Yritystä odottavat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervetuloa, onneksi ei ole kuitenkaan kovin pitkä aika odoteltavana!

Ja jep, ei varmaan ikinä oo järkevää haluta lisää lapsia ja aloittaa taas kaikki alusta, mutta ei taida olla nämä niitä järjen asioita :hilarious:
Joo ei todellakaan.
Enemmän mennään tunteella :hilarious::hilarious:

Heippa hei!
Taidan liittyä tänne nyt mukaan. Hetken aikaa keskesin jo kirjoitella tuossa raskaaksi 2021 ryhmässä, kunnes yritys meni tauolle ennen kui edes kunnolla alkoikaan ja nyt siirryn sit tänne odottelemaan syksyä. Tällä hetkellä ehkäisyrengas käytössä, toissapäivänä aloitettu.
Ennestään kolme lasta vm 2013, 2015 & 2019. Pco vaikeuttaa tilannetta kun ennen kuopusta kierrot oli 25-71pv. 7kk meni ennen kun tärppäs.
Nyt vaan odotellaan elo/syyskuuta et pääsis taas piinailemaan. :cat:
Välillä sitä miettii et onko enää järkeä hankkia lisää lapsia kun näiden kolmen kaa alkaa olla jo aika helppoa, mut kyllä se vauvakuume ois kova!
Tervetuloa mukaan! :) Ja niinkuin totesittekin ei taida olla järjen asioita nää :hilarious:

Mitäs ajatuksia yritystä odottavissa herättää tuo kaavailtu perhevapaauudistus? Hyvä vai huono juttu?

Itse en oikein osaa vielä sanoa ja oman mahdollisen yrityksen aloittamisen kannalta tuo kaavailtu voimaantulo elokuussa 2022 vähän mietityttää. Että jos kolmanteen päädytään, niin pitäisikö aloittaa yritys niin että voisi ehtiä raskautua vanhan systeemin puolella, jolloin voisi itse olla pidempään kotona, vai yrittäisikö tähdätä uuteen systeemiin, jolloin lasta olisi mahdollisuus hoitaa kotona paremmilla rahoilla ja miehellä olisi mahdollisuus osallistua enemmän. :confused005

Toki tietysti tuo suunnitelma tässä elää eikä ole ollenkaan varmaa että se tulee ensi vuonna (tai miten määräytyy se ketkä siirtyvät uuden systeemin piiriin jne.) Saatika se että milloin sitä itse tulisi edes raskaaksi :laughing001

Mutta minkäslaisia ajatuksia muilla?

Mitäs ajatuksia yritystä odottavissa herättää tuo kaavailtu perhevapaauudistus? Hyvä vai huono juttu?

Itse en oikein osaa vielä sanoa ja oman mahdollisen yrityksen aloittamisen kannalta tuo kaavailtu voimaantulo elokuussa 2022 vähän mietityttää. Että jos kolmanteen päädytään, niin pitäisikö aloittaa yritys niin että voisi ehtiä raskautua vanhan systeemin puolella, jolloin voisi itse olla pidempään kotona, vai yrittäisikö tähdätä uuteen systeemiin, jolloin lasta olisi mahdollisuus hoitaa kotona paremmilla rahoilla ja miehellä olisi mahdollisuus osallistua enemmän. :confused005

Toki tietysti tuo suunnitelma tässä elää eikä ole ollenkaan varmaa että se tulee ensi vuonna (tai miten määräytyy se ketkä siirtyvät uuden systeemin piiriin jne.) Saatika se että milloin sitä itse tulisi edes raskaaksi :laughing001

Mutta minkäslaisia ajatuksia muilla?
Ite en oo hirveesti vielä asiaan perehtynyt. Mut miettinyt vaan sitä et mikä sen rahan suuruus on jos isä sit jäisi kotiin. Lasketaanko se isälle periaatteessa samalla tavalla kuin tällä hetkellä äidille vanhempainrahakauden etuudet.

