Yritystä odottavat

Moikka, mahtuuko tänne mukaan?

Luvattoman aikaisin olen kyllä liikenteessä, ei meillä pitkiin aikoihin ole mahdollista edes raskautta ajatella, imetys pitää olla loppu ja synnytyksestä ~ vuosi, että pakastealkion siirto olis ajankohtainen (aikaisintaan). Eikä sillä, että haluaisin vielä edes olla raskaana. Edellinen oli aika rankka supisteluineen ja menettämisen pelkoineen ja synnytyskin vielä kummittelee (ehkä aika kultaa muistot).

Kierto mulla alkoi täysi-imetyksestä huolimatta n. 5vkoa synnytyksestä, mutta luomuraskaus on käytännössä mahdoton meillä.

Jossain kun kirjoitella haluaa, mutta ei oikein kuulu mihinkään kun ei se yritys ole ajankohtainen ja ehkä vähän erilainen sitten kun on, tosiaan yksi pakkasessa ja jos siitä ei sitten onnistu, niin uudet hoidot odottaa.

Nyt kyllä nautin täysin rinnoin tästä pienestä, mutta kieltämättä sitä miettii että mites seuraava ja mitä jos menisi sen saamiseen taas lähes vuosikymmen.

Tänne vaan, roikkuu täällä meitä muitakin jotka ei edes tiedä että yritetäänkö enää koskaan mutta ei ole estänyt sekään :hilarious:

Ihanaa vauva-arkea sinne ja täällä voi hyvin pyöritellä ihan teorian tasolla ja jossitella että milloin se yritys voisi sitten mahdollisesti alkaa :rolleyes:

Teillä on ilmeisesti pitkä tie takana tämän ensimmäisen saamiseksi? Toivottavasti seuraavan kohdalla olisi aavistuksen lyhyempi reitti :Heartred
 
Tervetuloa vaan! Meilläkin mies tuntuu koko ajan vaan puhelevan siihen suuntaan, että ei todellakaan lähiaikoina uutta vauvaa edes ajatella, kohta varmaan sanoo jo, että ei ollenkaan, mutta täällä hengaillaan. :rolleyes:

Toivottavasti teillä toinen saisi alkunsa edes vähän helpommin. Jospa elimistön olisi helpompi olla hommassa mukana, kun on raskauden ja synnytyksen kerran kokenut jo. :)
 
Tervetuloa uudet :Heartred omassa tilanteessa ei erikoista. Hyvin olen toipunut sappirakonpoistosta ja kirjoitettuun lähette hyväksytty, mutta aikaa neurolle en ole vielä saanut(HUS vähentää koronan takia kiirrettömia aikoja) vaikuttaa minun tilanteeseen tämä varmaan joulun ja uudenvuoden jälkeen ajattelin kysyä, mikä tilanne. Laihdutus projekti alkaa kunnolleen vuoden vaihteessa. Mies pääsi lähelle kotoa kouluun. Omakierto pyörii jo lähemmäs 100kp sovittiin tk, että selvitän neurologi tilanteen ensin ja tiputan painoa jos ei tällä vaikutusta kiertoon katsotaan lähetettä esh.
 
Mulla ei paino pudonnut grammaakaan vauvan ollessa täysimetyksellä, tuntuu, että melkein päinvastoin. Kiinteät kun aloiteltiin niin alkoi pikkuhiljaa pudota, vaikka ruokailussa ei mitään muutoksia mielestäni tapahtunut. Samoihin aikoihin käynnistyi myös kuukautiskierto, eli tulkitsen asian johtuneen hormoneista. Eiköhän se sullakin ajan kanssa lähde putoamaan :)
 
Kiitos teille :happy:

Sindy itse synnytys oli kyllä aika helppo, sain vaan hirveän verenvuodon ja tajukin lähti. Toipumiseen meni aikaa. Ehkä vasta nyt alkaa olla ihan normaali olo.

Huomio joo, jätettiin ehkäisy pois 2010, niin menihän siihen melko kauan:bag:

Candice kaikki toki mahdollista (kuten neuvolassakin mainitsi, kun en vielä mitään ehkäisyä ottanut:rolleyes:). Meillä siis syy miehessä, et jos sieltä suunnilta ei parannusta tule niin tuskin ilman hoitoja raskaudunkaan. Onneksi on yksi pakastealkio, ei tarvi heti aloittaa uutta piikitysrumbaa (eikä toivottavasti tarvitsisi vaan se yksi alkio riittäisi!).

