Huhtikuun höpinät

Hienoja uutisia! Tottakai saa iloita. :HeartredToivottavasti kukaan ei pelästy näitä km keskusteluja. Suurimmalla osalla kaikki kuitenkin menee hyvin, mutta jos on rankkoja kokemuksia taustalla, niin niitä on hyvä jakaa kohtalotovereiden kanssa.

Samaa mieltä! :Heartred
 
Voisko noille rankoille kokemuksille tehdä oman ketjun? Mä näin painajaisia kun olin lukenu viimisenä enne unia tätä ketjua ja nyt sit pysyny täältä pois. Ymmärrän että tarpeellista jakaa noita ja päästä puhumaan mutta itse yritän hyppiä niiden yli. En halua pahalla sanos, mutta en haluaisi lukea noita kun alkaa itselläki pyörii päässä et josko se onki menny kesken enkä osaa iloita raskaudesta. Toivottavasti ymmärrätte pointin ❤️
 
Voi nökäre :sad001 mies haluaa meille vieraan NELJÄKSI PÄIVÄKSI ens viikolla! Tosi läheinen ihminen kyllä, mut silti... En nyt yhtään jaksais koronan keskellä alkaa ketään paapomaan, muutenki stressaa että ylipäätänsä pitää tilla tällasena aikana vieraita, eikä se nyt ymmärrä mun mielipidettä :sad001
 
Voisko noille rankoille kokemuksille tehdä oman ketjun? Mä näin painajaisia kun olin lukenu viimisenä enne unia tätä ketjua ja nyt sit pysyny täältä pois. Ymmärrän että tarpeellista jakaa noita ja päästä puhumaan mutta itse yritän hyppiä niiden yli. En halua pahalla sanos, mutta en haluaisi lukea noita kun alkaa itselläki pyörii päässä et josko se onki menny kesken enkä osaa iloita raskaudesta. Toivottavasti ymmärrätte pointin ❤️

Samaa mieltä
 
Voisko noille rankoille kokemuksille tehdä oman ketjun? Mä näin painajaisia kun olin lukenu viimisenä enne unia tätä ketjua ja nyt sit pysyny täältä pois. Ymmärrän että tarpeellista jakaa noita ja päästä puhumaan mutta itse yritän hyppiä niiden yli. En halua pahalla sanos, mutta en haluaisi lukea noita kun alkaa itselläki pyörii päässä et josko se onki menny kesken enkä osaa iloita raskaudesta. Toivottavasti ymmärrätte pointin ❤️

Oon pahoillani, että oon osaltani aiheuttanut sulle pahan mielen :sad001 Pelkoketjun loin jo viikkoja sitten salaiselle puolelle.
 
Voi nökäre :sad001 mies haluaa meille vieraan NELJÄKSI PÄIVÄKSI ens viikolla! Tosi läheinen ihminen kyllä, mut silti... En nyt yhtään jaksais koronan keskellä alkaa ketään paapomaan, muutenki stressaa että ylipäätänsä pitää tilla tällasena aikana vieraita, eikä se nyt ymmärrä mun mielipidettä :sad001

Eih! :sad001 Mäkään en kyllä nyt ottaisi vierasta vastaan omaan kotiini. Vetoaisin suosituksiin, taudin mahdolliseen leviämiseen, raskauteen, siihen liittyviin riskeihin... Itseä pelottaisi nuo riskit. Kunpa mies nyt kuuntelisi sinua! :Heartred
 
Voisko noille rankoille kokemuksille tehdä oman ketjun? Mä näin painajaisia kun olin lukenu viimisenä enne unia tätä ketjua ja nyt sit pysyny täältä pois. Ymmärrän että tarpeellista jakaa noita ja päästä puhumaan mutta itse yritän hyppiä niiden yli. En halua pahalla sanos, mutta en haluaisi lukea noita kun alkaa itselläki pyörii päässä et josko se onki menny kesken enkä osaa iloita raskaudesta. Toivottavasti ymmärrätte pointin ❤️

Itsellänikin km keskustelut aiheuttivat pelkoa silloin, kun ei vielä ollut käynyt ikäviä asioita, joten ymmärrän kyllä. Nyt nämä asiat ovat jotenkin niin normaali osa omaa elämää, että ei tunnu pahalta lukea edes muiden rankoista kokemuksista. Se on vain elämää ja elämä valitettavasti potkii toisinaan päähän. Mutta pahoittelen, jos olen aiheuttanut ahdistusta.
 