Ite en oo hirveesti vielä asiaan perehtynyt. Mut miettinyt vaan sitä et mikä sen rahan suuruus on jos isä sit jäisi kotiin. Lasketaanko se isälle periaatteessa samalla tavalla kuin tällä hetkellä äidille vanhempainrahakauden etuudet.

Käsittääkseni lasketaan tulojen mukaan jatkossakin kuten vanhempainrahat nytkin.

Käsittääkseni lasketaan tulojen mukaan jatkossakin kuten vanhempainrahat nytkin.
Tulojen mukaan sen pitäisi kait mennä.

Itse pidän pääosin hyvänä uudistuksena, mutta mietin tuota, että pitäisi jo 6kk synnytyksestä palata periaatteessa sit töihin. Itsellä oli ainakin edellisen synnytyksen jäljeen vielä kaikenlaisia synnytyksestä johtuvia vaivoja siinä kohtaa, että olisipa kyllä ollut kurja palata niiden kanssa töihin. :rolleyes: Mutta mahtavaa, että isiä kannustetaan jäämään myös vapaille ja vielä mahtavampaa, että lapsi olisi saisi olla vuoden ikäiseksi kotona ilman, että jomman kumman pitää jäädä kotihoidontuelle.

Itse pidän pääosin hyvänä uudistuksena, mutta mietin tuota, että pitäisi jo 6kk synnytyksestä palata periaatteessa sit töihin. Itsellä oli ainakin edellisen synnytyksen jäljeen vielä kaikenlaisia synnytyksestä johtuvia vaivoja siinä kohtaa, että olisipa kyllä ollut kurja palata niiden kanssa töihin. :rolleyes: Mutta mahtavaa, että isiä kannustetaan jäämään myös vapaille ja vielä mahtavampaa, että lapsi olisi saisi olla vuoden ikäiseksi kotona ilman, että jomman kumman pitää jäädä kotihoidontuelle.

Jep, 6 kk kuulostaa minustakin tosi lyhyeltä ajalta. Toki se mahdollisuus olisi kai tulossa että omasta kiintiöstään voi luovuttaa toiselle sen reilu 2 kk eli äidillä halutessaan edelleen mahdollisuus olla kotona about saman verran kuin nytkin ja hoitovapaan aikovat kai säilyttää myös. Eli siinä mielessä mikään ei välttämättä muutu, jos ei perheessä sitä itse halua.

Itse varmaankin haluaisin miehen kiintiöstä tuon osan, mutta en tiedä olisinko vielä siinäkään vaiheessa imetyksen ja muun kannalta valmis menemään töihin :think005 Mutta voisi kai siinä pelata sitten niinkin että olisi vielä hetken välissä hoitovapaalla ja sitten puoliso voisi jäädä kotiin, kun noita vapaita kai sai käyttää siihen asti että lapsi täyttää kaksi vuotta.

Olin nyt kuopuksen jälkeen kotona siihen asti että kuopus täytti 1,5 ja hirmuisesti tykkäsin (voisin olla pidempäänkin kotona) mutta kun se on tuolla hoitorahalla taloudellisesti niin kituuttamista pidemmän päälle kun meillä ei makseta edes mitään lisiä :confused2 Itse äänestäisin heti sitä että saisin äitinä olla hyvällä rahalla mahdollisimman pitkään kotona, ihan siitä syystä koska nautin siitä. Ja kärsimään sen eläkkeessä/kompensoimaan muulla tavoin. Toki meillä on mies pitänyt isyysvapaansa, mutta ei se sille ole kuitenkaan samalla tavalla sydämen asia, jos näin voi sanoa:hilarious: Mutta ymmärrän kyllä sen pointin että sellainen vaihtoehto ei ainakaan ohjaisia miehiä yhtään enempää jäämään kotiin :rolleyes:

Mutta meillä tuli nyt sitten vielä sellainenkin hauska muuttuja tähän että esikoinen päätyi kaksivuotisen eskarin kokeiluun ja aloittaa siis esikoulutaipaleensa jo viisivuotiaana syksyllä 2022 :hilarious: Että en nyt tiijä haluaisinko vastasyntynyttä ja esikoisen eskarin aloitusta päällekäin :laughing001 Toki sitä kotiarkeahan se varmasti helpottaisi kun saisi esikoisen arkipäivisin "hyvällä syyllä" jonnekkin kun olin lähtökohtaisesti aatellut että jos vauva tulee niin enimmäkseen vanhemmat mukelotkin saisi olla kotona.