Heitsulle Tsemppiä tulevaan laihdutusprojektiin! Mikä on esh? :bag:


Tietääköhän joku imetysaikana laihduttamisesta? Ei varmaan oo suositeltavaa, enkä halua riskeerata imetystä. Ennen raskautta olin vhh, mutten tiedä miten se sopii imettäessä.
Ehkä järkevintä olisi vaan jatkaa tätä samaa, eli syö tarpeeksi ja monipuolisesti ja liikutaan mahdollisimman paljon?
Mulla ei oo paino tippunut yhtään synnytyksen jälkeen.. En oo koskaan painanut näin paljon..

Ehdotan heti ensimmäisenä, että oletko tarkistuttanut ferritiinien tilanteen kun olet noin massiivisesti synnytyksen yhteydessä vuotanut? Minulla nimittäin tämän kuopuksen jälkeen iski painojumi ja lopulta paino kääntyi noususuuntaan ja aineenvaihdunta alkoi pelata vasta rautakuurin myötä kun tajusin lopulta yli vuoden kestäneiden erilaisten oireiden vuoksi mittauttaa ferritiinit :rolleyes:

Toki kaikillahan imetys ei suinkaan laihduta, itse en myöskään ikinä ole ollut niitä onnekkaita jotka voi syödä ihan mitä vaan imettäessä ja laihtua silti. Hyvin maltilliseen tahtiin putosi esikoisen jälkeenkin paino ja aika tiukalla imetysdieetilläkin mentiin välissä refluksikon kanssa ja liikuntaakin tuli aika paljon :meh:

Joillain elimistö kuulemma voi reagoida myös imetykseen pitämällä kynsin hampain kiinni jokaisesta grammasta :confused005

Huh, en voi kuvitellakaan miten raskaalta tuo teidän yritystaival on tuntunut, onneksi olette lopulta saaneet hänet :Heartred jospa siellä pakkasessa odottaisi se teidän toinen pieni sitten kun sen aika on :Heartred
 
Ferritiinin mittaus on tässä ollut mielessä kun on tota vuototaipumusta ollut ennen raskautta. En vaan oo saanut aikaiseksi, vaikkei tarvi edes yksityisellä lähetettä. Kunnallinen ei ole kiinnostunut tutkimaan koska heidän mielestä hemoglobiini riittää. Mikä mulla toki nousi jo normaalille tasolle, oli jotain 130+ kun alimmillaan oli 80.

Itse oon ainaki todennut omalla kohdalla että hemppa ei kerro itsellä mitään, se oli 134 ja ferritiinit 38. Mutta joo, itsellä neuvolassa sama, eli hyvä hemppa joten ei voi olla mikään vialla.:rolleyes: Käy ihmeessä mittauttamassa! Pikkuvauva-aika on kuitenki sen verran raskasta, että kannattaa olla oma vointi kohdillaan. :)
 
Monessa paikassa myös arastellaan ferritiinien mittausta, koska on kuulemma joku 'muotijuttu' nyt. Kerrottiin siis minulle neuvolasta (nuoremman tytön 5-vuotisneuvola). Mielestäni kannattaa ehdottomasti mittauttaa, ei se hemppa kaikkea kerro, vaikka jotkut sitä lukevatkin kuin Raamattua. :angelic:

Ajattelin nyt kysellä täältä, koska googlasin itselleni jo vaikka ja mitä sairauksia. Eli toissailtana, kahdeksan päivää ennen kuukautisia, alkoi iltasella hirveät menkkakivut. Siis sellaiset, joita ei oo ollut vuosiin. Nuorena kärsin todella kovista kivuista, mutta toisen raskauden jälkeen ei pahemmin ole enää ollut. Ja sitten tiistaina tosiaan makasin kaksin kerroin sohvalla ja kirosin hävinnyttä kauratyynyä. Pientä tiputteluakin oli, siis sen verran että näkyi paperissa vähän rusehtavaa. Eikä tämä siis ole mikään raskausjuttu, koska kierukka on hoitanut hommansa jo liki viisi vuotta ja muutama kk sitten otetun papakokeen yhteydessä oli edelleen paikallaan. Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta ja mahdollisesti vielä kierukan kanssa? :anyone
 
Ferritiinin mittaus on tässä ollut mielessä kun on tota vuototaipumusta ollut ennen raskautta. En vaan oo saanut aikaiseksi, vaikkei tarvi edes yksityisellä lähetettä. Kunnallinen ei ole kiinnostunut tutkimaan koska heidän mielestä hemoglobiini riittää. Mikä mulla toki nousi jo normaalille tasolle, oli jotain 130+ kun alimmillaan oli 80.

