli laittanut samaan lähetteeseen muitten labrojen kans ja sattui olemaan vapaa päivä niin ajattelin että se on tehty alta pois.. Tosi pieni tuo nousu kuitenkin kun vaan 0,2. Mutta se riitti. 1h ja 2h arvot rasituksessa mulla oli tosi hyvät.
 
Täälläkin käyty ekalla neuvolakäynnillä tänään :) eipä mitään ihmeellistä, vähän kerrattiin kun edellisestä kohta parivuotta aikaa. Sokerirasitus odottaa rv14-16 hyi. Ensviikolla meen niihin verikokeisiin ja vien pissanäytteet. Millä viikoilla ootte käynyt verikokeissa? :)
 
Maanantaina kävin, joka alkuperäisen lasketun ajan perusteella olisi ollut 10+4 ja nyt uuden 11+0. Parasta olisi kai ollut käydä viime viikolla, mutta oltiin just silloin reissussa.
 
Takaisin
Top