Mistä päästäänkin siihen, että suunnittelu taitaa olla ihan turhaa, elämä menee siten kuin menee. :laughing025

Kyllä vasta siinä 9-10kk kohdalla olin valmis menemään töihin.

Äiditkin on niin erilaisia. Itse en voisi kuvitella palaavani töihin ennen kuin lapsi on jotakuinkin kaksi ja molemmat lapset olenkin siihen saakka kotona hoitanut. Kun taas kaveri palasi töihin heti kun vanhempainvapaat olivat ohi, eikä kyseessä ollut edes rahallinen tarve. Onneksi Suomessa on mahdollisuus, ainakin toistaiseksi, valita miten ja kuka kotona lasta/lapsia on hoitamassa. Uudistuksen myötä olisi kuitenkin kiva, että isä voisi luovuttaa osuutensa myös kokonaisuutena äidille niin halutessaan. Toisissa perheissä isän tienestit ovat niin paljon suuremmat, ettei hänen ole järkeä kotiin jäädä ja toisissa taas äidillä on suuremmat tienestit. Eli kannattaisin sitä, että kotona voidaan päättää itsenäisesti, miten vapaat kokonaisuudessaan hoidetaan.

Äiditkin on niin erilaisia. Itse en voisi kuvitella palaavani töihin ennen kuin lapsi on jotakuinkin kaksi ja molemmat lapset olenkin siihen saakka kotona hoitanut. Kun taas kaveri palasi töihin heti kun vanhempainvapaat olivat ohi, eikä kyseessä ollut edes rahallinen tarve. Onneksi Suomessa on mahdollisuus, ainakin toistaiseksi, valita miten ja kuka kotona lasta/lapsia on hoitamassa. Uudistuksen myötä olisi kuitenkin kiva, että isä voisi luovuttaa osuutensa myös kokonaisuutena äidille niin halutessaan. Toisissa perheissä isän tienestit ovat niin paljon suuremmat, ettei hänen ole järkeä kotiin jäädä ja toisissa taas äidillä on suuremmat tienestit. Eli kannattaisin sitä, että kotona voidaan päättää itsenäisesti, miten vapaat kokonaisuudessaan hoidetaan.

Jep, todellakin se ykkösasia että kaikki saisi päättää sen mukaan, mikä itsestä ja omasta perheestä parhaalta tuntuu. Minäkin olisin halunnut olla vielä pidempään kotona, mutta ei ollut rahallisesti mahdollista:shifty:

Ja tosiaan kun perheiden tilanteet on niin erilaisia. Jos äidillä ei ole työtä mihin palata, niin eipä siinä paljon auta isän jäädä kotiin vaikka kuinka haluaisi :rolleyes:

Itse myös ehkä yrittäisin parantaa naisten työllisyyttä, eläkekertymää jne. keskittymällä vähän erilaisiin asioihin, kuten naisvaltaisten alojen palkkauksen parantamiseen jne.

Vähän myöhässä nyt tähän uudistus keskusteluun, mutta tosiaan palvelee toisia paremmin kuin toisia. Meillä mies ei ainakaan voi eikä halua olla lapsien kanssa niin pitkään kotona. Itse taas voisin olla pitemmänkin pätkän.

Moi vaan tähänkin ketjuun! Vauvakuume on nostellut päätään heti toisen vauvan synnyttyä, eli jo noin 2,5 vuoden ajan :hilarious: mies ei ole vielä vakuuttunut kolmannesta lapsesta, mutta ei ole sanonut ehdotonta eitäkään - toivoa siis on. Nyt ovulaation aikaan oma vauvakuume ja toisaalta miehen epäröinti tuntuu erityisen epäreilulta. Tokikaan ketään ei voi pakottaa yrittämään lasta, mutta sekin on harmillista, että toinen joutuu "tyytymään" toisen kielteiseen päätökseen.