Hemppa ei tosiaan kerro mitään! Enkä ymmärrä miksi tästä asiasta saa aina tapella.
Mulla oli hb nyt 117 ja ferrit 5, eli rauravarastot tyhjät. :rolleyes:
Ennen raskauksia hemppa ollut jotain 145 ja luulen et silti rauravarastot suht matalat, kun mulla on ollut aina tosi runsaat menkat. (Vuotoa 7 päivää putkeen kunnolla)
 
Ajattelin nyt kysellä täältä, koska googlasin itselleni jo vaikka ja mitä sairauksia. Eli toissailtana, kahdeksan päivää ennen kuukautisia, alkoi iltasella hirveät menkkakivut. Siis sellaiset, joita ei oo ollut vuosiin. Nuorena kärsin todella kovista kivuista, mutta toisen raskauden jälkeen ei pahemmin ole enää ollut. Ja sitten tiistaina tosiaan makasin kaksin kerroin sohvalla ja kirosin hävinnyttä kauratyynyä. Pientä tiputteluakin oli, siis sen verran että näkyi paperissa vähän rusehtavaa. Eikä tämä siis ole mikään raskausjuttu, koska kierukka on hoitanut hommansa jo liki viisi vuotta ja muutama kk sitten otetun papakokeen yhteydessä oli edelleen paikallaan. Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta ja mahdollisesti vielä kierukan kanssa? :anyone

Itellä ei täysin vastaavasta ole kokemusta, mutta tuli mieleen, että alkaisko kierukasta olla tehot jo hiipumassa pikkuhiljaa, kun vaihtoväli alkaa umpeutua? Ilmeisesti 5 vuoden kierukka sulla? Mulla oli alkutaival kierukan kanssa kipua ja epäsäännöllistä kiertoa täynnä, mutta tasoittui ajan saatossa. Kivut ei kokonaan hävinneet, vaan alko just tolleen monta päivää ennen menkkoja. Saatto olla tosi koviakin kipuja. Jotain tommosta tuhrutteluakin muistelen jossain vaiheessa olleen, mutta se muuttui päivässä parissa menkoiksi.
 
Monessa paikassa myös arastellaan ferritiinien mittausta, koska on kuulemma joku 'muotijuttu' nyt. Kerrottiin siis minulle neuvolasta (nuoremman tytön 5-vuotisneuvola). Mielestäni kannattaa ehdottomasti mittauttaa, ei se hemppa kaikkea kerro, vaikka jotkut sitä lukevatkin kuin Raamattua. :angelic:

Ajattelin nyt kysellä täältä, koska googlasin itselleni jo vaikka ja mitä sairauksia. Eli toissailtana, kahdeksan päivää ennen kuukautisia, alkoi iltasella hirveät menkkakivut. Siis sellaiset, joita ei oo ollut vuosiin. Nuorena kärsin todella kovista kivuista, mutta toisen raskauden jälkeen ei pahemmin ole enää ollut. Ja sitten tiistaina tosiaan makasin kaksin kerroin sohvalla ja kirosin hävinnyttä kauratyynyä. Pientä tiputteluakin oli, siis sen verran että näkyi paperissa vähän rusehtavaa. Eikä tämä siis ole mikään raskausjuttu, koska kierukka on hoitanut hommansa jo liki viisi vuotta ja muutama kk sitten otetun papakokeen yhteydessä oli edelleen paikallaan. Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta ja mahdollisesti vielä kierukan kanssa? :anyone
Voisiko olla kysta munasarjassa? Mulla oli joskus ja aiheutti kyllä kovaa kipua. Toisille voi tehdä niin kovan kivun, että päivystykseen joutuu. Mulla se kysta tyhjeni itsekseen ja kivut loppui siihen. Tästä on jo monta vuotta aikaa, mutta ei muistaakseni ollut niin kipeä koko ajan vaan esim. ovuloinnin aikaan enemmän. Kannattaa käydä gynellä kuitenkin. :)
 
