Marraskuisten neuvola kuulumiset

Joudun uudelleen pissimään purkkiin kun oli jotain tulehdukseen liittyvää.. Yhtään ei jaksais. Mut parempi se on selvittää et onko virtsateissä tulehdus, yleensä kyl pamahtaa selkeimmät oireet heti.

Sitte tuli seulojen tulokset ja kaikki oli normaalia. :)
 
Joudun uudelleen pissimään purkkiin kun oli jotain tulehdukseen liittyvää.. Yhtään ei jaksais. Mut parempi se on selvittää et onko virtsateissä tulehdus, yleensä kyl pamahtaa selkeimmät oireet heti.

Sitte tuli seulojen tulokset ja kaikki oli normaalia. :)

Mulla oli sama juttu, neuvolasta soitettiin tänään. Ei kuitenkaan oo minkäänlaisia oireita, joten ei aiheuta kuulemma mitään toimenpiteitä. Vai pitäisköhän sitä kuitenkin soittaa varmuuden vuoks takas... Mä majailen tällä hetkellä eri paikkakunnalla kuin missä ollaan kirjoilla, ja pitäis lähteä varta vasten 1,5 h päähän pissaamaan purkkiin. :p

Edit: Googletin juuri, että hoitamaton virtsatulehdus voi johtaa ennenaikaisiin supistuksiin tai munuaistulehdukseen. Pitää varmaan sitten kuitenkin soittaa...
 
Muokattu viimeksi:
Chinque mulle sanottiin et testataan niin kauan kunnes tulee puhdas tulos tai alkaa oireet. Että tässä pääsee pissimään purkkiin useammin jos sitä bakteeria on siellä :/
 
Kirjoittelinkin jo tuonne oireisiin aiemmin, mutta mulla löytyi myös yllärinä virtsatietulehdus. Ei siis mitään oireita siihen liittyen. Sain kuitenkin suoraan antibioottikuurin 5 päiväksi ja sit sen jälkeen piti heti seuraavana päivänä käydä antamassa uusi näyte. Luojan kiitos siinä ei tainnut mitään olla, kun eivät ole soitelleet perään :) Mutta aika jännä et näissäkin käytännöt vaihtelee näin paljon, kun toisaalla saa suoraan lääkkeet ja toisaalla odotellaan oireita...
 
Heh, esikoinen ruuvasi mun tyhjän pissapurkin auki ja nuoli sen sisäpuolelta. Taitaa tulla vähän eksoottisempaa kasvustoa jos sitä meinaa käyttää :D
 
Kuinka usein teillä on neuvolakäyntejä? Mulla on takana 2 th-käyntiä + 1 lääkärikäynti (sekä nt-ultra), nyt rv 15+3. Sain juuri tiedot tulevista neuvolakäynneistä, niitä olisi kk:n välein. Mielestäni aika tiuhaan... En ainakaan itse keksi, mitä puhuttavaa/mitattavaa siellä painon, verenpaineen ja hemoglobiinin lisäksi on :O Painon ja verenpaineenhan pystyy itsekin seuraamaan ja hb:n voi käydä mittaamassa työterveydessä. Outoa muutenkin, kun on tehty moneen kertaan meille selväksi tiukat resurssit ja että raskausoireiden takia pitäisi käydä työterveydessä/yksityisellä ellei suoraan liity kohdun alueeseen (esim.supisteluja).

Onko teillä tietoa, ovatko neuvolalääkärit gynekologeja tai synnytysten ja naistentautien erikoislääkäreitä? Viimeksi vastassa oli vain terveyskeskuslääkäri enkä halunnut hänen tekevän sisätutkimusta (olin juuri käynyt yksityisesti gynellä eli ei ollut tarvettakaan).

Entä olisiko neuvolassa jo pitänyt antaa pissanäyte? Tuntuu, että muut ovat sellaisen jo antaneet ja jotain sieltä löytynytkin... Mulla ollu 2 eri terv.hoitajaa ja ensi kerralla taas uusi naama eikä ne oo siellä yhtään kartalla, mitä aiemmin on puhuttu. Pitää varmaan itse pyytää, että saisi pissanäytteen antaa :/
 
Ja sori pitkä kysymystulva, ekakertalaisena en oikein tiedä näitä käytännön asioita neuvolan suhteen :D
 
Joka kerta kun käy neuvolassa pissitään purkkiin...muistaakseni valkuaisaineita tutkitaan. Liittyy raskausmyrkytyksen jollain tavalla ainakin. Korjatkaa, jos olen väärässä.
 
Mulla ollut yks th-neuvola, huomenna on ultra keskusneuvolassa. Sit varattiin jo valmiiksi lääkäriaika ja takas tälle ekalle hoitajalle. Siitä en tiiä miten jatkuu. Ekan neuvolan jälkeen kävin verikokeissa ja antoin pissanäytteen. Jatkossa neuvolakäynnillä aina uus pissanäyte.
 
Jaiks, miten mua ei oikeesti oo pyydetty antamaan pissanäytettä?! Seuraavan neuvolan aikaan on jo rv 18+3, toivottavasti mahdolliset tulehdukset tms ei oo siihen mennessä aiheuttanu mitään vakavaa/pysyvää. Nyt oon ulkomailla enkä pysty asiaa täällä hoitamaan :/
 
Kuinka usein teillä on neuvolakäyntejä? Mulla on takana 2 th-käyntiä + 1 lääkärikäynti (sekä nt-ultra), nyt rv 15+3. Sain juuri tiedot tulevista neuvolakäynneistä, niitä olisi kk:n välein. Mielestäni aika tiuhaan... En ainakaan itse keksi, mitä puhuttavaa/mitattavaa siellä painon, verenpaineen ja hemoglobiinin lisäksi on :O Painon ja verenpaineenhan pystyy itsekin seuraamaan ja hb:n voi käydä mittaamassa työterveydessä. Outoa muutenkin, kun on tehty moneen kertaan meille selväksi tiukat resurssit ja että raskausoireiden takia pitäisi käydä työterveydessä/yksityisellä ellei suoraan liity kohdun alueeseen (esim.supisteluja).