Joten Joo, täällä yksi yrittämistä odottava, vauvakuumeileva äiti, joka ei kovin montaa vuotta haluaisi odottaa yrityksen aloitusta.

Moi vaan tähänkin ketjuun! Vauvakuume on nostellut päätään heti toisen vauvan synnyttyä, eli jo noin 2,5 vuoden ajan :hilarious: mies ei ole vielä vakuuttunut kolmannesta lapsesta, mutta ei ole sanonut ehdotonta eitäkään - toivoa siis on. Nyt ovulaation aikaan oma vauvakuume ja toisaalta miehen epäröinti tuntuu erityisen epäreilulta. Tokikaan ketään ei voi pakottaa yrittämään lasta, mutta sekin on harmillista, että toinen joutuu "tyytymään" toisen kielteiseen päätökseen.

Joten Joo, täällä yksi yrittämistä odottava, vauvakuumeileva äiti, joka ei kovin montaa vuotta haluaisi odottaa yrityksen aloitusta.
Tervetuloa mukaan! Kuulostaa niin kovin tutulta tuo sinun tilanne. Toivotaan, että miehen mieli vielä muuttuisi :)

Tervetuloa täältäkin, samassa veneessä ollaan! Hirmuinen vauvakuume, kuopus nyt 2-vuotias ja hormonaalinen ehkäisy lähtee ensi viikolla (tosin ihan vaan migreenien vuoksi).

Toivotaan että siellä (kuten meillä muillakin) mies lämpenee kolmoselle!

Täällä mies mutisi jotain selibaatista kun katsoi kalenteriin merkattua kapselinpoistoaikaa ja itsellä taas on sellainen olo että aivan pakko saada vielä kerran vauva :hilarious:

Tervetuloa täältäkin, samassa veneessä ollaan! Hirmuinen vauvakuume, kuopus nyt 2-vuotias ja hormonaalinen ehkäisy lähtee ensi viikolla (tosin ihan vaan migreenien vuoksi).

Toivotaan että siellä (kuten meillä muillakin) mies lämpenee kolmoselle!

Täällä mies mutisi jotain selibaatista kun katsoi kalenteriin merkattua kapselinpoistoaikaa ja itsellä taas on sellainen olo että aivan pakko saada vielä kerran vauva :hilarious:

Haha! Mä epäilen, että mun vauvahuuruilun myötä myös meillä mies ristii jalkansa tiukasti :laughing002

Eilen itsellä oli renkaan vaihto päivä ja mieheltä sit kyselin onko oikeesti tarve laittaa uusi nyt tauko viikon jälkeen. Mut kuulemma oli

Eilen itsellä oli renkaan vaihto päivä ja mieheltä sit kyselin onko oikeesti tarve laittaa uusi nyt tauko viikon jälkeen. Mut kuulemma oli

On tämä melkoista väsytystaistelua. Luulen kyllä että mies näkee kilometrin päähän tämän lehmän joka makaa ojassa kyljellään ja ammuu niin että korvat soi, vaikka ensisijaisesti halusinkin kapselin noiden migreenien ja sekoilevien vuotojen vuoksi pois. :hilarious: Piti tilata itselleni monivitamiinivalmiste ja ihan kasuaalisti vertailin vaihtoehtoja ja totesin että mammavitskuissa on järkevin sisältö ja tuumasin miehelle että ostan sellaisia :grin

Muistanko oikein että teillä oli kuitenkin jonnekin tulevaisuuteen sovittuna se yrityksen aloitus/jatko? Tsemppiä odotteluun!

Mä taidan liittyä tänne takaisin. Tuntuu vaan että ei ole oikea aika seuraavalle. Tässä on kaikenlaista. Ite alotin töissä joku aika sitten ja talon kanssa on myös väsytystaistelua, itellä epäillään astmaa jne... :(

Takaisin