Itellä ei täysin vastaavasta ole kokemusta, mutta tuli mieleen, että alkaisko kierukasta olla tehot jo hiipumassa pikkuhiljaa, kun vaihtoväli alkaa umpeutua? Ilmeisesti 5 vuoden kierukka sulla? Mulla oli alkutaival kierukan kanssa kipua ja epäsäännöllistä kiertoa täynnä, mutta tasoittui ajan saatossa. Kivut ei kokonaan hävinneet, vaan alko just tolleen monta päivää ennen menkkoja. Saatto olla tosi koviakin kipuja. Jotain tommosta tuhrutteluakin muistelen jossain vaiheessa olleen, mutta se muuttui päivässä parissa menkoiksi.

Mulla oli alkutaival myös aika kivinen, eikä menkat oo missään vaiheessa jääny pois ollenkaan. Viiden vuoden kierukka on juu, muistikuvien mukaan helmikuussa tulee tiensä päähän. Olin kuitenkin ymmärtänyt ettei nykyään enää viisi vuotta ole mikään takaraja noilla, vaan voisi olla jopa seitsemän vuotta. Jotenkin tuntuu että tuntemus omaan kroppaan on tuon härvelin kanssa kadonnut ihan täysin :shifty:

Voisiko olla kysta munasarjassa? Mulla oli joskus ja aiheutti kyllä kovaa kipua. Toisille voi tehdä niin kovan kivun, että päivystykseen joutuu. Mulla se kysta tyhjeni itsekseen ja kivut loppui siihen. Tästä on jo monta vuotta aikaa, mutta ei muistaakseni ollut niin kipeä koko ajan vaan esim. ovuloinnin aikaan enemmän. Kannattaa käydä gynellä kuitenkin. :)

Apua, toivottavasti ei mitään sellaista. Taidan ottaa neuvosta vaarin ja varata ajan gynelle. Saapahan selvyyden! :happy:
 
Mulla oli alkutaival myös aika kivinen, eikä menkat oo missään vaiheessa jääny pois ollenkaan. Viiden vuoden kierukka on juu, muistikuvien mukaan helmikuussa tulee tiensä päähän. Olin kuitenkin ymmärtänyt ettei nykyään enää viisi vuotta ole mikään takaraja noilla, vaan voisi olla jopa seitsemän vuotta. Jotenkin tuntuu että tuntemus omaan kroppaan on tuon härvelin kanssa kadonnut ihan täysin :shifty:



Apua, toivottavasti ei mitään sellaista. Taidan ottaa neuvosta vaarin ja varata ajan gynelle. Saapahan selvyyden! :happy:
Ei se kysta vissiin mikään vaarallinen välttis ole. Niitä tulee ja menee, sanoi hoitaja mulle puhelimes kun valitin kipua ja epäilin kystaa. Ei sitä koskaan tutkittu ja meni ohi mulla. Kun mulla parina päivänä käveleminen saatika juokseminen juili toiselle puolelle, jotain tekemistä hiljan olleen km kanssa ja käynnisteli kiertoa myös. Tuosta siis jo aikaa.
 
Ei se kysta vissiin mikään vaarallinen välttis ole. Niitä tulee ja menee, sanoi hoitaja mulle puhelimes kun valitin kipua ja epäilin kystaa. Ei sitä koskaan tutkittu ja meni ohi mulla. Kun mulla parina päivänä käveleminen saatika juokseminen juili toiselle puolelle, jotain tekemistä hiljan olleen km kanssa ja käynnisteli kiertoa myös. Tuosta siis jo aikaa.