Mäkin ymmärrän ton, mut toisaalta tulee sellainen olo kuin muutenkin että niistä ei saisi puhua ääneen. Keskenmenoista puhutaa aivan liian vähän.
 
Mäkin ymmärrän ton, mut toisaalta tulee sellainen olo kuin muutenkin että niistä ei saisi puhua ääneen. Keskenmenoista puhutaa aivan liian vähän.

Mulle kaikkein rankinta on ollut se häpeä ja alemmuudentunne, jota koin juuri sen takia, koska näistä asioista ei puhuta ja tuntui siltä, että olen jotenkin epäonnistunut. Mielestäni myös neuvolassa pitäisi puhua näistä asioista. Ei pelotella, mutta jotenkin tuoda esille, että jos näin käy, niin se ei tarkoita, että itsessä olisi mitään vikaa. Mutta edelleen ymmärrän kyllä, että asia aiheuttaa ikäviä tunteita ja ajatuksia, joita ei välttämättä halua kohdata. Erityisesti km fyysisistä kokemuksista kuuleminen voi olla pelottavaa. Itse toivon, että voisin jossain vaiheessa puhua omista kokemuksistani hyvin avoimesti ja osaltani auttaa tabun ja häpeän poistamisessa.
 
Kuten edellä moni on todennut niin omasta mielestänikin keskenmenoista pitää voida puhua avoimesti. Eivät saisi missään nimessä olla tabu, kun ovat kuitenkin niin monelle osa elämää. Ja vertaistuki on tärkeää asiassa kuin asiassa. Ymmärrän kyllä myös, että kaikki eivät halua nyt herkkänä aikana tämmöisistä kokemuksista lukea. Hyvä jos suljetulla on jo erillinen ketju tähän aiheeseen liittyen ja onneksi viestejä ei tarvitse lukea, jos tuntuu liian rankalta. Edelleen lämpimät ajatukset kaikille keskenmenon kokeneille ja sitä jännittäville. Ja muille lainaan Sammien sanoja: "Suurimmalla osalla kaikki kuitenkin menee hyvin." :)

Ja mitä tulee vieraisiin niin en kyllä missään nimessä ottaisi meille ketään ja tuntuu ihan hullulta, että kuka edes haluaa(kehtaa) mennä kellekään kyläilemään näinä aikoina. Erikseen toki he, jotka tarvitsevat apua, mutta muutoin nyt olisi paras pysyä kotona.
 
No ohhoh. Mä en haluaisi meille kyllä ketään ja mues on onneks samoilla linjoilla.. kannattaa ehkä keskustella miehen kanssa että ei ole ihan hyvä idea. Varsinkaan nyt kun olet raskaana!!
 
Mulle kaikkein rankinta on ollut se häpeä ja alemmuudentunne, jota koin juuri sen takia, koska näistä asioista ei puhuta ja tuntui siltä, että olen jotenkin epäonnistunut. Mielestäni myös neuvolassa pitäisi puhua näistä asioista. Ei pelotella, mutta jotenkin tuoda esille, että jos näin käy, niin se ei tarkoita, että itsessä olisi mitään vikaa. Mutta edelleen ymmärrän kyllä, että asia aiheuttaa ikäviä tunteita ja ajatuksia, joita ei välttämättä halua kohdata. Erityisesti km fyysisistä kokemuksista kuuleminen voi olla pelottavaa. Itse toivon, että voisin jossain vaiheessa puhua omista kokemuksistani hyvin avoimesti ja osaltani auttaa tabun ja häpeän poistamisessa.


Siis tarkoitin että on hyvä kun puhutte niistä mutta oisko niille oma paikka eli aloitus missä sais vertaistukea ja vapaasti puhua ❤️ en halua kieltää ketään puhumasta ja varmasti jos itselle kävisi niin, haluaisin purkaa tuntoja samaa kokeneiden kanssa.
 
