Tulojen mukaan sen pitäisi kait mennä.
Itse pidän pääosin hyvänä uudistuksena, mutta mietin tuota, että pitäisi jo 6kk synnytyksestä palata periaatteessa sit töihin. Itsellä oli ainakin edellisen synnytyksen jäljeen vielä kaikenlaisia synnytyksestä johtuvia vaivoja siinä kohtaa, että olisipa kyllä ollut kurja palata niiden kanssa töihin.
Mutta mahtavaa, että isiä kannustetaan jäämään myös vapaille ja vielä mahtavampaa, että lapsi olisi saisi olla vuoden ikäiseksi kotona ilman, että jomman kumman pitää jäädä kotihoidontuelle.
Jep, 6 kk kuulostaa minustakin tosi lyhyeltä ajalta. Toki se mahdollisuus olisi kai tulossa että omasta kiintiöstään voi luovuttaa toiselle sen reilu 2 kk eli äidillä halutessaan edelleen mahdollisuus olla kotona about saman verran kuin nytkin ja hoitovapaan aikovat kai säilyttää myös. Eli siinä mielessä mikään ei välttämättä muutu, jos ei perheessä sitä itse halua.
Itse varmaankin haluaisin miehen kiintiöstä tuon osan, mutta en tiedä olisinko vielä siinäkään vaiheessa imetyksen ja muun kannalta valmis menemään töihin
Mutta voisi kai siinä pelata sitten niinkin että olisi vielä hetken välissä hoitovapaalla ja sitten puoliso voisi jäädä kotiin, kun noita vapaita kai sai käyttää siihen asti että lapsi täyttää kaksi vuotta.
Olin nyt kuopuksen jälkeen kotona siihen asti että kuopus täytti 1,5 ja hirmuisesti tykkäsin (voisin olla pidempäänkin kotona) mutta kun se on tuolla hoitorahalla taloudellisesti niin kituuttamista pidemmän päälle kun meillä ei makseta edes mitään lisiä
Itse äänestäisin heti sitä että saisin äitinä olla hyvällä rahalla mahdollisimman pitkään kotona, ihan siitä syystä koska nautin siitä. Ja kärsimään sen eläkkeessä/kompensoimaan muulla tavoin. Toki meillä on mies pitänyt isyysvapaansa, mutta ei se sille ole kuitenkaan samalla tavalla sydämen asia, jos näin voi sanoa
Mutta ymmärrän kyllä sen pointin että sellainen vaihtoehto ei ainakaan ohjaisia miehiä yhtään enempää jäämään kotiin
Mutta meillä tuli nyt sitten vielä sellainenkin hauska muuttuja tähän että esikoinen päätyi kaksivuotisen eskarin kokeiluun ja aloittaa siis esikoulutaipaleensa jo viisivuotiaana syksyllä 2022
Että en nyt tiijä haluaisinko vastasyntynyttä ja esikoisen eskarin aloitusta päällekäin
Toki sitä kotiarkeahan se varmasti helpottaisi kun saisi esikoisen arkipäivisin "hyvällä syyllä" jonnekkin kun olin lähtökohtaisesti aatellut että jos vauva tulee niin enimmäkseen vanhemmat mukelotkin saisi olla kotona.
Mistä päästäänkin siihen, että suunnittelu taitaa olla ihan turhaa, elämä menee siten kuin menee.