Ajattelin itse, että varailen ajan gynelle vuoden vaihteen jälkeen ja poistatan kierukan samalla, voi muutaman luomukierron jälkeen katsella, että ruvetaanko yrittämään vai siirretäänkö eteenpäin. Jotenkin on itsellä hiipunut koko into nyt muutenkin. Mutta kiva kuulla ettei välttämättä ole mitään/ainakaan mitään vakavaa. Kyllähän se stressikin aiheuttaa kaikenlaista ja sitä nyt on ollut ainakin :meh:

Ihanaa joulunaikaa kaikille! :happy:
 
Ajattelin itse, että varailen ajan gynelle vuoden vaihteen jälkeen ja poistatan kierukan samalla, voi muutaman luomukierron jälkeen katsella, että ruvetaanko yrittämään vai siirretäänkö eteenpäin. Jotenkin on itsellä hiipunut koko into nyt muutenkin. Mutta kiva kuulla ettei välttämättä ole mitään/ainakaan mitään vakavaa. Kyllähän se stressikin aiheuttaa kaikenlaista ja sitä nyt on ollut ainakin :meh:

Ihanaa joulunaikaa kaikille! :happy:
Joo siis ei todellakaan ole välttämättä vaarallinen ja noi on kai aika yleisiä. :)

Multa poistettiin kierukka kesällä ja piti alkaa yrittäminen, mutta se ei tuntunut sittenkään vielä oikealta hetkeltä. Tällä hetkellä eletään jotain välivaihetta. Vauva on haaveissa, mutta aloittamisen ajankohta vielä auki. Tuntuu, että aina on jokin asia, minkä vuoksi ei vielä voi tai halua. Oon ajatellut, että ei väkisin aleta siihen puuhaan. Kyllä sen sitten tietää, kun hetki on oikea. Vauvakuume sinänsä on kyllä tosi kova! Tänään kuulin taas uusia vauvauutisia ja työssänikin kohtaan paljon ihan vastasyntyneitä. :love7
 
Aika samoja fiiliksiä täälläkin. Fifty-sixty haluaisinko seuraavan heti perään vai en. Tuntuu että fysiikka ei ole vielä(kään!) valmis seuraavaan koetukseen. Taaperolle kelpaisi kyllä seura, jahka vähän kasvaa, mutta sopivin ikäero myös mietityttää.
 
Kiitos teille :happy:

Sindy itse synnytys oli kyllä aika helppo, sain vaan hirveän verenvuodon ja tajukin lähti. Toipumiseen meni aikaa. Ehkä vasta nyt alkaa olla ihan normaali olo.

Huomio joo, jätettiin ehkäisy pois 2010, niin menihän siihen melko kauan:bag:

Candice kaikki toki mahdollista (kuten neuvolassakin mainitsi, kun en vielä mitään ehkäisyä ottanut:rolleyes:). Meillä siis syy miehessä, et jos sieltä suunnilta ei parannusta tule niin tuskin ilman hoitoja raskaudunkaan. Onneksi on yksi pakastealkio, ei tarvi heti aloittaa uutta piikitysrumbaa (eikä toivottavasti tarvitsisi vaan se yksi alkio riittäisi!).

Heitsulle Tsemppiä tulevaan laihdutusprojektiin! Mikä on esh? :bag:


Tietääköhän joku imetysaikana laihduttamisesta? Ei varmaan oo suositeltavaa, enkä halua riskeerata imetystä. Ennen raskautta olin vhh, mutten tiedä miten se sopii imettäessä.
Ehkä järkevintä olisi vaan jatkaa tätä samaa, eli syö tarpeeksi ja monipuolisesti ja liikutaan mahdollisimman paljon?
Mulla ei oo paino tippunut yhtään synnytyksen jälkeen.. En oo koskaan painanut näin paljon..
Kiitos esh on erityissairaanhoito.
 
Voi kökkö! Mulla on vissiin kierto ihan sekaisin. Tyhjennyspäivästä laskien eka kierto oli 33pv, mikä on mulla ihan normaalia, menkat oli jotenki tosi runsaat ja kipuja jonku verran, muuten ihan selvät menkat kyllä. Mutta nyt, kp9 ja taas tulee kirkasta verta ja selkään ja mahaan juilii, kuulema myös menkkakiukku (miehen mielipide, varmaan paikkansapitävä). Mitä ihmettä tää nyt on... Ei pitäis kai oviskaan olla vielä. Ei huvittais vuodella koko ajan, hb ei vieläkään oo edes viitearvoissa, vaikka hyvin oli noussutkin. Näinköhän keväälläkään vielä on kroppa siinä kuosissa, että vois raskautta ees ajatella.