Ihan vaan sitä halusin sanoa, että ärsyttää suunnattomasti, kun nyt ulkona sataa lunta. Nyt. Huhtikuussa. Olis satanut lunta silloin kun oli talvi ja sitä lunta kaivattiin ja haluttiin! :banghead:
 
Siis tarkoitin että on hyvä kun puhutte niistä mutta oisko niille oma paikka eli aloitus missä sais vertaistukea ja vapaasti puhua ❤️ en halua kieltää ketään puhumasta ja varmasti jos itselle kävisi niin, haluaisin purkaa tuntoja samaa kokeneiden kanssa.

En missään nimessä ajatellutkaan, että haluaisit kieltää puhumisen. :) Varmasti itsekin siirryn salaiseen ryhmään keskustelemaan näistä peloista, sitten kun sinne pääsen.
 
Tää tuntuu kyllä on just sitä, että patistellaan juttelemaan muualle. Mä itse ainakin iha sujuvasti skippaan lukemasta ne aiheet mitkä ei kiinnosta :) Mutta annetaanko ihmisten nyt puhua täällä siitä mistä on tarve puhua :HeartredVarsinkin kun tätä aihetta leimaa yleisesti sellanen stigma ettei siitä saisi puhua avoimesti.
 
Eih! :sad001 Mäkään en kyllä nyt ottaisi vierasta vastaan omaan kotiini. Vetoaisin suosituksiin, taudin mahdolliseen leviämiseen, raskauteen, siihen liittyviin riskeihin... Itseä pelottaisi nuo riskit. Kunpa mies nyt kuuntelisi sinua! :Heartred

Kiitos Sammie, sitä toivon mäkin :angelic:
 
Voi perk*le.. Kävin tänään hammaslääkärissä, sillä oli ollut muutaman päivän tuntemuksia hampaassa. Hammas jäi kuitenkin hoitamatta, sillä eivät ottaneet raskauden takia röntgen kuvia ja ulkoisesti hampaassa ei ollut mitään vikaa. Paikkasivat muita hampaita ja kertoivat, että tuntemukset voi säteillä eri paikkaan suussa missä itse vika on. Pahaa kuitenkin pelkään, että isoin ongelma on nyt tuolla hampaassa missä niitä tuntemuksia olikin. Uskaltaako pyytää ottaa röntgen kuvat ensi viikolla jos oireilu jatkuu? Tosi monessa paikka lukee, että säteily on niin pientä ettei röntgenien ottoa tarvitse raskauden takia siirtää tai olla ottamatta... onko kellään kokemuksia?
 
En osaa sanoa tuosta säteilyn määrästä, mutta voisi kuvitella että hammasröntgenissä se on pientä ja hyvin paikallista se säteily.

Röntgeniin liittyen mua pelottaa mahdolliset vaikutukset, koska mulle tehtiin käden röntgenkuvaus, kun en vielä tiennyt olevani raskaana ja sit kuitenkin olin... :sorry:
 
Muokattu viimeksi:
En osaa sanoa tuosta säteilyn määrästä, mutta voisi kuvitella että hammasröntgenissä se on pientä ja hyvin paikallista se säteily.

Röntgeniin liittyen mua pelottaa mahdolliset vaikutukset, koska mulle tehtiin käden röntgenkuvaus, kun en vielä tiennyt olevani raskaana ja sit kuitenkin olin... :sorry:

Samaa mietin ja monessa paikkaa tulee esiin tuo, että säteily on todella vähäistä. Jäi kuitenkin hämmentynyt fiilis kun sanoivat, että välttävät. No toivotaan, että menee tällä paikkauksella ohitse. Tietenkin tällästä tapahtuu silloin kun ei pitäisi!

Eiköhän kaikki on sullakin hyvin kun on ollut vielä niin alussa:love7
 
Sori, hyppäsin tänne tuolta lokakuisista lueskelemaan :grin

Mutta esikoista odottaessa mulle kävi tapaturma jossa etuhampaat vääntyivät, päivystyksessä ei raskauden takia kuvattu. Myöhemmin kuitenkin toinen hammas meni kuolioon ja tehtiin useita juurihoitoja, ja röntgen tehtiin muistaakseni kolme kertaa. Ihan terve lapsi syntyi ja sanottiinkin että säteily on niin paikallista että ei vaikuta.
Muistaakseni eka röntgen tehtiin joskus viikolla 10. ja viimeinen n. 16. :)
 
Takaisin
Top