Onko teillä tietoa, ovatko neuvolalääkärit gynekologeja tai synnytysten ja naistentautien erikoislääkäreitä? Viimeksi vastassa oli vain terveyskeskuslääkäri enkä halunnut hänen tekevän sisätutkimusta (olin juuri käynyt yksityisesti gynellä eli ei ollut tarvettakaan).

Entä olisiko neuvolassa jo pitänyt antaa pissanäyte? Tuntuu, että muut ovat sellaisen jo antaneet ja jotain sieltä löytynytkin... Mulla ollu 2 eri terv.hoitajaa ja ensi kerralla taas uusi naama eikä ne oo siellä yhtään kartalla, mitä aiemmin on puhuttu. Pitää varmaan itse pyytää, että saisi pissanäytteen antaa :/
Meillä ainakin neuvolalääkärit voi olla ihan mitä vaan että löytyy naistentautienlääkäriä ja sit ihan perus terveyskeskuslääkäriä yms. Käyntejä kerran kuussa ensisynnyttäjällä sentakia että seurataan vauvan kasvua mm sf mitalla ja sydänääniä kuunnellan ja yleisesti äidin jaksamista. Ennaltaehkäisevää työtä yms :) halutaan että odottaja saa kaiken avun mitä tarvitsee yms kun kaikki uutta. Meillä ainakin nimenomaan neuvola hoitaa kaikki odotusajan asiat ei missään nimessä työterveys ellei jostai syystä neuvolasra saa aikaa :) toiv tästä oli edes vähän apua :)
 
Itsellä viikkoja 15+2 ja tänään oli toinen neuvola, lääkäri kesäkuun alkupuolella ja seuraava neuvola heinäkuussa. Ekan neuvolan jälkeen kävin verikokeissa ja annoin pissanäytteen, tosin sen tulos katsottiin neuvolassa vasta tänään ja joudun antamaan uuden. Meillä joka kerta neuvolassa otetaan itse pissanäyte, josta tutkitaan proteiinit ja sokerit.
 
Huomenna olis taas vuorossa neuvola. Tai no tällä kertaa neuvolalääkäri. :) Huomennahan sitten näkee miten se eroaa normikäynnistä.
 
Itellä neuvola oli viimeksi maanantaina 21.5, silloin viikolla 14+6. Kuunneltiin dopplerilla vauvan sydänääniä, mutta hoitaja ei niitä löytänyt :sad001 Sanoivat vaan, että on normaalia näin aikaisilla viikoilla, ettei löydy, onko muilla ollut samaa? Tosin perjantaina 18.5 np-ultrassa sydänäänet löytyi eli eiköhän kaikki ole hyvin, toivottavasti.

Seuraavaksi sitten olis kesäkuun puolivälissä neuvolalääkäri ja th heinäkuun puolivälissä. Rakenneultra on varattuna juhannuksen jälkeiselle viikolle.
 
Itellä neuvola oli viimeksi maanantaina 21.5, silloin viikolla 14+6. Kuunneltiin dopplerilla vauvan sydänääniä, mutta hoitaja ei niitä löytänyt :sad001 Sanoivat vaan, että on normaalia näin aikaisilla viikoilla, ettei löydy, onko muilla ollut samaa? Tosin perjantaina 18.5 np-ultrassa sydänäänet löytyi eli eiköhän kaikki ole hyvin, toivottavasti.

Seuraavaksi sitten olis kesäkuun puolivälissä neuvolalääkäri ja th heinäkuun puolivälissä. Rakenneultra on varattuna juhannuksen jälkeiselle viikolle.


En halua pelotella, mutta kuullostaa kummalliselta että ei noilla viikoilla oo löytänyt? Varmaan itse pyytäisin uuden ajan? Oliko kokematon hoitsu?
 
Ensin oli opiskelija ja sitten kokeneempi hoitaja. Kumpikaan ei löytänyt. Nyt on maanantaina neuvolalääkäri, katotaan mitä siellä sanotaan...
 
Ensin oli opiskelija ja sitten kokeneempi hoitaja. Kumpikaan ei löytänyt. Nyt on maanantaina neuvolalääkäri, katotaan mitä siellä sanotaan...
Voi olla myös istukka edessä tai sit neuvolassa oli huonot laitteet.
 
Ei mullakaan meinattu saada kuuluviin sydänääniä neuvolalääkärillä vaikka oli 17. raskausviikko sillon. En nyt lähtis maalaileen piruja seinille :)
 
Eilen käyty toista kertaa neuvolassa, viikkoja eilen 17+4. Piti olla aluksi 1,5h käynti, mut eipä mulla mennyt kuin puoli tuntia, ei ollu hirveesti mitään kysyttävää :D Veikkaan, että normi neuvolatädin kanssa olis menny pidempään kun on puheliaampi, mut oli tällä kertaa sairastunut. Mukava oli kuunnella sydänääniä, tuli jostain kumman syystä poikaolo niistä (mut saapi nähä, esikoisella tytöllä oli paljon korkeemmat sykkeet :D mut eipä se vielä mitään kerro, lähinnä uskomuksia vain)
 
Takaisin
Top