Tulipahan avautuminen. Hyvää joulua joka tapauksessa! Ja uutta vuottakin jo etukäteen. Jospa ensi vuonna olis meidän vuosi.
 
Nyt kerkeän kirjoittaa omat kuulumiset ja fiilikset :D Tsempit kaikkille :) Meillä perhe normi arkea on ei ihmelisempää kontrollikäyntejä keväälle tulossa pojalle näin korona aikaan päivät menee kotona, kun pojan kanssa kuulutaan riskiryhmään turhanpäiväistä liikuskelua yritetään välttää. Omasta neuron asiasta ei ole kuulunut, mitään sen tiedän että nyt on tilattu paperit ja sen jälkeen, kun ne saapuu lääkäri lukee ne ja saan jatko ajat. Laihdutus alkaa tammikuussa ketogeenisellä mies jo kolmatta päivää omallaa dietillä. Harmillisesti mies pääsi kouluun lähelle kotia ja se alkaisi 4.1, mutta 11.1sivari alkaisi eivät myöntäneet lykkäystä/vapautusta hänelle vaikka oli koulupaikka nyt tehtiin muutoksenhaku ja odotamme päätöstä siitä. Anoppi joutui joulupäivänä sairaalaan kovien vatsakipujen takia ja on nyt kirurgianosastolla selvisi suolistotukos nyt odotetaan tutkimustulosten tulemista ja seurataan huomenna aamulla saadaan tietää jatkot. Pitkästä aikaa aloin myös hoitaa kasvoja täsmätuotteilla apteekin siis minun iho on herkkä, pintakuiva, kuiva, couperosa, suuret ihohuokuset, joitain finneja ja asa allergia niin ei voi käyttää asetyylisalisyylihappoa sisältäviä tuotteita köytin la roche posay toleriane tuotteita alussa 2krta pvässä sitten vähennin 1 no ei auttanut pidin välipäiviä, mutta iho vain reagoi alko hilseilemaan ja punottamaan enemmän :sad001 sain aptekkista suositelun avenen vastaavat tuotteet jospa auttaisi ja parantaisi ihon. Poika nyt 1v9kk ja lähellä on nyt syntynyt vauvoja, yks raskausuutinen ja yksi yrittävät kaveri. Tämä raskausuutinen oli shokki miehen kaverin vaimo raskaana jo puolessa välissä raskautta ja heillä tammikuussa täyttää 1v esikoinen sanoi, että epillereiden läpi tuli ei ollut tarkoitus näin pientä ikäeroa, mutta kuitenkin pieni ikäero kaikesta huolimatta kuulema iloinen yllätys. Minulle shokki. Serkku sai pojan marraskuussa sekin vähän tunteet laittoi pintaan ja kaveri sai itsenäisyyspäivänä pojan. Oma kaveri yrittänyt 4kk. Tulee aina välillä mieleen miksi itellä raskautuminen on niin TODELLA vaikeaa ja toisilla tulee jopa pillereiden läpi :sad001 Oma vauvakuume senkun kasvaa kasvamistaan oisin nyt vaikka heti valmis hakeutumaan hoitoihin, mutta sinnehän emme voi nyt päästä täytyy bmii saada alas, kun ennen pojan raskautta jo mainitsivat painosta ja nyt tullut siihen lisää 10kg+ halutaan, että oon palannut kouluun ja melkein valmistunut koulusta, kun lähete haetaan tai alkaa hoidot. Mitään isompaa yrittämistä ei meinata missään kohdassa aloittaa yritetään vain hoidoilla ja mennään näin siihen asti, kun hoidot alkaa ehkäisyä ei oo ollut käytössä pojan syntymän jälkeen siis ja viimeksi ehkäsy ollut käytössä 8v sitten. Mitä tänne aiemmin omia pelkoja useamman lapsen saamisesta ja kasvatuksesta kerroin niitä ei enää ole vaikka pelko ennenaikaisuudelle meillä on suuri. Itse olen ajatellut, että kaikista rankinta aikaa on ne ekat 3-4kk siihen saakka, kun kiinteitä saa alkaa maistelemaan alkaa tuossa vaiheessa jo pikku hiljaa vatsakin ja suolisto kehittymään ja vatsavaicat helpottumaan. Meillä yösyönnit jäi 10kk.
 
Takaisin
Top